본 연구의 목적은 만트라 명상이 중학생의 수업집중력을 향상시키는데 효과가 있는지 밝히는데 그 목적이 있으며, 연구대상은 경남 J시에 소재하고 있는 D중학교 1학년 학생 2개 반을 대상으로 실험집단 25명, 통제집단 25명을 선정하였으며, 실험집단은 아침 자율학습시간을 이용하여 주 4회, 7주 동안 총 28회에 걸쳐 하루 20분씩 실시하였다. 통제집단은 아무런 처치를 하지 않고 사전 사후, 검사만 받게 하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정도구로는 박화엽과 강경열(2001)이 개발한 수업집중력 검사지를 사용하였다. 실험집단과 통제집단이 통계적으로 의미있게 수업집중력이 향상되었는지 비교하기 위해 ...
본 연구의 목적은 만트라 명상이 중학생의 수업집중력을 향상시키는데 효과가 있는지 밝히는데 그 목적이 있으며, 연구대상은 경남 J시에 소재하고 있는 D중학교 1학년 학생 2개 반을 대상으로 실험집단 25명, 통제집단 25명을 선정하였으며, 실험집단은 아침 자율학습시간을 이용하여 주 4회, 7주 동안 총 28회에 걸쳐 하루 20분씩 실시하였다. 통제집단은 아무런 처치를 하지 않고 사전 사후, 검사만 받게 하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정도구로는 박화엽과 강경열(2001)이 개발한 수업집중력 검사지를 사용하였다. 실험집단과 통제집단이 통계적으로 의미있게 수업집중력이 향상되었는지 비교하기 위해 t-검증을 통하여 동질성 검사를 실시하였고, 수업집중력 하위요인인 수업정신지향수준, 학습수준, 수업자세지향수준, 수업태도지향수준, 수업심화지향수준에 대한 집단과 검사 간의 차이는 Two -Way ANOVA(이원변량분석)를 실시하였다. 그리고 단순 주효과 분석을 위해 One - Way ANO VA(일원변량분석)를 실시하여 실험의 효과를 검토하였고, 모든 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 전산처리 하였다. 이러한 과정을 통해서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 만트라 명상을 실시한 집단의 수업집중력 평균과 통제집단의 수업집중력 평균 간에 유의한 차이가 있었으므로 중학생의 수업집중력 향상에 효과적이다. 둘째, 만트라 명상은 수업집중력의 하위요인인 수업정신지향수준, 학습지향수준, 수업자세지향수준, 수업태도지향수준, 수업심화지향수준에서 긍정적인 효과가 나타났다. 특히, 집중력의 정도는 명상 훈련기간이 길수록 더욱 증진되는 것으로 나타났으며, 수업정신지향수준과 수업지세지향수준에서 가장 효과가 있었음이 밝혀졌다. 집중력은 학습의 기본 전제가 되므로 만트라 명상을 꾸준히 실행하면 내면을 고요하게하고 심리적 안정감을 주어 바른 수업자세를 유지하게 하고 아울러 수업집중력 향상에 긍정적인 효과를 얻을 수 있음을 시사해 준다고 하겠다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면 수업분위기는 학급 전체 학생들에게 좌우되는 문제이므로 갈수록 산만하고 집중력이 부족한 학생들이 증가하고 있는 교육현장에서 만트라 명상을 교육과정에 적용한다면 학생들의 수업집중력을 향상시켜 학습효과를 높이는데 도움을 줄 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 만트라 명상이 중학생의 수업집중력을 향상시키는데 효과가 있는지 밝히는데 그 목적이 있으며, 연구대상은 경남 J시에 소재하고 있는 D중학교 1학년 학생 2개 반을 대상으로 실험집단 25명, 통제집단 25명을 선정하였으며, 실험집단은 아침 자율학습시간을 이용하여 주 4회, 7주 동안 총 28회에 걸쳐 하루 20분씩 실시하였다. 통제집단은 아무런 처치를 하지 않고 사전 사후, 검사만 받게 하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정도구로는 박화엽과 강경열(2001)이 개발한 수업집중력 검사지를 사용하였다. 실험집단과 통제집단이 통계적으로 의미있게 수업집중력이 향상되었는지 비교하기 위해 t-검증을 통하여 동질성 검사를 실시하였고, 수업집중력 하위요인인 수업정신지향수준, 학습수준, 수업자세지향수준, 수업태도지향수준, 수업심화지향수준에 대한 집단과 검사 간의 차이는 Two -Way ANOVA(이원변량분석)를 실시하였다. 그리고 단순 주효과 분석을 위해 One - Way ANO VA(일원변량분석)를 실시하여 실험의 효과를 검토하였고, 모든 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 전산처리 하였다. 이러한 과정을 통해서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 만트라 명상을 실시한 집단의 수업집중력 평균과 통제집단의 수업집중력 평균 간에 유의한 차이가 있었으므로 중학생의 수업집중력 향상에 효과적이다. 둘째, 만트라 명상은 수업집중력의 하위요인인 수업정신지향수준, 학습지향수준, 수업자세지향수준, 수업태도지향수준, 수업심화지향수준에서 긍정적인 효과가 나타났다. 특히, 집중력의 정도는 명상 훈련기간이 길수록 더욱 증진되는 것으로 나타났으며, 수업정신지향수준과 수업지세지향수준에서 가장 효과가 있었음이 밝혀졌다. 집중력은 학습의 기본 전제가 되므로 만트라 명상을 꾸준히 실행하면 내면을 고요하게하고 심리적 안정감을 주어 바른 수업자세를 유지하게 하고 아울러 수업집중력 향상에 긍정적인 효과를 얻을 수 있음을 시사해 준다고 하겠다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면 수업분위기는 학급 전체 학생들에게 좌우되는 문제이므로 갈수록 산만하고 집중력이 부족한 학생들이 증가하고 있는 교육현장에서 만트라 명상을 교육과정에 적용한다면 학생들의 수업집중력을 향상시켜 학습효과를 높이는데 도움을 줄 것으로 기대된다.
