본 연구의 목적은 유아주도 동작교육활동 과정모형에 따라 동작교육활동을 수행하여 유아의 기초체력과 창의성에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여 알아보는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아주도 동작교육활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 유아주도 동작교육활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 A유치원과 B유치원의 만 4세 유아 각 21명으로 총 42명이다. 연구는 예비검사, 검사자 훈련, 사전검사, 동작교육활동 실시, 사후검사, ...
본 연구의 목적은 유아주도 동작교육활동 과정모형에 따라 동작교육활동을 수행하여 유아의 기초체력과 창의성에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여 알아보는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아주도 동작교육활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 유아주도 동작교육활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 A유치원과 B유치원의 만 4세 유아 각 21명으로 총 42명이다. 연구는 예비검사, 검사자 훈련, 사전검사, 동작교육활동 실시, 사후검사, 자료분석의 순서로 이루어졌다. 사전, 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아의 기초체력 측정을 위하여 교육인적자원부(2006)에서 개발한 ‘가족과 함께하는 유아체력증진프로그램’의 기초체력 검사도구를 수정·보완하여 사용하였으며, 유아의 창의성 검사를 위하여 E. Paul Torrance(1966, 1993)의 TTCT 창의성 도형검사를 사용하였다. 본 연구의 동작교육활동은 실험집단이 2013년 10월 2일부터 12월 11일까지, 비교집단이 10월 14일부터 12월 20일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단에게는 유아·교사가 함께 선정한 생활주제에 따라 유아·교사가 함께 동작교육활동의 목표, 내용을 계획, 구성하는 유아주도 동작교육활동을 실시하였다. 유아주도 동작교육활동에 적용된 유아주도 동작교육활동 과정모형은 손복영(2011)의 자기주도 학습모형을 수정, 보완하여 '회상-탐색-계획-실행-평가-제안'의 순서로 진행하였다. 비교집단은 누리과정(교육과학기술부, 2012)의 생활주제 중 교사가 선정한 주제에 따라 교사가 활동의 목표, 내용을 계획, 구성하는 교사주도의 동작교육활동을 실시하였다. 유아/교사 주도 동작교육활동 후 사후 검사를 실시하여 유아의 기초체력과 창의성의 변화를 살펴보았으며, 검사를 통하여 얻어진 자료들은 SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 결과, 유아주도 동작교육활동을 경험한 실험집단 유아들의 기초체력과 창의성에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 비교집단과 비교하여 부분적으로 통계적 유의미한 차이를 보였다. 분석 결과에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫 째, 유아주도 동작교육활동은 유아의 기초체력에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 유아가 주도적으로 동작교육활동을 계획, 구성, 평가하며 진행되는 과정에서, 유아는 동작교육활동에 대한 흥미와 관심이 증가되고, 이로써 동작교육활동에 대한 긍정적인 인식과 지속적인 참여태도가 기초체력향상에 긍정적으로 영향을 미치게 되었다고 보여진다. 둘 째, 유아주도 동작교육활동은 유아의 창의성에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 유아가 주도적으로 동작교육활동을 계획, 구성, 평가하며 진행되는 과정에서, 유아가 자발적으로 동작에 대한 탐색, 발견, 제안을 하게 된다. 또한 생활주제와 연계한 동작활동 내용으로 통합하고, 상황과 조건에 적절한 방법과 자료를 모색하는 문제해결의 과정에서 다양한 창의적 경험이 이루어지므로 창의적 사고가 촉진되었다고 보여진다.
