광역철도 좌석형급행열차 도입 타당성에 관한 연구 : 경춘선 복선화구간 중심으로 A Feasibility Study of Adoption for the Seat-type Express Electric Railway in Metropolitan area;Focused on the double tracked Seoul-Chuncheon line원문보기
수도권이 점차 광역화되면서 철도와 버스 등 교통수단간 노선 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 이에 따라 속도, 접근성, 편의성, 운임 등 다양한 조건에서의 경쟁력 제고 및 수익모델 개발이 필요한 상황에서 좌석형급행열차가 이에 대한 대안으로 주목받고 있다. 이에 정부에서는 수도권과 경기도 및 강원도간에 급증하는 화물 및 여객수송에 대처 하고 전동차 운행을 통한 지역개발을 촉진하고자 2010년까지 경춘선 단선을 복선전철화 하는 ‘경춘선복선전철화’ 사업을 실시하고 있다. 본 연구에서 좌석형급행열차의 속도, 접근성, 편의성, 운임 및 운영체계의 효율성 또는 차별성을 바탕으로 타 교통수단과의 비교 우위를 확보할 수 있는 방안을 강구하고, 이러한 비교우위를 위한 열차운행계획을 수립하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적은 광역철도 핵심 검토노선 중 신상봉∼춘천구간의 경춘선 복선화구간을 연구 범위로 하여 좌석형급행열차의 도입에 따른 재무적 효과를 분석함으로써 현재 운영되고 있는 경춘선 취약점을 보완하고 경쟁력을 갖춘 새로운 수단으로의 좌석급행열차를 검토하는데 있다. 경춘선 복선화구간의 좌석형급행열차 도입을 전제로 하여 재무적 효과를 산출하기 위한 제반여건을 분석하기 위하여 정차역을 선정하고, 경춘선 구간 운임과 요금을 산출하여 열차 운행 계획을 수립하였다. 새로운 교통수단의 도입에 따른 기존 교통수단에서의 전환량을 파악하여 수요을 예측한 후 수익비용비 (Revenue Cost Ratio : R/C), 재무적 순현재가치 (Financial Net Present ...
수도권이 점차 광역화되면서 철도와 버스 등 교통수단간 노선 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 이에 따라 속도, 접근성, 편의성, 운임 등 다양한 조건에서의 경쟁력 제고 및 수익모델 개발이 필요한 상황에서 좌석형급행열차가 이에 대한 대안으로 주목받고 있다. 이에 정부에서는 수도권과 경기도 및 강원도간에 급증하는 화물 및 여객수송에 대처 하고 전동차 운행을 통한 지역개발을 촉진하고자 2010년까지 경춘선 단선을 복선전철화 하는 ‘경춘선복선전철화’ 사업을 실시하고 있다. 본 연구에서 좌석형급행열차의 속도, 접근성, 편의성, 운임 및 운영체계의 효율성 또는 차별성을 바탕으로 타 교통수단과의 비교 우위를 확보할 수 있는 방안을 강구하고, 이러한 비교우위를 위한 열차운행계획을 수립하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적은 광역철도 핵심 검토노선 중 신상봉∼춘천구간의 경춘선 복선화구간을 연구 범위로 하여 좌석형급행열차의 도입에 따른 재무적 효과를 분석함으로써 현재 운영되고 있는 경춘선 취약점을 보완하고 경쟁력을 갖춘 새로운 수단으로의 좌석급행열차를 검토하는데 있다. 경춘선 복선화구간의 좌석형급행열차 도입을 전제로 하여 재무적 효과를 산출하기 위한 제반여건을 분석하기 위하여 정차역을 선정하고, 경춘선 구간 운임과 요금을 산출하여 열차 운행 계획을 수립하였다. 새로운 교통수단의 도입에 따른 기존 교통수단에서의 전환량을 파악하여 수요을 예측한 후 수익비용비 (Revenue Cost Ratio : R/C), 재무적 순현재가치 (Financial Net Present Value : FNPV), 재무적 내부수익률 (Financial Internal Rate of Return : FIRR)을 분석하였다. 본 연구의 결과는 향후 운행 예정인 경춘선복선화구간에 대한 수요 산정 및 재무성을 실증적으로 보여줌으로써 경춘선복선화에 대한 거시적 지표로 활용될 수 있을 것이며, 아울러 이 구간의 좌석급행열차 도입의 타당성에 대한 근거를 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
수도권이 점차 광역화되면서 철도와 버스 등 교통수단간 노선 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 이에 따라 속도, 접근성, 편의성, 운임 등 다양한 조건에서의 경쟁력 제고 및 수익모델 개발이 필요한 상황에서 좌석형급행열차가 이에 대한 대안으로 주목받고 있다. 이에 정부에서는 수도권과 경기도 및 강원도간에 급증하는 화물 및 여객수송에 대처 하고 전동차 운행을 통한 지역개발을 촉진하고자 2010년까지 경춘선 단선을 복선전철화 하는 ‘경춘선복선전철화’ 사업을 실시하고 있다. 본 연구에서 좌석형급행열차의 속도, 접근성, 편의성, 운임 및 운영체계의 효율성 또는 차별성을 바탕으로 타 교통수단과의 비교 우위를 확보할 수 있는 방안을 강구하고, 이러한 비교우위를 위한 열차운행계획을 수립하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적은 광역철도 핵심 검토노선 중 신상봉∼춘천구간의 경춘선 복선화구간을 연구 범위로 하여 좌석형급행열차의 도입에 따른 재무적 효과를 분석함으로써 현재 운영되고 있는 경춘선 취약점을 보완하고 경쟁력을 갖춘 새로운 수단으로의 좌석급행열차를 검토하는데 있다. 경춘선 복선화구간의 좌석형급행열차 도입을 전제로 하여 재무적 효과를 산출하기 위한 제반여건을 분석하기 위하여 정차역을 선정하고, 경춘선 구간 운임과 요금을 산출하여 열차 운행 계획을 수립하였다. 새로운 교통수단의 도입에 따른 기존 교통수단에서의 전환량을 파악하여 수요을 예측한 후 수익비용비 (Revenue Cost Ratio : R/C), 재무적 순현재가치 (Financial Net Present Value : FNPV), 재무적 내부수익률 (Financial Internal Rate of Return : FIRR)을 분석하였다. 본 연구의 결과는 향후 운행 예정인 경춘선복선화구간에 대한 수요 산정 및 재무성을 실증적으로 보여줌으로써 경춘선복선화에 대한 거시적 지표로 활용될 수 있을 것이며, 아울러 이 구간의 좌석급행열차 도입의 타당성에 대한 근거를 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
As Seoul bocomes larger the competition between raiways and bus lanes is bocoming more fierce. As a result, the railway company seeks for more effective ways to improve the speed, accessibility, convenience, and lower rate of their trains. Within the effort to design more effective train models, the...