The present paper deals with the effects of Mantra Meditation Program on the improvement of learning concentration of middle school students. To obtain basic data, 25 students were selected as a controlled group, and another 25 students as an experimental group among the first grade male students of...
The present paper deals with the effects of Mantra Meditation Program on the improvement of learning concentration of middle school students. To obtain basic data, 25 students were selected as a controlled group, and another 25 students as an experimental group among the first grade male students of D middle school located in J city. The experimental group was provided with Mantra meditation in self-learning class in the morning, four times per week for seven weeks, resulting in a total of 28 times. The length of the meditation was 10 minutes, gradually increased to 20 minutes. The controlled group had no meditation. Gayatri Mantra was selected as a research tool to verify the effects of the meditation, and class attentiveness test sheets which were developed by H . Y. Park and K. Y. Kang (2001) were used as a measurement tool. To prove whether statistically significant differences exist between the experimental group and the controlled group, the homogeneity test by t-test was performed. For examining the level of class-mind oriented, learning oriented, class-attitude oriented and class-concentration oriented, the sub-factors of class concentration, Two-Way ANOVA was conducted, while One-Way ANOVA was carried out to analyze simple main effects. All data collected were analyzed using SPSS 17.0. The results of this experiment can be summarized as follows: First, Mantra Meditation Program is effective for the improvement of the learning concentration in the middle school students, since there were significant differences between the class attentiveness in experimental group and in the controlled group. Second, Mantra Meditation Program is effective for the progress of the level of class-mind oriented, learning oriented, class-attitude oriented, and class-concentration oriented in the middle school students. Therefore, it is concluded that Mantra meditation is helpful to improve the class attentivenessof the middle school students, since it relaxes the students and improves their understanding of classes. In summary, the present results demonstrate the following points: First, Mantra Meditation Program can be an effective way of enhancing the learning concentration in the middle school students. Second, we need measures to make popular Mantra meditation because it can be applied to everydaylife at anytime, everywhere. Finally, this empirical study clearly suggests the need for further research on how to apply Mantra meditation to educational practice to help the middle school students get through adolescence.
The present paper deals with the effects of Mantra Meditation Program on the improvement of learning concentration of middle school students. To obtain basic data, 25 students were selected as a controlled group, and another 25 students as an experimental group among the first grade male students of D middle school located in J city. The experimental group was provided with Mantra meditation in self-learning class in the morning, four times per week for seven weeks, resulting in a total of 28 times. The length of the meditation was 10 minutes, gradually increased to 20 minutes. The controlled group had no meditation. Gayatri Mantra was selected as a research tool to verify the effects of the meditation, and class attentiveness test sheets which were developed by H . Y. Park and K. Y. Kang (2001) were used as a measurement tool. To prove whether statistically significant differences exist between the experimental group and the controlled group, the homogeneity test by t-test was performed. For examining the level of class-mind oriented, learning oriented, class-attitude oriented and class-concentration oriented, the sub-factors of class concentration, Two-Way ANOVA was conducted, while One-Way ANOVA was carried out to analyze simple main effects. All data collected were analyzed using SPSS 17.0. The results of this experiment can be summarized as follows: First, Mantra Meditation Program is effective for the improvement of the learning concentration in the middle school students, since there were significant differences between the class attentiveness in experimental group and in the controlled group. Second, Mantra Meditation Program is effective for the progress of the level of class-mind oriented, learning oriented, class-attitude oriented, and class-concentration oriented in the middle school students. Therefore, it is concluded that Mantra meditation is helpful to improve the class attentivenessof the middle school students, since it relaxes the students and improves their understanding of classes. In summary, the present results demonstrate the following points: First, Mantra Meditation Program can be an effective way of enhancing the learning concentration in the middle school students. Second, we need measures to make popular Mantra meditation because it can be applied to everydaylife at anytime, everywhere. Finally, this empirical study clearly suggests the need for further research on how to apply Mantra meditation to educational practice to help the middle school students get through adolescence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.