급기가압제연설비의 성능개선을 위한 설계기법 개발에 관한 연구 : 특별피난계단 부속실을 중심으로 Development of design technique for the performance improvement of pressurized smoke control system /원문보기
국가화재안전기준은 소화활동설비로 제연설비를 설치하고 유지관리하여 화재 시 안전한 피난로를 확보하도록 NFSC 501에 규정하고 있다. 긴급 피난로는 화재 시 연기의 침입을 막아 대피공간을 확보하는 것과 소방대원의 화재현장 진입을 위한 특별피난계단의 계단실과 부속실에 대한 제연설비의 시설기준은 NFSC 501A에 규정하고 있다. 피난로의 제연설비 설계에 있어 화재안전기준에서 규정한 누설량이나 보충량에 대한 규정으로 설계 시공된 현장의 TAB 결과를 보면 대부분이 과압이나 미압으로 제연성능이 기준에 미달하고 있었다. 본 연구에서는 제연설비의 성능개선을 위한 새로운 설계기법을 제안하고, 새로운 설계기법에 의한 제연성능을 TAB를 통해 확인하였다. 새로운 설계기법을 적용한 제연설비의 TAB 결과는 압력손실, ...
국가화재안전기준은 소화활동설비로 제연설비를 설치하고 유지관리하여 화재 시 안전한 피난로를 확보하도록 NFSC 501에 규정하고 있다. 긴급 피난로는 화재 시 연기의 침입을 막아 대피공간을 확보하는 것과 소방대원의 화재현장 진입을 위한 특별피난계단의 계단실과 부속실에 대한 제연설비의 시설기준은 NFSC 501A에 규정하고 있다. 피난로의 제연설비 설계에 있어 화재안전기준에서 규정한 누설량이나 보충량에 대한 규정으로 설계 시공된 현장의 TAB 결과를 보면 대부분이 과압이나 미압으로 제연성능이 기준에 미달하고 있었다. 본 연구에서는 제연설비의 성능개선을 위한 새로운 설계기법을 제안하고, 새로운 설계기법에 의한 제연성능을 TAB를 통해 확인하였다. 새로운 설계기법을 적용한 제연설비의 TAB 결과는 압력손실, 덕트 사이즈, 시스템효과, 덕트 부속류 손실압력으로 인한 큰 정압차이를 나타내고 있어 현행 설계의 문제점을 찾을 수 있었다. 제연성능개선을 위한 제연설비 설계 시 적용되어야 할 요구사항은 다음과 같다. 첫째, 덕트 내 공기흐름의 마찰에 의한 압력손실과 덕트 부속류의 마찰저항을 적용하여 덕트의 크기와 송풍기 용량을 설계해야 한다. 둘째, 송풍기나 댐퍼는 성능곡선을 통한 성능시험을 거친 후 덕트 설계에 적용하여야 한다. 셋째, 덕트에는 측정구와 점검구를 설치하고, 상시 누설량 측정을 통한 정확한 정압을 계산하여 제연성능을 확보하여야 한다. 이와 같은 항목들이 제연설비 설계 시 고려되어 설계되고, 철저한 시공과 감리가 이루어질 때 고층건물에서 최적의 제연성능을 갖는 제연설비가 가능하게 된다.
국가화재안전기준은 소화활동설비로 제연설비를 설치하고 유지관리하여 화재 시 안전한 피난로를 확보하도록 NFSC 501에 규정하고 있다. 긴급 피난로는 화재 시 연기의 침입을 막아 대피공간을 확보하는 것과 소방대원의 화재현장 진입을 위한 특별피난계단의 계단실과 부속실에 대한 제연설비의 시설기준은 NFSC 501A에 규정하고 있다. 피난로의 제연설비 설계에 있어 화재안전기준에서 규정한 누설량이나 보충량에 대한 규정으로 설계 시공된 현장의 TAB 결과를 보면 대부분이 과압이나 미압으로 제연성능이 기준에 미달하고 있었다. 본 연구에서는 제연설비의 성능개선을 위한 새로운 설계기법을 제안하고, 새로운 설계기법에 의한 제연성능을 TAB를 통해 확인하였다. 새로운 설계기법을 적용한 제연설비의 TAB 결과는 압력손실, 덕트 사이즈, 시스템효과, 덕트 부속류 손실압력으로 인한 큰 정압차이를 나타내고 있어 현행 설계의 문제점을 찾을 수 있었다. 제연성능개선을 위한 제연설비 설계 시 적용되어야 할 요구사항은 다음과 같다. 첫째, 덕트 내 공기흐름의 마찰에 의한 압력손실과 덕트 부속류의 마찰저항을 적용하여 덕트의 크기와 송풍기 용량을 설계해야 한다. 둘째, 송풍기나 댐퍼는 성능곡선을 통한 성능시험을 거친 후 덕트 설계에 적용하여야 한다. 셋째, 덕트에는 측정구와 점검구를 설치하고, 상시 누설량 측정을 통한 정확한 정압을 계산하여 제연성능을 확보하여야 한다. 이와 같은 항목들이 제연설비 설계 시 고려되어 설계되고, 철저한 시공과 감리가 이루어질 때 고층건물에서 최적의 제연성능을 갖는 제연설비가 가능하게 된다.
