현대사회의 추세는 인구의 집중화 및 주거, 활동 영역이 고밀도화 되면서 고층 건축물을 추구하고 있으며 건축물의 고층화는 많은 측면에서 장점을 가지고 있으나, 대형 화재로부터 피난 및 소화 활동의 저해 등 방재 측면에서 고려 해보면 아주 치명적인 단점을 가지고 있다. 특히 고층 건축물에서 대형 화재 시 인명 피해는 대부분 연기에 의한 질식사가 많은데 그러한 이유 중의 하나가 화재 시 피난경로가 되는 계단실이나 특별피난계단의 부속실 등이 효과적으로 보호되지 않기 때문 이라고도 할 수 있다. 국내의 부속실 제연설비는 1995년 5월 9일 내무부고시 제 1995-7호 “특별피난계단 및 비상용 승강기의 승강장 제연설비 설치에 관한기준” 에 의해 처음 도입되었으며 현재까지 수회동안 고시 및 기술기준이 변하였고 최근에는 특별피난계단 제연설비의 중요성이 더욱 부각 되고 있는 추세인데, 아직은 국내 제연설비는 해결해야할 문제점이 몇 가지 남아있어 제연설비의 성능이 확보되지 않고 있다. 따라서 본 논문에서는 제연설비의 목적상 가장 큰 부분을 차지하고 있는 부속실 제연설비의 적정차압유지 및 방연풍속의 성능확보를 위한 개선방향을 연구 하였으며, 국내외 제연설비에 관련된 규정 및 기초이론과 현장에 설치된 제연설비의 측정결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 부속실 단독제연방식에서 자동차압댐퍼를 차압부와 방연풍속부로 구분하여 제작, 설치하면 피난문 폐쇄 시 차압부의 작동에 의해 차압유지 및 과압을 방지하고, 피난문 개방 시 방연풍속부의 작동에 의해 방연풍속을 유지할 수 있도록 자동차압댐퍼의 구조적인 개선이 필요하다. 2. 방연풍속은 화재층만 필요하기 때문에 제연설비의 감시 제어반에서는 지하층에서 화재 시에는 지하 전층 및 지상1층, 지상층에서 화재 시에는 지하 전층 및 화재 층과 가까운 상하 몇 개 층의 차압부를 개방하고, 방연풍속부는 화재 층 또는 화재 층과 그 직상층만 기동신호를 보내어 대기하고 있다가 피난문 개방 시 차압센서에 의하여 개방시킨다면 불필요한 층에서 소모될 수 있는 급기량을 없애고 제연설비의 신뢰성을 현재보다 높일 수 있다. 3. 부속실 단독제연 방식에서는 옥내와 부속실의 연돌효과는 중요한 변수가 아니므로 부속실의 차압이 25 - 30Pa정도 또는 그 이상에서도 방연에 필요한 최소차압 한도 내에서는 계단측 피난문이 용이하게 닫힐 수 있도록 자동차압댐퍼의 개폐 설정차압을 현장에서 자유롭게 설정하여 계단측 피난문 ...
현대사회의 추세는 인구의 집중화 및 주거, 활동 영역이 고밀도화 되면서 고층 건축물을 추구하고 있으며 건축물의 고층화는 많은 측면에서 장점을 가지고 있으나, 대형 화재로부터 피난 및 소화 활동의 저해 등 방재 측면에서 고려 해보면 아주 치명적인 단점을 가지고 있다. 특히 고층 건축물에서 대형 화재 시 인명 피해는 대부분 연기에 의한 질식사가 많은데 그러한 이유 중의 하나가 화재 시 피난경로가 되는 계단실이나 특별피난계단의 부속실 등이 효과적으로 보호되지 않기 때문 이라고도 할 수 있다. 국내의 부속실 제연설비는 1995년 5월 9일 내무부고시 제 1995-7호 “특별피난계단 및 비상용 승강기의 승강장 제연설비 설치에 관한기준” 에 의해 처음 도입되었으며 현재까지 수회동안 고시 및 기술기준이 변하였고 최근에는 특별피난계단 제연설비의 중요성이 더욱 부각 되고 있는 추세인데, 아직은 국내 제연설비는 해결해야할 문제점이 몇 가지 남아있어 제연설비의 성능이 확보되지 않고 있다. 따라서 본 논문에서는 제연설비의 목적상 가장 큰 부분을 차지하고 있는 부속실 제연설비의 적정차압유지 및 방연풍속의 성능확보를 위한 개선방향을 연구 하였으며, 국내외 제연설비에 관련된 규정 및 기초이론과 현장에 설치된 제연설비의 측정결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 부속실 단독제연방식에서 자동차압댐퍼를 차압부와 방연풍속부로 구분하여 제작, 설치하면 피난문 폐쇄 시 차압부의 작동에 의해 차압유지 및 과압을 방지하고, 피난문 개방 시 방연풍속부의 작동에 의해 방연풍속을 유지할 수 있도록 자동차압댐퍼의 구조적인 개선이 필요하다. 2. 방연풍속은 화재층만 필요하기 때문에 제연설비의 감시 제어반에서는 지하층에서 화재 시에는 지하 전층 및 지상1층, 지상층에서 화재 시에는 지하 전층 및 화재 층과 가까운 상하 몇 개 층의 차압부를 개방하고, 방연풍속부는 화재 층 또는 화재 층과 그 직상층만 기동신호를 보내어 대기하고 있다가 피난문 개방 시 차압센서에 의하여 개방시킨다면 불필요한 층에서 소모될 수 있는 급기량을 없애고 제연설비의 신뢰성을 현재보다 높일 수 있다. 3. 부속실 단독제연 방식에서는 옥내와 부속실의 연돌효과는 중요한 변수가 아니므로 부속실의 차압이 25 - 30Pa정도 또는 그 이상에서도 방연에 필요한 최소차압 한도 내에서는 계단측 피난문이 용이하게 닫힐 수 있도록 자동차압댐퍼의 개폐 설정차압을 현장에서 자유롭게 설정하여 계단측 피난문 닫힘에 능동적으로 대처할 수 있도록 개선하는 것이 바람직하다. 4. 제연설비 가동 시 급기풍도의 압력을 일정하게 맞추어 급기계통에 안정성을 주기 위해서 자동배출댐퍼 등을 설치하고, 댐퍼의 제어 방식은 정밀성을 높이기 위하여 연속제어방식을 선택하며 계단실로 배출하는 경우 계단실의 밀폐정도에 따른 공학적 분석에 의하여 설계 및 시공한다. 5. 위의 결론 4가지 외 필수적인 것은 자동차압댐퍼의 누설량 기준이 뒷받침되어야 할 것이다. 자동차압댐퍼의 누설량에 대한 중요성은 제연설비의 성능확보에 있어서 매우 중요한 변수로 작용하기 때문에, 급기풍도 압력증가에 따른 누설량 기준치가 반드시 필요하다. 이는 댐퍼 제작업체의 노력이 필요하고 향후 소방 검정기술기준에 포함시켜 제연설비 설계시 반영하도록 하여 양질의 설계가 보급되도록 해야 한다.
