최근 치위생업무가 직관적 과정에서 환자의 현재 상태를 관찰하고 잠재적인 문제점을 찾아 개별화된 치료를 제공하는 과학적 과정으로 변화하고 있다. 치과위생사가 환자에게 맞춰진 치료계획을 세우기 위해서는 치위생과정이라는 개념 틀을 사용할 수 있다. 치위생과정은 치과위생사가 환자를 전반적으로 평가하여 개별화된 치료를 제공하기 위한 틀이며 치위생업무를 과학화하는데 필요한 개념이다. 따라서 치과위생사가 환자에게 치위생관리를 제공할 때 전문적인 임상적 판단과 의사결정을 할 수 있도록 치위생과정에 근거한 학교교육이 이루어져야 한다. 선행연구에서도 기존의 보조자 모형에 따른 교육과정을 탈피하고, 치위생업무의 전문성을 높이기 위한 교육의 필요성을 보고하였다. 그러므로 이 연구의 목적은 치위생과정에 관한 교육 실태를 확인하고, 교수의 인식을 조사하여 향후 치위생과정 중심의 교육과정을 도입하기 위한 기초자료를 마련하는 것이다.현재 최고학년까지 교육하고 있는 50개 대학을 선정하여 학과장 또는 ...
최근 치위생업무가 직관적 과정에서 환자의 현재 상태를 관찰하고 잠재적인 문제점을 찾아 개별화된 치료를 제공하는 과학적 과정으로 변화하고 있다. 치과위생사가 환자에게 맞춰진 치료계획을 세우기 위해서는 치위생과정이라는 개념 틀을 사용할 수 있다. 치위생과정은 치과위생사가 환자를 전반적으로 평가하여 개별화된 치료를 제공하기 위한 틀이며 치위생업무를 과학화하는데 필요한 개념이다. 따라서 치과위생사가 환자에게 치위생관리를 제공할 때 전문적인 임상적 판단과 의사결정을 할 수 있도록 치위생과정에 근거한 학교교육이 이루어져야 한다. 선행연구에서도 기존의 보조자 모형에 따른 교육과정을 탈피하고, 치위생업무의 전문성을 높이기 위한 교육의 필요성을 보고하였다. 그러므로 이 연구의 목적은 치위생과정에 관한 교육 실태를 확인하고, 교수의 인식을 조사하여 향후 치위생과정 중심의 교육과정을 도입하기 위한 기초자료를 마련하는 것이다.현재 최고학년까지 교육하고 있는 50개 대학을 선정하여 학과장 또는 치면세마 담당교수에게 치위생과정에 관한 교육실태(총 20문항)를 조사하였고, 치위생(학)과 교수 140명에게 치위생과정에 관한 필요성과 인식(총 17문항)을 조사하였다. 연구도구는 구조화된 설문지로 선행연구의 문헌고찰을 토대로 작성하였으며, 면접 또는 전자우편으로 조사하였다. 자료분석에는 SPSS 12.0K를 이용하였고, 빈도분석, 기술통계, Independent t-test, One-way ANOVA, Chi-square test를 시행하였으며 그 결과는 다음과 같다.1. 치위생과정의 이론 및 실습교육의 분포에서 사정과 수행단계에 비하여 치위생판단(진단)(68.8%), 계획(65.6%), 평가(68.8%)에 대한 교육이 부족하였다.2. 치위생과정에 관한 이론교육의 시기는 대학마다 최대 5학기까지 차이가 났으며, 여러 교과목으로 나뉘어 교육하고 있었다.3. 교수의 83.6%가 치위생과정을 알고 있었고, 처음 접한 시기는 2003년 이전이 41.1%로 가장 많았으며, 68.5%가 학회 또는 세미나를 통해 알게 되었다고 응답하였다.4. 치과위생사의 임상적 판단 능력을 향상시키기 위해 치위생과정이 필요하다고 생각하는 교수는 98.6%였고, 치위생과정에 대한 이론의 숙지 여부에 따라 유의한 차이가 있었다(p<0.05).5. 치위생과정을 도입하기 위해서는 협회 및 교수협의회의 공적인 공동 노력(4.73)이 가장 필요한 것으로 나타났고, 교수들의 공감대 형성(4.65), 치위생과정에 관한 전문서적(4.61), 학교차원에서 교과목 운영체계의 변화(4.59), 치위생과정에 관한 연수프로그램 운영(4.56), 현행 국가고시체계의 개선(4.43)순으로 환경변화가 필요하다고 생각하였다.6. 치위생과정을 교육과정에 도입하기 위해 바람직한 방법에서는 치위생과정에 따른 교과목의 통합 66.7%, 일부 교과목에서 이론만 교육 19.3%, 교육과정에서의 도입이 필요하지만 현행 교육체계상 불가능 5.9%, 치위생과정을 소개하는 정도의 교육 5.2% 순으로 나타났다.이상의 결과를 종합하면, 치위생판단(진단), 계획, 평가 단계의 교육을 강화하고 그 과정에 따라 교육의 순서를 배치하여 치위생과정에 근거한 통합교과를 운영하는 것이 가장 바람직하며, 이를 위해서는 치위생 관련기관에서 주도적인 노력을 해야 한다고 사료되었다.
최근 치위생업무가 직관적 과정에서 환자의 현재 상태를 관찰하고 잠재적인 문제점을 찾아 개별화된 치료를 제공하는 과학적 과정으로 변화하고 있다. 치과위생사가 환자에게 맞춰진 치료계획을 세우기 위해서는 치위생과정이라는 개념 틀을 사용할 수 있다. 치위생과정은 치과위생사가 환자를 전반적으로 평가하여 개별화된 치료를 제공하기 위한 틀이며 치위생업무를 과학화하는데 필요한 개념이다. 따라서 치과위생사가 환자에게 치위생관리를 제공할 때 전문적인 임상적 판단과 의사결정을 할 수 있도록 치위생과정에 근거한 학교교육이 이루어져야 한다. 선행연구에서도 기존의 보조자 모형에 따른 교육과정을 탈피하고, 치위생업무의 전문성을 높이기 위한 교육의 필요성을 보고하였다. 그러므로 이 연구의 목적은 치위생과정에 관한 교육 실태를 확인하고, 교수의 인식을 조사하여 향후 치위생과정 중심의 교육과정을 도입하기 위한 기초자료를 마련하는 것이다.