패션 디자인은 착용자인 소비자의 시대적 요구에 부합하는 창조적 제품을 만드는 행위이다. 이런 디자인 행위의 주체인 패션 디자이너의 역할은 핵심적이며 패션디자이너는 미적인 감각, 분석적인 사고, 창조성 등을 지니는 것이 필요하다. 이에 본 논문은 디자이너의 창조적 작업에 의해 브랜드의 아이덴티티가 형성된다는 관점에서 최근까지 쿠튀르 하우스의 기본 컨셉을 유지시켜온 세계적인 패션명품브랜드, 즉 패션하우스의 디자인 아이덴티티를 고찰하여 우리나라 패션 디자인의 창조성을 증진시키는데 기여하고자 한다. 이를 위해 먼저 패션하우스와 아이덴티티의 개념을 고찰하여 패션하우스를 이끌어 내는 과거의 쿠튀르 디자이너와 하우스 디자이너의 하우스디자인을 비교 분석한 후 최근에 나타난 하우스 디자인의 아이덴티티를 고찰하였다. 본 연구는 많은 패션하우스 중에서도 과거 쿠튀르 하우스에서 시작되어 20세기 후반 젊은 신진디자이너 교체를 거쳐 10년 넘게 최근까지 패션하우스를 유지하고 있는 Dior의 John Galliano, Balenciaga의 Nicolas Ghesquiere를 중심으로 하였다. 연구방법으로 문헌연구와 ...
패션 디자인은 착용자인 소비자의 시대적 요구에 부합하는 창조적 제품을 만드는 행위이다. 이런 디자인 행위의 주체인 패션 디자이너의 역할은 핵심적이며 패션디자이너는 미적인 감각, 분석적인 사고, 창조성 등을 지니는 것이 필요하다. 이에 본 논문은 디자이너의 창조적 작업에 의해 브랜드의 아이덴티티가 형성된다는 관점에서 최근까지 쿠튀르 하우스의 기본 컨셉을 유지시켜온 세계적인 패션명품브랜드, 즉 패션하우스의 디자인 아이덴티티를 고찰하여 우리나라 패션 디자인의 창조성을 증진시키는데 기여하고자 한다. 이를 위해 먼저 패션하우스와 아이덴티티의 개념을 고찰하여 패션하우스를 이끌어 내는 과거의 쿠튀르 디자이너와 하우스 디자이너의 하우스디자인을 비교 분석한 후 최근에 나타난 하우스 디자인의 아이덴티티를 고찰하였다. 본 연구는 많은 패션하우스 중에서도 과거 쿠튀르 하우스에서 시작되어 20세기 후반 젊은 신진디자이너 교체를 거쳐 10년 넘게 최근까지 패션하우스를 유지하고 있는 Dior의 John Galliano, Balenciaga의 Nicolas Ghesquiere를 중심으로 하였다. 연구방법으로 문헌연구와 사례연구로 진행하였다. 과거 쿠튀르 하우스에 근원을 두고 있는 패션하우스 디자인의 아이덴티티는 브랜드 이미지를 포함한 브랜드로고, 디자인철학, 시그너처라인에 해당하는 하우스특징과 하우스 디자이너의 디자인 테크닉에 의한 디자인특성과 패션이미지, 조형성, 미적특성과 같은 디자인 이미지를 담은 상품에 의해 나타나는 것이라고 할 수 있다. 이를 토대로 최근 패션하우스 디자인 아이덴티티의 분석결과는 다음과 같다. Dior 하우스의 디자인 아이덴티티는 여성의 신체곡선을 다양한 라인으로 자연스럽게 조형화한 여성스럽고 우아한 화려함(extravagant)로 보여 지며, Galliano에 의한 Dior의 새로운 디자인 아이덴티티는 위트, 환타지를 반영함과 동시에 현대적 여성 본래의 아름다움을 되찾고자한 섹시하고 로맨틱한 엘레강스로 표현된다. Balenciaga 하우스의 디자인 아이덴티티는 완벽한 재단과 형태실험을 통한 건축적 단순함으로 보여 지며 여기에 Nicolas에 의한 Balenciaga의 새로운 디자인 아이덴티티는 퓨처리즘을 반영한 실험적 형태의 우아한 새로운 클래식(new classic)의 재창조로 보여 진다. 마지막으로 Dior과 Balenciaga의 디자인 아이덴티티를 비교분석한 결과 초기 디자인의 특성이라 할 수 있는 쉬크한 엘레강스를 추구하는 Dior과 Balenciaga는 최근 하우스 디자이너에 의해 멀티컬처리즘, 퓨처리즘경향의 아방가르드하고 독창적인 디자인으로 변화된 특성을 보이고 있다. 이러한 Dior과 Balenciaga는 Galliano와 Nicolas에 의해 장인정신을 바탕으로 하는 수공예적인 품질을 나타내는 정통(master), 하우스 스토리를 나타내는 전통(history)을 유지하면서 디자이너의 디자인 아이덴티티를 나타내는 시대성을 반영한 트렌드(trend)를 적절히 접목시킴으로서 성공적으로 유지해오고 있다. 결국 패션하우스에서의 새로운 디자인 아이덴티티는 독창적이고 뚜렷한 1세대 디자인의 정체성을 현시대 감성에 맞게 재창조하여 유지시킨 교체디자이너들의 디자인감각이라고 할 수 있다.
