출판 콘텐츠 산업의 국제 경쟁력 향상을 위한 편집자 의식조사 연구 A study on the editor's opinion of international competitive power elevation into publication content industry원문보기
본 연구의 목적은 출판 콘텐츠 산업에 종사하는 출판 편집자의 국제경쟁력에 대한 의식을 조사하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해, 산업종사자를 대상으로 2009년 4월 중 5일 간 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 출판 산업 종사자들은 업무와 관련하여 능력이나 기획 전략은 높으나 참여인식과 관심은 부족하다는 결과가 나타났다. 또, 콘텐츠 산업의 해외진출과 국제 경쟁력에 관한 편집자의 인식은 콘텐츠 제작 시 편집자의 참여도를 높여 적극적으로 참여하게 한다면 국제경쟁력 향상을 높일 수 있을 것이란 결과가 나타났다. 이러한 국제경쟁력을 결정짓는 요인은 ‘국제 ...
본 연구의 목적은 출판 콘텐츠 산업에 종사하는 출판 편집자의 국제경쟁력에 대한 의식을 조사하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해, 산업종사자를 대상으로 2009년 4월 중 5일 간 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 출판 산업 종사자들은 업무와 관련하여 능력이나 기획 전략은 높으나 참여인식과 관심은 부족하다는 결과가 나타났다. 또, 콘텐츠 산업의 해외진출과 국제 경쟁력에 관한 편집자의 인식은 콘텐츠 제작 시 편집자의 참여도를 높여 적극적으로 참여하게 한다면 국제경쟁력 향상을 높일 수 있을 것이란 결과가 나타났다. 이러한 국제경쟁력을 결정짓는 요인은 ‘국제 마케팅 전략과 종사자의 능력’, ‘해외수출을 통한 국제경쟁력’, ‘출판사 규모와 국제 감각’ 등 3가지로 구분될 수 있고 이 요인들은 17개의 항목으로 구분할 수 있다. 마지막으로 사회적 배경에 따라서 산업 종사자의 국제경쟁력에 대한 인식은 종사자 전반의 기획능력이 갖춰지고 경영자의 재교육 참여빈도 상승, 편집자의 외국어능력 향상, 경영자의 마케팅 전략 강화 등을 통한 능력 개발과 함께 콘텐츠 개발 시점에서 해외진출을 염두하고 생산한다면 국제사회에서 경쟁우위를 점할 수 있을 거란 결론을 내릴 수 있다. 본 연구결과를 볼 때, 국내 시장에 국한되지 않고 해외진출을 모색하는 출판사는 출판콘텐츠 기획 시 편집자의 능력과 경영자의 국제 감각의 시너지효과를 통해 해외시장에서 국제경쟁력을 키워 국내 출판 산업의 세계화 방안을 모색하길 바란다.
본 연구의 목적은 출판 콘텐츠 산업에 종사하는 출판 편집자의 국제경쟁력에 대한 의식을 조사하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해, 산업종사자를 대상으로 2009년 4월 중 5일 간 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 출판 산업 종사자들은 업무와 관련하여 능력이나 기획 전략은 높으나 참여인식과 관심은 부족하다는 결과가 나타났다. 또, 콘텐츠 산업의 해외진출과 국제 경쟁력에 관한 편집자의 인식은 콘텐츠 제작 시 편집자의 참여도를 높여 적극적으로 참여하게 한다면 국제경쟁력 향상을 높일 수 있을 것이란 결과가 나타났다. 이러한 국제경쟁력을 결정짓는 요인은 ‘국제 마케팅 전략과 종사자의 능력’, ‘해외수출을 통한 국제경쟁력’, ‘출판사 규모와 국제 감각’ 등 3가지로 구분될 수 있고 이 요인들은 17개의 항목으로 구분할 수 있다. 마지막으로 사회적 배경에 따라서 산업 종사자의 국제경쟁력에 대한 인식은 종사자 전반의 기획능력이 갖춰지고 경영자의 재교육 참여빈도 상승, 편집자의 외국어능력 향상, 경영자의 마케팅 전략 강화 등을 통한 능력 개발과 함께 콘텐츠 개발 시점에서 해외진출을 염두하고 생산한다면 국제사회에서 경쟁우위를 점할 수 있을 거란 결론을 내릴 수 있다. 본 연구결과를 볼 때, 국내 시장에 국한되지 않고 해외진출을 모색하는 출판사는 출판콘텐츠 기획 시 편집자의 능력과 경영자의 국제 감각의 시너지효과를 통해 해외시장에서 국제경쟁력을 키워 국내 출판 산업의 세계화 방안을 모색하길 바란다.
This study is the editor's opinion of international competitive power elevation into publication content industry, there is the purpose. To achieve such purpose of study, People who work in the fields of publication content industry afterwards collected data through a questionnaire for 5 days on Apr...
This study is the editor's opinion of international competitive power elevation into publication content industry, there is the purpose. To achieve such purpose of study, People who work in the fields of publication content industry afterwards collected data through a questionnaire for 5 days on April in the year 2009. In this study, as a result of Independent sample t- test, factor analysis, ets. using SPSS 12.0 statistical program, the following results where achieved. First, In regarding to people who work in publication content industry is showed capacity or strategic planning is higher but participation and interest are insufficiently. The second, publication content industry's overseas expansion and international competitive power are about the editor's opinion is showed content manufacture in time editor's participation rise up and coming participation are international competitive power become higher. Be as follows International competitive power determine element are 'International marketing strategy and People who work in publication content industry', 'International competitive power by overseas expansion', 'Publishing company's a scale and cosmopolitan outlook' ets. divide the section 3 and the factors are divide an item 17. Finally, In accordance with Social background people who work in publication content industry's international competitive power are about opinions showed all people who work in publication content industry's planning ability prepared, manager's reeducation participation frequency rising, editor's a foreign language power improvement, manager's marketing strategic intensification, ets. through man-power development and in as following if decide content development in time overseas expansion mind produce shapen their competitive on international society. In the last, the domestic market globalized but seek overseas expansion a publishing company is the synergy effect of editor's capacity and manager's cosmopolitan outlook through international competitive power on international society and try to solution the domestic market's globalization a plan.
This study is the editor's opinion of international competitive power elevation into publication content industry, there is the purpose. To achieve such purpose of study, People who work in the fields of publication content industry afterwards collected data through a questionnaire for 5 days on April in the year 2009. In this study, as a result of Independent sample t- test, factor analysis, ets. using SPSS 12.0 statistical program, the following results where achieved. First, In regarding to people who work in publication content industry is showed capacity or strategic planning is higher but participation and interest are insufficiently. The second, publication content industry's overseas expansion and international competitive power are about the editor's opinion is showed content manufacture in time editor's participation rise up and coming participation are international competitive power become higher. Be as follows International competitive power determine element are 'International marketing strategy and People who work in publication content industry', 'International competitive power by overseas expansion', 'Publishing company's a scale and cosmopolitan outlook' ets. divide the section 3 and the factors are divide an item 17. Finally, In accordance with Social background people who work in publication content industry's international competitive power are about opinions showed all people who work in publication content industry's planning ability prepared, manager's reeducation participation frequency rising, editor's a foreign language power improvement, manager's marketing strategic intensification, ets. through man-power development and in as following if decide content development in time overseas expansion mind produce shapen their competitive on international society. In the last, the domestic market globalized but seek overseas expansion a publishing company is the synergy effect of editor's capacity and manager's cosmopolitan outlook through international competitive power on international society and try to solution the domestic market's globalization a plan.
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