조나단 에드워즈의 “신앙적 정서”는 그의 인간론의 핵심적인 개념이다. 그런데 이 “신앙적 정서” 개념은 구원론과 밀접하게 연결되어있다. 어떤 의미에서는 구원론적인 구도 안에서 작동한다고 말할 수도 있다. 그러므로 에드워즈의 신앙적 정서를 분명하게 이해하기 위해서는 구원론과 인간론의 두 측면이 적절하게 고려되어야 한다. 이러한 관점에서 본 논문이 제시하고자 하는 중심 논지는 다음과 같다: 신앙적 정서의 근원은 구원론적으로는 성령의 내주에 의한 중생과 회심이고 인간론적으로는 새로운 영적 감각(새로운 마음의 감각)과 영적인 지식이며, 신앙적 정서의 작용과 결과는 인간론적 측면에서 볼 때에는 영적인 실천이고 구원론적 측면에서 볼 때에는 성화이다. 이러한 논지를 증명하는 과정에서 신앙적 정서가 초자연적이고 감각적이고 지성적이고 실천적이고 윤리적인 성격을 가지고 있을 뿐만 아니라 인간 영혼의 통합성과 근본적인 방향성을 드러내준다는 사실도 분명하게 보여줄 것이다. 우리의 논지를 증명하는 과정은 다음과 같다. 먼저, 역사적 배경을 고찰한다. 특히 에드워즈가 18세기 ...
조나단 에드워즈의 “신앙적 정서”는 그의 인간론의 핵심적인 개념이다. 그런데 이 “신앙적 정서” 개념은 구원론과 밀접하게 연결되어있다. 어떤 의미에서는 구원론적인 구도 안에서 작동한다고 말할 수도 있다. 그러므로 에드워즈의 신앙적 정서를 분명하게 이해하기 위해서는 구원론과 인간론의 두 측면이 적절하게 고려되어야 한다. 이러한 관점에서 본 논문이 제시하고자 하는 중심 논지는 다음과 같다: 신앙적 정서의 근원은 구원론적으로는 성령의 내주에 의한 중생과 회심이고 인간론적으로는 새로운 영적 감각(새로운 마음의 감각)과 영적인 지식이며, 신앙적 정서의 작용과 결과는 인간론적 측면에서 볼 때에는 영적인 실천이고 구원론적 측면에서 볼 때에는 성화이다. 이러한 논지를 증명하는 과정에서 신앙적 정서가 초자연적이고 감각적이고 지성적이고 실천적이고 윤리적인 성격을 가지고 있을 뿐만 아니라 인간 영혼의 통합성과 근본적인 방향성을 드러내준다는 사실도 분명하게 보여줄 것이다. 우리의 논지를 증명하는 과정은 다음과 같다. 먼저, 역사적 배경을 고찰한다. 특히 에드워즈가 18세기 뉴잉글랜드의 대각성(부흥)의 맥락에서 어떤 방식으로 부흥을 지지하고 촉진시키고자 했는지, 그리고 어떤 방식으로 부흥을 비판하고 검증하고자 했는지에 대해서 살펴본다. 다음으로, 에드워즈의 주저들 중의 하나인 「신앙적 정서」의 구조와 내용을 분석한다. 특히 제3부의 참된 신앙임을 입증해주는 12가지 확실한 표지들의 구조를 자세히 분석한다. 여기서 12가지 확실한 표지들의 구조를 신앙적 정서의 근원과 신앙적 정서의 작용과 결과라는 두 부분으로 나누고, 각각의 부분에서 구원론적 측면과 인간론적 측면이 밀접하게 연결되어있음을 확인한다. 