ADHD 아동의 치료활성화를 위한 사회복지적 지원방안에 관한 연구 : 경기도 ADHD 담당교사를 중심으로 A Study on Social Welfare plan for Activating Treatment of ADHD Children : With a focus on ADHD caring teachers in Gyeonggi-Do원문보기
우리나라는 ADHD 학생들 중 극히 일부만이 개별적으로 병원에서 치료받고 있고, 그 외 나머지 ADHD 아동의 대부분은 치료를 받아야 할 대상으로 인식되기보다는 문제아나 다루기 힘든 학생으로 낙인 찍혀 질책과 처벌을 받을 뿐 적절한 치료 및 교육적인 중재를 받지 못하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 ADHD 아동 담당교사들이 좀 더 많은 관심을 가지고 ADHD 아동들의 장애가 심화되는 것을 예방하고 이들이 장애를 극복하여 사회생활 등에 잘 적응할 수 있도록 도와주는 것이 시대적 요청이라 사료되어 ADHD 아동을 현장에서 지도할 때 느끼는 애로사항과 요구사항을 파악하여 궁극적으로 ADHD아동의 치료활성화를 위한 사회적 복지 측면에서의 지원방안을 모색하는데 있다. 본 연구는 ADHD 개념, ADHD 원인 및 진단, ADHD 치료, ADHD아동 담당교사의 역할, 선행연구 등을 이론적으로 고찰하였다. 본 연구방법으로는 ADHD 아동의 문제점, 지원방안, ADHD 아동의 사회복지적 치료활성화의 연관성을 도출하는 연구모형을 제시하였고, 조사대상은 군포시 등 경기도 치료교육 기관 연합회 ADHD아동을 담당하는 교사들이며 수집기간은 2009년 5월 6일부터 5월27일까지 3주간으로, 110부의 설문지를 우편, 메일, 연구자의 동료교사의 도움 및 연구자가 직접 기관을 방문하는 방법으로 설문지를 배부하였고 설문지 101부를 회부하였다. 본 연구의 측정도구는 교사의 일반적인특성, 근무 경력 및 기관특성, 교사의 조기진단 인지실태, 교사의 상담 인지실태, 담당교사의 연수 실태, ADHD 아동지도 시 애로사항, ADHD 아동지도 시 요구사항 등 30문항으로 구성하였고 ...
우리나라는 ADHD 학생들 중 극히 일부만이 개별적으로 병원에서 치료받고 있고, 그 외 나머지 ADHD 아동의 대부분은 치료를 받아야 할 대상으로 인식되기보다는 문제아나 다루기 힘든 학생으로 낙인 찍혀 질책과 처벌을 받을 뿐 적절한 치료 및 교육적인 중재를 받지 못하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 ADHD 아동 담당교사들이 좀 더 많은 관심을 가지고 ADHD 아동들의 장애가 심화되는 것을 예방하고 이들이 장애를 극복하여 사회생활 등에 잘 적응할 수 있도록 도와주는 것이 시대적 요청이라 사료되어 ADHD 아동을 현장에서 지도할 때 느끼는 애로사항과 요구사항을 파악하여 궁극적으로 ADHD아동의 치료활성화를 위한 사회적 복지 측면에서의 지원방안을 모색하는데 있다. 본 연구는 ADHD 개념, ADHD 원인 및 진단, ADHD 치료, ADHD아동 담당교사의 역할, 선행연구 등을 이론적으로 고찰하였다. 본 연구방법으로는 ADHD 아동의 문제점, 지원방안, ADHD 아동의 사회복지적 치료활성화의 연관성을 도출하는 연구모형을 제시하였고, 조사대상은 군포시 등 경기도 치료교육 기관 연합회 ADHD아동을 담당하는 교사들이며 수집기간은 2009년 5월 6일부터 5월27일까지 3주간으로, 110부의 설문지를 우편, 메일, 연구자의 동료교사의 도움 및 연구자가 직접 기관을 방문하는 방법으로 설문지를 배부하였고 설문지 101부를 회부하였다. 