최근 우리 사회에서 여러 측면에서 토론의 중요성이 제고되어 왔고, 특히 제7차 도덕과 교육과정의 목표를 달성하기 위한 토론수업의 필요성이 강조되고 있다. 이에 따라 토론수업을 위한 다양한 연구와 교사 대상 연수 등이 이루어져 왔지만, 기대만큼의 실효를 거두고 있지 못하고 있다. 이는 도덕과 교육이 처한 현실에 바로 적용시킬 수 있는 교육과정 분석 자료 및 적절한 수업모형 적용방안이 부족하다는 데 그 원인이 있다. 본 논문은 중학교 2학년 도덕과 교육과정에서 요구하는 교육목표를 달성하기에 적합한 토론모형을 선택하고, 이를 수업에 바로 적용시키기 위해 필요한 자료를 개발하는 등, 적용방안을 연구하는 데 그 목적을 두었다. 도덕과 교육과정의 입장에서 토론수업의 필요성을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 토론수업은 강의식 수업에 비해 학생들에게 관심과 흥미를 유발시킬 수 있으며, 논제 이외의 도덕문제에 대해 관심을 확대할 수 있다. 둘째, 토론수업은 토론을 위한 준비과정을 통해 자기주도적인 학습력을 신장시킬 수 있다. 셋째, 토론수업은 토론의 진행에 필요한 말하기, 듣기 등 민주시민으로서의 자질, 즉, 커뮤니케이션 능력을 높여 줄 수 있다. 넷째, 토론수업은 다른 사람의 입장에 서서 그의 관점을 추리하고(역할채택능력), 결정된 사항을 좋아하고 존중하게(감정이입) 됨으로써 자율적 실천력이 향상시킬 수 있다. 도덕과 교육이 일정한 시․공간의 제약을 받기는 하지만 도덕성을 인지적, 정의적, ...
최근 우리 사회에서 여러 측면에서 토론의 중요성이 제고되어 왔고, 특히 제7차 도덕과 교육과정의 목표를 달성하기 위한 토론수업의 필요성이 강조되고 있다. 이에 따라 토론수업을 위한 다양한 연구와 교사 대상 연수 등이 이루어져 왔지만, 기대만큼의 실효를 거두고 있지 못하고 있다. 이는 도덕과 교육이 처한 현실에 바로 적용시킬 수 있는 교육과정 분석 자료 및 적절한 수업모형 적용방안이 부족하다는 데 그 원인이 있다. 본 논문은 중학교 2학년 도덕과 교육과정에서 요구하는 교육목표를 달성하기에 적합한 토론모형을 선택하고, 이를 수업에 바로 적용시키기 위해 필요한 자료를 개발하는 등, 적용방안을 연구하는 데 그 목적을 두었다. 도덕과 교육과정의 입장에서 토론수업의 필요성을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 토론수업은 강의식 수업에 비해 학생들에게 관심과 흥미를 유발시킬 수 있으며, 논제 이외의 도덕문제에 대해 관심을 확대할 수 있다. 둘째, 토론수업은 토론을 위한 준비과정을 통해 자기주도적인 학습력을 신장시킬 수 있다. 셋째, 토론수업은 토론의 진행에 필요한 말하기, 듣기 등 민주시민으로서의 자질, 즉, 커뮤니케이션 능력을 높여 줄 수 있다. 넷째, 토론수업은 다른 사람의 입장에 서서 그의 관점을 추리하고(역할채택능력), 결정된 사항을 좋아하고 존중하게(감정이입) 됨으로써 자율적 실천력이 향상시킬 수 있다. 도덕과 교육이 일정한 시․공간의 제약을 받기는 하지만 도덕성을 인지적, 정의적, 행동적 영역에 속하는 요소들이 통합된 것으로 인식한다면, 그것에 대한 접근 역시 통합적이어야 한다. 토론수업은 이와 같은 목표를 달성하는 바람직한 교수-학습 모형이다. 본 논문에서는 콜버그식 토론수업의 원리를 바탕으로 하였으며, 토론수업의 모형 가운데 특히 존슨형제의 찬반논쟁(pro-con) 토론학습 모형을 적용하였다. 콜버그에 의하면 유일하게 철학적으로 정당화될 수 있는 도덕교육은 원리에 의해 도덕판단 능력을 고무하고 자극하는 교육이며, 학생들을 도덕적 갈등에 직면하도록 하는 것, 즉 토론수업을 실시하는 것이다. 학생들은 보다 상위 단계에 속한 도덕적 문제해결을 위한 추론에 노출되면 상위 단계에 속하지 않은 학생들은 인지적 불균형을 일으키고, 상위 단계의 사고를 하기 위해서 현재의 사고구조를 변화시키며, 새로운 인지구조가 형성되어 상위 단계의 도덕적 추론이 발달하게 된다는 것이다. 본 논문은 토론수업을 적용하기 위해 10단계의 절차를 제안하고 있다. 이는 크게 연간계획을 수립하는 단계와 토론수업 적용단계로 구분하고 있으며, 후자인 토론수업 적용단계는 다시, 교사의 토론수업 운영계획을 학생들 대상으로 이해를 도모하고(오리엔테이션), 학생들 스스로 논제를 선택하고, 이를 운영할 모둠간 운영 전략을 세우고, 토론의 실제를 위한 기초 준비를 하는 단계와 토론수업이 실제 이루어지는 단계로 세분하고 있다. 연간계획 수립 단계는 교사가 교과서를 재구성하며, 토론수업에 필요한 논제를 추출하고, 이를 위한 수업디자인을 계획하는 등의 활동이 이루어지는 단계이다. 토론수업은 일회적인 행사로는 효과를 거두기 어렵다. 또한 도덕과 교육의 현실에서 종래의 강의식 수업방식을 고집하며, 토론수업을 실시하기 어렵기 때문에, 교사는 필이 교과서를 재구성하여 ,교육과정의 내용과 연계된 토론논제를 추출하고, 이를 운영할 연간계획을 수립해야 한다. 