이후에는 구원론의 측면에서 신앙적 정서의 근원인 성령의 내주와 중생과 회심, 인간론의 측면에서 신앙적 정서의 근원인 새로운 영적 감각과 영적인 지식, 인간론의 측면에서 신앙적 정서의 작용과 결과인 영적인 실천, 그리고 구원론의 측면에서 신앙적 정서의 작용과 결과인 성화를 차례대로 다룬다. 여기서 다루는 신학 주제들 모두가 에드워즈의 신학의 주요 개념들이기 때문에 이 신학적 개념들을 자세하게 설명하면서 신앙적 정서와 관련된 방식과 측면을 보여준다. 이 부분에 해당하는 내용을 매우 간략하게 요약해보면 아래와 같다. 첫째, 성령이 내주하시면 중생과 회심의 사건이 일어난다. 중생과 회심은 초자연적인 변화의 원리가 영혼 속에 심어짐으로써 인간 존재 전체에 근본적인 변화가 일어나는 사건이다. 이러한 변화가 일어나면 사람의 정서는 크게 움직이게 되어있다. 둘째, 성령이 내주하시면 성도의 영혼 속에는 새로운 영적 감각이 생긴다. 이 새로운 영적 감각은 기존의 오감에 덧붙여진 제6의 감각이 아니고, 기존의 지성과 의지가 질적으로 전혀 새롭게 작용하게 해주는 토대 혹은 원리이다. 셋째, 이 새로운 영적 감각을 통해서 영적인 지식을 얻는다. 영적인 지식은 이론적 개념적 지식이 아니고 감각적이고 체험적이고 실천적인 지식이다. 이 새로운 영적 감각과 영적인 지식에서 신앙적 정서가 나온다. 이런 의미에서 신앙적 정서는 빛 없는 열이 아니다. 넷째, 영적인 실천은 영혼의 행동을 표현하는 몸의 행동이다. 영혼의 행동은 실천의 동기이고 몸의 행동은 실천의 내용과 결과이다. 신앙적 정서는 영적인 실천 속에서 작용하여 실천의 동기가 실천의 내용과 결과로 표현되게 한다. 다섯째, 성령의 내주하심의 은혜로 중생한 성도는 성화의 삶을 산다. 성화의 삶은 전체적으로, 성실하게, 그리고 지속적으로 순종하면서 거룩과 참된 덕의 열매를 맺는 삶이다. 이 구원론적 진술을 인간론적 측면과 연결시켜서 말하자면, 중생한 성도의 새로운 영적 감각과 영적인 지식에서 생긴 신앙적 정서(영적인 정서)가 영적인 실천 속에서 작용함으로써 성화의 삶을 산다. 에드워즈의 신앙적 정서는 참된 신앙을 가진 참된 성도의 영혼의 통합성과 근본적인 방향성을 결정하는 마음의 중심이다. 그러므로 거룩하고 영적인 신앙적 정서를 가지고 있는 참된 성도는 무미건조한 신앙 논리 속에 머무르지 않고, 격정적인 종교적 감정에 빠지지 않으며, 자연주의적인 도덕적 실천에 가치를 부여하지 않는다. 참된 성도는 뜨거운 가슴으로 하나님을 알고 하나님의 말씀대로 행동하고, 지혜로운 머리로 하나님을 느끼고 하나님의 말씀대로 행동하며, 행동하는 손발로 하나님을 알고 느낀다.