As Seoul bocomes larger the competition between raiways and bus lanes is bocoming more fierce. As a result, the railway company seeks for more effective ways to improve the speed, accessibility, convenience, and lower rate of their trains. Within the effort to design more effective train models, they put the seated express trains on the table. Meanwhile, the government is now running the project "making the section between Seoul and Chun-cheon double-laned" which is to double lane it by 2010. The purpose of doing this is to activate the economy of the region covering Seoul, Gyeon-gi, and Kang-won by dealing with rising transpotation demand among the area. To compare the superiority with other transportation means, the criteria such as the speed, accessibility, convenience etc. have been examined. Accordingly., the train operation plan is on its way to be established. Cosequently, this study is to analyze the financial effect in importing the seat express train within the core scope of Shin-Sangbong and Chun-cheon. Also, with that analysis, I tried to suggest good idea to minimize the weakness of the present operation status in the line so it could privide a brand new method to move among the area. During the process, I selected the train stops and calculated the section oriented fare in each stop so it could help me with suggesting a new train operation plan. I also examined the Revenue Cost Ratio, Financial Net Present Value, Financial Internal Rate of Return. In the log run, I expect that this analysis can be utilized as the macroscopic index toward the project of doubling the lane between Seoul and Chun-cheon. Thus, it can prove the feasibility of adopting the seated express into Regional Railway.
As Seoul bocomes larger the competition between raiways and bus lanes is bocoming more fierce. As a result, the railway company seeks for more effective ways to improve the speed, accessibility, convenience, and lower rate of their trains. Within the effort to design more effective train models, they put the seated express trains on the table. Meanwhile, the government is now running the project "making the section between Seoul and Chun-cheon double-laned" which is to double lane it by 2010. The purpose of doing this is to activate the economy of the region covering Seoul, Gyeon-gi, and Kang-won by dealing with rising transpotation demand among the area. To compare the superiority with other transportation means, the criteria such as the speed, accessibility, convenience etc. have been examined. Accordingly., the train operation plan is on its way to be established. Cosequently, this study is to analyze the financial effect in importing the seat express train within the core scope of Shin-Sangbong and Chun-cheon. Also, with that analysis, I tried to suggest good idea to minimize the weakness of the present operation status in the line so it could privide a brand new method to move among the area. During the process, I selected the train stops and calculated the section oriented fare in each stop so it could help me with suggesting a new train operation plan. I also examined the Revenue Cost Ratio, Financial Net Present Value, Financial Internal Rate of Return. In the log run, I expect that this analysis can be utilized as the macroscopic index toward the project of doubling the lane between Seoul and Chun-cheon. Thus, it can prove the feasibility of adopting the seated express into Regional Railway.
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