이 연구에서는 초등학교 아동의 사교육 학습 경험 실태와 학업 스트레스를 파악하고 사교육 학습 경험과 학업 스트레스가 학업성취도에 미치는 영향과 관계를 분석하고자 하였다.연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 파악한다. 둘째, 초등학생의 사교육 정도에 따른 학업스트레스와 학업성취도는 어떠한 차이가 있는지를 분석한다. 셋째, 초등학생의 사교육 경험이 미치는 학업스트레스와 학업성취도는 어떤 관계가 있는지를 분석한다.연구대상은 서울시에 소재하는 S초등학교 6학년 남학생 158명, 여학생 154명으로 학습지 회수율은 100%였으며, 불성실한 응답을 제외한 295부를 최종 분석에 사용하였다. 측정도구는 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 알아보기 위해 사교육 경험 실태 질문지, 아동의 스트레스 측정 설문지와 학업성취도로는 연구대상 학교에서 수행된 자체 내 수행평가 성적을 기준으로 설문에 응답한 학생들의 공통으로 해당하는 국어, 수학, 사회, 과학의 4과목 점수를 사용하였다. 아동의 스트레스 측정 설문지의 신뢰도는 Cronbach‘s α=.94였다. 설문조사를 통해 수집된 자료는 ...
이 연구에서는 초등학교 아동의 사교육 학습 경험 실태와 학업 스트레스를 파악하고 사교육 학습 경험과 학업 스트레스가 학업성취도에 미치는 영향과 관계를 분석하고자 하였다.연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 파악한다. 둘째, 초등학생의 사교육 정도에 따른 학업스트레스와 학업성취도는 어떠한 차이가 있는지를 분석한다. 셋째, 초등학생의 사교육 경험이 미치는 학업스트레스와 학업성취도는 어떤 관계가 있는지를 분석한다.연구대상은 서울시에 소재하는 S초등학교 6학년 남학생 158명, 여학생 154명으로 학습지 회수율은 100%였으며, 불성실한 응답을 제외한 295부를 최종 분석에 사용하였다. 측정도구는 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 알아보기 위해 사교육 경험 실태 질문지, 아동의 스트레스 측정 설문지와 학업성취도로는 연구대상 학교에서 수행된 자체 내 수행평가 성적을 기준으로 설문에 응답한 학생들의 공통으로 해당하는 국어, 수학, 사회, 과학의 4과목 점수를 사용하였다. 아동의 스트레스 측정 설문지의 신뢰도는 Cronbach‘s α=.94였다. 설문조사를 통해 수집된 자료는 SPSS 12.0K를 사용하여 분석하였고, 구체적인 통계적 기법으로 빈도분석, 교차분석, 일원변량분석(ANOVA) 및 사후검정, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다.이와 같은 연구절차를 통해 다음과 같은 연구결과가 도출되었다.첫째, 초등학교 아동의 사교육 실태를 살펴본 결과 표본 대상의 86.5%가 사교육을 받고 있었으며 학습유형으로는 학원이 가장 많았다. 학습 과목수는 대부분이 5과목이상 이었으며 국어, 수학, 사회, 과학의 주요과목과 외국어과목을 위주로 사교육 학습을 받고 있었다. 사교육 학습의 권유자는 주로 부모님이었으며 성적향상 및 학업 보충을 위해 사교육 학습이 이루어졌다. 부모의 사회경제적 지위(Socioeconomic Status)에 따른 사교육 경험 유무나 사교육 정도는 통계적으로 유의미한 차이가 거의 나타나지 않았다.둘째, 초등학교 아동의 사교육 학습 경험에 따른 학업스트레스를 조사한 결과 학업 스트레스의 정도는 사교육 학습 과목수, 사교육 학습 동기, 사교육 학습 권유자, 사교육 학습의 도움정도에 따라 차이가 있었다. 특히, 초등학교 아동의 학업스트레스 정도는 사교육 학습 과목수가 많고 학습 총시간이 길며 사교육 동기 및 사교육 학습 권유자가 본인이 아닌 경우 높았다. 그리고 초등학교 아동의 사교육 학습 경험에 따른 학업성취도는 사교육 학습 과목수, 사교육 학습 동기, 사교육 학습의 도움정도에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.셋째, 초등학생의 사교육 학습경험과 학업스트레스, 학업성취도의 관계를 분석한 결과 사교육 학습의 도움정도는 학업스트레스 요인의 공부문제, 심리성격문제, 장래문제와 정적인 상관관계를 보였으며, 사교육 학습으로 인한 학업스트레스와 학업성취도는 부적상관을 갖는 것으로 나타났다.넷째, 초등학생의 사교육 경험이 미치는 학업스트레스와 학업성취도는 어떤 관계가 있는지를 분석한 결과 학교생활문제와 공부문제, 사교육 학습 동기가 학업성취도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