본 연구는 2학년 도덕과 교과서를 4개의 영역으로 나누어 실시하는 방안을 제시하고 있는데, 이는 학교 현장의 교육과정 진행이 주로 정기고사를 기준으로 운영되는 점과 범위 및 단원의 내용 간 연계성을 고려한 것이며, 4개의 영역에서 각각 4개의 논제를 추출하였다. 토론수업 적용단계는 다시 (1)토론수업의 실제를 위한 기초다지기 단계와 (2)토론수업의 실제 단계로 구분된다. (1) 토론수업의 실제를 위한 기초다지기 단계는 교사와 학생이 함께 하는 것이다. 구체적인 활동 방법과 활용 자료의 양식은 논문에 소개하고 있다. 토론수업을 통해 원래 추구하는 소기의 목표를 달성하기 위해서는 학생들의 선행 훈련과 준비가 필요하다. 말하기, 듣기, 논제분석하기, 관련자료 분석하여 주장에 합당한 논거 추출하기(마인드맵을 통한 브레인스토밍 하기), 토론개요서 작성하기 등이 이에 해당하며, 논문에서는 이러한 활동에 필요한 양식과 준비해야 할 것을 자세히 소개하고 있다. 사전에 논제에 대한 이해와 분석을 얼마나 많이, 정확히 했느냐, 논제와 관련한 객관적이고, 신뢰할만한, 설득력 있는 자료를 얼마나 많이 찾아 활용하느냐, 이를 쟁점별로 분석하여 설득력 있게 논거를 찾아내느냐 하는 것이 토론수업 목표달성의 관건이다. 물론 상대측의 주장을 예측해 보고, 이에 대한 반론을 예상하며, 반론꺽기 질문과 답변을 준비하도록 하는 것도 필요하다. 본 논문에서는 그와 같은 활동에 필요한 양식과 유의해야 할 점 등을 담았다. 특히 학생들이 인터넷 등의 자료에 의존하기보다 스스로의 생각과 경험, 지식을 정리하도록 하는 마인드맵 활동에 비중을 두었다. 수업의 실제 단계는 다시 다섯 단계, 즉 ①논제를 소개하고 흥미를 유발하기 위한 자료 제시나 설명, ②토론의 순서에 따른 토론자들의 토론, ③청중들의 참여로 토론내용에 분석 및 판정 등, ④토론내용에 대한 종합 정리 및 교사의 보충 미니강의, ⑤형성평가 및 차시예고로 구성된다. 특히 전개부분의 ‘미니강의’는 자칫 토론수업만으로는 교육과정상 꼭 학습되어야 할 부분이 누락되지 않도록 하기 위해 토론한 내용을 보충하는 방안을 강구해보았다. 위와 같은 토론수업은 마침내 도덕적으로 사고하고 비판하는 능력과 더불어, 자신의 주장을 논리적으로 주장하고, 설득력 있게 표현하는 커뮤니케이션 기술능력도 키워 준다. 토론학습을 반복적으로 경험한 학생들은 토론의 내용뿐만 아니라 적당한 커뮤니케이션 행위(예를 들면 목소리, 표정, 눈맞춤, 말의 속도 등)를 통해 토론효과를 높이고자 노력하게 된다. 상황에 맞는 동작(손짓이나 고갯짓 등)을 보임으로써 신뢰와 설득의 효과를 높일 수 있기 때문이다. 아울러 상대측 주장을 반박하는 단계에서는 상대의 말을 경청하는 자세 및 예의바른 말씨와 정중한 태도 등이 요청되어 토론학습을 통해 학생들에게는 민주시민으로서의 자질도 향상될 수 있다.
최근 우리 사회에서 여러 측면에서 토론의 중요성이 제고되어 왔고, 특히 제7차 도덕과 교육과정의 목표를 달성하기 위한 토론수업의 필요성이 강조되고 있다. 이에 따라 토론수업을 위한 다양한 연구와 교사 대상 연수 등이 이루어져 왔지만, 기대만큼의 실효를 거두고 있지 못하고 있다. 이는 도덕과 교육이 처한 현실에 바로 적용시킬 수 있는 교육과정 분석 자료 및 적절한 수업모형 적용방안이 부족하다는 데 그 원인이 있다. 본 논문은 중학교 2학년 도덕과 교육과정에서 요구하는 교육목표를 달성하기에 적합한 토론모형을 선택하고, 이를 수업에 바로 적용시키기 위해 필요한 자료를 개발하는 등, 적용방안을 연구하는 데 그 목적을 두었다. 도덕과 교육과정의 입장에서 토론수업의 필요성을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 토론수업은 강의식 수업에 비해 학생들에게 관심과 흥미를 유발시킬 수 있으며, 논제 이외의 도덕문제에 대해 관심을 확대할 수 있다. 둘째, 토론수업은 토론을 위한 준비과정을 통해 자기주도적인 학습력을 신장시킬 수 있다. 셋째, 토론수업은 토론의 진행에 필요한 말하기, 듣기 등 민주시민으로서의 자질, 즉, 커뮤니케이션 능력을 높여 줄 수 있다. 넷째, 토론수업은 다른 사람의 입장에 서서 그의 관점을 추리하고(역할채택능력), 결정된 사항을 좋아하고 존중하게(감정이입) 됨으로써 자율적 실천력이 향상시킬 수 있다. 도덕과 교육이 일정한 시․공간의 제약을 받기는 하지만 도덕성을 인지적, 정의적, 행동적 영역에 속하는 요소들이 통합된 것으로 인식한다면, 그것에 대한 접근 역시 통합적이어야 한다. 토론수업은 이와 같은 목표를 달성하는 바람직한 교수-학습 모형이다. 본 논문에서는 콜버그식 토론수업의 원리를 바탕으로 하였으며, 토론수업의 모형 가운데 특히 존슨형제의 찬반논쟁(pro-con) 토론학습 모형을 적용하였다. 