본 연구는 한 부모 가정 아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감을 비교 하고, 그들의 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이 문제를 좀 더 세밀하게 접근하기 위해 한부모 가정아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감에 영향을 줄 수 있는 변수로 부모의 양육태도, 학교생활 적응도, 사회적지지 영역, 인구통계학적 요인으로 하위 영역을 구분하여 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 살펴봄으로써 현대 사회의 다양한 가족형태에 대한 이해와 아동의 긍정적인 자아 존중감 형성에 도움이 될 수 있는 대처 방안을 마련해 보고자 하였다. 본 연구에서는 ...
본 연구는 한 부모 가정 아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감을 비교 하고, 그들의 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이 문제를 좀 더 세밀하게 접근하기 위해 한부모 가정아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감에 영향을 줄 수 있는 변수로 부모의 양육태도, 학교생활 적응도, 사회적지지 영역, 인구통계학적 요인으로 하위 영역을 구분하여 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 살펴봄으로써 현대 사회의 다양한 가족형태에 대한 이해와 아동의 긍정적인 자아 존중감 형성에 도움이 될 수 있는 대처 방안을 마련해 보고자 하였다. 본 연구에서는 SPSS ver 13.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였으며 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단에서 아동이 지각하는 자아존중감에 대해 비교 분석 한 결과를 보면 다음과 같다. 1) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 일반적 특성에 따른 자아 존중감의 차이는 한부모 아동 집단에서 가족 해체 사유, 가족해체 기간 변인에 따라서는 아동의 자아 존중감 형성에 통계적으로 유의미한 수치를 나타내지 못했다. 부모의 직업 변인에서는 부 직업이 서비스직인 경우, 모 직업이 전문직과 무직인 경우에서 통계적으로 유의미한 수치를 보였는데 전문직의 경우 사례수가 너무 적어 일반화하기에는 한계가 있다. 2) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 자아 존중감 하위 변인과 독립 변수별 상관관계는 두 집단 별로 다르게 나타났다. 3) 아동이 지각하는 부모의 양육태도, 학교생활 적응, 사회적 지지가 자아 존중감에 미치는 영향을 살펴 본 결과 양부모 아동 집단이 부모양육태도 애정변인에서, 사회적 지지 가족지지 변인에서, 학교생활 적응 하위 변인에서 한부모 아동 집단보다 높은 점수를 보여주었다. 4) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 자아존중감에 영향을 주는 변수를 살펴 본 결과 한부모 아동 집단의 경우 사회적 지지, 그 다음 부모의 양육태도 임을 알 수 있었고 양부모 아동 집단의 경우는 부모의 양육태도, 사회적 지지, 학교생활적응 순임을 알 수 있었다.
본 연구는 한 부모 가정 아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감을 비교 하고, 그들의 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이 문제를 좀 더 세밀하게 접근하기 위해 한부모 가정아동과 양부모 가정 아동들의 자아 존중감에 영향을 줄 수 있는 변수로 부모의 양육태도, 학교생활 적응도, 사회적지지 영역, 인구통계학적 요인으로 하위 영역을 구분하여 자아존중감에 영향을 미치는 변인을 살펴봄으로써 현대 사회의 다양한 가족형태에 대한 이해와 아동의 긍정적인 자아 존중감 형성에 도움이 될 수 있는 대처 방안을 마련해 보고자 하였다. 본 연구에서는 SPSS ver 13.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였으며 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단에서 아동이 지각하는 자아존중감에 대해 비교 분석 한 결과를 보면 다음과 같다. 1) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 일반적 특성에 따른 자아 존중감의 차이는 한부모 아동 집단에서 가족 해체 사유, 가족해체 기간 변인에 따라서는 아동의 자아 존중감 형성에 통계적으로 유의미한 수치를 나타내지 못했다. 부모의 직업 변인에서는 부 직업이 서비스직인 경우, 모 직업이 전문직과 무직인 경우에서 통계적으로 유의미한 수치를 보였는데 전문직의 경우 사례수가 너무 적어 일반화하기에는 한계가 있다. 2) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 자아 존중감 하위 변인과 독립 변수별 상관관계는 두 집단 별로 다르게 나타났다. 3) 아동이 지각하는 부모의 양육태도, 학교생활 적응, 사회적 지지가 자아 존중감에 미치는 영향을 살펴 본 결과 양부모 아동 집단이 부모양육태도 애정변인에서, 사회적 지지 가족지지 변인에서, 학교생활 적응 하위 변인에서 한부모 아동 집단보다 높은 점수를 보여주었다. 4) 한부모 아동 집단과 양부모 아동 집단 간의 자아존중감에 영향을 주는 변수를 살펴 본 결과 한부모 아동 집단의 경우 사회적 지지, 그 다음 부모의 양육태도 임을 알 수 있었고 양부모 아동 집단의 경우는 부모의 양육태도, 사회적 지지, 학교생활적응 순임을 알 수 있었다.
