본 연구는 저소득층아동은 자신을 가치 있는 존재로 여기며 자아존중(Self-esteem)의 변화를 가져오는데 미술치료가 긍정적으로 작용할 것인가에 대한 효과성에 대해 임상적으로 적용하고자 하였다. 연구대상은 경기도 OO 지역아동센터 저소득층아동을 대상으로 2007년 9월부터 12월까지 집단미술치료 프로그램을 실시하였으며, 집단미술치료의 효과성을 확인하기 위하여 K-HTP 그림검사의 질적 변화 분석과, 자아존중감 척도를 측정하였다. 집단미술치료는 집단 내에 비슷한 문제를 발견하며 서로를 이해 할 수 있고, 자신과 타인을 긍정적으로 수용하며, 개인의 욕구를 해결하고 감정을 순화하는데 많은 도움을 주었다. 집단미술치료에 참가한 아동은 새롭게 확보된 보는 기술을 자신과 타인에게 적용시키고, 집단미술 구성원간의 상호작용을 통한 자기발견의 과정이 자신의 자존감을 향상 하는데 중요한 요인이 될 수 있었다. 현실적인 문제해결에 있어서 집단미술치료 프로그램은 집단원 모두가 동시에 참여를 할 수 있어 개인의 경험과 집단경험을 함께 제공하며, 자신의 경험과 정신세계를 더 적극적으로 공유 할 수 있었다. 본 연구의 과정을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료는 저소득층아동의 자아존중감 향상에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. K-HTP그림검사는 집. 나무. 사람 그림에서 사전그림에 비하여 사후그림에서는 안정적인 필압과 균형 있는 구도를 나타냈다. 비현실적인 집의 형태는 현실적인 모습으로 변화 하였으며 사람의 표정도 자연스럽고 편안하게 변화하여 그림은 전체적으로 아름다움과 조화로움을 갖추었기에 아동의 자신감과 자아존중감은 향상 되었다고 본다. 둘째, 자아존중감척도 검사 결과를 종합 하여 볼 때 자아존중감 사후 검사에서는 모든 아동의 점수가 증가한 것을 확인 할 수 있었다. 특히 강OO 의 경우 자아존중감 척도 검사 사후결과에서 +22로 가장 높은 증가를 나타냈으며, K-HTP그림 사후검사에서도 안정된 형태를 보였다. 셋째, 미술치료활동과정에서 집단의 특성은 초기단계에는 불안하고 경계하는 눈빛으로 말을 잘 하지 않으려고 하였으나 표출단계에 오면서 활동에 거리낌이 없어지며 자유로운 감정표출로 방어기재가 완화 되어 갔다. 그리고 집단의 분위기에 자연스럽게 적응하며 의욕적인 모습도 보였다. 실행단계에서는 신체에 열등감에서 벗어나 심리적 보상을 경험하며 서로를 격려하거나 칭찬하는 모습에서 자신감과 자아존중감이 향상 되어 감을 볼 수 있었으며, 종결단계에서는 긍정적인 마음 갖기로 자신감을 회복하고 자신을 수용하는 태도록 바뀌어 자아존중감이 향상됨으로 인해 만족감을 나타 내었다. 본 연구에서 집단미술치료가 저소득아동의 자아존중감 향상에 영향력을 주는지에 대한 효과성을 확인할 수 있는 선행 연구자를 살펴보면, 최윤정(2005)은 공부방에 오는 저소득층가정 아동을 대상으로 자아존중감 척도지를 검사하여 그 중에 자아존중감이 낮은 4명을 선발한 후 집단미술치료를 진행 한 결과, 총체적으로 자존감이 향상된 것을 확인 하여, 그 연구와 일치 하는 결과를 나타냈다. 전미향, 최외선(1998)의 집단미술치료프로그램에서 자기를 표현하는 미술활동 프로그램을 받은 아동의 자아개념 검사결과에서 자아개념 점수의 평균이 현저하게 증가 되었던 연구의 결과와도 일치함을 재확인 하였다. 그러므로 본 연구에서는 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 하였다고 결론 내릴 수 있다. 이상과 같이 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 한 결론을 토대로 다음과 같이 제언 한다. 첫째, 저소득층아동을 대상으로 집단미술치료를 실시하여 효과성이 검증된바와 같이 자신들의 가치를 낮게 보던 심리적 위축감과 좌절감에서 긍정적인 자아존중감의 향상으로 회복하였다. 치료 전에는 또래와의 갈등, 과잉행동, 수줍음, 불안과 우울의 내면화된 문제로 공격적이거나, 충동적인 행동이 많았었지만 집단미술치료 후 아동들은, 정서적, 심리적으로 안정감을 회복하였다. 그러나 단일집단 사례만 가지고 그 효과성을 일반화 시키는 데는 한계가 있다고 사려 되어 추후 연구에서는 보다 많은 저소득층 아동을 대상으로 실시하여 효과성을 검증하는 것이 필요하다고 본다. 둘째, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감에 미치는 효과를 12회기라는 단기간에 규명 하였기에 추후 연구에서는 장기적으로 다양한 프로그램과, 집단의 연령층 단일화로 단계에 맞는 미술치료 프로그램이 개발, 보충되어 병행되어야 할 것이다. 셋째, 미술치료관련 논문의 대부분은 초등학생 및 아동을 대상으로 쓴 논문으로, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 보고 되고는 있지만, 미술치료 프로그램 개발의 양적연구가 지금보다 활발하게 진행 되어 진다면 미술치료에 대한 체계적인 ...
본 연구는 저소득층아동은 자신을 가치 있는 존재로 여기며 자아존중(Self-esteem)의 변화를 가져오는데 미술치료가 긍정적으로 작용할 것인가에 대한 효과성에 대해 임상적으로 적용하고자 하였다. 연구대상은 경기도 OO 지역아동센터 저소득층아동을 대상으로 2007년 9월부터 12월까지 집단미술치료 프로그램을 실시하였으며, 집단미술치료의 효과성을 확인하기 위하여 K-HTP 그림검사의 질적 변화 분석과, 자아존중감 척도를 측정하였다. 집단미술치료는 집단 내에 비슷한 문제를 발견하며 서로를 이해 할 수 있고, 자신과 타인을 긍정적으로 수용하며, 개인의 욕구를 해결하고 감정을 순화하는데 많은 도움을 주었다. 집단미술치료에 참가한 아동은 새롭게 확보된 보는 기술을 자신과 타인에게 적용시키고, 집단미술 구성원간의 상호작용을 통한 자기발견의 과정이 자신의 자존감을 향상 하는데 중요한 요인이 될 수 있었다. 현실적인 문제해결에 있어서 집단미술치료 프로그램은 집단원 모두가 동시에 참여를 할 수 있어 개인의 경험과 집단경험을 함께 제공하며, 자신의 경험과 정신세계를 더 적극적으로 공유 할 수 있었다. 본 연구의 과정을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료는 저소득층아동의 자아존중감 향상에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. K-HTP그림검사는 집. 나무. 사람 그림에서 사전그림에 비하여 사후그림에서는 안정적인 필압과 균형 있는 구도를 나타냈다. 비현실적인 집의 형태는 현실적인 모습으로 변화 하였으며 사람의 표정도 자연스럽고 편안하게 변화하여 그림은 전체적으로 아름다움과 조화로움을 갖추었기에 아동의 자신감과 자아존중감은 향상 되었다고 본다. 