조나단 에드워즈의 “신앙적 정서”는 그의 인간론의 핵심적인 개념이다. 그런데 이 “신앙적 정서” 개념은 구원론과 밀접하게 연결되어있다. 어떤 의미에서는 구원론적인 구도 안에서 작동한다고 말할 수도 있다. 그러므로 에드워즈의 신앙적 정서를 분명하게 이해하기 위해서는 구원론과 인간론의 두 측면이 적절하게 고려되어야 한다. 이러한 관점에서 본 논문이 제시하고자 하는 중심 논지는 다음과 같다: 신앙적 정서의 근원은 구원론적으로는 성령의 내주에 의한 중생과 회심이고 인간론적으로는 새로운 영적 감각(새로운 마음의 감각)과 영적인 지식이며, 신앙적 정서의 작용과 결과는 인간론적 측면에서 볼 때에는 영적인 실천이고 구원론적 측면에서 볼 때에는 성화이다. 이러한 논지를 증명하는 과정에서 신앙적 정서가 초자연적이고 감각적이고 지성적이고 실천적이고 윤리적인 성격을 가지고 있을 뿐만 아니라 인간 영혼의 통합성과 근본적인 방향성을 드러내준다는 사실도 분명하게 보여줄 것이다. 우리의 논지를 증명하는 과정은 다음과 같다. 먼저, 역사적 배경을 고찰한다. 특히 에드워즈가 18세기 뉴잉글랜드의 대각성(부흥)의 맥락에서 어떤 방식으로 부흥을 지지하고 촉진시키고자 했는지, 그리고 어떤 방식으로 부흥을 비판하고 검증하고자 했는지에 대해서 살펴본다. 다음으로, 에드워즈의 주저들 중의 하나인 「신앙적 정서」의 구조와 내용을 분석한다. 특히 제3부의 참된 신앙임을 입증해주는 12가지 확실한 표지들의 구조를 자세히 분석한다. 여기서 12가지 확실한 표지들의 구조를 신앙적 정서의 근원과 신앙적 정서의 작용과 결과라는 두 부분으로 나누고, 각각의 부분에서 구원론적 측면과 인간론적 측면이 밀접하게 연결되어있음을 확인한다. 이후에는 구원론의 측면에서 신앙적 정서의 근원인 성령의 내주와 중생과 회심, 인간론의 측면에서 신앙적 정서의 근원인 새로운 영적 감각과 영적인 지식, 인간론의 측면에서 신앙적 정서의 작용과 결과인 영적인 실천, 그리고 구원론의 측면에서 신앙적 정서의 작용과 결과인 성화를 차례대로 다룬다. 여기서 다루는 신학 주제들 모두가 에드워즈의 신학의 주요 개념들이기 때문에 이 신학적 개념들을 자세하게 설명하면서 신앙적 정서와 관련된 방식과 측면을 보여준다. 이 부분에 해당하는 내용을 매우 간략하게 요약해보면 아래와 같다. 첫째, 성령이 내주하시면 중생과 회심의 사건이 일어난다. 중생과 회심은 초자연적인 변화의 원리가 영혼 속에 심어짐으로써 인간 존재 전체에 근본적인 변화가 일어나는 사건이다. 이러한 변화가 일어나면 사람의 정서는 크게 움직이게 되어있다. 둘째, 성령이 내주하시면 성도의 영혼 속에는 새로운 영적 감각이 생긴다. 이 새로운 영적 감각은 기존의 오감에 덧붙여진 제6의 감각이 아니고, 기존의 지성과 의지가 질적으로 전혀 새롭게 작용하게 해주는 토대 혹은 원리이다. 셋째, 이 새로운 영적 감각을 통해서 영적인 지식을 얻는다. 영적인 지식은 이론적 개념적 지식이 아니고 감각적이고 체험적이고 실천적인 지식이다. 이 새로운 영적 감각과 영적인 지식에서 신앙적 정서가 나온다. 이런 의미에서 신앙적 정서는 빛 없는 열이 아니다. 넷째, 영적인 실천은 영혼의 행동을 표현하는 몸의 행동이다. 영혼의 행동은 실천의 동기이고 몸의 행동은 실천의 내용과 결과이다. 신앙적 정서는 영적인 실천 속에서 작용하여 실천의 동기가 실천의 내용과 결과로 표현되게 한다. 다섯째, 성령의 내주하심의 은혜로 중생한 성도는 성화의 삶을 산다. 성화의 삶은 전체적으로, 성실하게, 그리고 지속적으로 순종하면서 거룩과 참된 덕의 열매를 맺는 삶이다. 이 구원론적 진술을 인간론적 측면과 연결시켜서 말하자면, 중생한 성도의 새로운 영적 감각과 영적인 지식에서 생긴 신앙적 정서(영적인 정서)가 영적인 실천 속에서 작용함으로써 성화의 삶을 산다. 에드워즈의 신앙적 정서는 참된 신앙을 가진 참된 성도의 영혼의 통합성과 근본적인 방향성을 결정하는 마음의 중심이다. 그러므로 거룩하고 영적인 신앙적 정서를 가지고 있는 참된 성도는 무미건조한 신앙 논리 속에 머무르지 않고, 격정적인 종교적 감정에 빠지지 않으며, 자연주의적인 도덕적 실천에 가치를 부여하지 않는다. 참된 성도는 뜨거운 가슴으로 하나님을 알고 하나님의 말씀대로 행동하고, 지혜로운 머리로 하나님을 느끼고 하나님의 말씀대로 행동하며, 행동하는 손발로 하나님을 알고 느낀다.