This study aims at comparing children's self-esteem in single-parent families to two-parent families and examining the variables which affect their self-esteem. To approach to the question more meticulously, this paper attempts to classify subordinate areas; the attitude of their parents, the adapta...
This study aims at comparing children's self-esteem in single-parent families to two-parent families and examining the variables which affect their self-esteem. To approach to the question more meticulously, this paper attempts to classify subordinate areas; the attitude of their parents, the adaptability of children's school life, a social support area, the variables in statistics of population. In addition, this study outlines an alternative to increase children's positive self-esteem and understand the various family systems by examining the variables which affect their self-esteem. In this study, I analyze survey data using SPSS ver 13.0. The conclusion to be drawn in this study is as follows. 1) There is no statistical significant difference of children's self-esteem in general characteristic between single and two-parent children group according to the reasons for family dissolution in children group with single- parent and the term variables of family dissolution. In terms of parents' occupation variable, (in case that fathers are in the profession, mothers are in the profession and no occupation), shows significant difference. The cases of occupation, however, show limitation for generalization due to small sample size. 2) This study shows different corelation in self-esteem subordinate variable and independent variable between single and two-parent children group. 3) The conclusion which can be drawn from the effects of the attitude of parents, the adaptability of children's school life, a social support area that children sense on children's self-esteem shows that two-parent children group got a higher score than single-parent children group in the affection variable of parents' bring up attitude, social and family support variable, and school life adaptability variable. 4) The results I have looked at the variables which affect children's self-esteem of single and two-parent children group are as follows. In case of single-parent children group, first, social support, second, parents' bringing up attitude. In case of two-parent children group, first, parents' bringing up attitude, second, social support, third, school life adoptability.
This study aims at comparing children's self-esteem in single-parent families to two-parent families and examining the variables which affect their self-esteem. To approach to the question more meticulously, this paper attempts to classify subordinate areas; the attitude of their parents, the adaptability of children's school life, a social support area, the variables in statistics of population. In addition, this study outlines an alternative to increase children's positive self-esteem and understand the various family systems by examining the variables which affect their self-esteem. In this study, I analyze survey data using SPSS ver 13.0. The conclusion to be drawn in this study is as follows. 1) There is no statistical significant difference of children's self-esteem in general characteristic between single and two-parent children group according to the reasons for family dissolution in children group with single- parent and the term variables of family dissolution. In terms of parents' occupation variable, (in case that fathers are in the profession, mothers are in the profession and no occupation), shows significant difference. The cases of occupation, however, show limitation for generalization due to small sample size. 2) This study shows different corelation in self-esteem subordinate variable and independent variable between single and two-parent children group. 3) The conclusion which can be drawn from the effects of the attitude of parents, the adaptability of children's school life, a social support area that children sense on children's self-esteem shows that two-parent children group got a higher score than single-parent children group in the affection variable of parents' bring up attitude, social and family support variable, and school life adaptability variable. 4) The results I have looked at the variables which affect children's self-esteem of single and two-parent children group are as follows. In case of single-parent children group, first, social support, second, parents' bringing up attitude. In case of two-parent children group, first, parents' bringing up attitude, second, social support, third, school life adoptability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.