첫째, 해양단원의 주요 내용인 ‘해류’에 관련되는 내용 중 해류의 발생 원인에 대한 설명에서 반드시 포함되어야 하는 취송류에 대한 설명과 에크만 수송, 에크만 모형, 에크만 층, 해류의 측정에 대하여 6종 교과서에 따라 설명이 누락되거나 잘 못 기술된 것으로 밝혀졌다. 이로 인하여 내용을 잘 못 이해하거나, 올바르게 이해할 수 없기 때문에 교과서 개정 시 이미 밝혀진 이론에 맞게 바로잡아야 할 것으로 판단된다. 둘째, 해류의 순환, 해파 등의 내용 중에서도 ...
첫째, 해양단원의 주요 내용인 ‘해류’에 관련되는 내용 중 해류의 발생 원인에 대한 설명에서 반드시 포함되어야 하는 취송류에 대한 설명과 에크만 수송, 에크만 모형, 에크만 층, 해류의 측정에 대하여 6종 교과서에 따라 설명이 누락되거나 잘 못 기술된 것으로 밝혀졌다. 이로 인하여 내용을 잘 못 이해하거나, 올바르게 이해할 수 없기 때문에 교과서 개정 시 이미 밝혀진 이론에 맞게 바로잡아야 할 것으로 판단된다. 둘째, 해류의 순환, 해파 등의 내용 중에서도 해양학 분야에서 인정되어 보편적으로 다루어지는 과학적 개념이 6종 교과서에 이들과 다르게 기술되어 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 학습자가 과학 지식에 대한 오개념을 형성할 가능성이 크며 이러한 내용을 구체적으로 밝히면 다음과 같다. 1. 실제 해류는 적도를 경계로 남북 대칭성으로 나타나는 것이 아니라 북위 5˚ 부근을 경계로 대칭성을 나타내므로 이와 다르게 잘 못 기술된 모식도의 수정이 필요하다. 2. 적도반류는 해양의 동서방향의 해수면 경사로 인해 발생하는 것으로 기술하고 있으나 실제로는 해양의 남북방향의 해수면 경사로 인해 발생하는 지형류 체계로 설명을 해야 한다. 3. 서안 경계류의 강화 현상을 단순히 위도에 따른 전향력의 증가에 따른 것으로 기술하고 있으나 이는 바람 응력과 행성와도, 마찰력과의 평형을 고려한 와도보존의 개념으로 설명을 해야 한다. 4. 심해파와 천해파의 구분은 파장과 수심의 비에 의해서 심해파의 경우 수심이 파장의 1/2보다 클 때(h>1/2λ), 천해파의 경우 수심이 파장의 1/20보다 작을 때(h<1/20λ)로 구분된다. 그러나 해파를 구분하는 기준이 각 교과서별로 상이하게 기술된 것은 동일한 방식으로 통일해야 할 것으로 판단된다.
첫째, 해양단원의 주요 내용인 ‘해류’에 관련되는 내용 중 해류의 발생 원인에 대한 설명에서 반드시 포함되어야 하는 취송류에 대한 설명과 에크만 수송, 에크만 모형, 에크만 층, 해류의 측정에 대하여 6종 교과서에 따라 설명이 누락되거나 잘 못 기술된 것으로 밝혀졌다. 이로 인하여 내용을 잘 못 이해하거나, 올바르게 이해할 수 없기 때문에 교과서 개정 시 이미 밝혀진 이론에 맞게 바로잡아야 할 것으로 판단된다. 둘째, 해류의 순환, 해파 등의 내용 중에서도 해양학 분야에서 인정되어 보편적으로 다루어지는 과학적 개념이 6종 교과서에 이들과 다르게 기술되어 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 학습자가 과학 지식에 대한 오개념을 형성할 가능성이 크며 이러한 내용을 구체적으로 밝히면 다음과 같다. 1. 실제 해류는 적도를 경계로 남북 대칭성으로 나타나는 것이 아니라 북위 5˚ 부근을 경계로 대칭성을 나타내므로 이와 다르게 잘 못 기술된 모식도의 수정이 필요하다. 2. 적도반류는 해양의 동서방향의 해수면 경사로 인해 발생하는 것으로 기술하고 있으나 실제로는 해양의 남북방향의 해수면 경사로 인해 발생하는 지형류 체계로 설명을 해야 한다. 3. 서안 경계류의 강화 현상을 단순히 위도에 따른 전향력의 증가에 따른 것으로 기술하고 있으나 이는 바람 응력과 행성와도, 마찰력과의 평형을 고려한 와도보존의 개념으로 설명을 해야 한다. 4. 심해파와 천해파의 구분은 파장과 수심의 비에 의해서 심해파의 경우 수심이 파장의 1/2보다 클 때(h>1/2λ), 천해파의 경우 수심이 파장의 1/20보다 작을 때(h<1/20λ)로 구분된다. 그러나 해파를 구분하는 기준이 각 교과서별로 상이하게 기술된 것은 동일한 방식으로 통일해야 할 것으로 판단된다.