Jonathan Edwards' "religious affection" is the core concept of his anthropology. This "religious affection" concept is closely involved with soteriology. In some sense, it may be said that it is working in the scheme of soteriology. Therefore, to understand Jonathan Edwards' religious affection expl...
Jonathan Edwards' "religious affection" is the core concept of his anthropology. This "religious affection" concept is closely involved with soteriology. In some sense, it may be said that it is working in the scheme of soteriology. Therefore, to understand Jonathan Edwards' religious affection explicitly, two aspects of soteriology and anthropology are to be fittingly considered. In this point of view, the main thesis of my dissertation is as follows: The spring of religious affections is soteriologically the regeneration and conversion by the indwelling of the Holy Spirit, and anthropologically the new spiritual sense(new sense of heart) and spiritual knowledge. The exercise and effect of religious affection is the spiritual practice in the aspect of anthropology and sanctification in the aspect of soteriology. In the process of arguing this thesis, it will be explicitly shown that religious affection not only has a supernatural, sensible, intellectual, practical, and ethical character but also exposes unity and fundamental direction of the soul of man. The process to argue my thesis is as follows: First, we research into the historical background. Particularly we will trace out how Edwards supports and promotes revival and how he criticizes and testifies it in the context of 18th century New England Great Awakening(revival). Next, we analyze the structure and contents of Religious Affection which is one among the main writings of Jonathan Edwards. Particularly we'll analyze in detail the structure of twelve certain signs which prove true religion. Here we divide the structure of twelve certain signs as two groups. One group is for the spring of religious affections, other group is for the exercise and effect of religious affections. And then we verify a close conjunction of soteriological and anthropological aspects in each group. Afterwards we in turn deal with the indwelling of the Holy Spirit and regeneration and conversion, which are the spring of religious affection in respect to soteriology, new spiritual sense and spiritual knowledge that are the spring of religious affection in respect to anthropology, spiritual practice that is the exercise and effect of religious affection in the aspect of anthropology, and then sanctification that is the exercise and effect of religious affection in the aspect of soteriology. Because all theological subjects with which we deal here are important concepts for the theology of Jonathan Edwards, we will explicate those theological subjects in detail and show how these are involved with religious affections. A simple summary of the related contents can be found below. First, indwelling of Holy Spirit enables regeneration and conversion to occur. Regeneration and conversion are the occurrence through which the whole man experiences a fundamental change of nature when the principle of supernatural change is implanted into the soul. When this change takes place, men cannot help moving their affections greatly. Second, indwelling of Holy Spirit enables a new spiritual sense to come into existence in the soul of saints. This new spiritual sense is not a sixth sense to add to the existing five senses, but a foundation or principle that makes faculties of existing intellect and will exert itself in a qualitatively new way. Third, spiritual knowledge is acquired through this new spiritual sense. Spiritual knowledge is not a speculative and notional knowledge but a sensible, experiential, and practical knowledge. Religious affections do arise from this new spiritual sense and spiritual knowledge. In this sense, religious affections are not heat without light. Fourth, spiritual practice is the acts of body expressing the acts of soul. The acts of soul is a motive of practice, and the acts of body is the contents and effects of practice. As religious affections have their exercise and fruit in spiritual practice, they make the inner motive of practice expressed externally as the contents and effects of practice. Fifth, the regenerate saints live a life of sanctification by grace of indwelling of the Holy Spirit. A life of sanctification is that living a bearing fruit life with obeying universally, earnestly, and perseveringly. To speak this soteriological statement in conjunction with anthropological aspect, the regenerate's religious affections(spiritual affections) have their exercise in spiritual practice and make a life of sanctification possible.