현대사회의 추세는 인구의 집중화 및 주거, 활동 영역이 고밀도화 되면서 고층 건축물을 추구하고 있으며 건축물의 고층화는 많은 측면에서 장점을 가지고 있으나, 대형 화재로부터 피난 및 소화 활동의 저해 등 방재 측면에서 고려 해보면 아주 치명적인 단점을 가지고 있다. 특히 고층 건축물에서 대형 화재 시 인명 피해는 대부분 연기에 의한 질식사가 많은데 그러한 이유 중의 하나가 화재 시 피난경로가 되는 계단실이나 특별피난계단의 부속실 등이 효과적으로 보호되지 않기 때문 이라고도 할 수 있다. 국내의 부속실 제연설비는 1995년 5월 9일 내무부고시 제 1995-7호 “특별피난계단 및 비상용 승강기의 승강장 제연설비 설치에 관한기준” 에 의해 처음 도입되었으며 현재까지 수회동안 고시 및 기술기준이 변하였고 최근에는 특별피난계단 제연설비의 중요성이 더욱 부각 되고 있는 추세인데, 아직은 국내 제연설비는 해결해야할 문제점이 몇 가지 남아있어 제연설비의 성능이 확보되지 않고 있다. 따라서 본 논문에서는 제연설비의 목적상 가장 큰 부분을 차지하고 있는 부속실 제연설비의 적정차압유지 및 방연풍속의 성능확보를 위한 개선방향을 연구 하였으며, 국내외 제연설비에 관련된 규정 및 기초이론과 현장에 설치된 제연설비의 측정결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 부속실 단독제연방식에서 자동차압댐퍼를 차압부와 방연풍속부로 구분하여 제작, 설치하면 피난문 폐쇄 시 차압부의 작동에 의해 차압유지 및 과압을 방지하고, 피난문 개방 시 방연풍속부의 작동에 의해 방연풍속을 유지할 수 있도록 자동차압댐퍼의 구조적인 개선이 필요하다. 2. 방연풍속은 화재층만 필요하기 때문에 제연설비의 감시 제어반에서는 지하층에서 화재 시에는 지하 전층 및 지상1층, 지상층에서 화재 시에는 지하 전층 및 화재 층과 가까운 상하 몇 개 층의 차압부를 개방하고, 방연풍속부는 화재 층 또는 화재 층과 그 직상층만 기동신호를 보내어 대기하고 있다가 피난문 개방 시 차압센서에 의하여 개방시킨다면 불필요한 층에서 소모될 수 있는 급기량을 없애고 제연설비의 신뢰성을 현재보다 높일 수 있다. 3. 부속실 단독제연 방식에서는 옥내와 부속실의 연돌효과는 중요한 변수가 아니므로 부속실의 차압이 25 - 30Pa정도 또는 그 이상에서도 방연에 필요한 최소차압 한도 내에서는 계단측 피난문이 용이하게 닫힐 수 있도록 자동차압댐퍼의 개폐 설정차압을 현장에서 자유롭게 설정하여 계단측 피난문 닫힘에 능동적으로 대처할 수 있도록 개선하는 것이 바람직하다. 4. 제연설비 가동 시 급기풍도의 압력을 일정하게 맞추어 급기계통에 안정성을 주기 위해서 자동배출댐퍼 등을 설치하고, 댐퍼의 제어 방식은 정밀성을 높이기 위하여 연속제어방식을 선택하며 계단실로 배출하는 경우 계단실의 밀폐정도에 따른 공학적 분석에 의하여 설계 및 시공한다. 5. 위의 결론 4가지 외 필수적인 것은 자동차압댐퍼의 누설량 기준이 뒷받침되어야 할 것이다. 자동차압댐퍼의 누설량에 대한 중요성은 제연설비의 성능확보에 있어서 매우 중요한 변수로 작용하기 때문에, 급기풍도 압력증가에 따른 누설량 기준치가 반드시 필요하다. 이는 댐퍼 제작업체의 노력이 필요하고 향후 소방 검정기술기준에 포함시켜 제연설비 설계시 반영하도록 하여 양질의 설계가 보급되도록 해야 한다.
Modern society tends to pursue the high-rise buildings due to the concentration of population and the condensation of residence/activity realm. Even if the high-rise buildings have a lot of advantages, but at the same time they have fatal defects in aspect of disaster prevention such as the difficul...
Modern society tends to pursue the high-rise buildings due to the concentration of population and the condensation of residence/activity realm. Even if the high-rise buildings have a lot of advantages, but at the same time they have fatal defects in aspect of disaster prevention such as the difficulties in the evacuation and fire fighting at the big fire. Especially, the most casualties at the fire accidents in the high-rise buildings are the death of suffocation by the smoke. One of the reasons is that the stairwells or the vestibules which become the evacuation passage at the fire have not been effectively protected. In Korea, the smoke control system in the vestibule was first introduced by the notification of Ministry of Internal Affairs on May 9th 1995. Up to now the notification and the technical standard related with it have been revised several times. Recently, the importance of the smoke control system in the vestibule tends to be more emphasized. But, as there are some problems to solve in Korean smoke control systems, the performance of the smoke control system has not been fully secured. Therefore, this paper researches the improvement method for the maintenance of proper pressure difference and the velocity of opposed airflow which take the major functions of the smoke control system in the vestibule. On the basis of the measurement result of smoke control systems in the real sites as well as the basic theories and the