콜버그에 의하면 유일하게 철학적으로 정당화될 수 있는 도덕교육은 원리에 의해 도덕판단 능력을 고무하고 자극하는 교육이며, 학생들을 도덕적 갈등에 직면하도록 하는 것, 즉 토론수업을 실시하는 것이다. 학생들은 보다 상위 단계에 속한 도덕적 문제해결을 위한 추론에 노출되면 상위 단계에 속하지 않은 학생들은 인지적 불균형을 일으키고, 상위 단계의 사고를 하기 위해서 현재의 사고구조를 변화시키며, 새로운 인지구조가 형성되어 상위 단계의 도덕적 추론이 발달하게 된다는 것이다. 본 논문은 토론수업을 적용하기 위해 10단계의 절차를 제안하고 있다. 이는 크게 연간계획을 수립하는 단계와 토론수업 적용단계로 구분하고 있으며, 후자인 토론수업 적용단계는 다시, 교사의 토론수업 운영계획을 학생들 대상으로 이해를 도모하고(오리엔테이션), 학생들 스스로 논제를 선택하고, 이를 운영할 모둠간 운영 전략을 세우고, 토론의 실제를 위한 기초 준비를 하는 단계와 토론수업이 실제 이루어지는 단계로 세분하고 있다. 연간계획 수립 단계는 교사가 교과서를 재구성하며, 토론수업에 필요한 논제를 추출하고, 이를 위한 수업디자인을 계획하는 등의 활동이 이루어지는 단계이다. 토론수업은 일회적인 행사로는 효과를 거두기 어렵다. 또한 도덕과 교육의 현실에서 종래의 강의식 수업방식을 고집하며, 토론수업을 실시하기 어렵기 때문에, 교사는 필이 교과서를 재구성하여 ,교육과정의 내용과 연계된 토론논제를 추출하고, 이를 운영할 연간계획을 수립해야 한다. 본 연구는 2학년 도덕과 교과서를 4개의 영역으로 나누어 실시하는 방안을 제시하고 있는데, 이는 학교 현장의 교육과정 진행이 주로 정기고사를 기준으로 운영되는 점과 범위 및 단원의 내용 간 연계성을 고려한 것이며, 4개의 영역에서 각각 4개의 논제를 추출하였다. 토론수업 적용단계는 다시 (1)토론수업의 실제를 위한 기초다지기 단계와 (2)토론수업의 실제 단계로 구분된다. (1) 토론수업의 실제를 위한 기초다지기 단계는 교사와 학생이 함께 하는 것이다. 구체적인 활동 방법과 활용 자료의 양식은 논문에 소개하고 있다. 토론수업을 통해 원래 추구하는 소기의 목표를 달성하기 위해서는 학생들의 선행 훈련과 준비가 필요하다. 말하기, 듣기, 논제분석하기, 관련자료 분석하여 주장에 합당한 논거 추출하기(마인드맵을 통한 브레인스토밍 하기), 토론개요서 작성하기 등이 이에 해당하며, 논문에서는 이러한 활동에 필요한 양식과 준비해야 할 것을 자세히 소개하고 있다. 사전에 논제에 대한 이해와 분석을 얼마나 많이, 정확히 했느냐, 논제와 관련한 객관적이고, 신뢰할만한, 설득력 있는 자료를 얼마나 많이 찾아 활용하느냐, 이를 쟁점별로 분석하여 설득력 있게 논거를 찾아내느냐 하는 것이 토론수업 목표달성의 관건이다. 물론 상대측의 주장을 예측해 보고, 이에 대한 반론을 예상하며, 반론꺽기 질문과 답변을 준비하도록 하는 것도 필요하다. 본 논문에서는 그와 같은 활동에 필요한 양식과 유의해야 할 점 등을 담았다. 특히 학생들이 인터넷 등의 자료에 의존하기보다 스스로의 생각과 경험, 지식을 정리하도록 하는 마인드맵 활동에 비중을 두었다. 수업의 실제 단계는 다시 다섯 단계, 즉 ①논제를 소개하고 흥미를 유발하기 위한 자료 제시나 설명, ②토론의 순서에 따른 토론자들의 토론, ③청중들의 참여로 토론내용에 분석 및 판정 등, ④토론내용에 대한 종합 정리 및 교사의 보충 미니강의, ⑤형성평가 및 차시예고로 구성된다. 특히 전개부분의 ‘미니강의’는 자칫 토론수업만으로는 교육과정상 꼭 학습되어야 할 부분이 누락되지 않도록 하기 위해 토론한 내용을 보충하는 방안을 강구해보았다. 위와 같은 토론수업은 마침내 도덕적으로 사고하고 비판하는 능력과 더불어, 자신의 주장을 논리적으로 주장하고, 설득력 있게 표현하는 커뮤니케이션 기술능력도 키워 준다. 토론학습을 반복적으로 경험한 학생들은 토론의 내용뿐만 아니라 적당한 커뮤니케이션 행위(예를 들면 목소리, 표정, 눈맞춤, 말의 속도 등)를 통해 토론효과를 높이고자 노력하게 된다. 상황에 맞는 동작(손짓이나 고갯짓 등)을 보임으로써 신뢰와 설득의 효과를 높일 수 있기 때문이다. 아울러 상대측 주장을 반박하는 단계에서는 상대의 말을 경청하는 자세 및 예의바른 말씨와 정중한 태도 등이 요청되어 토론학습을 통해 학생들에게는 민주시민으로서의 자질도 향상될 수 있다.
Recently the society has raised the importance of debate especially to achieve the goal of 7th curriculum’s moral education. To do so, many efforts have been done such as research and training but those cannot lead us to where we need to go. The main reason of the failure is the lack of proper model...