Jonathan Edwards' "religious affection" is the core concept of his anthropology. This "religious affection" concept is closely involved with soteriology. In some sense, it may be said that it is working in the scheme of soteriology. Therefore, to understand Jonathan Edwards' religious affection explicitly, two aspects of soteriology and anthropology are to be fittingly considered. In this point of view, the main thesis of my dissertation is as follows: The spring of religious affections is soteriologically the regeneration and conversion by the indwelling of the Holy Spirit, and anthropologically the new spiritual sense(new sense of heart) and spiritual knowledge. The exercise and effect of religious affection is the spiritual practice in the aspect of anthropology and sanctification in the aspect of soteriology. In the process of arguing this thesis, it will be explicitly shown that religious affection not only has a supernatural, sensible, intellectual, practical, and ethical character but also exposes unity and fundamental direction of the soul of man. The process to argue my thesis is as follows: First, we research into the historical background. Particularly we will trace out how Edwards supports and promotes revival and how he criticizes and testifies it in the context of 18th century New England Great Awakening(revival). Next, we analyze the structure and contents of Religious Affection which is one among the main writings of Jonathan Edwards. Particularly we'll analyze in detail the structure of twelve certain signs which prove true religion. Here we divide the structure of twelve certain signs as two groups. One group is for the spring of religious affections, other group is for the exercise and effect of religious affections. And then we verify a close conjunction of soteriological and anthropological aspects in each group. Afterwards we in turn deal with the indwelling of the Holy Spirit and regeneration and conversion, which are the spring of religious affection in respect to soteriology, new spiritual sense and spiritual knowledge that are the spring of religious affection in respect to anthropology, spiritual practice that is the exercise and effect of religious affection in the aspect of anthropology, and then sanctification that is the exercise and effect of religious affection in the aspect of soteriology. Because all theological subjects with which we deal here are important concepts for the theology of Jonathan Edwards, we will explicate those theological subjects in detail and show how these are involved with religious affections. A simple summary of the related contents can be found below. First, indwelling of Holy Spirit enables regeneration and conversion to occur. Regeneration and conversion are the occurrence through which the whole man experiences a fundamental change of nature when the principle of supernatural change is implanted into the soul. When this change takes place, men cannot help moving their affections greatly. Second, indwelling of Holy Spirit enables a new spiritual sense to come into existence in the soul of saints. This new spiritual sense is not a sixth sense to add to the existing five senses, but a foundation or principle that makes faculties of existing intellect and will exert itself in a qualitatively new way. Third, spiritual knowledge is acquired through this new spiritual sense. Spiritual knowledge is not a speculative and notional knowledge but a sensible, experiential, and practical knowledge. Religious affections do arise from this new spiritual sense and spiritual knowledge. In this sense, religious affections are not heat without light. Fourth, spiritual practice is the acts of body expressing the acts of soul. The acts of soul is a motive of practice, and the acts of body is the contents and effects of practice. As religious affections have their exercise and fruit in spiritual practice, they make the inner motive of practice expressed externally as the contents and effects of practice. Fifth, the regenerate saints live a life of sanctification by grace of indwelling of the Holy Spirit. A life of sanctification is that living a bearing fruit life with obeying universally, earnestly, and perseveringly. To speak this soteriological statement in conjunction with anthropological aspect, the regenerate's religious affections(spiritual affections) have their exercise in spiritual practice and make a life of sanctification possible.
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