regulations related with the smoke control system in Korea and other countries, the following conclusions were obtained: 1. In the independent vestibule smoke control system, it is necessary to produce and install the automatic pressure difference control damper with separate pressure difference part and opposed airflow velocity part in order to maintain the pressure difference and prevent the excessive pressure by the pressurization part when the evacuation door is closed, and to maintain the velocity of opposed airflow by the operation of make-up air part when the evacuation door is open. In this way, the structure of the automatic pressure difference control damper should be improved. 2. The velocity of opposed airflow is necessary only for the floor on fire. Therefore, when a fire has broken out in the basement, the monitoring control panel of the smoke control system opens the pressurization part of the whole basements and the 1st floor; for the fire on the ground floor, it opens the pressurization part of the whole basements, the floor on fire and the few up- and down-stairs of the floor on fire. Meanwhile, the operation signal is sent to the make-up air part only in the floor on fire or the floor on fire and its right upstairs to stand by until the evacuation door is open and to operate through the pressure difference sensor. In this way, the air supply in the unnecessary floors can be reduced and the reliability of the smoke control system can be enhanced more. 3. In the independent vestibule smoke control system, the stack effect of inside of building and the vestibule is not an important factor. Therefore, it is desirable to set up the pressure difference for the closure/open of the automatic pressure difference control damper in the site within the pressure difference limit where the evacuation door on the stairs can be easily opened and closed even if the pressure difference of the vestibule is 25-30Pa or more, for the active response to the closure of evacuation door on the stairs. 4. To endow the stability to the air supplying system by regulating the pressure of air supplying duct during the operation of smoke control system, it is necessary to install the over-pressure relief damper. To enhance the precision, the damper is controlled in the continuous controlling method. When the air is released to the stairwell, it should be designed and installed after engineering analysis on the air tightness of the stairwell. 5. In addition to above four things, it is required to provide the standard on the leakage amount of the automatic pressure difference control damper. As the leakage amount of the automatic pressure difference control damper is a very important factor in securing the performance of the smoke control system, the standard values of leakage amount according to the pressure growth of air supplying duct are necessary. Therefore, the endeavor of the damper manufacturers is required. In the future, it seems necessary to include it in the technical standards of fire fighting examination to reflect it in the design of smoke control system for more advanced system.