The National Fire Safety Code NFSC 501 stipulates that smoke control systems shall be installed and maintained as fire-fighting activity systems to ensure the safe evacuation routes in a fire. Emergency evacuation route is to ensure the space for evacuation by blocking the diffusion of smoke from a ...
The National Fire Safety Code NFSC 501 stipulates that smoke control systems shall be installed and maintained as fire-fighting activity systems to ensure the safe evacuation routes in a fire. Emergency evacuation route is to ensure the space for evacuation by blocking the diffusion of smoke from a fire as well as to make it easier for fire-fighters to enter the fire site. The facility code on the smoke control systems for the staircases and vestibules of special escape stairways is separately stipulated in NFSC 501A. In designing the smoke control system for evacuation route, the results of TAB on the field installation designed to observe the standards of leaking or replenishment stipulated by the fire safety code, however, indicated some problems that the smoke control performances do not meet the requirements due to over-pressure or under-pressure in most cases. Therefore, this study proposed a new smoke control design technique for the improvement of smoke control performance, and its effectiveness was proved from the field application by utilizing TAB. Application of the existing and the new design techniques to high-rise buildings and comparative analysis using the TAB, showed the existence of significant differences in pressure losses, duct sizes, the influence of the system effect, the pressure loss values of duct accessories, etc, indicating the problems of the existing design. The design requirements which must be applied to the smoke control systems for ensuring the foremost safe evacuation space are as follows: First, duct size should be determined by designing with the consideration of the value of pressure loss by airflow friction in the duct; Second, smoke resistant airflow velocity should be considered in designing the fire door closing force to ensure the safe smoke-control space; Third, the pressure loss values of duct accessories and devices should be considered together in the design; Fourth, the performance test should be carried out with blower performance curve; Finally, the loss value from duct leakage test should be replenished enough by the design. These five requirements mentioned above should be included in the design of smoke control system and lead to thorough construction in order to ensure the smoke control system that can effectuate its performance to keep our lives safe from a fire in the building.
The National Fire Safety Code NFSC 501 stipulates that smoke control systems shall be installed and maintained as fire-fighting activity systems to ensure the safe evacuation routes in a fire. Emergency evacuation route is to ensure the space for evacuation by blocking the diffusion of smoke from a fire as well as to make it easier for fire-fighters to enter the fire site. The facility code on the smoke control systems for the staircases and vestibules of special escape stairways is separately stipulated in NFSC 501A. In designing the smoke control system for evacuation route, the results of TAB on the field installation designed to observe the standards of leaking or replenishment stipulated by the fire safety code, however, indicated some problems that the smoke control performances do not meet the requirements due to over-pressure or under-pressure in most cases. Therefore, this study proposed a new smoke control design technique for the improvement of smoke control performance, and its effectiveness was proved from the field application by utilizing TAB. Application of the existing and the new design techniques to high-rise buildings and comparative analysis using the TAB, showed the existence of significant differences in pressure losses, duct sizes, the influence of the system effect, the pressure loss values of duct accessories, etc, indicating the problems of the existing design. The design requirements which must be applied to the smoke control systems for ensuring the foremost safe evacuation space are as follows: First, duct size should be determined by designing with the consideration of the value of pressure loss by airflow friction in the duct; Second, smoke resistant airflow velocity should be considered in designing the fire door closing force to ensure the safe smoke-control space; Third, the pressure loss values of duct accessories and devices should be considered together in the design; Fourth, the performance test should be carried out with blower performance curve; Finally, the loss value from duct leakage test should be replenished enough by the design. These five requirements mentioned above should be included in the design of smoke control system and lead to thorough construction in order to ensure the smoke control system that can effectuate its performance to keep our lives safe from a fire in the building.
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