18세기 유럽 음악은 명확한 국민 양식이 존재하였고 그런 국민 양식 중 중요한 두 가지는 이탈리아와 독일 양식이었다. 이런 시대의 흐름 속에서 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1759∼1791)는 이 두 가지 중요한 양식을 통합하여 국제화시킨 천재 음악가이다. 특히 오페라에 있어서 이탈리아 오페라와 독일 징슈필을 함께 계승 발전시켰으며 형식에서 벗어나지 않으면서도 감각적인 작품들을 남겼다. 본 논문에서는 이탈리아 오페라의 기원과 역사를 살펴보고 그런 시대적 흐름 속에서 모차르트가 남긴 업적을 연구하고자 한다....
18세기 유럽 음악은 명확한 국민 양식이 존재하였고 그런 국민 양식 중 중요한 두 가지는 이탈리아와 독일 양식이었다. 이런 시대의 흐름 속에서 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1759∼1791)는 이 두 가지 중요한 양식을 통합하여 국제화시킨 천재 음악가이다. 특히 오페라에 있어서 이탈리아 오페라와 독일 징슈필을 함께 계승 발전시켰으며 형식에서 벗어나지 않으면서도 감각적인 작품들을 남겼다. 본 논문에서는 이탈리아 오페라의 기원과 역사를 살펴보고 그런 시대적 흐름 속에서 모차르트가 남긴 업적을 연구하고자 한다. 이를 위하여 그의 생애와 주요 오페라 작품들을 정리해 보고 특히 극적인 면과 음악적인 면의 훌륭한 조화를 보여주는 그의 대표 오페라 중 하나인「피가로의 결혼(Le Nozze di Figaro)」을 선택하여 등장인물 및 줄거리를 자세하게 살펴보고 그 중 바리톤 아리아 '만약 춤추고 싶으시다면(Se vuol ballare)'과 '더 이상 날지 못하리(Non piu andrai)'를 선택하여 형식 및 화성 분석을 해 보았다. 이 두 아리아에서 모차르트는 천한 신분의 하인이지만 영리한 피가로의 성격을 보여주기 위해서 다양한 음악적 기법을 사용하고 있다. 첫 번째 아리아 '만약 춤추고 싶으시다면(Se vuol ballare)'에서 주인공피가로는 백작의 배신을 눈치 채고도 감정에 휩싸이지 않고 냉철한 이성으로 마음을 다스리며 백작을 쓰러뜨릴 계략을 꾸밀 줄 아는 영리한 하인이다. 귀족들의 절대적 권위에 직접적으로 도전을 할 수는 없지만 그들의 방식인 우아하고 절제된 모양을 띄면서 은근한 도전장을 던지는 이 아리아를 형식과 화성을 분석해 봄으로 모차르트가 극적 효과를 위해 사용한 리듬과 템포의 변화 등을 자세하게 논해 보고자 한다. 두 번째 아리아 '더 이상 날지 못하리(Non piu andrai)'는 군 입대를 앞둔 젊은 청년 케루비노를 놀리는 피가로의 발랄하고 또는 경박한 듯한 성격을 묘사하고 있다. 군에 입대하면 더 이상 기쁨을 찾을 수 없고, 달콤한 꿈을 버려야 한다고 말하며 편하지 못한 군대 생활을 설명한다. 군대를 연상케 하고 겁을 주고 있는 이 광경에 재미를 더해주기 위해 모차르트는 경쾌한 리듬과 음형 등을 사용하였으며 어쩔 줄 몰라 하는 케루비노의 심정을 나타내기 위해 조성변화의 사용 등을 논해보고자 한다. 본 논문은 이러한 연구 분석 과정을 통해 모차르트의 작곡 기법을 이해함으로써 실제 연주 시 주인공의 성격이나 극적 효과를 음악적으로 표현하는데 도움이 되고자 한다.