Modern society tends to pursue the high-rise buildings due to the concentration of population and the condensation of residence/activity realm. Even if the high-rise buildings have a lot of advantages, but at the same time they have fatal defects in aspect of disaster prevention such as the difficulties in the evacuation and fire fighting at the big fire. Especially, the most casualties at the fire accidents in the high-rise buildings are the death of suffocation by the smoke. One of the reasons is that the stairwells or the vestibules which become the evacuation passage at the fire have not been effectively protected. In Korea, the smoke control system in the vestibule was first introduced by the notification of Ministry of Internal Affairs on May 9th 1995. Up to now the notification and the technical standard related with it have been revised several times. Recently, the importance of the smoke control system in the vestibule tends to be more emphasized. But, as there are some problems to solve in Korean smoke control systems, the performance of the smoke control system has not been fully secured. Therefore, this paper researches the improvement method for the maintenance of proper pressure difference and the velocity of opposed airflow which take the major functions of the smoke control system in the vestibule. On the basis of the measurement result of smoke control systems in the real sites as well as the basic theories and the regulations related with the smoke control system in Korea and other countries, the following conclusions were obtained: 1. In the independent vestibule smoke control system, it is necessary to produce and install the automatic pressure difference control damper with separate pressure difference part and opposed airflow velocity part in order to maintain the pressure difference and prevent the excessive pressure by the pressurization part when the evacuation door is closed, and to maintain the velocity of opposed airflow by the operation of make-up air part when the evacuation door is open. In this way, the structure of the automatic pressure difference control damper should be improved. 2. The velocity of opposed airflow is necessary only for the floor on fire. Therefore, when a fire has broken out in the basement, the monitoring control panel of the smoke control system opens the pressurization part of the whole basements and the 1st floor; for the fire on the ground floor, it opens the pressurization part of the whole basements, the floor on fire and the few up- and down-stairs of the floor on fire. Meanwhile, the operation signal is sent to the make-up air part only in the floor on fire or the floor on fire and its right upstairs to stand by until the evacuation door is open and to operate through the pressure difference sensor. In this way, the air supply in the unnecessary floors can be reduced and the reliability of the smoke control system can be enhanced more. 3. In the independent vestibule smoke control system, the stack effect of inside of building and the vestibule is not an important factor. Therefore, it is desirable to set up the pressure difference for the closure/open of the automatic pressure difference control damper in the site within the pressure difference limit where the evacuation door on the stairs can be easily opened and closed even if the pressure difference of the vestibule is 25-30Pa or more, for the active response to the closure of evacuation door on the stairs. 4. To endow the stability to the air supplying system by regulating the pressure of air supplying duct during the operation of smoke control system, it is necessary to install the over-pressure relief damper. To enhance the precision, the damper is controlled in the continuous controlling method. When the air is released to the stairwell, it should be designed and installed after engineering analysis on the air tightness of the stairwell. 5. In addition to above four things, it is required to provide the standard on the leakage amount of the automatic pressure difference control damper. As the leakage amount of the automatic pressure difference control damper is a very important factor in securing the performance of the smoke control system, the standard values of leakage amount according to the pressure growth of air supplying duct are necessary. Therefore, the endeavor of the damper manufacturers is required. In the future, it seems necessary to include it in the technical standards of fire fighting examination to reflect it in the design of smoke control system for more advanced system.
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