현재 최고학년까지 교육하고 있는 50개 대학을 선정하여 학과장 또는 치면세마 담당교수에게 치위생과정에 관한 교육실태(총 20문항)를 조사하였고, 치위생(학)과 교수 140명에게 치위생과정에 관한 필요성과 인식(총 17문항)을 조사하였다. 연구도구는 구조화된 설문지로 선행연구의 문헌고찰을 토대로 작성하였으며, 면접 또는 전자우편으로 조사하였다. 자료분석에는 SPSS 12.0K를 이용하였고, 빈도분석, 기술통계, Independent t-test, One-way ANOVA, Chi-square test를 시행하였으며 그 결과는 다음과 같다.1. 치위생과정의 이론 및 실습교육의 분포에서 사정과 수행단계에 비하여 치위생판단(진단)(68.8%), 계획(65.6%), 평가(68.8%)에 대한 교육이 부족하였다.2. 치위생과정에 관한 이론교육의 시기는 대학마다 최대 5학기까지 차이가 났으며, 여러 교과목으로 나뉘어 교육하고 있었다.3. 교수의 83.6%가 치위생과정을 알고 있었고, 처음 접한 시기는 2003년 이전이 41.1%로 가장 많았으며, 68.5%가 학회 또는 세미나를 통해 알게 되었다고 응답하였다.4. 치과위생사의 임상적 판단 능력을 향상시키기 위해 치위생과정이 필요하다고 생각하는 교수는 98.6%였고, 치위생과정에 대한 이론의 숙지 여부에 따라 유의한 차이가 있었다(p<0.05).5. 치위생과정을 도입하기 위해서는 협회 및 교수협의회의 공적인 공동 노력(4.73)이 가장 필요한 것으로 나타났고, 교수들의 공감대 형성(4.65), 치위생과정에 관한 전문서적(4.61), 학교차원에서 교과목 운영체계의 변화(4.59), 치위생과정에 관한 연수프로그램 운영(4.56), 현행 국가고시체계의 개선(4.43)순으로 환경변화가 필요하다고 생각하였다.6. 치위생과정을 교육과정에 도입하기 위해 바람직한 방법에서는 치위생과정에 따른 교과목의 통합 66.7%, 일부 교과목에서 이론만 교육 19.3%, 교육과정에서의 도입이 필요하지만 현행 교육체계상 불가능 5.9%, 치위생과정을 소개하는 정도의 교육 5.2% 순으로 나타났다.이상의 결과를 종합하면, 치위생판단(진단), 계획, 평가 단계의 교육을 강화하고 그 과정에 따라 교육의 순서를 배치하여 치위생과정에 근거한 통합교과를 운영하는 것이 가장 바람직하며, 이를 위해서는 치위생 관련기관에서 주도적인 노력을 해야 한다고 사료되었다.
Current concepts of dental hygiene practice has moved from an intuitive process that focused mainly on treatment of current conditions to a scientific process that stresses comprehensive assessment to monitor current status and identify potential problem areas. A dental hygienists, can uses the conc...
Current concepts of dental hygiene practice has moved from an intuitive process that focused mainly on treatment of current conditions to a scientific process that stresses comprehensive assessment to monitor current status and identify potential problem areas. A dental hygienists, can uses the conceptual framework, dental hygiene process, to plan treatment tailored to the individual. Dental hygiene process of care is a framework for the dental hygienist to assess patients' general treatment needs and provide individualized treatment. It is also required to systematize dental hygiene service. Therefore, a dental hygiene curriculum should be based on dental hygiene process of care to enable students to assess and make decision of clinical problems when providing dental hygiene care to a patient. Previous studies reported the necessity of curriculums to enhance the specialty of dental hygiene service to break away from the traditional curriculum based on the auxiliary model. Accordingly, this study aimed to investigate educational status and professors' recognition of dental hygiene process of care and to provide foundation for introducing curriculums focused on the dental hygiene process of