18세기 유럽 음악은 명확한 국민 양식이 존재하였고 그런 국민 양식 중 중요한 두 가지는 이탈리아와 독일 양식이었다. 이런 시대의 흐름 속에서 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1759∼1791)는 이 두 가지 중요한 양식을 통합하여 국제화시킨 천재 음악가이다. 특히 오페라에 있어서 이탈리아 오페라와 독일 징슈필을 함께 계승 발전시켰으며 형식에서 벗어나지 않으면서도 감각적인 작품들을 남겼다. 본 논문에서는 이탈리아 오페라의 기원과 역사를 살펴보고 그런 시대적 흐름 속에서 모차르트가 남긴 업적을 연구하고자 한다. 이를 위하여 그의 생애와 주요 오페라 작품들을 정리해 보고 특히 극적인 면과 음악적인 면의 훌륭한 조화를 보여주는 그의 대표 오페라 중 하나인「피가로의 결혼(Le Nozze di Figaro)」을 선택하여 등장인물 및 줄거리를 자세하게 살펴보고 그 중 바리톤 아리아 '만약 춤추고 싶으시다면(Se vuol ballare)'과 '더 이상 날지 못하리(Non piu andrai)'를 선택하여 형식 및 화성 분석을 해 보았다. 이 두 아리아에서 모차르트는 천한 신분의 하인이지만 영리한 피가로의 성격을 보여주기 위해서 다양한 음악적 기법을 사용하고 있다. 첫 번째 아리아 '만약 춤추고 싶으시다면(Se vuol ballare)'에서 주인공피가로는 백작의 배신을 눈치 채고도 감정에 휩싸이지 않고 냉철한 이성으로 마음을 다스리며 백작을 쓰러뜨릴 계략을 꾸밀 줄 아는 영리한 하인이다. 귀족들의 절대적 권위에 직접적으로 도전을 할 수는 없지만 그들의 방식인 우아하고 절제된 모양을 띄면서 은근한 도전장을 던지는 이 아리아를 형식과 화성을 분석해 봄으로 모차르트가 극적 효과를 위해 사용한 리듬과 템포의 변화 등을 자세하게 논해 보고자 한다. 두 번째 아리아 '더 이상 날지 못하리(Non piu andrai)'는 군 입대를 앞둔 젊은 청년 케루비노를 놀리는 피가로의 발랄하고 또는 경박한 듯한 성격을 묘사하고 있다. 군에 입대하면 더 이상 기쁨을 찾을 수 없고, 달콤한 꿈을 버려야 한다고 말하며 편하지 못한 군대 생활을 설명한다. 군대를 연상케 하고 겁을 주고 있는 이 광경에 재미를 더해주기 위해 모차르트는 경쾌한 리듬과 음형 등을 사용하였으며 어쩔 줄 몰라 하는 케루비노의 심정을 나타내기 위해 조성변화의 사용 등을 논해보고자 한다. 본 논문은 이러한 연구 분석 과정을 통해 모차르트의 작곡 기법을 이해함으로써 실제 연주 시 주인공의 성격이나 극적 효과를 음악적으로 표현하는데 도움이 되고자 한다.
Mozart is a music prodigy who internationalized the integrated style that combined the lively and comical string oriented Italian style and the content centered and introverted German style in the 18th century in which national styles clearly existed. He made emerge and develop the Italian opera tog...