패션 디자인은 착용자인 소비자의 시대적 요구에 부합하는 창조적 제품을 만드는 행위이다. 이런 디자인 행위의 주체인 패션 디자이너의 역할은 핵심적이며 패션디자이너는 미적인 감각, 분석적인 사고, 창조성 등을 지니는 것이 필요하다. 이에 본 논문은 디자이너의 창조적 작업에 의해 브랜드의 아이덴티티가 형성된다는 관점에서 최근까지 쿠튀르 하우스의 기본 컨셉을 유지시켜온 세계적인 패션명품브랜드, 즉 패션하우스의 디자인 아이덴티티를 고찰하여 우리나라 패션 디자인의 창조성을 증진시키는데 기여하고자 한다. 이를 위해 먼저 패션하우스와 아이덴티티의 개념을 고찰하여 패션하우스를 이끌어 내는 과거의 쿠튀르 디자이너와 하우스 디자이너의 하우스디자인을 비교 분석한 후 최근에 나타난 하우스 디자인의 아이덴티티를 고찰하였다. 본 연구는 많은 패션하우스 중에서도 과거 쿠튀르 하우스에서 시작되어 20세기 후반 젊은 신진디자이너 교체를 거쳐 10년 넘게 최근까지 패션하우스를 유지하고 있는 Dior의 John Galliano, Balenciaga의 Nicolas Ghesquiere를 중심으로 하였다. 연구방법으로 문헌연구와 사례연구로 진행하였다. 과거 쿠튀르 하우스에 근원을 두고 있는 패션하우스 디자인의 아이덴티티는 브랜드 이미지를 포함한 브랜드로고, 디자인철학, 시그너처라인에 해당하는 하우스특징과 하우스 디자이너의 디자인 테크닉에 의한 디자인특성과 패션이미지, 조형성, 미적특성과 같은 디자인 이미지를 담은 상품에 의해 나타나는 것이라고 할 수 있다. 이를 토대로 최근 패션하우스 디자인 아이덴티티의 분석결과는 다음과 같다. Dior 하우스의 디자인 아이덴티티는 여성의 신체곡선을 다양한 라인으로 자연스럽게 조형화한 여성스럽고 우아한 화려함(extravagant)로 보여 지며, Galliano에 의한 Dior의 새로운 디자인 아이덴티티는 위트, 환타지를 반영함과 동시에 현대적 여성 본래의 아름다움을 되찾고자한 섹시하고 로맨틱한 엘레강스로 표현된다. Balenciaga 하우스의 디자인 아이덴티티는 완벽한 재단과 형태실험을 통한 건축적 단순함으로 보여 지며 여기에 Nicolas에 의한 Balenciaga의 새로운 디자인 아이덴티티는 퓨처리즘을 반영한 실험적 형태의 우아한 새로운 클래식(new classic)의 재창조로 보여 진다. 마지막으로 Dior과 Balenciaga의 디자인 아이덴티티를 비교분석한 결과 초기 디자인의 특성이라 할 수 있는 쉬크한 엘레강스를 추구하는 Dior과 Balenciaga는 최근 하우스 디자이너에 의해 멀티컬처리즘, 퓨처리즘경향의 아방가르드하고 독창적인 디자인으로 변화된 특성을 보이고 있다. 이러한 Dior과 Balenciaga는 Galliano와 Nicolas에 의해 장인정신을 바탕으로 하는 수공예적인 품질을 나타내는 정통(master), 하우스 스토리를 나타내는 전통(history)을 유지하면서 디자이너의 디자인 아이덴티티를 나타내는 시대성을 반영한 트렌드(trend)를 적절히 접목시킴으로서 성공적으로 유지해오고 있다. 결국 패션하우스에서의 새로운 디자인 아이덴티티는 독창적이고 뚜렷한 1세대 디자인의 정체성을 현시대 감성에 맞게 재창조하여 유지시킨 교체디자이너들의 디자인감각이라고 할 수 있다.
Fashion design is the act of making a creative product which matches the needs of the era of consumers who are the wearers. The role of fashion designers, as the main subject of the act of design, is essential, and there is a need for the fashion designer to have artistic sense, analytic thinking, c...
