불량주거지를 개량하는 재개발 사업은 도정법에 의한 소규모 재개발 사업보다는 도촉법에 의한 재정비촉진계획수립에 의한 정비사업으로 전환중에 있다. 특히 인천광역시, 김포시, 부천시, 광명시, 남양주시 등 수도권 구도심은 거의 재정비촉진지구로 지정되어 있다. 북아현재정비촉진지역은 도촉법에 의한 재개발사업이 가장 앞서 진행된 지역이다 보니 도정법과 도촉법상 문제가 겹치면서 다양한 문제점이 발생하였다. 촉진지구 지정으로 인한 추진위원회 인정 문제, 정비예정구역 면적증감에 따른 추진위원회 인정 문제, 촉진계획수립시 주민의사 반영문제, 정비업...
불량주거지를 개량하는 재개발 사업은 도정법에 의한 소규모 재개발 사업보다는 도촉법에 의한 재정비촉진계획수립에 의한 정비사업으로 전환중에 있다. 특히 인천광역시, 김포시, 부천시, 광명시, 남양주시 등 수도권 구도심은 거의 재정비촉진지구로 지정되어 있다. 북아현재정비촉진지역은 도촉법에 의한 재개발사업이 가장 앞서 진행된 지역이다 보니 도정법과 도촉법상 문제가 겹치면서 다양한 문제점이 발생하였다. 촉진지구 지정으로 인한 추진위원회 인정 문제, 정비예정구역 면적증감에 따른 추진위원회 인정 문제, 촉진계획수립시 주민의사 반영문제, 정비업체 선정 문제, 토지등소유자 수의 산정 문제, 세입자 대책 문제, 시공사 선정문제, 토지 등 분할 문제, 토지거래허가 문제 등이 발생한 것이다. 이러한 문제점의 완전한 해결점은 헌법상 보장된 사유재산제와 공공의 목적에 의한 사유재산권 제한의 문제로 귀결될 것이다. 그러나 현실적인 입장에서 문제 해결점을 찾아야 한다면, 주민이 주인이 되는 차원에서 계획이 수립되고 부동산 소유자와 세입자들의 알권리를 충분히 충족시키는 차원에서 사업이 진행되어야 할 것이다. 즉, 기본계획·촉진계획수립시 주민의견이 반영되도록 주민대표제를 도입할 필요성이 있으며, 주민설명회는 상가소유자, 주택소유자 등 각각의 이해관계인 중심으로 운영하여 주민설명회의 충실도를 높여야 할 것이다. 또한 행정청은 베푸는 서비스, 찾아가는 서비스로 주민에게 행정서비스를 제공하여야 할 것이다. 그리고 가장 문제가 되는 입법과 지침의 오류와 미비에 대해 바로잡아야 할 것이다. 즉, 면적증감으로 인한 추진위원회 인정여부, 정비업체 선정 및 계약, 소재불명자 및 국·공유지 그리고 철회자 등에 대한 동의율 산정기준, 세입자 대책, 시공사 선정 등에 대해 기준을 명확히 하여야 할 것이다. 계획이나 입법, 업무지침의 일부분이 현장에서 어떠한 문제점으로 발생하는지 살펴보았다. 따라서 좀 더 합리적인 계획이나 입법이 사후적 쟁송수단 열 가지보다 효과적이라는 측면에서 사전예방적 조치들을 강구하는데 초점을 두었으며, 특히 입법서비스 부분을 중요시하였다. 본 논문을 통해 재정비촉진사업내 재개발정비사업이 원활하게 진행될 수 있는 초석이 되기를 기대한다. 본 연구를 진행함에 있어 개인이나 조합의 명예에 관한 부분들은 조심스럽게 다룰 수 밖에 없는 한계점이 있었으며, 또한 소송 등과 관련된 조합의 내부적인 사안들에 대해 자료접근성이 떨어져 실질적인 분쟁부분을 심도있게 다루지 못한 점이 아쉽다. 본 논문에서는 재개발 사업의 근본적인 이념문제에 대해서는 다루지 못했다. 즉, 사익과 공익의 조화, 조합원과 세입자의 형평성, 조합원간의 형평성 문제들에 대해서는 사회학적 범위에서 다루어져야 부분으로 보인다. 주제어 : 재개발, 재정비촉진지구, 재정비촉진계획, 추진위원회, 정비사업조합. 북아현뉴타운, 북아현재정비촉진지구
불량주거지를 개량하는 재개발 사업은 도정법에 의한 소규모 재개발 사업보다는 도촉법에 의한 재정비촉진계획수립에 의한 정비사업으로 전환중에 있다. 특히 인천광역시, 김포시, 부천시, 광명시, 남양주시 등 수도권 구도심은 거의 재정비촉진지구로 지정되어 있다. 북아현재정비촉진지역은 도촉법에 의한 재개발사업이 가장 앞서 진행된 지역이다 보니 도정법과 도촉법상 문제가 겹치면서 다양한 문제점이 발생하였다. 촉진지구 지정으로 인한 추진위원회 인정 문제, 정비예정구역 면적증감에 따른 추진위원회 인정 문제, 촉진계획수립시 주민의사 반영문제, 정비업체 선정 문제, 토지등소유자 수의 산정 문제, 세입자 대책 문제, 시공사 선정문제, 토지 등 분할 문제, 토지거래허가 문제 등이 발생한 것이다. 이러한 문제점의 완전한 해결점은 헌법상 보장된 사유재산제와 공공의 목적에 의한 사유재산권 제한의 문제로 귀결될 것이다. 그러나 현실적인 입장에서 문제 해결점을 찾아야 한다면, 주민이 주인이 되는 차원에서 계획이 수립되고 부동산 소유자와 세입자들의 알권리를 충분히 충족시키는 차원에서 사업이 진행되어야 할 것이다. 즉, 기본계획·촉진계획수립시 주민의견이 반영되도록 주민대표제를 도입할 필요성이 있으며, 주민설명회는 상가소유자, 주택소유자 등 각각의 이해관계인 중심으로 운영하여 주민설명회의 충실도를 높여야 할 것이다. 또한 행정청은 베푸는 서비스, 찾아가는 서비스로 주민에게 행정서비스를 제공하여야 할 것이다. 그리고 가장 문제가 되는 입법과 지침의 오류와 미비에 대해 바로잡아야 할 것이다. 즉, 면적증감으로 인한 추진위원회 인정여부, 정비업체 선정 및 계약, 소재불명자 및 국·공유지 그리고 철회자 등에 대한 동의율 산정기준, 세입자 대책, 시공사 선정 등에 대해 기준을 명확히 하여야 할 것이다. 계획이나 입법, 업무지침의 일부분이 현장에서 어떠한 문제점으로 발생하는지 살펴보았다. 따라서 좀 더 합리적인 계획이나 입법이 사후적 쟁송수단 열 가지보다 효과적이라는 측면에서 사전예방적 조치들을 강구하는데 초점을 두었으며, 특히 입법서비스 부분을 중요시하였다. 본 논문을 통해 재정비촉진사업내 재개발정비사업이 원활하게 진행될 수 있는 초석이 되기를 기대한다. 본 연구를 진행함에 있어 개인이나 조합의 명예에 관한 부분들은 조심스럽게 다룰 수 밖에 없는 한계점이 있었으며, 또한 소송 등과 관련된 조합의 내부적인 사안들에 대해 자료접근성이 떨어져 실질적인 분쟁부분을 심도있게 다루지 못한 점이 아쉽다. 본 논문에서는 재개발 사업의 근본적인 이념문제에 대해서는 다루지 못했다. 즉, 사익과 공익의 조화, 조합원과 세입자의 형평성, 조합원간의 형평성 문제들에 대해서는 사회학적 범위에서 다루어져야 부분으로 보인다. 주제어 : 재개발, 재정비촉진지구, 재정비촉진계획, 추진위원회, 정비사업조합. 북아현뉴타운, 북아현재정비촉진지구
The redevelopment project to improve the dilapidated residential area is switched to the improvement project based on the establishment of the readjustment promotion plan by the Special Law concerning Urban Readjustment Promotion rather than the small-scale redevelopment project by the Urban and Res...
The redevelopment project to improve the dilapidated residential area is switched to the improvement project based on the establishment of the readjustment promotion plan by the Special Law concerning Urban Readjustment Promotion rather than the small-scale redevelopment project by the Urban and Residential Environment Improvement Law aimed at improving the dilapidated residential area. Especially, the old downtown of the metropolitan areas such as Inchon, Kimpo, Bucheon, Kwangmyong, Namyangju cities are almost designated as the readjustment promotion district. The readjustment promotion area of Bukahyeon is the area in which the redevelopment plan was promoted earlier, in which diverse problems occurred with the overlapping application of the Special Law concerning Urban Readjustment Promotion