care.Questionnaire (20 questions) on educational status of dental hygiene process of care was distributed in 50 dental hygiene schools with full classes. Survey (17 questions) was conducted on 140 professors of department of dental hygiene to investigate the necessity of dental hygiene process of care and their recognition. Research was performed with structured questionnaires based on previous literatures and interview and e-mail survey was conducted. Collected data were analyzed with Frequency analysis, Descriptive statistics, Independent t-test, One-way ANOVA, Chi-square test using SPSS 12.0K and followings are the results.1. Regarding the distribution of didactic and practical curriculums, they were less focused on dental hygiene judgment (68.8%), planning (65.6%), and evaluation (68.8%) than on assessment and implementation.2. The time school educates on dental hygiene process of care during the course of curriculum was different. The difference was up to 5 semesters among schools.3. 83.6% of professors were aware of dental hygiene process of care and the largest proportion of them (41.1%) began to know about it before 2003 and majority of them began to aware of it at the conference or at the seminar.4. 98.6% of professors thought that curriculums on the dental hygiene process of care are required to improve student's clinical judgment. Statistical significant correlation was found depending on professors' awareness of theory on dental hygiene process of care (p<0.05).5. To adopt dental hygiene process of care, cooperative public efforts by Korean Dental Hygienists Association and Korean Association of Dental Hygiene Professors was most urgent (4.73), followed by environmental changes such as building consensus among professors (4.61), textbook on dental hygiene process of care (4.61), revising curriculum of the school (4.59), operation of training program on dental hygiene process of care (4.56), improving the national board system (4.43).6. With regard to desirable method to introduce dental hygiene process of care into the curriculum, integration of the curriculum according to dental hygiene process of care (66.7%), adding a few didactic classes (19.3%), impossible to introduce because of conflicts with current curriculum although agreeing to its necessity (5.9%), introductory class about dental hygiene process of care (5.2%).In conclusion, it is most desirable to provide comprehensive education based on dental hygiene process of care by reinforcing judgment, planning, and evaluation step. The Organization associated with dental hygiene are considered to take the initiative.