둘째, 자아존중감척도 검사 결과를 종합 하여 볼 때 자아존중감 사후 검사에서는 모든 아동의 점수가 증가한 것을 확인 할 수 있었다. 특히 강OO 의 경우 자아존중감 척도 검사 사후결과에서 +22로 가장 높은 증가를 나타냈으며, K-HTP그림 사후검사에서도 안정된 형태를 보였다. 셋째, 미술치료활동과정에서 집단의 특성은 초기단계에는 불안하고 경계하는 눈빛으로 말을 잘 하지 않으려고 하였으나 표출단계에 오면서 활동에 거리낌이 없어지며 자유로운 감정표출로 방어기재가 완화 되어 갔다. 그리고 집단의 분위기에 자연스럽게 적응하며 의욕적인 모습도 보였다. 실행단계에서는 신체에 열등감에서 벗어나 심리적 보상을 경험하며 서로를 격려하거나 칭찬하는 모습에서 자신감과 자아존중감이 향상 되어 감을 볼 수 있었으며, 종결단계에서는 긍정적인 마음 갖기로 자신감을 회복하고 자신을 수용하는 태도록 바뀌어 자아존중감이 향상됨으로 인해 만족감을 나타 내었다. 본 연구에서 집단미술치료가 저소득아동의 자아존중감 향상에 영향력을 주는지에 대한 효과성을 확인할 수 있는 선행 연구자를 살펴보면, 최윤정(2005)은 공부방에 오는 저소득층가정 아동을 대상으로 자아존중감 척도지를 검사하여 그 중에 자아존중감이 낮은 4명을 선발한 후 집단미술치료를 진행 한 결과, 총체적으로 자존감이 향상된 것을 확인 하여, 그 연구와 일치 하는 결과를 나타냈다. 전미향, 최외선(1998)의 집단미술치료프로그램에서 자기를 표현하는 미술활동 프로그램을 받은 아동의 자아개념 검사결과에서 자아개념 점수의 평균이 현저하게 증가 되었던 연구의 결과와도 일치함을 재확인 하였다. 그러므로 본 연구에서는 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 하였다고 결론 내릴 수 있다. 이상과 같이 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 한 결론을 토대로 다음과 같이 제언 한다. 첫째, 저소득층아동을 대상으로 집단미술치료를 실시하여 효과성이 검증된바와 같이 자신들의 가치를 낮게 보던 심리적 위축감과 좌절감에서 긍정적인 자아존중감의 향상으로 회복하였다. 치료 전에는 또래와의 갈등, 과잉행동, 수줍음, 불안과 우울의 내면화된 문제로 공격적이거나, 충동적인 행동이 많았었지만 집단미술치료 후 아동들은, 정서적, 심리적으로 안정감을 회복하였다. 그러나 단일집단 사례만 가지고 그 효과성을 일반화 시키는 데는 한계가 있다고 사려 되어 추후 연구에서는 보다 많은 저소득층 아동을 대상으로 실시하여 효과성을 검증하는 것이 필요하다고 본다. 둘째, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감에 미치는 효과를 12회기라는 단기간에 규명 하였기에 추후 연구에서는 장기적으로 다양한 프로그램과, 집단의 연령층 단일화로 단계에 맞는 미술치료 프로그램이 개발, 보충되어 병행되어야 할 것이다. 셋째, 미술치료관련 논문의 대부분은 초등학생 및 아동을 대상으로 쓴 논문으로, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 보고 되고는 있지만, 미술치료 프로그램 개발의 양적연구가 지금보다 활발하게 진행 되어 진다면 미술치료에 대한 체계적인 메타분석(Meta-Analysis) 연구가 가능 할 것이라고 본다. 넷째, 사회복지실천에서의 집단미술치료는 집단사회복지의 한 매개체로 활용해야하며 사회복지사가 미술치료사로 활동하고자 할 경우에는 집단 사회복지사로서의 전문적 이론과 기술을 가지고 미술치료라는 프로그램을 매체로 활용할 수 있는 능력을 키워야 하므로 집단사회복지실천에서의 미술치료프로램 위원회 또는 협회나 학회가 조직되어 집단사회복지사로서의 미술치료 역량강화를 키워나가야 할 것이다.
본 연구는 저소득층아동은 자신을 가치 있는 존재로 여기며 자아존중(Self-esteem)의 변화를 가져오는데 미술치료가 긍정적으로 작용할 것인가에 대한 효과성에 대해 임상적으로 적용하고자 하였다. 연구대상은 경기도 OO 지역아동센터 저소득층아동을 대상으로 2007년 9월부터 12월까지 집단미술치료 프로그램을 실시하였으며, 집단미술치료의 효과성을 확인하기 위하여 K-HTP 그림검사의 질적 변화 분석과, 자아존중감 척도를 측정하였다. 집단미술치료는 집단 내에 비슷한 문제를 발견하며 서로를 이해 할 수 있고, 자신과 타인을 긍정적으로 수용하며, 개인의 욕구를 해결하고 감정을 순화하는데 많은 도움을 주었다. 집단미술치료에 참가한 아동은 새롭게 확보된 보는 기술을 자신과 타인에게 적용시키고, 집단미술 구성원간의 상호작용을 통한 자기발견의 과정이 자신의 자존감을 향상 하는데 중요한 요인이 될 수 있었다. 현실적인 문제해결에 있어서 집단미술치료 프로그램은 집단원 모두가 동시에 참여를 할 수 있어 개인의 경험과 집단경험을 함께 제공하며, 자신의 경험과 정신세계를 더 적극적으로 공유 할 수 있었다. 본 연구의 과정을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료는 저소득층아동의 자아존중감 향상에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. K-HTP그림검사는 집. 나무. 사람 그림에서 사전그림에 비하여 사후그림에서는 안정적인 필압과 균형 있는 구도를 나타냈다. 비현실적인 집의 형태는 현실적인 모습으로 변화 하였으며 사람의 표정도 자연스럽고 편안하게 변화하여 그림은 전체적으로 아름다움과 조화로움을 갖추었기에 아동의 자신감과 자아존중감은 향상 되었다고 본다. 둘째, 자아존중감척도 검사 결과를 종합 하여 볼 때 자아존중감 사후 검사에서는 모든 아동의 점수가 증가한 것을 확인 할 수 있었다. 특히 강OO 의 경우 자아존중감 척도 검사 사후결과에서 +22로 가장 높은 증가를 나타냈으며, K-HTP그림 사후검사에서도 안정된 형태를 보였다. 셋째, 미술치료활동과정에서 집단의 특성은 초기단계에는 불안하고 경계하는 눈빛으로 말을 잘 하지 않으려고 하였으나 표출단계에 오면서 활동에 거리낌이 없어지며 자유로운 감정표출로 방어기재가 완화 되어 갔다. 그리고 집단의 분위기에 자연스럽게 적응하며 의욕적인 모습도 보였다. 실행단계에서는 신체에 열등감에서 벗어나 심리적 보상을 경험하며 서로를 격려하거나 칭찬하는 모습에서 자신감과 자아존중감이 향상 되어 감을 볼 수 있었으며, 종결단계에서는 긍정적인 마음 갖기로 자신감을 회복하고 자신을 수용하는 태도록 바뀌어 자아존중감이 향상됨으로 인해 만족감을 나타 내었다. 본 연구에서 집단미술치료가 저소득아동의 자아존중감 향상에 영향력을 주는지에 대한 효과성을 확인할 수 있는 선행 연구자를 살펴보면, 최윤정(2005)은 공부방에 오는 저소득층가정 아동을 대상으로 자아존중감 척도지를 검사하여 그 중에 자아존중감이 낮은 4명을 선발한 후 집단미술치료를 진행 한 결과, 총체적으로 자존감이 향상된 것을 확인 하여, 그 연구와 일치 하는 결과를 나타냈다. 