and the Urban and Residential Environment Improvement Law. There occurred the following problems: the problem of admitting the promotion committee due to the designation of the promotion district; the problem of admitting the promotion committee in accordance with the increase or decrease of the area of the prospective readjustment district; the problem of reflecting the residents' opinions at the time of the promotion plan; the problem of selecting the readjustment firms; the problem of computing the number of landowners; the problem of take measures for tenants; the problem of selecting the construction company; the problem of plotting out land; the problem of land transaction permission and the like. This complete solution of this problem will return to the problem of restriction on the private property system guaranteed in the Constitution and the problem of private property right for the public purpose. But if the solution to this problem is found out from a realistic view of point, the plan should be established from the dimension that the resident becomes a master and the project should be promoted from a dimension of satisfying the right to know of the real estate owner and tenants fully. That is, there is a need to introduce the resident representation system so that residents' opinions may be reflected at the time of establishing the basic plan and the promotion plan. The reliability of the resident presentation meeting should be raised by operating it with a focus on each of the interested persons such as store owners, homeowners and the like. And the administrative agency should provide administrative services for residents through serving service, visiting services. And it is necessary to correct the errors and deficiencies of the legislation and guidelines which are most problematic. That is, it is necessary to make clear the criterion and standards for the following matters: whether to admit the promotion committee due to the increase or decrease of the area; the selection and contract of the readjustment firm; the computation of a percentage of agreement by the missing persons, state-and public land and revokers; measures for tenants; selection of the construction company and the like. And this study attempted to investigate in what form of problems some of the plan, legislation or job guidelines occurred on the field. Accordingly, it focused on considering the precautionary measures in terms of the point that a little more reasonable plan or legislation is more effective than the means of contestation after the fact. Especially, it attached importance to a part of legislation service. It is expected that this study will lay the groundwork for the redevelopment adjustment project to be smoothly progressed within the readjustment promotion project. In conducting this study, there is some limitation that the parts concerning the fame of the individual or association should carefully be dealt with. And it is regretable that it failed to address the part of real dispute in depth because of low accessibility to data concerning the internal matters of the association related to litigation. This study failed to address the fundamental ideological matter of the redevelopment project. That is, problems such as the harmony between private and public interests, equity between association member and tenant, equity between association members are viewed as the parts to be addressed within the sociological purview. key words : redevelopment, readjustment promotion district, readjustment promotion plan, promotion committee, adjustment project association, Bukahyeon new town, Bukahyeon readjustment promotion district