Recently the society has raised the importance of debate especially to achieve the goal of 7th curriculum’s moral education. To do so, many efforts have been done such as research and training but those cannot lead us to where we need to go. The main reason of the failure is the lack of proper models and analysis which can be applied to the reality. This thesis suggests an ideal debate model which can be applied to the class. The following aspects are the four reasons why the debate model should be used in moral education curriculum. First, the debate educational model can motivate the students and broad their perspective. Second, students can improve their self-learning skills in the whole process of preparation. Third, it can improve students’communication abilities such as expressing own thoughts and paying attention to others which are an essential part of being democratic citizen. Fourth, the students who are in debate should put themselves in other's shoes so they can improve their own power of execution by reasoning other's perspective (role selection ability) and respecting the result (empathy). “Even though the moral education is limited by time and spaces, we need to integrative approach in terms of cohesive, definitive and behavioral if we think” The debate education class is an ideal learning-teaching model to achieve the objective. This thesis is based on Lawrence Kohlberg's theory and makes an application of John brother's pro-con debate learning model. According to Kohlberg, the only way to justify the moral education is motivating moral judgment ability by principle and making student face the moral conflicts that are in debate class. If the students face with the new problems of moral issue they more complicated thought construction and meet cognitive imbalance. To settle those problems they need new forms of thought construction. As a result, they invent new forms and that make it possible to develop superior moral inference. This thesis suggests ten levels to apply debate education class and it can be divided into two categories. The first one is establishing a year plan and the other is applying to the class. The later one can be diversified into three categories: 1) explaining about the debate topic to students (orientation), 2) students choosing argument and preparing for the debate in group, 3) debating in class. The stage of establishing a year plan