Mozart is a music prodigy who internationalized the integrated style that combined the lively and comical string oriented Italian style and the content centered and introverted German style in the 18th century in which national styles clearly existed. He made emerge and develop the Italian opera together with the German Singspiel, and composed sensual operas without breaking the formalities. Especially which is one of his most notable operas for its exceptional harmony from the theatrical and musical aspect uses the orchestra in a very broad range, stepping over the line of mere accompaniment, and its chorus and arias take up equal proportion and used in equal significance. Not only that, Mozart adds individuality of characters through choruses and at the time unfolds events; and as a result, the close interaction between each role is very important. The depiction of characters are not accomplished merely by giving changes in the tempo, range, or accent based on the script or the scene, but it is contributed to by adequately progressing melodic form, harmony, rhythm, and accompanying instruments, or, the music itself. The first aria of Figaro 'Se vuol ballare' is a cavatina, a short lyrical song, and it is a song that absolutely challenges the authority of aristocrats. The graceful and controlled minuet can be said to well demonstrate the clever yet rational character of Figaro. Its format is of a Recitativo with A+B+C+A+postlude, and within the piece of 131 measures, the recitative is immediately followed by the voice without a prelude. The melody controls emotions in line with the minuet yet reveals resolute determination, and internal emotions are expressed more through the accompaniment than through the song. In the harmony, I-V-I is dominant, and the gradual ascending and jumps in the notes are simple, yet well expresses the emotions; and in tempo, Allegretto and Presto are used in contrasting manner for a more dramatic effect. The second aria 'Non piu andrai' is an aria in Rondo form, at the end of the first act. By repeating cheerful rhythms and same figures, an orderly feel is created; and by using dotted figures, the lively and rather frivolous character of Figaro who mocks Cherubino is depicted. This peace is in the rondo form divided into 6 parts with A repeated 3 times, and B, C, and the coda are placed between each A to form A-B-A-C-A-Coda. It is in the key signature of C major, and key change to G major and E minor takes place along the music. The time signature is 4/4, it uses cheerful march-like rhythms, and in its 115 measures, I-V-I harmony is dominant. As observed above, Mozart intended to express the personality and lyrics of the character by using various musical techniques in his two most notable arias. It is hoped that the process of analysis conducted in this study will become the foundation for better performance based on deeper understanding of these two pieces.
Mozart is a music prodigy who internationalized the integrated style that combined the lively and comical string oriented Italian style and the content centered and introverted German style in the 18th century in which national styles clearly existed. He made emerge and develop the Italian opera together with the German Singspiel, and composed sensual operas without breaking the formalities. Especially which is one of his most notable operas for its exceptional harmony from the theatrical and musical aspect uses the orchestra in a very broad range, stepping over the line of mere accompaniment, and its chorus and arias take up equal proportion and used in equal significance. Not only that, Mozart adds individuality of characters through choruses and at the time unfolds events; and as a result, the close interaction between each role is very important. The depiction of characters are not accomplished merely by giving changes in the tempo, range, or accent based on the script or the scene, but it is contributed to by adequately progressing melodic form, harmony, rhythm, and accompanying instruments, or, the music itself. The first aria of Figaro 'Se vuol ballare' is a cavatina, a short lyrical song, and it is a song that absolutely challenges the authority of aristocrats. The graceful and controlled minuet can be said to well demonstrate the clever yet rational character of Figaro. Its format is of a Recitativo with A+B+C+A+postlude, and within the piece of 131 measures, the recitative is immediately followed by the voice without a prelude. The melody controls emotions in line with the minuet yet reveals resolute determination, and internal emotions are expressed more through the accompaniment than through the song. In the harmony, I-V-I is dominant, and the gradual ascending and jumps in the notes are simple, yet well expresses the emotions; and in tempo, Allegretto and Presto are used in contrasting manner for a more dramatic effect. The second aria 'Non piu andrai' is an aria in Rondo form, at the end of the first act. By repeating cheerful rhythms and same figures, an orderly feel is created; and by using dotted figures, the lively and rather frivolous character of Figaro who mocks Cherubino is depicted. This peace is in the rondo form divided into 6 parts with A repeated 3 times, and B, C, and the coda are placed between each A to form A-B-A-C-A-Coda. It is in the key signature of C major, and key change to G major and E minor takes place along the music. The time signature is 4/4, it uses cheerful march-like rhythms, and in its 115 measures, I-V-I harmony is dominant. As observed above, Mozart intended to express the personality and lyrics of the character by using various musical techniques in his two most notable arias. It is hoped that the process of analysis conducted in this study will become the foundation for better performance based on deeper understanding of these two pieces.
주제어
#모차르트 오페라 피가로의 결혼 바리톤 아리아 연구분석
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.