19세기 말부터 20세기 초에 활동한 프랑스 가곡의 대표적인 작곡가 가브리엘 포레는 낭만주의 음악과 근대음악을 연결하는 작곡가로 드뷔시와 같은 젊고 역량있는 작곡가들에게 많은 영향을 주었다. 본 논문에서는 먼저 프랑스 가곡의 역사적 배경과 포레 작품의 특성을 알아보고 시기별 작품의 특징을 살펴본 후에 그의 작품 중에서 꿈꾸고 나서(Après un Rêve), 요람(Les Berceaux), 달빛(Clair de Lune), 우리의 사랑(Notre Amour)등 4개의 가곡의 내용과 악곡을 분석 연구하였다. ...
19세기 말부터 20세기 초에 활동한 프랑스 가곡의 대표적인 작곡가 가브리엘 포레는 낭만주의 음악과 근대음악을 연결하는 작곡가로 드뷔시와 같은 젊고 역량있는 작곡가들에게 많은 영향을 주었다. 본 논문에서는 먼저 프랑스 가곡의 역사적 배경과 포레 작품의 특성을 알아보고 시기별 작품의 특징을 살펴본 후에 그의 작품 중에서 꿈꾸고 나서(Après un Rêve), 요람(Les Berceaux), 달빛(Clair de Lune), 우리의 사랑(Notre Amour)등 4개의 가곡의 내용과 악곡을 분석 연구하였다. 포레의 여러 작품 중 가장 사랑받고 있는 <꿈꾸고 나서>는 단락적 소절 2부분 형식의 전체적 구조를 가진다. 화성에서는 7화음, 9화음 11화음과 같은 화음들을 빈번히 사용하여 화려한 느낌을 주었고 성악부의 리듬을 중심으로 피아노 반주부의 리듬이 단순하게 진행되고 있음을 확인했다. <요람>은 연속적 3부분 형식의 전체적 구조를 가지며 부속화음, 감7화음, 반감7화음 등을 많이 사용하였다. 12/8박자의 펼침화음으로 연주되는 이 곡은 대부분 점 리듬으로 연주되는 서정적인 선율을 보인다. 포레 작품세계의 제2시기를 여는 <달빛>은 이전보다 피아노 반주의 역할이 중요해지면서 성악부분과 피아노부분이 동등하게 교체되어 음악적 아름다움을 표현하고 있다. 뚜렷한 특징이 나타나지 않는 성악성부에 비해 피아노 반주부의 리듬들은 많이 반복되면서 왼손에는 16분음표로 오른손에서는 8분음표로 구성되었다. <우리의 사랑>은 론도형식을 띠는 유절형식의 곡으로 부감 7화음이 자주 등장하며 순차적인 5음음계와 연속적 부속화음이 사용되었다. 성악부의 리듬을 중심으로 진행되는 이 곡은 16분 음표를 많이 사용하여 가벼운 느낌을 준다. 이러한 연구를 통해 프랑스 가곡사에 있어서 포레의 위치를 확인하고 그의 작품을 올바로 이해함으로써 그것을 연주에 적용하여 표현하는 데에 도움이 될 수 있을 것으로 본다.
19세기 말부터 20세기 초에 활동한 프랑스 가곡의 대표적인 작곡가 가브리엘 포레는 낭만주의 음악과 근대음악을 연결하는 작곡가로 드뷔시와 같은 젊고 역량있는 작곡가들에게 많은 영향을 주었다. 본 논문에서는 먼저 프랑스 가곡의 역사적 배경과 포레 작품의 특성을 알아보고 시기별 작품의 특징을 살펴본 후에 그의 작품 중에서 꿈꾸고 나서(Après un Rêve), 요람(Les Berceaux), 달빛(Clair de Lune), 우리의 사랑(Notre Amour)등 4개의 가곡의 내용과 악곡을 분석 연구하였다. 포레의 여러 작품 중 가장 사랑받고 있는 <꿈꾸고 나서>는 단락적 소절 2부분 형식의 전체적 구조를 가진다. 화성에서는 7화음, 9화음 11화음과 같은 화음들을 빈번히 사용하여 화려한 느낌을 주었고 성악부의 리듬을 중심으로 피아노 반주부의 리듬이 단순하게 진행되고 있음을 확인했다. <요람>은 연속적 3부분 형식의 전체적 구조를 가지며 부속화음, 감7화음, 반감7화음 등을 많이 사용하였다. 12/8박자의 펼침화음으로 연주되는 이 곡은 대부분 점 리듬으로 연주되는 서정적인 선율을 보인다. 포레 작품세계의 제2시기를 여는 <달빛>은 이전보다 피아노 반주의 역할이 중요해지면서 성악부분과 피아노부분이 동등하게 교체되어 음악적 아름다움을 표현하고 있다. 뚜렷한 특징이 나타나지 않는 성악성부에 비해 피아노 반주부의 리듬들은 많이 반복되면서 왼손에는 16분음표로 오른손에서는 8분음표로 구성되었다. <우리의 사랑>은 론도형식을 띠는 유절형식의 곡으로 부감 7화음이 자주 등장하며 순차적인 5음음계와 연속적 부속화음이 사용되었다. 성악부의 리듬을 중심으로 진행되는 이 곡은 16분 음표를 많이 사용하여 가벼운 느낌을 준다. 이러한 연구를 통해 프랑스 가곡사에 있어서 포레의 위치를 확인하고 그의 작품을 올바로 이해함으로써 그것을 연주에 적용하여 표현하는 데에 도움이 될 수 있을 것으로 본다.