이 연구에서는 초등학교 아동의 사교육 학습 경험 실태와 학업 스트레스를 파악하고 사교육 학습 경험과 학업 스트레스가 학업성취도에 미치는 영향과 관계를 분석하고자 하였다.연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 파악한다. 둘째, 초등학생의 사교육 정도에 따른 학업스트레스와 학업성취도는 어떠한 차이가 있는지를 분석한다. 셋째, 초등학생의 사교육 경험이 미치는 학업스트레스와 학업성취도는 어떤 관계가 있는지를 분석한다.연구대상은 서울시에 소재하는 S초등학교 6학년 남학생 158명, 여학생 154명으로 학습지 회수율은 100%였으며, 불성실한 응답을 제외한 295부를 최종 분석에 사용하였다. 측정도구는 초등학교 아동의 사교육 경험 실태를 알아보기 위해 사교육 경험 실태 질문지, 아동의 스트레스 측정 설문지와 학업성취도로는 연구대상 학교에서 수행된 자체 내 수행평가 성적을 기준으로 설문에 응답한 학생들의 공통으로 해당하는 국어, 수학, 사회, 과학의 4과목 점수를 사용하였다. 아동의 스트레스 측정 설문지의 신뢰도는 Cronbach‘s α=.94였다. 설문조사를 통해 수집된 자료는 SPSS 12.0K를 사용하여 분석하였고, 구체적인 통계적 기법으로 빈도분석, 교차분석, 일원변량분석(ANOVA) 및 사후검정, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다.이와 같은 연구절차를 통해 다음과 같은 연구결과가 도출되었다.첫째, 초등학교 아동의 사교육 실태를 살펴본 결과 표본 대상의 86.5%가 사교육을 받고 있었으며 학습유형으로는 학원이 가장 많았다. 학습 과목수는 대부분이 5과목이상 이었으며 국어, 수학, 사회, 과학의 주요과목과 외국어과목을 위주로 사교육 학습을 받고 있었다. 사교육 학습의 권유자는 주로 부모님이었으며 성적향상 및 학업 보충을 위해 사교육 학습이 이루어졌다. 부모의 사회경제적 지위(Socioeconomic Status)에 따른 사교육 경험 유무나 사교육 정도는 통계적으로 유의미한 차이가 거의 나타나지 않았다.둘째, 초등학교 아동의 사교육 학습 경험에 따른 학업스트레스를 조사한 결과 학업 스트레스의 정도는 사교육 학습 과목수, 사교육 학습 동기, 사교육 학습 권유자, 사교육 학습의 도움정도에 따라 차이가 있었다. 특히, 초등학교 아동의 학업스트레스 정도는 사교육 학습 과목수가 많고 학습 총시간이 길며 사교육 동기 및 사교육 학습 권유자가 본인이 아닌 경우 높았다. 그리고 초등학교 아동의 사교육 학습 경험에 따른 학업성취도는 사교육 학습 과목수, 사교육 학습 동기, 사교육 학습의 도움정도에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.셋째, 초등학생의 사교육 학습경험과 학업스트레스, 학업성취도의 관계를 분석한 결과 사교육 학습의 도움정도는 학업스트레스 요인의 공부문제, 심리성격문제, 장래문제와 정적인 상관관계를 보였으며, 사교육 학습으로 인한 학업스트레스와 학업성취도는 부적상관을 갖는 것으로 나타났다.넷째, 초등학생의 사교육 경험이 미치는 학업스트레스와 학업성취도는 어떤 관계가 있는지를 분석한 결과 학교생활문제와 공부문제, 사교육 학습 동기가 학업성취도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
In a current study, private extracurricular study experience status and the stress from this additional study after class in elementary school were investigated and it was also analyzed how the experience and the stress of extracurricular study take effect on academic achievements in the school.The ...