The purpose of this study is to analyze high school earth science Ⅱ in the seventh curriculum textbooks in relating to the oceanography and find the incorrect descriptions of the textbooks and figures(illustrations) and then suggest some improved schemes. According to the result, there are some ...
The purpose of this study is to analyze high school earth science Ⅱ in the seventh curriculum textbooks in relating to the oceanography and find the incorrect descriptions of the textbooks and figures(illustrations) and then suggest some improved schemes. According to the result, there are some discrepancies in definition of ‘circulation of surface seawater’ and ‘ocean wave’ among the textbooks and further little scientific explanations about the surface current illustrations and western intensification and classification of the marine wave. Analytic results of this study can be summarized as follows: There some discrepancies about scientific concepts to compare high school textbooks with general marine science books. It can be classified into 4 items. Firstly, the actual condition of marine current looks like symmetry not the equation line but latitude 5° North, therefore the illustrations about surface current system should be slightly retouched. Secondly, ocean circulation can occur for many reasons but the principal one is caused by the balance of the Coriolis Force and the pressure gradient. So, in all the oceans the largest scale flows and the most coherent currents might be explained geostrophic currents including the central Pacific Ocean equatorial circulation system composed of surface currents, mainly the South Equatorial Current, the Equatorial Undercurrent, the North Equatorial Counter current, and the North Equatorial Current. Thirdly, the intensification of the western boundary currents of subtropical gyres is a consequence of the increase in the Coriolis parameter with latitude, and that western intensification might be explained in terms of vorticity balance using the conservation of absolute vorticity(ζ+f=curl v+2Ω sinΦ). Fourthly, waves are periodic deformations of an interface. Surface waves in oceanography are deformations of the sea surface, ie the atmosphere-ocean interface. In deep water, particle paths are circles. In shallow water, the particle paths flatten to ellipses. The change from deep to shallow water waves is observed when the wavelength λ becomes larger than twice the water depth h. A change in wave properties occurs also at λ = 20h. It is therefore useful to distinguish between deep water waves and shallow water waves. Therefore various classification of sea wave in text books should be unification. One of the main objectives in the science call of school is to make students understand the correct conception of science. This study is expected to contribute to that.
The purpose of this study is to analyze high school earth science Ⅱ in the seventh curriculum textbooks in relating to the oceanography and find the incorrect descriptions of the textbooks and figures(illustrations) and then suggest some improved schemes. According to the result, there are some discrepancies in definition of ‘circulation of surface seawater’ and ‘ocean wave’ among the textbooks and further little scientific explanations about the surface current illustrations and western intensification and classification of the marine wave. Analytic results of this study can be summarized as follows: There some discrepancies about scientific concepts to compare high school textbooks with general marine science books. It can be classified into 4 items. Firstly, the actual condition of marine current looks like symmetry not the equation line but latitude 5° North, therefore the illustrations about surface current system should be slightly retouched. Secondly, ocean circulation can occur for many reasons but the principal one is caused by the balance of the Coriolis Force and the pressure gradient. So, in all the oceans the largest scale flows and the most coherent currents might be explained geostrophic currents including the central Pacific Ocean equatorial circulation system composed of surface currents, mainly the South Equatorial Current, the Equatorial Undercurrent, the North Equatorial Counter current, and the North Equatorial Current. Thirdly, the intensification of the western boundary currents of subtropical gyres is a consequence of the increase in the Coriolis parameter with latitude, and that western intensification might be explained in terms of vorticity balance using the conservation of absolute vorticity(ζ+f=curl v+2Ω sinΦ). Fourthly, waves are periodic deformations of an interface. Surface waves in oceanography are deformations of the sea surface, ie the atmosphere-ocean interface. In deep water, particle paths are circles. In shallow water, the particle paths flatten to ellipses. The change from deep to shallow water waves is observed when the wavelength λ becomes larger than twice the water depth h. A change in wave properties occurs also at λ = 20h. It is therefore useful to distinguish between deep water waves and shallow water waves. Therefore various classification of sea wave in text books should be unification. One of the main objectives in the science call of school is to make students understand the correct conception of science. This study is expected to contribute to that.
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