Current concepts of dental hygiene practice has moved from an intuitive process that focused mainly on treatment of current conditions to a scientific process that stresses comprehensive assessment to monitor current status and identify potential problem areas. A dental hygienists, can uses the conceptual framework, dental hygiene process, to plan treatment tailored to the individual. Dental hygiene process of care is a framework for the dental hygienist to assess patients' general treatment needs and provide individualized treatment. It is also required to systematize dental hygiene service. Therefore, a dental hygiene curriculum should be based on dental hygiene process of care to enable students to assess and make decision of clinical problems when providing dental hygiene care to a patient. Previous studies reported the necessity of curriculums to enhance the specialty of dental hygiene service to break away from the traditional curriculum based on the auxiliary model. Accordingly, this study aimed to investigate educational status and professors' recognition of dental hygiene process of care and to provide foundation for introducing curriculums focused on the dental hygiene process of care.Questionnaire (20 questions) on educational status of dental hygiene process of care was distributed in 50 dental hygiene schools with full classes. Survey (17 questions) was conducted on 140 professors of department of dental hygiene to investigate the necessity of dental hygiene process of care and their recognition. Research was performed with structured questionnaires based on previous literatures and interview and e-mail survey was conducted. Collected data were analyzed with Frequency analysis, Descriptive statistics, Independent t-test, One-way ANOVA, Chi-square test using SPSS 12.0K and followings are the results.1. Regarding the distribution of didactic and practical curriculums, they were less focused on dental hygiene judgment (68.8%), planning (65.6%), and evaluation (68.8%) than on assessment and implementation.2. The time school educates on dental hygiene process of care during the course of curriculum was different. The difference was up to 5 semesters among schools.3. 83.6% of professors were aware of dental hygiene process of care and the largest proportion of them (41.1%) began to know about it before 2003 and majority of them began to aware of it at the conference or at the seminar.4. 98.6% of professors thought that curriculums on the dental hygiene process of care are required to improve student's clinical judgment. Statistical significant correlation was found depending on professors' awareness of theory on dental hygiene process of care (p<0.05).5. To adopt dental hygiene process of care, cooperative public efforts by Korean Dental Hygienists Association and Korean Association of Dental Hygiene Professors was most urgent (4.73), followed by environmental changes such as building consensus among professors (4.61), textbook on dental hygiene process of care (4.61), revising curriculum of the school (4.59), operation of training program on dental hygiene process of care (4.56), improving the national board system (4.43).6. With regard to desirable method to introduce dental hygiene process of care into the curriculum, integration of the curriculum according to dental hygiene process of care (66.7%), adding a few didactic classes (19.3%), impossible to introduce because of conflicts with current curriculum although agreeing to its necessity (5.9%), introductory class about dental hygiene process of care (5.2%).In conclusion, it is most desirable to provide comprehensive education based on dental hygiene process of care by reinforcing judgment, planning, and evaluation step. The Organization associated with dental hygiene are considered to take the initiative.
주제어
#치위생과정 치위생관리 치위생학 임상치위생학 통합교육과정 교육실태 교수의 인식조사 dental hygiene process of care dental hygiene care dental hygiene science clinical dental hygiene integrated curriculum actual condition of education professor's recognition
학위논문 정보
저자
한선영
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
치위생학과
지도교수
정원균
발행연도
2009
총페이지
vi, 84장
키워드
치위생과정 치위생관리 치위생학 임상치위생학 통합교육과정 교육실태 교수의 인식조사 dental hygiene process of care dental hygiene care dental hygiene science clinical dental hygiene integrated curriculum actual condition of education professor's recognition
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.