본 연구의 목적은 유아주도 동작교육활동 과정모형에 따라 동작교육활동을 수행하여 유아의 기초체력과 창의성에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여 알아보는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아주도 동작교육활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 유아주도 동작교육활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 서울시 동작구에 위치한 A유치원과 B유치원의 만 4세 유아 각 21명으로 총 42명이다. 연구는 예비검사, 검사자 훈련, 사전검사, 동작교육활동 실시, 사후검사, 자료분석의 순서로 이루어졌다. 사전, 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아의 기초체력 측정을 위하여 교육인적자원부(2006)에서 개발한 ‘가족과 함께하는 유아체력증진프로그램’의 기초체력 검사도구를 수정·보완하여 사용하였으며, 유아의 창의성 검사를 위하여 E. Paul Torrance(1966, 1993)의 TTCT 창의성 도형검사를 사용하였다. 본 연구의 동작교육활동은 실험집단이 2013년 10월 2일부터 12월 11일까지, 비교집단이 10월 14일부터 12월 20일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단에게는 유아·교사가 함께 선정한 생활주제에 따라 유아·교사가 함께 동작교육활동의 목표, 내용을 계획, 구성하는 유아주도 동작교육활동을 실시하였다. 유아주도 동작교육활동에 적용된 유아주도 동작교육활동 과정모형은 손복영(2011)의 자기주도 학습모형을 수정, 보완하여 '회상-탐색-계획-실행-평가-제안'의 순서로 진행하였다. 비교집단은 누리과정(교육과학기술부, 2012)의 생활주제 중 교사가 선정한 주제에 따라 교사가 활동의 목표, 내용을 계획, 구성하는 교사주도의 동작교육활동을 실시하였다. 유아/교사 주도 동작교육활동 후 사후 검사를 실시하여 유아의 기초체력과 창의성의 변화를 살펴보았으며, 검사를 통하여 얻어진 자료들은 SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 결과, 유아주도 동작교육활동을 경험한 실험집단 유아들의 기초체력과 창의성에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 비교집단과 비교하여 부분적으로 통계적 유의미한 차이를 보였다. 분석 결과에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫 째, 유아주도 동작교육활동은 유아의 기초체력에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 유아가 주도적으로 동작교육활동을 계획, 구성, 평가하며 진행되는 과정에서, 유아는 동작교육활동에 대한 흥미와 관심이 증가되고, 이로써 동작교육활동에 대한 긍정적인 인식과 지속적인 참여태도가 기초체력향상에 긍정적으로 영향을 미치게 되었다고 보여진다. 둘 째, 유아주도 동작교육활동은 유아의 창의성에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 유아가 주도적으로 동작교육활동을 계획, 구성, 평가하며 진행되는 과정에서, 유아가 자발적으로 동작에 대한 탐색, 발견, 제안을 하게 된다. 또한 생활주제와 연계한 동작활동 내용으로 통합하고, 상황과 조건에 적절한 방법과 자료를 모색하는 문제해결의 과정에서 다양한 창의적 경험이 이루어지므로 창의적 사고가 촉진되었다고 보여진다.
The study aims at conduct movement education activities in accordance with a young children-oriented movement education activity process model and figure out how it affects basic physical strength and creativity on the part of young children. To this end, research subjects designated by the stu...
The study aims at conduct movement education activities in accordance with a young children-oriented movement education activity process model and figure out how it affects basic physical strength and creativity on the part of young children. To this end, research subjects designated by the study are as follows. 1. What is the effect of young children-oriented movement education activities on young children’s basic physical strength? 2. What is the effect of young children-oriented movement education activities on young children’s creativity? Subjects to the study number 42, and they include four-year-old young children enrolled in Kindergartens A and B (each 21 children) located in Dongjak-gu, Seoul. The study contains a preliminary survey, examiner training, a pre-test, movement education activities, after-the-fact examination and data analysis in the order named. Test tools used in the pretest and the after-the-fact test are as follows. Home-Based Physical Education Program on Children’s Physical Fitness, the basic physical strength examination tool that was developed by the Ministry of Education with an aim to measure young children’s basic physical strength, was revised and complemented to be used, and TTCT (Torrance Tests of Creative Thinking) suggested by E. Paul Torrance (1966, 1993) was used in order to test young children’s creativity. As for movement education activities conducted by the study, an experimental group conducted tests from October 2, 2013 to December 11, 2013, and a comparative group conducted tests from October 14, 2013 to December 20, 2013. A total of 20 tests were conducted for 10 weeks. The experimental group conducted young children-oriented movement education activities where teachers designate objectives, contents and plans of movement education activities based on everyday life topics selected along with the teachers. For the purpose of the young children-oriented movement education activities process model that had been applied to young children-oriented movement education activities, Self-Initiated Learning Model suggested by Bok-young Sohn (2011) was revised and complemented to conduct 'retrospection-exploration-planning -execution-evaluation-suggestion’ in the order named. The comparative group conducted teacher-oriented movement education activities where teachers designate objectives, contents and plans of activities in accordance with topics selected among everyday life topics of Nuri Curriculum (The Ministry of Education and Science). After the young children/teacher-oriented movement education activities, after-the-fact tests were conducted to observe changes in basic physical strength and creativity on the part of young children, and data acquired through the tests were statistically processed with ANCOVA through the use of SPSS Windows Program. As a result, it was found out that it had a positive effect on basic physical strength and creativity of young children in the experimental group that experienced young children-oriented movement education activities, and that there was a partially significant difference in comparison with the comparative group. As a result of analysis, the study reached the following conclusion. First, young children-oriented movement education activities have a positive effect on young children’s physical strength. As young children take the initiative in planning, organizing and evaluating movement education activities, they develop increased interest in the movement education activities. It appears that positive perception on and continuous participatory attitude toward the movement education activities have a positive effect on improvement of physical strength. Second, young children-oriented movement education activities have a positive effect on young children’s creativity. As young children take the initiative in planning, organizing and evaluating movement education activities, they voluntarily explore, find and suggest movement. In addition, diverse creative experiences were achieved in the course of integrating movement activities in connection to everyday life topics and resolving problems through exploration of appropriate methods and data befitting circumstances and conditions, and it appeared to have facilitated creative thinking.
