본 연구의 목적은 12주간의 체육놀이 전․후에 유아들의 기초체력에 어떠한 변화가 있는가를 규명하는데 있다. 만4 - 5세 남자유아 20명을 대상으로 근지구력, 유연성, 민첩성, 순발력, 평형성에 대해 사전과 사후에 결처 윗몸일으키기, 좌전굴, 5m왕복달리기, 서서 위로뛰기, 양팔들고 외발서기로 측정하였고, 대상유아들은 주 5회, 준비운동, 정리운동, 이동시간을 포함하여 45분씩 실시하였다. 자료처리는 Windows SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였고, 각 분석 항목에 대하여 평균과 ...
본 연구의 목적은 12주간의 체육놀이 전․후에 유아들의 기초체력에 어떠한 변화가 있는가를 규명하는데 있다. 만4 - 5세 남자유아 20명을 대상으로 근지구력, 유연성, 민첩성, 순발력, 평형성에 대해 사전과 사후에 결처 윗몸일으키기, 좌전굴, 5m왕복달리기, 서서 위로뛰기, 양팔들고 외발서기로 측정하였고, 대상유아들은 주 5회, 준비운동, 정리운동, 이동시간을 포함하여 45분씩 실시하였다. 자료처리는 Windows SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였고, 각 분석 항목에 대하여 평균과 표준편차를 산출 하였다. 사전과 사후에 대한 유의성 검증은 대응표본 t-검정(paired t-test)으로 검증하였다. 모든 통계치의 유의수준은 α=.05로 처리하였다. 처리한 결과는 다음과 같다. 1. 근지구력은 운동 전 9.30±4.07 회에서 운동 후 10.45±3.54 회로 1.15 회 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 2. 유연성은 운동 전 12.7±70cm 에서 운동 후 13.65±5.21 cm로 0.95 cm 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 3. 민첩성은 운동 전 5.14±0.58초에서 운동 후 4.93±0.54 초로 0.21 초 감소하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 4. 순발력은 운동 전 12.05±3.20 cm에서 운동 후 13.60±2.76 cm로 1.55 cm 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 5. 평형성은 운동 전 35.65±11.86 초에서 운동 후 40.95±11.25 초로 5.3 초 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 전문적인 체육놀이 프로그램 참여가 유아들의 기초체력에 효과적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 12주라는 짧은 연구 기간이었지만 효과를 볼 수 있었고 앞으로도 지속적인 관심과 운동프로그램 개선을 위한 노력이 이루어진다면 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 12주간의 체육놀이 전․후에 유아들의 기초체력에 어떠한 변화가 있는가를 규명하는데 있다. 만4 - 5세 남자유아 20명을 대상으로 근지구력, 유연성, 민첩성, 순발력, 평형성에 대해 사전과 사후에 결처 윗몸일으키기, 좌전굴, 5m왕복달리기, 서서 위로뛰기, 양팔들고 외발서기로 측정하였고, 대상유아들은 주 5회, 준비운동, 정리운동, 이동시간을 포함하여 45분씩 실시하였다. 자료처리는 Windows SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였고, 각 분석 항목에 대하여 평균과 표준편차를 산출 하였다. 사전과 사후에 대한 유의성 검증은 대응표본 t-검정(paired t-test)으로 검증하였다. 모든 통계치의 유의수준은 α=.05로 처리하였다. 처리한 결과는 다음과 같다. 1. 근지구력은 운동 전 9.30±4.07 회에서 운동 후 10.45±3.54 회로 1.15 회 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 2. 유연성은 운동 전 12.7±70cm 에서 운동 후 13.65±5.21 cm로 0.95 cm 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 3. 민첩성은 운동 전 5.14±0.58초에서 운동 후 4.93±0.54 초로 0.21 초 감소하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 4. 순발력은 운동 전 12.05±3.20 cm에서 운동 후 13.60±2.76 cm로 1.55 cm 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 5. 평형성은 운동 전 35.65±11.86 초에서 운동 후 40.95±11.25 초로 5.3 초 증가하여 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 전문적인 체육놀이 프로그램 참여가 유아들의 기초체력에 효과적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 12주라는 짧은 연구 기간이었지만 효과를 볼 수 있었고 앞으로도 지속적인 관심과 운동프로그램 개선을 위한 노력이 이루어진다면 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to inspect what physical changes will occur after 12 weeks of physical education play. We assumed the gauge of endurance, flexibility, agility, instant power, and balance of the 4 to 5 year-old boys by measuring sit-ups, lowering hands, 5m suicide, jumping as standup, an...
The purpose of this study is to inspect what physical changes will occur after 12 weeks of physical education play. We assumed the gauge of endurance, flexibility, agility, instant power, and balance of the 4 to 5 year-old boys by measuring sit-ups, lowering hands, 5m suicide, jumping as standup, and standing with one leg. The experiment had done 5 times in a week and 45 minutes in a day. Every data from this experiment has been computerized by Windows SPSS 12.0 statistical program, and we included average and standard deviation to each data. For the verification of attention, we used corresponding sample, t-black(paired t-test). We set every statistic of attention level as α=.05. The results of this study presents; 1. Endurance of kids are increased 1.15 times(from 9.30±4.07 times to 10.45±3.54 times). This statistic shows us that there had been changes. 2. Flexibility of kids are increased 0.95cm(from 12.7±70cm to 13.65±5.21cm). This statistic shows us that there had been changes. 3. Agility of kids are shortened 0.21 sec.(from 5.14±0.58 sec. to 4.93±0.54 sec.). This statistic shows us that there had been changes. 4. Insatant power of kids are increased 1.55cm(from 12.05±3.20cm to 13.60±2.76cm). This statistic shows us that there had been changes. 5. Balance of the kids are increased 5.3 sec.(from 35.65±11.86 sec. to 40.95±11.25 sec.)This statistic shows us that there had been changes. In conclusion, professional physical playing program affects much to participating kids' basic body strength. Even though it was only short 12 weeks of experiment, we could see much of effects from it, and we sure that if there are continuous development of exercising program, we would see even better results.
The purpose of this study is to inspect what physical changes will occur after 12 weeks of physical education play. We assumed the gauge of endurance, flexibility, agility, instant power, and balance of the 4 to 5 year-old boys by measuring sit-ups, lowering hands, 5m suicide, jumping as standup, and standing with one leg. The experiment had done 5 times in a week and 45 minutes in a day. Every data from this experiment has been computerized by Windows SPSS 12.0 statistical program, and we included average and standard deviation to each data. For the verification of attention, we used corresponding sample, t-black(paired t-test). We set every statistic of attention level as α=.05. The results of this study presents; 1. Endurance of kids are increased 1.15 times(from 9.30±4.07 times to 10.45±3.54 times). This statistic shows us that there had been changes. 2. Flexibility of kids are increased 0.95cm(from 12.7±70cm to 13.65±5.21cm). This statistic shows us that there had been changes. 3. Agility of kids are shortened 0.21 sec.(from 5.14±0.58 sec. to 4.93±0.54 sec.). This statistic shows us that there had been changes. 4. Insatant power of kids are increased 1.55cm(from 12.05±3.20cm to 13.60±2.76cm). This statistic shows us that there had been changes. 5. Balance of the kids are increased 5.3 sec.(from 35.65±11.86 sec. to 40.95±11.25 sec.)This statistic shows us that there had been changes. In conclusion, professional physical playing program affects much to participating kids' basic body strength. Even though it was only short 12 weeks of experiment, we could see much of effects from it, and we sure that if there are continuous development of exercising program, we would see even better results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.