전미향, 최외선(1998)의 집단미술치료프로그램에서 자기를 표현하는 미술활동 프로그램을 받은 아동의 자아개념 검사결과에서 자아개념 점수의 평균이 현저하게 증가 되었던 연구의 결과와도 일치함을 재확인 하였다. 그러므로 본 연구에서는 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 하였다고 결론 내릴 수 있다. 이상과 같이 저소득층아동의 자아존중감 향상을 위한 집단미술치료 효과성 연구에서 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있음을 입증 한 결론을 토대로 다음과 같이 제언 한다. 첫째, 저소득층아동을 대상으로 집단미술치료를 실시하여 효과성이 검증된바와 같이 자신들의 가치를 낮게 보던 심리적 위축감과 좌절감에서 긍정적인 자아존중감의 향상으로 회복하였다. 치료 전에는 또래와의 갈등, 과잉행동, 수줍음, 불안과 우울의 내면화된 문제로 공격적이거나, 충동적인 행동이 많았었지만 집단미술치료 후 아동들은, 정서적, 심리적으로 안정감을 회복하였다. 그러나 단일집단 사례만 가지고 그 효과성을 일반화 시키는 데는 한계가 있다고 사려 되어 추후 연구에서는 보다 많은 저소득층 아동을 대상으로 실시하여 효과성을 검증하는 것이 필요하다고 본다. 둘째, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감에 미치는 효과를 12회기라는 단기간에 규명 하였기에 추후 연구에서는 장기적으로 다양한 프로그램과, 집단의 연령층 단일화로 단계에 맞는 미술치료 프로그램이 개발, 보충되어 병행되어야 할 것이다. 셋째, 미술치료관련 논문의 대부분은 초등학생 및 아동을 대상으로 쓴 논문으로, 집단미술치료가 저소득층아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 보고 되고는 있지만, 미술치료 프로그램 개발의 양적연구가 지금보다 활발하게 진행 되어 진다면 미술치료에 대한 체계적인 메타분석(Meta-Analysis) 연구가 가능 할 것이라고 본다. 넷째, 사회복지실천에서의 집단미술치료는 집단사회복지의 한 매개체로 활용해야하며 사회복지사가 미술치료사로 활동하고자 할 경우에는 집단 사회복지사로서의 전문적 이론과 기술을 가지고 미술치료라는 프로그램을 매체로 활용할 수 있는 능력을 키워야 하므로 집단사회복지실천에서의 미술치료프로램 위원회 또는 협회나 학회가 조직되어 집단사회복지사로서의 미술치료 역량강화를 키워나가야 할 것이다.
The research which sees the low income layer child thought oneself in the existence which is value and the fine arts treatment which brings about the change of self respect (Self-esteem) operating affirmatively clinically about effectiveness about under applying boil. The research object the Kyonggi...
The research which sees the low income layer child thought oneself in the existence which is value and the fine arts treatment which brings about the change of self respect (Self-esteem) operating affirmatively clinically about effectiveness about under applying boil. The research object the Kyonggi-Do OO area child center low income layer children from 2007 September until December executed a group fine arts therapeutic program in the object, in order to confirm the effectiveness of group fine arts treatment the qualitative change analysis and the self respect feeling scale of Prosecuting Attorney K-HTP pictures measured. Group fine arts treatment will discover a similar problem within the group and there is will be able to understand each other, accommodates solves purifies a sentiment many helps, oneself and the others affirmatively, the craving of the individual. The child who participated to a group fine arts treatment was newly secured in oneself and the others to apply the technique which is seen, led the interaction of the group fine arts member between, the process of the discovery which sleeps improves the self-respect feeling of oneself the possibility becoming the VIP who is important was. There will be to problem solving which is actual the group fine arts therapeutic program group circle will be a possibility all simultaneously of participating the experience and a group experience of the individual, the experience and the mental world of oneself more actively and together will provide will be able to own jointly. When summarizes the process of the research which sees with afterwords is same. First, the group fine arts treatment appeared with the fact that reaches an affirmative effect in self respect feeling improvement of the low income layer child. Prosecuting Attorney K-HTP pictures house. Tree. From the person picture