본 연구는 중학생의 학습동기, 학원 교육서비스 품질, 학원만족도가 연속수강 의도와 구전의도에 미치는 영향에 관한 실증연구를 수행하였다. 영어학원에 재원중인 중학생들의 학원만족도에 영향을 미치는 요인에 대해 파악하고 학원 재원생의 퇴원율 감소와 이후의 경영성과에 긍정적인 결과들을 가져올 수 있는 전략적 방안들을 도출하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 지역에 소재한 학원을 다니는 중학생을 대상으로 400부의 설문지를 배부하여 358부가 수집되었고, 이 중 불성실한 24부를 제외한 334부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문자료는 ...
본 연구는 중학생의 학습동기, 학원 교육서비스 품질, 학원만족도가 연속수강 의도와 구전의도에 미치는 영향에 관한 실증연구를 수행하였다. 영어학원에 재원중인 중학생들의 학원만족도에 영향을 미치는 요인에 대해 파악하고 학원 재원생의 퇴원율 감소와 이후의 경영성과에 긍정적인 결과들을 가져올 수 있는 전략적 방안들을 도출하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 지역에 소재한 학원을 다니는 중학생을 대상으로 400부의 설문지를 배부하여 358부가 수집되었고, 이 중 불성실한 24부를 제외한 334부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며 분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 먼저, 각 변인의 상관성을 확인한 결과 첫째, 학습동기의 부과된 조절, 확인된 조절, 내적조절이 높을 때 학원만족도와 연속수강 의도, 구전의도가 높아지는 것으로 나타난 반면, 무동기는 학원만족도, 연속수강 의도, 구전의도와 부(-)적 상관관계인 것으로 나타났다. 둘째, 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성, 내용성, 유용성 즉, 학원 교육서비스 품질이 우수할 때 학원만족도, 연속수강 의도, 구전의도가 높아짐을 알 수 있었다. 셋째, 학원만족도가 높을수록 연속수강 의도와 구전의도도 높아짐을 확인하였다. 즉, 학원 교육서비스 품질이 높을수록 학원만족도가 높아지고, 이는 연속수강 의도와 구전의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이어서 실시한 경로분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습동기 중 무동기는 학원만족도에 유의한 부(-)의 영향을 미치고, 내적조절이 높을수록 학원만족도가 높아짐을 알 수 있었다. 둘째, 학원 교육서비스 품질 중 신뢰성, 확신성, 공감성, 유용성이 높을수록 학원만족도가 높아지고, 이는 높은 연속수강 의도와 구전의도로 이어졌다. 종합하면, 영어학습에 대한 동기가 낮을수록 학원만족도는 낮아지고, 내적동기가 높을수록 학원만족도가 높아지는 긍정적 영향을 주는 것으로 확인되었다. 또한 학원에 대한 만족도가 높을수록 연속수강 의도가 높고, 연속수강 의도가 높을수록 학원의 타인에 대한 구전의도도 높은 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합하여 학원만족도를 높일 수 있는 방안에 대해 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 동기 변화에 관심을 가지고 무동기로 변화되지 않도록 학원에서 관리 및 상담이 진행되어야 할 것이다. 둘째, 학원에서 제공하는 교육내용이 충실하게 이루어져야 하고, 강사에 대한 수강생들의 요구를 파악하여 강사교육을 함으로써 학원 교육서비스 품질을 개선하고 향상시키는 노력이 이루어져야 할 것이다. 셋째, 학생이 지속적인 학원의 신뢰와 긍정적인 태도를 형성할 수 있도록 다른 학원과 차별화된 전략을 구사할 뿐만 아니라 잠재되어 있는 고객들을 유치할 수 있도록 철저하고 지속적인 고객관리가 이루어져야 한다. 이와 더불어 학원 경영자들은 학생들의 지속적인 연속수강과 긍정적 구전의 구축을 위해 학습동기와 학원 교육서비스 품질이 학원만족도를 향상시킬 수 있도록 많은 역량을 투자해야 할 것이다.