본 연구의 측정도구는 교사의 일반적인특성, 근무 경력 및 기관특성, 교사의 조기진단 인지실태, 교사의 상담 인지실태, 담당교사의 연수 실태, ADHD 아동지도 시 애로사항, ADHD 아동지도 시 요구사항 등 30문항으로 구성하였고 자료분석 방법은 SPSS/12.0 통계패키지를 활용하여 전산통계처리 하였으며 빈도분석, 기술통계, 다중응답분석을 사용하였다. 본 연구의 연구결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회복지실천 분야에서 거의 도외시되고 있는 ADHD 아동과 그 가족을 위한 전문사회복지사의 활동을 유도하는 노력이 경주되어야 할 것이다. 둘째, ADHD 담당교사를 대상으로 조기진단의 필요성과 치료시기를 빨리 시작할수록 그 경과가 좋은 것을 알 수 있다. 셋째, ADHD 아동에 대한 가족의 이해는 무엇보다 중요하며, 기관과 연계한 가정교육은 ADHD 아동의 교육에 긍정적인 영향을 끼치므로, 간담회를 통한 연계 및 부모 상담은 교사와 부모 서로간의 정보 공유와 공감대를 형성하여 서비스 발전을 도모 할 필요성이 있다고 본다. 넷째, ADHD 담당교사들의 ADHD에 대한 효과적인 교육활동을 위해서는 ADHD에 대한 교육을 이수 할 수 있는 다양한 교육기회의 확대와 현장에서 사용되어질 수 있는 실질적인 프로그램 및 활용이 이루어 질 수 있도록 관련 연구가 활발히 이루어져야하며 효율적인 교수활동을 위한 기반 여건의 조성이 시급하다고 생각되어진다. 다섯째, ADHD 담당 교사들은 지도가 가능한 학급 인원수의 조정 및 수업진행을 원활하게 하기 위한 보조교사 충원이나 조기진단, 학부모 상담, 교사연수의 필요성이 있다고 본다. 여섯째, ADHD 학생에 대해 적절한 교육의 서비스를 제공하기 위해서는 가능한 학급 인원수 조정 및 전문 상담교사 전담배치, 전문성 강화를 위한 교사의 연수기회의 확대, 부모의 적극적인 협조가 이루어져야 할 것이다. 일곱째, ADHD 학생에 대해 적절한 교육의 서비스를 제공하기 위해서는 가능한 학급 인원수 조정 및 전문 상담교사 전담배치, 전문성 강화를 위한 교사의 연수기회의 확대, 부모의 적극적인 협조가 적극적으로 이루어 져야 할 것으로 사료된다. 여덟째, ADHD 담당교사들을 위하여 ADHD 아동의 부모교육 및 상담, 특히 아동과 부모관련 프로그램, 구체적인 정책제시, 치료 비용지원, 지역사회와의 연계, ADHD 아동에 관한 홍보, 사례관리 프로그램 실시 등 대책 마련을 통해 적절한 교육적 활동이 이루어질 수 있는 기반을 조성해야 할 것이다. 아홉째, ADHD 아동과 가족치료를 위해 치료프로그램을 사회복지 현장에서 실시하고 이를 기초로 보완적인 프로그램 개발을 통하여 현재 사회복지 실천분야에서 거의 도외시 되고 있는 ADHD 아동과 그 가족을 위한 전문 사회복지사의 활동을 이끌어 내는 것은 하나의 과제라 할 수 있을 것이다. 열 번째, 정부차원에서도 더욱 심각해지고 있는 아동∙ 청소년 정신건강대한 적극적인치료를 위하여 ADHD 조기검진 및 상담 후 고위험군으로 선별되어 정신과 전문의의 적극적인 치료가 필요하다고 판단되는 경우에는 협력의료기관(150여개)으로 연계하여 치료를 받을 수 있도록 계획하고, 일반계층, 차상위계층, 저소득계층 아동・청소년들에게 적정한 치료비의 일정액을 지원해야 할 것이다. 마지막으로, 아동・청소년의 정신건강을 추진하고 있는 정신보건센터, 시・도 단위의 청소년상담지원센터, 교육청, 학교, 협력의료기관 등이 시・ 도 지역단위로 협력체계망을 구성하여 유기적인 협조체계를 통해 사업을 전개함으로써 정신건강문제를 호소하는 수요자 중심의 상담∙치료서비스를 포괄적으로 제공해야 할 것이다. 