compares in the advance picture and is stable from the time after death picture and showed the composition which is pressure and the balance which will bloom. The form of the house which is unreal changes with the features which is actual and also the expression of the person is natural and comfortably changes and the picture sees whole with being beautiful, harmonizing, to equipping, confidence and self respect gratitude of the child improved. Second, when trying to synthesize a self respect feeling scale inspection result, from Prosecuting Attorney time after death of self respect feeling will be able to confirm that the score of all children increases. The specially from result after death case self respect feeling scale prosecuting attorney of river OO showed highest increase with +22, Prosecuting Attorney after death K-HTP pictures was visible the form which is stabilized. Three, the quality of the group to at the initial stage is insecure from the fine arts therapeutic activity process and does not talk well with the eye color which guards against came to manifestation phase and was restrained lost and in activity and the defense record was relaxed with free sentimental manifestation and went. And was adapted to the atmosphere of the group naturally and also the features which is enthusiastic was visible. From execution phase in the body will escape from inferiority complex, or, will experience, will encourage each other a psychological compensation and the confidence and self respect feeling will improve from the features which praises and they will be wound and there was a possibility which they will see, the mind which is affirmative with having, confidence recovered the attitude rock being exchanged self respect feeling which accommodates oneself improving, was caused by and indolently a sense of satisfaction put out from conclusion phase. The group fine arts treatment should have given influence to self respect feeling improvement of the low income child from the research which sees about, tried to observe researcher preceding will be able to confirm an effectiveness, most Yun the low income layer family child who really (2005) comes to the study room inspected self respect feeling scale in the object and after among the rest the self respect feeling selects low-end 4 people, the result which advances a group fine arts treatment, the self-respect feeling improves generally that, confirmed agrees with that research the result which showed. The average of self conceptual score remarkably from self conceptual inspection result of the child who receives the fine arts activity program which expresses a self from group fine arts therapeutic program result of the research which increases came and agrees reconfirmed. Therefore from the group fine arts treatment effectiveness research for the self respect feeling improvement of the low income layer child the group fine arts treatment having an effect to self respect feeling improvement, gave proof, conclusion is a possibility of getting off from the research which sees. Like above and from the group fine arts treatment effectiveness research for the self respect feeling improvement of the low income layer child the group fine arts treatment having an effect to self respect feeling improvement of the low income layer child, the conclusion which gives proof the system freezes with