본 연구는 중학생의 학습동기, 학원 교육서비스 품질, 학원만족도가 연속수강 의도와 구전의도에 미치는 영향에 관한 실증연구를 수행하였다. 영어학원에 재원중인 중학생들의 학원만족도에 영향을 미치는 요인에 대해 파악하고 학원 재원생의 퇴원율 감소와 이후의 경영성과에 긍정적인 결과들을 가져올 수 있는 전략적 방안들을 도출하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 지역에 소재한 학원을 다니는 중학생을 대상으로 400부의 설문지를 배부하여 358부가 수집되었고, 이 중 불성실한 24부를 제외한 334부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며 분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 먼저, 각 변인의 상관성을 확인한 결과 첫째, 학습동기의 부과된 조절, 확인된 조절, 내적조절이 높을 때 학원만족도와 연속수강 의도, 구전의도가 높아지는 것으로 나타난 반면, 무동기는 학원만족도, 연속수강 의도, 구전의도와 부(-)적 상관관계인 것으로 나타났다. 둘째, 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성, 내용성, 유용성 즉, 학원 교육서비스 품질이 우수할 때 학원만족도, 연속수강 의도, 구전의도가 높아짐을 알 수 있었다. 셋째, 학원만족도가 높을수록 연속수강 의도와 구전의도도 높아짐을 확인하였다. 즉, 학원 교육서비스 품질이 높을수록 학원만족도가 높아지고, 이는 연속수강 의도와 구전의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이어서 실시한 경로분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습동기 중 무동기는 학원만족도에 유의한 부(-)의 영향을 미치고, 내적조절이 높을수록 학원만족도가 높아짐을 알 수 있었다. 둘째, 학원 교육서비스 품질 중 신뢰성, 확신성, 공감성, 유용성이 높을수록 학원만족도가 높아지고, 이는 높은 연속수강 의도와 구전의도로 이어졌다. 종합하면, 영어학습에 대한 동기가 낮을수록 학원만족도는 낮아지고, 내적동기가 높을수록 학원만족도가 높아지는 긍정적 영향을 주는 것으로 확인되었다. 또한 학원에 대한 만족도가 높을수록 연속수강 의도가 높고, 연속수강 의도가 높을수록 학원의 타인에 대한 구전의도도 높은 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합하여 학원만족도를 높일 수 있는 방안에 대해 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 동기 변화에 관심을 가지고 무동기로 변화되지 않도록 학원에서 관리 및 상담이 진행되어야 할 것이다. 둘째, 학원에서 제공하는 교육내용이 충실하게 이루어져야 하고, 강사에 대한 수강생들의 요구를 파악하여 강사교육을 함으로써 학원 교육서비스 품질을 개선하고 향상시키는 노력이 이루어져야 할 것이다. 셋째, 학생이 지속적인 학원의 신뢰와 긍정적인 태도를 형성할 수 있도록 다른 학원과 차별화된 전략을 구사할 뿐만 아니라 잠재되어 있는 고객들을 유치할 수 있도록 철저하고 지속적인 고객관리가 이루어져야 한다. 이와 더불어 학원 경영자들은 학생들의 지속적인 연속수강과 긍정적 구전의 구축을 위해 학습동기와 학원 교육서비스 품질이 학원만족도를 향상시킬 수 있도록 많은 역량을 투자해야 할 것이다.
This study aims to conduct an empirical research to explore impacts of 1) motivation to learn of middle school students, 2) service quality of private tutoring centers and 3) class satisfaction level at the centers on students’ intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. This st...
This study aims to conduct an empirical research to explore impacts of 1) motivation to learn of middle school students, 2) service quality of private tutoring centers and 3) class satisfaction level at the centers on students’ intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. This study also aims to examine factors influencing the satisfaction level of middle school students in English private tutoring centers, explore decline in the number of students leaving the tutoring centers, and draw strategic plans to bring about positive consequences on management performance of the centers. To achieve the objectives, a total of 400 copies of questionnaire were handed out to middle school students enrolling private tutoring centers in Seoul and Gyeonggi Province, Korea. Excluding 24 copies responded insincerely out of 358 copies collected altogether, 334 copies were examined for the research. The survey sheets collected were analyzed through SPSS 18.0 and AMOS 18.0 programs, and the findings are as follows. To begin with, the results of reviewing correlations between each variable are as below. First, when introjected regulation on motivation to learn, identified regulation and intrinsic motivation are high, the students’ satisfaction level in private tutoring centers, their intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing also increase. By contrast, amotivation showed negative correlations to class satisfaction level at private tutoring centers as well as consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. Secondly, when the service quality of the centers is excellent in terms of tangibility, reliability, reactivity, confidence, empathy, serviceability and usability, then the class satisfaction, consecutive enrollment and word-of-mouth marketing also increase. Third, higher class satisfaction leads to greater intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. In other words, the higher the service quality is given, the higher the class satisfaction is achieved, causing consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. The findings of path analysis conducted are as follows. First of all, amotivation to learn triggers negative impacts on class satisfaction at private tutoring centers, and student’s higher intrinsic motivation leads to higher class satisfaction. Next, when reliability, confidence, empathy and usability among the service qualities go up, the class satisfaction also increases, making greater consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. Overall, the lower the motivation to learn English is, the lower the class satisfaction becomes; the more the intrinsic motivation is, the higher the class satisfaction becomes, leading to positive consequences. Furthermore, higher satisfaction level causes greater intention of consecutive enrollment, which also makes more word-of-mouth marketing. In conclusion, suggestions in improving the class satisfaction are as follows. In the first place, any changes in students’ motivation are to be closely monitored. Private tutoring centers should conduct management and counselling services to make students have motivation to learn continuously. Secondly, private tutoring centers should fulfill their curriculum, and improve their service quality by understanding students’ requests on instructors and training instructors to meet the requests. Third, in order to make students carry out positive attitudes and keep trusting private tutoring centers, each center should have its own differentiated strategy and undertake thorough and continued customer management in attracting potential customers. Lastly, executive management of private tutoring centers should make a lot of investment in upgrading the service quality and the class satisfaction to induce students to take consecutive enrollments and positive word-of-mouth marketing.