Fashion design is the act of making a creative product which matches the needs of the era of consumers who are the wearers. The role of fashion designers, as the main subject of the act of design, is essential, and there is a need for the fashion designer to have artistic sense, analytic thinking, creativity, etc. To this, the following thesis from the perspective that the identity of a brand is determined by the creative work of the designer, will review global fashion designer brands, which have maintained a basic concept of Couture House until recently, or in other words, the design identity of fashion house. By doing so, this thesis will aim to contribute to improving the creativity of fashion design in Korea. To do so, first, the concepts of fashion house and identity must be examined, to comparatively analyze the past Couture Designers who led to fashion house, and the house designs of the house designers. Thus the identity of House Design, which recently appeared, will be examined. This study, from among the many fashion houses, focused on John Galliano of Dior and Nicolas Ghesquiere of Balenciaga, who have maintained fashion houses for over ten years until today, through the switching of many novice young designers in the late 20th century when Couture House started. The study was carried out under the method of document study and case study. The design identity of fashion house, which has its origins in the past Couture House, appears from the brand logo which includes the brand image, the design philosophy, the house characteristics concerning the signature line, and the fashion image and design characteristics from the design technique of the house designer, the modeling, and products that include the design image such as artistic characteristics. Based on this, the analytic results of the design identity of latest Fashion Houses are as the following. The design identity of the House of Dior seems to be from feminism and elegant extravagance, which naturally models the body line of women into diverse lines. The new design identity of Dior from Galliano, while reflecting wit and fantasy, at the same time is expressed as sexy and romantic elegance which attempts to recover the original beauty of modern women. The design identity of Balenciaga House seems to be constructive simplicity from perfected needlework and formatic experiments, and here, the new design identity of Balenciaga from Nicolas seems to be the recreation of a elegant new classic of an experimental form, which reflects futurism. Finally, as a result of comparative analysis of the design identities of Dior and Balenciaga, both houses which pursue chique elegance, which is also the characteristic of early designing, have shown characteristics of having changed into Avant Garde and unique designs with tendencies of multi-culturism and futurism due to the most recent house designers. Such Dior and Balenciaga, have successfully maintained the masters of handcrafted quality based on craftsmanship due to Galliano and Nicolas, and the history from story of the house, while appropriately added trends which reflect the era of the design identity. Conclusively, the new design identities in fashion houses can be said to be the design sense of transfer designers who have recreated and maintained the unique and distinct identities of design, to fit the taste of our current era.
Fashion design is the act of making a creative product which matches the needs of the era of consumers who are the wearers. The role of fashion designers, as the main subject of the act of design, is essential, and there is a need for the fashion designer to have artistic sense, analytic thinking, creativity, etc. To this, the following thesis from the perspective that the identity of a brand is determined by the creative work of the designer, will review global fashion designer brands, which have maintained a basic concept of Couture House until recently, or in other words, the design identity of fashion house. By doing so, this thesis will aim to contribute to improving the creativity of fashion design in Korea. To do so, first, the concepts of fashion house and identity must be examined, to comparatively analyze the past Couture Designers who led to fashion house, and the house designs of the house designers. Thus the identity of House Design, which recently appeared, will be examined. This study, from among the many fashion houses, focused on John Galliano of Dior and Nicolas Ghesquiere of Balenciaga, who have maintained fashion houses for over ten years until today, through the switching of many novice young designers in the late 20th century when Couture House started. The study was carried out under the method of document study and case study. The design identity of fashion house, which has its origins in the past Couture House, appears from the brand logo which includes the brand image, the design philosophy, the house characteristics concerning the signature line, and the fashion image and design characteristics from the design technique of the house designer, the modeling, and products that include the design image such as artistic characteristics. Based on this, the analytic results of the design identity of latest Fashion Houses are as the following. The design identity of the House of Dior seems to be from feminism and elegant extravagance, which naturally models the body line of women into diverse lines. The new design identity of Dior from Galliano, while reflecting wit and fantasy, at the same time is expressed as sexy and romantic elegance which attempts to recover the original beauty of modern women. The design identity of Balenciaga House seems to be constructive simplicity from perfected needlework and formatic experiments, and here, the new design identity of Balenciaga from Nicolas seems to be the recreation of a elegant new classic of an experimental form, which reflects futurism. Finally, as a result of comparative analysis of the design identities of Dior and Balenciaga, both houses which pursue chique elegance, which is also the characteristic of early designing, have shown characteristics of having changed into Avant Garde and unique designs with tendencies of multi-culturism and futurism due to the most recent house designers. Such Dior and Balenciaga, have successfully maintained the masters of handcrafted quality based on craftsmanship due to Galliano and Nicolas, and the history from story of the house, while appropriately added trends which reflect the era of the design identity. Conclusively, the new design identities in fashion houses can be said to be the design sense of transfer designers who have recreated and maintained the unique and distinct identities of design, to fit the taste of our current era.
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