The redevelopment project to improve the dilapidated residential area is switched to the improvement project based on the establishment of the readjustment promotion plan by the Special Law concerning Urban Readjustment Promotion rather than the small-scale redevelopment project by the Urban and Residential Environment Improvement Law aimed at improving the dilapidated residential area. Especially, the old downtown of the metropolitan areas such as Inchon, Kimpo, Bucheon, Kwangmyong, Namyangju cities are almost designated as the readjustment promotion district. The readjustment promotion area of Bukahyeon is the area in which the redevelopment plan was promoted earlier, in which diverse problems occurred with the overlapping application of the Special Law concerning Urban Readjustment Promotion and the Urban and Residential Environment Improvement Law. There occurred the following problems: the problem of admitting the promotion committee due to the designation of the promotion district; the problem of admitting the promotion committee in accordance with the increase or decrease of the area of the prospective readjustment district; the problem of reflecting the residents' opinions at the time of the promotion plan; the problem of selecting the readjustment firms; the problem of computing the number of landowners; the problem of take measures for tenants; the problem of selecting the construction company; the problem of plotting out land; the problem of land transaction permission and the like. This complete solution of this problem will return to the problem of restriction on the private property system guaranteed in the Constitution and the problem of private property right for the public purpose. But if the solution to this problem is found out from a realistic view of point, the plan should be established from the dimension that the resident becomes a master and the project should be promoted from a dimension of satisfying the right to know of the real estate owner and tenants fully. That is, there is a need to introduce the resident representation system so that residents' opinions may be reflected at the time of establishing the basic plan and the promotion plan. The reliability of the resident presentation meeting should be raised by operating it with a focus on each of the interested persons such as store owners, homeowners and the like. And the administrative agency should provide administrative services for residents through serving service, visiting services. And it is necessary to correct the errors and deficiencies of the legislation and guidelines which are most problematic. That is, it is necessary to make clear the criterion and standards for the following matters: whether to admit the promotion committee due to the increase or decrease of the area; the selection and contract of the readjustment firm; the computation of a percentage of agreement by the missing persons, state-and public land and revokers; measures for tenants; selection of the construction company and the like. And this study attempted to investigate in what form of problems some of the plan, legislation or job guidelines occurred on the field. Accordingly, it focused on considering the precautionary measures in terms of the point that a little more reasonable plan or legislation is more effective than the means of contestation after the fact. Especially, it attached importance to a part of legislation service. It is expected that this study will lay the groundwork for the redevelopment adjustment project to be smoothly progressed within the readjustment promotion project. In conducting this study, there is some limitation that the parts concerning the fame of the individual or association should carefully be dealt with. And it is regretable that it failed to address the part of real dispute in depth because of low accessibility to data concerning the internal matters of the association related to litigation. This study failed to address the fundamental ideological matter of the redevelopment project. That is, problems such as the harmony between private and public interests, equity between association member and tenant, equity between association members are viewed as the parts to be addressed within the sociological purview. key words : redevelopment, readjustment promotion district, readjustment promotion plan, promotion committee, adjustment project association, Bukahyeon new town, Bukahyeon readjustment promotion district
주제어
#redevelopment readjustment promotion district readjustment promotion plan promotion committee adjustment project association Bukahyeon new town Bukahyeon readjustment promotion district
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.