본 연구의 결과 및 결론을 토대로 앞으로 수행될 연구와 ADHD 아동치료활성화를 위한 사회복지적 지원방안에 대한 본 연구자의 제언은 다음과 같다. (1) ADHD 아동에 대한 조기발견 및 치료의 필요성 (2) 보호자와 정기적인 상담의 필요성 (3) ADHD 아동에 대한 부모 교육 (4) ADHD 담당교사 연수의 필요성 (5) ADHD 아동에 대한 교육적 중재 사용정도 (6) ADHD 아동 치료활성화를 위한 사회복지적인 측면 ① ADHD 아동의 조기진단 및 치료의무 ② 구체적인 정책제시 및 홍보 ③ 지역사회와의 연계 및 치료비용 지원 ④ ADHD 아동 ∙ 청소년 정신건강 정책추진 실태점검
우리나라는 ADHD 학생들 중 극히 일부만이 개별적으로 병원에서 치료받고 있고, 그 외 나머지 ADHD 아동의 대부분은 치료를 받아야 할 대상으로 인식되기보다는 문제아나 다루기 힘든 학생으로 낙인 찍혀 질책과 처벌을 받을 뿐 적절한 치료 및 교육적인 중재를 받지 못하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 ADHD 아동 담당교사들이 좀 더 많은 관심을 가지고 ADHD 아동들의 장애가 심화되는 것을 예방하고 이들이 장애를 극복하여 사회생활 등에 잘 적응할 수 있도록 도와주는 것이 시대적 요청이라 사료되어 ADHD 아동을 현장에서 지도할 때 느끼는 애로사항과 요구사항을 파악하여 궁극적으로 ADHD아동의 치료활성화를 위한 사회적 복지 측면에서의 지원방안을 모색하는데 있다. 본 연구는 ADHD 개념, ADHD 원인 및 진단, ADHD 치료, ADHD아동 담당교사의 역할, 선행연구 등을 이론적으로 고찰하였다. 본 연구방법으로는 ADHD 아동의 문제점, 지원방안, ADHD 아동의 사회복지적 치료활성화의 연관성을 도출하는 연구모형을 제시하였고, 조사대상은 군포시 등 경기도 치료교육 기관 연합회 ADHD아동을 담당하는 교사들이며 수집기간은 2009년 5월 6일부터 5월27일까지 3주간으로, 110부의 설문지를 우편, 메일, 연구자의 동료교사의 도움 및 연구자가 직접 기관을 방문하는 방법으로 설문지를 배부하였고 설문지 101부를 회부하였다. 본 연구의 측정도구는 교사의 일반적인특성, 근무 경력 및 기관특성, 교사의 조기진단 인지실태, 교사의 상담 인지실태, 담당교사의 연수 실태, ADHD 아동지도 시 애로사항, ADHD 아동지도 시 요구사항 등 30문항으로 구성하였고 자료분석 방법은 SPSS/12.0 통계패키지를 활용하여 전산통계처리 하였으며 빈도분석, 기술통계, 다중응답분석을 사용하였다. 본 연구의 연구결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회복지실천 분야에서 거의 도외시되고 있는 ADHD 아동과 그 가족을 위한 전문사회복지사의 활동을 유도하는 노력이 경주되어야 할 것이다. 둘째, ADHD 담당교사를 대상으로 조기진단의 필요성과 치료시기를 빨리 시작할수록 그 경과가 좋은 것을 알 수 있다. 셋째, ADHD 아동에 대한 가족의 이해는 무엇보다 중요하며, 기관과 연계한 가정교육은 ADHD 아동의 교육에 긍정적인 영향을 끼치므로, 간담회를 통한 연계 및 부모 상담은 교사와 부모 서로간의 정보 공유와 공감대를 형성하여 서비스 발전을 도모 할 필요성이 있다고 본다. 넷째, ADHD 담당교사들의 ADHD에 대한 효과적인 교육활동을 위해서는 ADHD에 대한 교육을 이수 할 수 있는 다양한 교육기회의 확대와 현장에서 사용되어질 수 있는 실질적인 프로그램 및 활용이 이루어 질 수 있도록 관련 연구가 활발히 이루어져야하며 효율적인 교수활동을 위한 기반 여건의 조성이 시급하다고 생각되어진다. 