base. First, the low income layer child executed a group fine arts treatment in the object and like the effectiveness is verified with improvement of the self respect feeling which is affirmative from psychological atrophy feeling and the breakdown feeling which to daytime see the value of the themselves and recovered. To before treating discord and excessive conduct with the same age, being shy, is attack with the problem which insecurity and dejection internalizes after group fine arts treating where the conduct which impulsive, is many but the children, emotional, recovered a sense of stability psychologically. Only single group instance has but generalizes the effectiveness that there is a limit, is spared and from following research executes that necessary to verify an effectiveness, sees a more low income layer child in the object. Second, examining closely the effect which the group fine arts treatment reaches in self respect feeling of the low income layer child in the short duration when they are 12 anniversary of death, from following research the fine arts therapeutic program which hits to a phase with age group unification of the program which long-term is various and the group is developed, is supplemented and will do. Three, most of the fine arts therapeutic relation dissertation in the dissertation which sweeps the elementary student and the child in the object, the group fine arts treatment being reported with the fact that has an effect to self respect feeling improvement of the low income layer child, is but, the quantitative research of the fine arts treatment program development actively now, if comes to be advanced, as the meta analysis (Meta-Analysis) research which is systematic being possible sees about the fine arts treatment. Four, the group fine arts treatment from social welfare practice must apply with one vector of group social welfare and the social welfare company under being active should have been boiled to the case will have the professional theory and a skill as the group social welfare company with the fine arts therapist and will be able to apply the program which is the fine arts treatment with medium ability and height right Oh! the fine arts therapeutic pro RAM commission or association from group social welfare practice the academic society to be organized is to raise the fine arts treatment ability reinforcement as the group social welfare company.
The research which sees the low income layer child thought oneself in the existence which is value and the fine arts treatment which brings about the change of self respect (Self-esteem) operating affirmatively clinically about effectiveness about under applying boil. The research object the Kyonggi-Do OO area child center low income layer children from 2007 September until December executed a group fine arts therapeutic program in the object, in order to confirm the effectiveness of group fine arts treatment the qualitative change analysis and the self respect feeling scale of Prosecuting Attorney K-HTP pictures measured. Group fine arts treatment will discover a similar problem within the group and there is will be able to understand each other, accommodates solves purifies a sentiment many helps, oneself and the others affirmatively, the craving of the individual. The child who participated to a group fine arts treatment was newly secured in