includes the following activities. Teacher reconstructs the text book, draws out the argument which is necessary for debate class and plans the class design. We can not expect a lot from one time debate class. And we can not succeed unless we change the lecture type class. For those reasons it is crucial to analyze and reconstruct the text book. Considering the fact that a year education curriculum is consist of four regular tests, this thesis divides the second grade of middle school's text book into four categories. It abstracts four arguments from four fields. The stage of applying to the class can be classified into two parts: laying down the foundation for practical instruction and practical stage of class. First part should be done by teacher and students together. The thesis introduces a concrete way and practical data form. Without student's pre-training and preparation, such as speaking, listening, analyzing argument, extracting argument by analyzing data, making an outline, the objective of debate class cannot be achieved. How much and correctly student understand the argument in advance, how well they can find reliable and objective information, and how exactly they can unite the information and get the result are the key of success. Needless to say that anticipating opponent's argument and refutation and arranging attacking question and answer are also important. This thesis introduces the necessary form such as mind map and something we need to bring our attentions to. Practical stage of class can be classified into five categories: 1) presenting data and explanation, 2) debating according to the order, 3) adjudicating and giving feedback, 4) summarizing the debate and giving a teacher's mini lecture, 5) evaluation. Especially we need to be careful about the mini lecture because it has a role to back up the debate not to leave something important out. Such debate class can improve communication skill which requires abilities of morally thinking and criticizing and logically and persuasively expressing their opinions. Students who experience debate class several times would try to do better in not only the contents of debate but also proper nonverbal communication skills such as voice tone, facial expression, eye contact, and so on. They can also be a better democratic citizen because the debate class requires them to listen carefully with open attitudes.