다섯째, ADHD 담당 교사들은 지도가 가능한 학급 인원수의 조정 및 수업진행을 원활하게 하기 위한 보조교사 충원이나 조기진단, 학부모 상담, 교사연수의 필요성이 있다고 본다. 여섯째, ADHD 학생에 대해 적절한 교육의 서비스를 제공하기 위해서는 가능한 학급 인원수 조정 및 전문 상담교사 전담배치, 전문성 강화를 위한 교사의 연수기회의 확대, 부모의 적극적인 협조가 이루어져야 할 것이다. 일곱째, ADHD 학생에 대해 적절한 교육의 서비스를 제공하기 위해서는 가능한 학급 인원수 조정 및 전문 상담교사 전담배치, 전문성 강화를 위한 교사의 연수기회의 확대, 부모의 적극적인 협조가 적극적으로 이루어 져야 할 것으로 사료된다. 여덟째, ADHD 담당교사들을 위하여 ADHD 아동의 부모교육 및 상담, 특히 아동과 부모관련 프로그램, 구체적인 정책제시, 치료 비용지원, 지역사회와의 연계, ADHD 아동에 관한 홍보, 사례관리 프로그램 실시 등 대책 마련을 통해 적절한 교육적 활동이 이루어질 수 있는 기반을 조성해야 할 것이다. 아홉째, ADHD 아동과 가족치료를 위해 치료프로그램을 사회복지 현장에서 실시하고 이를 기초로 보완적인 프로그램 개발을 통하여 현재 사회복지 실천분야에서 거의 도외시 되고 있는 ADHD 아동과 그 가족을 위한 전문 사회복지사의 활동을 이끌어 내는 것은 하나의 과제라 할 수 있을 것이다. 열 번째, 정부차원에서도 더욱 심각해지고 있는 아동∙ 청소년 정신건강대한 적극적인치료를 위하여 ADHD 조기검진 및 상담 후 고위험군으로 선별되어 정신과 전문의의 적극적인 치료가 필요하다고 판단되는 경우에는 협력의료기관(150여개)으로 연계하여 치료를 받을 수 있도록 계획하고, 일반계층, 차상위계층, 저소득계층 아동・청소년들에게 적정한 치료비의 일정액을 지원해야 할 것이다. 마지막으로, 아동・청소년의 정신건강을 추진하고 있는 정신보건센터, 시・도 단위의 청소년상담지원센터, 교육청, 학교, 협력의료기관 등이 시・ 도 지역단위로 협력체계망을 구성하여 유기적인 협조체계를 통해 사업을 전개함으로써 정신건강문제를 호소하는 수요자 중심의 상담∙치료서비스를 포괄적으로 제공해야 할 것이다. 본 연구의 결과 및 결론을 토대로 앞으로 수행될 연구와 ADHD 아동치료활성화를 위한 사회복지적 지원방안에 대한 본 연구자의 제언은 다음과 같다. (1) ADHD 아동에 대한 조기발견 및 치료의 필요성 (2) 보호자와 정기적인 상담의 필요성 (3) ADHD 아동에 대한 부모 교육 (4) ADHD 담당교사 연수의 필요성 (5) ADHD 아동에 대한 교육적 중재 사용정도 (6) ADHD 아동 치료활성화를 위한 사회복지적인 측면 ① ADHD 아동의 조기진단 및 치료의무 ② 구체적인 정책제시 및 홍보 ③ 지역사회와의 연계 및 치료비용 지원 ④ ADHD 아동 ∙ 청소년 정신건강 정책추진 실태점검
In Korea, only a small portion of the ADHD child population is receiving medical treatment. The rest of the children, which are the major portion of the ADHD child population, are branded as problem children or unmanageable children rather than perceived as patients who need special care; they often...