oneself and the others to apply the technique which is seen, led the interaction of the group fine arts member between, the process of the discovery which sleeps improves the self-respect feeling of oneself the possibility becoming the VIP who is important was. There will be to problem solving which is actual the group fine arts therapeutic program group circle will be a possibility all simultaneously of participating the experience and a group experience of the individual, the experience and the mental world of oneself more actively and together will provide will be able to own jointly. When summarizes the process of the research which sees with afterwords is same. First, the group fine arts treatment appeared with the fact that reaches an affirmative effect in self respect feeling improvement of the low income layer child. Prosecuting Attorney K-HTP pictures house. Tree. From the person picture compares in the advance picture and is stable from the time after death picture and showed the composition which is pressure and the balance which will bloom. The form of the house which is unreal changes with the features which is actual and also the expression of the person is natural and comfortably changes and the picture sees whole with being beautiful, harmonizing, to equipping, confidence and self respect gratitude of the child improved. Second, when trying to synthesize a self respect feeling scale inspection result, from Prosecuting Attorney time after death of self respect feeling will be able to confirm that the score of all children increases. The specially from result after death case self respect feeling scale prosecuting attorney of river OO showed highest increase with +22, Prosecuting Attorney after death K-HTP pictures was visible the form which is stabilized. Three, the quality of the group to at the initial stage is insecure from the fine arts therapeutic activity process and does not talk well with the eye color which guards against came to manifestation phase and was restrained lost and in activity and the defense record was relaxed with free sentimental manifestation and went. And was adapted to the atmosphere of the group naturally and also the features which is enthusiastic was visible. From execution phase in the body will escape from inferiority complex, or, will experience, will encourage each other a psychological compensation and the confidence and self respect feeling will improve from the features which praises and they will be wound and there was a possibility which they will see, the mind which is affirmative with having, confidence recovered the attitude rock being exchanged self respect feeling which accommodates oneself improving, was caused by and indolently a sense of satisfaction put out from conclusion phase. The group fine arts treatment should have given influence to self respect feeling improvement of the low income child from the research which sees about, tried to observe researcher preceding will be able to confirm an effectiveness, most Yun the low income layer family child who really (2005) comes to the study room inspected self respect feeling scale in the object and after among the rest the self respect feeling selects low-end 4 people, the result which advances a group fine arts treatment, the self-respect feeling improves generally that, confirmed agrees with that research the result which