Recently the society has raised the importance of debate especially to achieve the goal of 7th curriculum’s moral education. To do so, many efforts have been done such as research and training but those cannot lead us to where we need to go. The main reason of the failure is the lack of proper models and analysis which can be applied to the reality. This thesis suggests an ideal debate model which can be applied to the class. The following aspects are the four reasons why the debate model should be used in moral education curriculum. First, the debate educational model can motivate the students and broad their perspective. Second, students can improve their self-learning skills in the whole process of preparation. Third, it can improve students’communication abilities such as expressing own thoughts and paying attention to others which are an essential part of being democratic citizen. Fourth, the students who are in debate should put themselves in other's shoes so they can improve their own power of execution by reasoning other's perspective (role selection ability) and respecting the result (empathy). “Even though the moral education is limited by time and spaces, we need to integrative approach in terms of cohesive, definitive and behavioral if we think” The debate education class is an ideal learning-teaching model to achieve the objective. This thesis is based on Lawrence Kohlberg's theory and makes an application of John brother's pro-con debate learning model. According to Kohlberg, the only way to justify the moral education is motivating moral judgment ability by principle and making student face the moral conflicts that are in debate class. If the students face with the new problems of moral issue they more complicated thought construction and meet cognitive imbalance. To settle those problems they need new forms of thought construction. As a result, they invent new forms and that make it possible to develop superior moral inference. This thesis suggests ten levels to apply debate education class and it can be divided into two categories. The first one is establishing a year plan and the other is applying to the class. The later one can be diversified into three categories: 1) explaining about the debate topic to students (orientation), 2) students choosing argument and preparing for the debate in group, 3) debating in class. The stage of establishing a year plan includes the following activities. Teacher reconstructs the text book, draws out the argument which is necessary for debate class and plans the class design. We can not expect a lot from one time debate class. And we can not succeed unless we change the lecture type class. For those reasons it is crucial to analyze and reconstruct the text book. Considering the fact that a year education curriculum is consist of four regular tests, this thesis divides the second grade of middle school's text book into four categories. It abstracts four arguments from four fields. The stage of applying to the class can be classified into two parts: laying down the foundation for practical instruction and practical stage of class. First part should be done by teacher and students together. The thesis introduces a concrete way and practical data form. Without student's pre-training and preparation, such as speaking, listening, analyzing argument, extracting argument by analyzing data, making an outline, the objective of debate class cannot be achieved. How much and correctly student understand the argument in advance, how well they can find reliable and objective information, and how exactly they can unite the information and get the result are the key of success. Needless to say that anticipating opponent's argument and refutation and arranging attacking question and answer are also important. This thesis introduces the necessary form such as mind map and something we need to bring our attentions to. Practical stage of class can be classified into five categories: 1) presenting data and explanation, 2) debating according to the order, 3) adjudicating and giving feedback, 4) summarizing the debate and giving a teacher's mini lecture, 5) evaluation. Especially we need to be careful about the mini lecture because it has a role to back up the debate not to leave something important out. Such debate class can improve communication skill which requires abilities of morally thinking and criticizing and logically and persuasively expressing their opinions. Students who experience debate class several times would try to do better in not only the contents of debate but also proper nonverbal communication skills such as voice tone, facial expression, eye contact, and so on. They can also be a better democratic citizen because the debate class requires them to listen carefully with open attitudes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.