In Korea, only a small portion of the ADHD child population is receiving medical treatment. The rest of the children, which are the major portion of the ADHD child population, are branded as problem children or unmanageable children rather than perceived as patients who need special care; they often get reproved and punished instead of getting proper treatment and special education. We believe that the teachers who teach ADHD children should pay more attention to their students and thus prevent ADHD symptoms from getting more severe and help the children better adapt themselves to the society. Therefore, the purpose of this study is to find a way to provide support in terms of social welfare, and ultimately to find a solution that can help activate medical treatment and care for ADHD children. For this purpose, we studied the concept of ADHD, the causes, screening, and treatment of ADHD, the role of a teacher for ADHD children, and previous studies. As the study method, we provided a model to draw relationships between the issues related to ADHD children, aid program, and activation of ADHD children welfare programs. The subjects of the study were teachers who teach ADHD children and are members of the Special Educational Institution Union of Gyeonggi-do, including Gunpo-si. Data were collected over three weeks, from May 6th to 27th, 2009. Total 110 questionnaires were distributed through either mail or e-mail, or handed out by the researcher and the colleagues visiting the institutions, and 101 of them were collected. The measurement used in the study consists of 30 questions related to a teacher's general characteristics, career, characteristics of an organization, teacher's acknowledgments on early screening and counseling, teacher training, difficulties when dealing with ADHD children, requirements in dealing with ADHD children, and so on. The data is analyzed through a computer-based statistical process using the SPSS/12.0 statistics package and frequency analysis, descriptive statistics, and multiple response analysis are used. The following are the conclusions drawn from the study. First, professional social work practices on ADHD children and their families, who have been neglected in the area of social welfare, need to be encouraged. Second, the survey on the ADHD specialized teacher reveals that early diagnosis is important and the early initiation of the appropriate treatment improves its symptoms. Third, family's understanding of an ADHD child is most important, and home education cooperating with institutions exerts a positive influence on the education of ADHD children; thus, cooperation through conferences and counseling with parents are necessary for both teachers and parents to share information and form connection between each other for promoting a better service. Fourth, to allow ADHD children to get effective education, expansion of various training opportunities for teachers to learn thoroughly about ADHD and related research for practical program and application that can be put in real life situations should be encouraged. Also, foundations for efficient education practice are urgently needed. Fifth, teachers for ADHD children reported that limiting the class size and supplementing of assistant teachers for manageable in-class activities, early screening, parents counseling, and teacher's training program are needed. Sixth, in order to provide proper educational service for ADHD children, adjustment of the class size, assignment of professional counselors, expansion of training opportunities for teacher's professional development, and active cooperation of parents are needed. Seventh, foundations for proper education practices need to be established through measures including parent training and counseling, programs especially related to the ADHD children and the parents, proposal of practical policies, financial aids for treatment, cooperation with community, publicity for ADHD children, and case management programs. Eighth, therapy programs for ADHD children and their families should be performed in the social welfare field, and based on these, supplementary programs should be also developed to promote the operation of professional social workers to help ADHD children and their families, who have been largely neglected in social welfare practice. Ninth, the government also should connect those who are in need of active treatment to cooperating medical institutions (approximately 150) to allow them to receive treatment and offer adequate amounts of financial aids to children and adolescents from middle-class, upper-middle-class, and lower-class families for their medical fee. Tenth, mental health centers dealing with mental health of children and adolescents, adolescent counseling centers, the department of education, schools, and cooperative medical institutions of the local community should collaborate with each other and work systematically to provide demand-centered services and care to those who are in need. The followings are the suggestions drawn from the results and conclusion of the study for future research and improved social welfare through the expansion of ADHD treatment. (1) the importance of early screening and treatment of ADHD children (2) the importance of regular counseling with parents (3) education for parents of ADHD children (4) the importance of training programs for teachers for ADHD children (5) use of special education on ADHD children (6) social welfare program for promotion of ADHD treatment ① responsibility for early screening and treatment for an ADHD child ② proposal of practical policies and publicization ③ cooperation with local community and financial aids for treatment ④ programs for ADHD children and teens and examination