showed. The average of self conceptual score remarkably from self conceptual inspection result of the child who receives the fine arts activity program which expresses a self from group fine arts therapeutic program result of the research which increases came and agrees reconfirmed. Therefore from the group fine arts treatment effectiveness research for the self respect feeling improvement of the low income layer child the group fine arts treatment having an effect to self respect feeling improvement, gave proof, conclusion is a possibility of getting off from the research which sees. Like above and from the group fine arts treatment effectiveness research for the self respect feeling improvement of the low income layer child the group fine arts treatment having an effect to self respect feeling improvement of the low income layer child, the conclusion which gives proof the system freezes with base. First, the low income layer child executed a group fine arts treatment in the object and like the effectiveness is verified with improvement of the self respect feeling which is affirmative from psychological atrophy feeling and the breakdown feeling which to daytime see the value of the themselves and recovered. To before treating discord and excessive conduct with the same age, being shy, is attack with the problem which insecurity and dejection internalizes after group fine arts treating where the conduct which impulsive, is many but the children, emotional, recovered a sense of stability psychologically. Only single group instance has but generalizes the effectiveness that there is a limit, is spared and from following research executes that necessary to verify an effectiveness, sees a more low income layer child in the object. Second, examining closely the effect which the group fine arts treatment reaches in self respect feeling of the low income layer child in the short duration when they are 12 anniversary of death, from following research the fine arts therapeutic program which hits to a phase with age group unification of the program which long-term is various and the group is developed, is supplemented and will do. Three, most of the fine arts therapeutic relation dissertation in the dissertation which sweeps the elementary student and the child in the object, the group fine arts treatment being reported with the fact that has an effect to self respect feeling improvement of the low income layer child, is but, the quantitative research of the fine arts treatment program development actively now, if comes to be advanced, as the meta analysis (Meta-Analysis) research which is systematic being possible sees about the fine arts treatment. Four, the group fine arts treatment from social welfare practice must apply with one vector of group social welfare and the social welfare company under being active should have been boiled to the case will have the professional theory and a skill as the group social welfare company with the fine arts therapist and will be able to apply the program which is the fine arts treatment with medium ability and height right Oh! the fine arts therapeutic pro RAM commission or association from group social welfare practice the academic society to be organized is to raise the fine arts treatment ability reinforcement as the group social welfare company.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.