The study aims at conduct movement education activities in accordance with a young children-oriented movement education activity process model and figure out how it affects basic physical strength and creativity on the part of young children. To this end, research subjects designated by the study are as follows. 1. What is the effect of young children-oriented movement education activities on young children’s basic physical strength? 2. What is the effect of young children-oriented movement education activities on young children’s creativity? Subjects to the study number 42, and they include four-year-old young children enrolled in Kindergartens A and B (each 21 children) located in Dongjak-gu, Seoul. The study contains a preliminary survey, examiner training, a pre-test, movement education activities, after-the-fact examination and data analysis in the order named. Test tools used in the pretest and the after-the-fact test are as follows. Home-Based Physical Education Program on Children’s Physical Fitness, the basic physical strength examination tool that was developed by the Ministry of Education with an aim to measure young children’s basic physical strength, was revised and complemented to be used, and TTCT (Torrance Tests of Creative Thinking) suggested by E. Paul Torrance (1966, 1993) was used in order to test young children’s creativity. As for movement education activities conducted by the study, an experimental group conducted tests from October 2, 2013 to December 11, 2013, and a comparative group conducted tests from October 14, 2013 to December 20, 2013. A total of 20 tests were conducted for 10 weeks. The experimental group conducted young children-oriented movement education activities where teachers designate objectives, contents and plans of movement education activities based on everyday life topics selected along with the teachers. For the purpose of the young children-oriented movement education activities process model that had been applied to young children-oriented movement education activities, Self-Initiated Learning Model suggested by Bok-young Sohn (2011) was revised and complemented to conduct 'retrospection-exploration-planning -execution-evaluation-suggestion’ in the order named. The comparative group conducted teacher-oriented movement education activities where teachers designate objectives, contents and plans of activities in accordance with topics selected among everyday life topics of Nuri Curriculum (The Ministry of Education and Science). After the young children/teacher-oriented movement education activities, after-the-fact tests were conducted to observe changes in basic physical strength and creativity on the part of young children, and data acquired through the tests were statistically processed with ANCOVA through the use of SPSS Windows Program. As a result, it was found out that it had a positive effect on basic physical strength and creativity of young children in the experimental group that experienced young children-oriented movement education activities, and that there was a partially significant difference in comparison with the comparative group. As a result of analysis, the study reached the following conclusion. First, young children-oriented movement education activities have a positive effect on young children’s physical strength. As young children take the initiative in planning, organizing and evaluating movement education activities, they develop increased interest in the movement education activities. It appears that positive perception on and continuous participatory attitude toward the movement education activities have a positive effect on improvement of physical strength. Second, young children-oriented movement education activities have a positive effect on young children’s creativity. As young children take the initiative in planning, organizing and evaluating movement education activities, they voluntarily explore, find and suggest movement. In addition, diverse creative experiences were achieved in the course of integrating movement activities in connection to everyday life topics and resolving problems through exploration of appropriate methods and data befitting circumstances and conditions, and it appeared to have facilitated creative thinking.
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