In Korea, only a small portion of the ADHD child population is receiving medical treatment. The rest of the children, which are the major portion of the ADHD child population, are branded as problem children or unmanageable children rather than perceived as patients who need special care; they often get reproved and punished instead of getting proper treatment and special education. We believe that the teachers who teach ADHD children should pay more attention to their students and thus prevent ADHD symptoms from getting more severe and help the children better adapt themselves to the society. Therefore, the purpose of this study is to find a way to provide support in terms of social welfare, and ultimately to find a solution that can help activate medical treatment and care for ADHD children. For this purpose, we studied the concept of ADHD, the causes, screening, and treatment of ADHD, the role of a teacher for ADHD children, and previous studies. As the study method, we provided a model to draw relationships between the issues related to ADHD children, aid program, and activation of ADHD children welfare programs. The subjects of the study were teachers who teach ADHD children and are members of the Special Educational Institution Union of Gyeonggi-do, including Gunpo-si. Data were collected over three weeks, from May 6th to 27th, 2009. Total 110 questionnaires were distributed through either mail or e-mail, or handed out by the researcher and the colleagues visiting the institutions, and 101 of them were collected. The measurement used in the study consists of 30 questions related to a teacher's general characteristics, career, characteristics of an organization, teacher's acknowledgments on early screening and counseling, teacher training, difficulties when dealing with ADHD children, requirements in dealing with ADHD children, and so on. The data is analyzed through a computer-based statistical process using the SPSS/12.0 statistics package and frequency analysis, descriptive statistics, and multiple response analysis are used. The following are the conclusions drawn from the study. First, professional social work practices on ADHD children and their families, who have been neglected in the area of social welfare, need to be encouraged. Second, the survey on the ADHD specialized teacher reveals that early diagnosis is important and the early initiation of the appropriate treatment improves its symptoms. Third, family's understanding of an ADHD child is most important, and home education cooperating with institutions exerts a positive influence on the education of ADHD children; thus, cooperation through conferences and counseling with parents are necessary for both teachers and parents to share information and form connection between each other for promoting a better service. Fourth, to allow ADHD children to get effective education, expansion of various training opportunities for teachers to learn thoroughly about ADHD and related research for practical program and application that can be put in real life situations should be encouraged. Also, foundations for efficient education practice are urgently needed. Fifth, teachers for ADHD children reported that limiting the class size and supplementing of assistant teachers for manageable in-class activities, early screening, parents counseling, and teacher's training program are needed. Sixth, in order to provide proper educational service for ADHD children, adjustment of the class size, assignment of professional counselors, expansion of training opportunities for teacher's professional development, and active cooperation of parents are needed. Seventh, foundations for proper education practices need to be established through measures including parent training and counseling, programs especially related to the ADHD children and the parents, proposal of practical policies, financial aids for treatment, cooperation with community, publicity for ADHD children, and case management programs. Eighth, therapy programs for ADHD children and their families should be performed in the social welfare field, and based on these, supplementary programs should be also developed to promote the operation of professional social workers to help ADHD children and their families, who have been largely neglected in social welfare practice. Ninth, the government also should connect those who are in need of active treatment to cooperating medical institutions (approximately 150) to allow them to receive treatment and offer adequate amounts of financial aids to children and adolescents from middle-class, upper-middle-class, and lower-class families for their medical fee. Tenth, mental health centers dealing with mental health of children and adolescents, adolescent counseling centers, the department of education, schools, and cooperative medical institutions of the local community should collaborate with each other and work systematically to provide demand-centered services and care to those who are in need. The followings are the suggestions drawn from the results and conclusion of the study for future research and improved social welfare through the expansion of ADHD treatment. (1) the importance of early screening and treatment of ADHD children (2) the importance of regular counseling with parents (3) education for parents of ADHD children (4) the importance of training programs for teachers for ADHD children (5) use of special education on ADHD children (6) social welfare program for promotion of ADHD treatment ① responsibility for early screening and treatment for an ADHD child ② proposal of practical policies and publicization ③ cooperation with local community and financial aids for treatment ④ programs for ADHD children and teens and examination
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.