In a current study, private extracurricular study experience status and the stress from this additional study after class in elementary school were investigated and it was also analyzed how the experience and the stress of extracurricular study take effect on academic achievements in the school.The purpose of this study was accomplished by three specific topic research. Firstly, the extracurricular study status and the degree of academic stress of children were identified. Secondly, the academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study were analyzed. Finally, the relationships between academic stress and academic achievementfrom the experience of extracurricular study were deduced.To achieve the purpose of this study, the following questions are:Firstly, How is the student's extracurricular study status determined according to the parents' Socioeconomic Status and to the children's evaluation?Secondly, How is the academic stress caused by curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study?Thirdly, How is the academic achievement affected by curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study?Finally, What is the relationships between academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study?To answer these questions, a survey was conducted of 295 elementary school students. Data was analyzed in several steps using SPSS 12.0K: frequency analysis, crosstabs analysis, correlational analysis, ANOVA and multiple regression analysis.The following results were concluded from the above survey researches.First, The 86.5% of students in the sampling group take extracurricular study and most of those study are available in small private institutes. Generally they were participating in more than 5 different extracurricular studies and main class is covered by Korean, Math, Society, Science (main classes in school), and English. This extracurricular study was initiated by the parents in order to improve school record and obtain the supplementary studies. The extracurricular study status or level of students is not correlated by their parents’ socioeconomic status by statistical analysis results.Second, From the investigations about the stress caused by extracurricular study in elementary school, the patterns of these stress varied with curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study. The level of stress is high in elementary school as the number of class and the time of class is increased, and when the class is initiated by their parents. The effect of the extracurricular study is statistically related with the number of studies, the motives of students, and the qualities of class.Third, The patterns of academic achievement varied according to curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular studyFourth, The relationships between academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study showed that the academic achievement was affected by school living problems, academic problems of stress's subordinate variables and motives of the extracurricular study.The final conclusions based on the above series of studies were summarized as follows.In the first, most of elementary school students take extracurricular study, but generally the extracurricular study was determined not by children but by parents reasoning to assist them with their school study.Secondly, curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study have an effect on the academic stress and the academic achievement.Thirdly, the effective variables of the academic achievement are school living problems, academic problems of stress's subordinate variables, and motive of the extracurricular study. Based on the current research results, possible issues in the further study were also discussed finally. Further study needs to be through various methods and longitudinal data.
In a current study, private extracurricular study experience status and the stress from this additional study after class in elementary school were investigated and it was also analyzed how the experience and the stress of extracurricular study take effect on academic achievements in the school.The purpose of this study was accomplished by three specific topic research. Firstly, the extracurricular study status and the degree of academic stress of children were identified. Secondly, the academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study were analyzed. Finally, the relationships between academic stress and academic achievementfrom the experience of extracurricular study were deduced.To achieve the purpose of this study, the following questions are:Firstly, How is the student's extracurricular study status determined according to the parents' Socioeconomic Status and to the children's evaluation?Secondly, How is the academic stress caused by curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study?Thirdly, How is the academic achievement affected by curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study?Finally, What is the relationships between academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study?To answer these questions, a survey was conducted of 295 elementary school students. Data was analyzed in several steps using SPSS 12.0K: frequency analysis, crosstabs analysis, correlational analysis, ANOVA and multiple regression analysis.The following results were concluded from the above survey researches.First, The 86.5% of students in the sampling group take extracurricular study and most of those study are available in small private institutes. Generally they were participating in more than 5 different extracurricular studies and main class is covered by Korean, Math, Society, Science (main classes in school), and English. This extracurricular study was initiated by the parents in order to improve school record and obtain the supplementary studies. The extracurricular study status or level of students is not correlated by their parents’ socioeconomic status by statistical analysis results.Second, From the investigations about the stress caused by extracurricular study in elementary school, the patterns of these stress varied with curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study. The level of stress is high in elementary school as the number of class and the time of class is increased, and when the class is initiated by their parents. The effect of the extracurricular study is statistically related with the number of studies, the motives of students, and the qualities of class.Third, The patterns of academic achievement varied according to curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular studyFourth, The relationships between academic stress and academic achievement from the experience of extracurricular study showed that the academic achievement was affected by school living problems, academic problems of stress's subordinate variables and motives of the extracurricular study.The final conclusions based on the above series of studies were summarized as follows.In the first, most of elementary school students take extracurricular study, but generally the extracurricular study was determined not by children but by parents reasoning to assist them with their school study.Secondly, curriculums, hours, motive, decision-maker and utility of extracurricular study have an effect on the academic stress and the academic achievement.Thirdly, the effective variables of the academic achievement are school living problems, academic problems of stress's subordinate variables, and motive of the extracurricular study. Based on the current research results, possible issues in the further study were also discussed finally. Further study needs to be through various methods and longitudinal data.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.