Gabriel Faurè, one of the symbolic composer of French songs from the late 19th century to the early 20th century, laid a bridge between romantic music and modern music to greatly influence young and talented composers like Debussy. This paper deals with the historical background of French son...
Gabriel Faurè, one of the symbolic composer of French songs from the late 19th century to the early 20th century, laid a bridge between romantic music and modern music to greatly influence young and talented composers like Debussy. This paper deals with the historical background of French songs, the characteristics of Faurè's works and the traits of pieces according to their respective times. Then, it analyzes and studies the contents and tunes of Faurè's four songs: Après un Rêve, Les Berceaux, Clair de Lune, and Notre Amour. , the most loved among Faurè's many works, has an overall periodic binary form structure. It gives off a splendid impression in harmony through the frequent use of the 7th, 9th, and 11th chords, and has a simple progression of piano accompaniment rhythm, centering on the vocal music rhythm. has an overall structure of the continuous ternary form, and frequently uses the secondary dominant chord, diminished 7th chord, half diminished 7th chord, etc. Performed with the 12/8 broken chord, this piece displays a lyrical melody by mostly using the dot rhythm. opens the second era of Faurè's works, where the role of piano accompaniment has become evermore important. The part of vocals and piano have been equally replaced to express the musical beauty of the piece. While the vocals do not show any distinct traits, the piano accompaniment rhythms, on the other hand, are frequently repeated, with the left hand being composed of the 16th note and the right hand of the 8th note. is a strophic form as well as a rondo form, with a frequent appearance of the half diminished 7th chord, as well as the conjunctive pentatonic scale and consecutive secondary dominant chord. It's progress bases on the vocal rhythm, and has a light feeling with its frequent use of the 16th note. This study affirms Faurè's status in the French song history, and is assessed to be helpful in correctly comprehending his work, for application and expression of the understanding in a performance.
Gabriel Faurè, one of the symbolic composer of French songs from the late 19th century to the early 20th century, laid a bridge between romantic music and modern music to greatly influence young and talented composers like Debussy. This paper deals with the historical background of French songs, the characteristics of Faurè's works and the traits of pieces according to their respective times. Then, it analyzes and studies the contents and tunes of Faurè's four songs: Après un Rêve, Les Berceaux, Clair de Lune, and Notre Amour. , the most loved among Faurè's many works, has an overall periodic binary form structure. It gives off a splendid impression in harmony through the frequent use of the 7th, 9th, and 11th chords, and has a simple progression of piano accompaniment rhythm, centering on the vocal music rhythm. has an overall structure of the continuous ternary form, and frequently uses the secondary dominant chord, diminished 7th chord, half diminished 7th chord, etc. Performed with the 12/8 broken chord, this piece displays a lyrical melody by mostly using the dot rhythm. opens the second era of Faurè's works, where the role of piano accompaniment has become evermore important. The part of vocals and piano have been equally replaced to express the musical beauty of the piece. While the vocals do not show any distinct traits, the piano accompaniment rhythms, on the other hand, are frequently repeated, with the left hand being composed of the 16th note and the right hand of the 8th note. is a strophic form as well as a rondo form, with a frequent appearance of the half diminished 7th chord, as well as the conjunctive pentatonic scale and consecutive secondary dominant chord. It's progress bases on the vocal rhythm, and has a light feeling with its frequent use of the 16th note. This study affirms Faurè's status in the French song history, and is assessed to be helpful in correctly comprehending his work, for application and expression of the understanding in a performance.
주제어
#포레의 가곡 <꿈꾸고 나서> <요람> <달빛> <우리의 사랑>
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.