초등학교 저학년의 올바른 독서태도 형성은 매우 중요하다. 본 연구는 초등학교 2학년 1개 학급 총 31명의 학생을 대상으로 하여 학생들의 독서태도 신장 방안을 탐색하였다.
이를 위하여 필독․권장도서 선정, 학급도서관 운영, 교과 및 재량활동 연계 독서지도,
독서 약속제 운영, 학교 독서행사 참여, 가족 독서시간 운영 등 종합적인 독서지도를 1년간 실시하였고 6개월 단위로 학생들의 독서태도 변화를 조사하였다. 본 연구에서는 단일집단 사전-사후검사 실험설계를 사용하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째,...
초등학교 저학년의 올바른 독서태도 형성은 매우 중요하다. 본 연구는 초등학교 2학년 1개 학급 총 31명의 학생을 대상으로 하여 학생들의 독서태도 신장 방안을 탐색하였다.
이를 위하여 필독․권장도서 선정, 학급도서관 운영, 교과 및 재량활동 연계 독서지도,
독서 약속제 운영, 학교 독서행사 참여, 가족 독서시간 운영 등 종합적인 독서지도를 1년간 실시하였고 6개월 단위로 학생들의 독서태도 변화를 조사하였다. 본 연구에서는 단일집단 사전-사후검사 실험설계를 사용하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 독서태도 점수는 학년 초에 비하여 총 12.48점이 향상되었다. 독서흥미와 읽기능력에서는 6.74점, 6.57점이 향상되었다. 한편 16명 학생은 독서태도 수준이 향상되었으며, 전체적으로 독서태도의 평균 점수 향상이 있었다.
둘째, 독서흥미 면에서는 ‘책을 읽는 시간이 늘어남’, ‘용돈으로 책 사기’, ‘책을 항상 가지고 다니기’, ‘친구와 책 돌려보기’ 등이 증가하였다. 읽기능력 면에서는 ‘중요한 내용은 표시하면서 읽기’, ‘이해하기 어려운 내용은 해결하면서 읽기’, ‘책의 머리말 읽기’ 등으로 학생들의 독서태도가 바람직한 방향으로 개선되었다.
셋째, 독서태도 수준에서 향상이 있는 학생들의 주요 특징은 가정에서의 활발한 독서활동, 독서약속제의 충실한 이행 등에서 찾을 수 있었다.
결론적으로 올바른 독서태도 형성에는 독서환경, 가정 독서지도가 중요한 요인이며, 학생들의 독서흥미와 읽기능력은 함께 향상됨을 확인할 수 있었다. 한편 독서 약속제는 학생들의 독서활동을 유도하는 효과적인 방법이라고 결론지을 수 있다.
초등학교 저학년의 올바른 독서태도 형성은 매우 중요하다. 본 연구는 초등학교 2학년 1개 학급 총 31명의 학생을 대상으로 하여 학생들의 독서태도 신장 방안을 탐색하였다.
이를 위하여 필독․권장도서 선정, 학급도서관 운영, 교과 및 재량활동 연계 독서지도,
독서 약속제 운영, 학교 독서행사 참여, 가족 독서시간 운영 등 종합적인 독서지도를 1년간 실시하였고 6개월 단위로 학생들의 독서태도 변화를 조사하였다. 본 연구에서는 단일집단 사전-사후검사 실험설계를 사용하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 독서태도 점수는 학년 초에 비하여 총 12.48점이 향상되었다. 독서흥미와 읽기능력에서는 6.74점, 6.57점이 향상되었다. 한편 16명 학생은 독서태도 수준이 향상되었으며, 전체적으로 독서태도의 평균 점수 향상이 있었다.
둘째, 독서흥미 면에서는 ‘책을 읽는 시간이 늘어남’, ‘용돈으로 책 사기’, ‘책을 항상 가지고 다니기’, ‘친구와 책 돌려보기’ 등이 증가하였다. 읽기능력 면에서는 ‘중요한 내용은 표시하면서 읽기’, ‘이해하기 어려운 내용은 해결하면서 읽기’, ‘책의 머리말 읽기’ 등으로 학생들의 독서태도가 바람직한 방향으로 개선되었다.
셋째, 독서태도 수준에서 향상이 있는 학생들의 주요 특징은 가정에서의 활발한 독서활동, 독서약속제의 충실한 이행 등에서 찾을 수 있었다.
결론적으로 올바른 독서태도 형성에는 독서환경, 가정 독서지도가 중요한 요인이며, 학생들의 독서흥미와 읽기능력은 함께 향상됨을 확인할 수 있었다. 한편 독서 약속제는 학생들의 독서활동을 유도하는 효과적인 방법이라고 결론지을 수 있다.
Development of a proper attitude for reading among early children is crucial. This study seeks the means to develop and improve reading attitude of students by studying 31 students from a class of second grade elementary school. For this study, various reading programs such as 'Introduction of Must/...
Development of a proper attitude for reading among early children is crucial. This study seeks the means to develop and improve reading attitude of students by studying 31 students from a class of second grade elementary school. For this study, various reading programs such as 'Introduction of Must/Highly Recommended Literatures', 'Reading Appointments' etc. were conducted for a period of a year and the changes in students' reading attitude were observed with six month interval. One-group pretest-posttest design was used for this study.'
The major findings were as the following :
First, total of 12.48 of Reading Attitude score was increased compared to that of the beginning of the school semester. Interests in reading and Reading Ability were increased by 6.74 and 6.57 respectably. In addition to this, 16 students were showed improvement in Reading Attitude Standard.
Second, regarding Interest in Reading, the response for 'increased amount of reading', 'purchasing own books', 'having books around all the time', 'sharing books with friends' increased. For Reading Ability, desirable behavior such as 'marking important ideas during reading', 'reading the preface' increased.
Third, those students who progressed in their Reading Attitude Standard also showed an honest effort to participate in Family Reading Hours and Reading Appointments program.
In forming a good Reading Attitude, reading environment and guidance at home were the most important factors and this was confirmed by the improvement in students' interest in reading and reading ability. Further, Reading Appointment program was proved to be effective in encouraging students' reading activities.
Development of a proper attitude for reading among early children is crucial. This study seeks the means to develop and improve reading attitude of students by studying 31 students from a class of second grade elementary school. For this study, various reading programs such as 'Introduction of Must/Highly Recommended Literatures', 'Reading Appointments' etc. were conducted for a period of a year and the changes in students' reading attitude were observed with six month interval. One-group pretest-posttest design was used for this study.'
The major findings were as the following :
First, total of 12.48 of Reading Attitude score was increased compared to that of the beginning of the school semester. Interests in reading and Reading Ability were increased by 6.74 and 6.57 respectably. In addition to this, 16 students were showed improvement in Reading Attitude Standard.
Second, regarding Interest in Reading, the response for 'increased amount of reading', 'purchasing own books', 'having books around all the time', 'sharing books with friends' increased. For Reading Ability, desirable behavior such as 'marking important ideas during reading', 'reading the preface' increased.
Third, those students who progressed in their Reading Attitude Standard also showed an honest effort to participate in Family Reading Hours and Reading Appointments program.
In forming a good Reading Attitude, reading environment and guidance at home were the most important factors and this was confirmed by the improvement in students' interest in reading and reading ability. Further, Reading Appointment program was proved to be effective in encouraging students' reading activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.