This study aims to conduct an empirical research to explore impacts of 1) motivation to learn of middle school students, 2) service quality of private tutoring centers and 3) class satisfaction level at the centers on students’ intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. This study also aims to examine factors influencing the satisfaction level of middle school students in English private tutoring centers, explore decline in the number of students leaving the tutoring centers, and draw strategic plans to bring about positive consequences on management performance of the centers. To achieve the objectives, a total of 400 copies of questionnaire were handed out to middle school students enrolling private tutoring centers in Seoul and Gyeonggi Province, Korea. Excluding 24 copies responded insincerely out of 358 copies collected altogether, 334 copies were examined for the research. The survey sheets collected were analyzed through SPSS 18.0 and AMOS 18.0 programs, and the findings are as follows. To begin with, the results of reviewing correlations between each variable are as below. First, when introjected regulation on motivation to learn, identified regulation and intrinsic motivation are high, the students’ satisfaction level in private tutoring centers, their intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing also increase. By contrast, amotivation showed negative correlations to class satisfaction level at private tutoring centers as well as consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. Secondly, when the service quality of the centers is excellent in terms of tangibility, reliability, reactivity, confidence, empathy, serviceability and usability, then the class satisfaction, consecutive enrollment and word-of-mouth marketing also increase. Third, higher class satisfaction leads to greater intention of consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. In other words, the higher the service quality is given, the higher the class satisfaction is achieved, causing consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. The findings of path analysis conducted are as follows. First of all, amotivation to learn triggers negative impacts on class satisfaction at private tutoring centers, and student’s higher intrinsic motivation leads to higher class satisfaction. Next, when reliability, confidence, empathy and usability among the service qualities go up, the class satisfaction also increases, making greater consecutive enrollment and word-of-mouth marketing. Overall, the lower the motivation to learn English is, the lower the class satisfaction becomes; the more the intrinsic motivation is, the higher the class satisfaction becomes, leading to positive consequences. Furthermore, higher satisfaction level causes greater intention of consecutive enrollment, which also makes more word-of-mouth marketing. In conclusion, suggestions in improving the class satisfaction are as follows. In the first place, any changes in students’ motivation are to be closely monitored. Private tutoring centers should conduct management and counselling services to make students have motivation to learn continuously. Secondly, private tutoring centers should fulfill their curriculum, and improve their service quality by understanding students’ requests on instructors and training instructors to meet the requests. Third, in order to make students carry out positive attitudes and keep trusting private tutoring centers, each center should have its own differentiated strategy and undertake thorough and continued customer management in attracting potential customers. Lastly, executive management of private tutoring centers should make a lot of investment in upgrading the service quality and the class satisfaction to induce students to take consecutive enrollments and positive word-of-mouth marketing.
주제어
#학원 학습동기 학원 교육서비스 품질 학원만족도 연속수강 의도 구전의도 private tutoring center motivation to learn service quality of private tutoring center class satisfaction in private tutoring center intention of consecutive enrollment word-of-mouth marketing
학위논문 정보
저자
서경아
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영 전공
지도교수
이규민
발행연도
2017
총페이지
vii, 97장
키워드
학원 학습동기 학원 교육서비스 품질 학원만족도 연속수강 의도 구전의도 private tutoring center motivation to learn service quality of private tutoring center class satisfaction in private tutoring center intention of consecutive enrollment word-of-mouth marketing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.