국문초록
체육교사는 교과지도만으로 평가해서는 안 되며 보다 복잡하고 전문적인 역할과 임무가 요구되고 있다. 또한 체육교사는 교사라는 직업적 세계의 특성 때문에 교사의 직업적 문화를 접하고 있다.
이처럼 체육교사는 학생을 교육시키는 사람으로만 평가하기보다는 다각적으로 분석해 보아야 지도자적 특성을 이해할 수가 있을 것이다. 지도한다는 것은 학생에게 기대되는 바람직한 행동을 유도해내고, 그러기 위해서 지도의 환경을 잘 정비하고, 대상자들의 참여활동을 이끌어주고 도와주는 것을 말한다.
이렇게 학습이 이...
국문초록
체육교사는 교과지도만으로 평가해서는 안 되며 보다 복잡하고 전문적인 역할과 임무가 요구되고 있다. 또한 체육교사는 교사라는 직업적 세계의 특성 때문에 교사의 직업적 문화를 접하고 있다.
이처럼 체육교사는 학생을 교육시키는 사람으로만 평가하기보다는 다각적으로 분석해 보아야 지도자적 특성을 이해할 수가 있을 것이다. 지도한다는 것은 학생에게 기대되는 바람직한 행동을 유도해내고, 그러기 위해서 지도의 환경을 잘 정비하고, 대상자들의 참여활동을 이끌어주고 도와주는 것을 말한다.
이렇게 학습이 이루어지는 장에서 지도자가 차지하는 비중은 실로 막대한 것이다. 우수한 지도자가 되기 위해서는 참여자들의 개인적 특성을 파악하고 ,좋은 교육적 효과를 내는데 실제적 경험과 이론적 지식의 정립을 위해 부단히 노력하는 자세가 요구된다고 볼 수 있다. 때문에 보다 효과적인 지도방법을 고안하기 위해서 참여자 지도와 상호 관련된 요인인 전문적 지식, 기술, 운동에 임하는 태도, 지도철학 등을 지니고 있어야 한다.
따라서 본 연구에서는 체육교사들이 학생들에게 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 연구함으로서 학생에 대한 체육수업의 가치성을 인식하고 일선 교사들의 체육수업에 있어서 창조적인 학문의 초석이 되도록 본 연구에서 접근하고자 하였다.
본 연구는 학생들을 대상으로 성별, 학년, 수업효과 인지유형별로 지도유형에 따른 학생들의 만족도의 차이가 있는지 알아보고 체육교사들의 리더십 유형이 학생들의 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 가설적 모형을 설정하고 이를 실증적으로 규명하였는데 이를 위해 본 연구에서는 학생들이 지도교사의 리더십 유형별 선호도에 따른 만족도를 알아보고, 배경변인에 따른 지도교사의 지도 유형 선호도와 선호도에 따른 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하였으며, 지도교사의 지도유형 선호도인 지시학습, 과제학습, 상호학습, 긍정적 보상 등의 지도유형과 신체적 만족도, 인지적 만족도, 사회적 만족도의 관계를 경험적 측정 자료를 이용하여 정량적으로 분석하였다.
결론적으로 체육지도교사의 지도행동 유형에 따라 체육수업 및 교과만족에 영향을 미칠 수 있다는 것을 인식하고, 학생들의 만족이 극대화될 수 있도록 뒷받침 해줄 수 있는 지도행동을 선택하여 지도해야할 것으로 생각된다.
국문초록
체육교사는 교과지도만으로 평가해서는 안 되며 보다 복잡하고 전문적인 역할과 임무가 요구되고 있다. 또한 체육교사는 교사라는 직업적 세계의 특성 때문에 교사의 직업적 문화를 접하고 있다.
이처럼 체육교사는 학생을 교육시키는 사람으로만 평가하기보다는 다각적으로 분석해 보아야 지도자적 특성을 이해할 수가 있을 것이다. 지도한다는 것은 학생에게 기대되는 바람직한 행동을 유도해내고, 그러기 위해서 지도의 환경을 잘 정비하고, 대상자들의 참여활동을 이끌어주고 도와주는 것을 말한다.
이렇게 학습이 이루어지는 장에서 지도자가 차지하는 비중은 실로 막대한 것이다. 우수한 지도자가 되기 위해서는 참여자들의 개인적 특성을 파악하고 ,좋은 교육적 효과를 내는데 실제적 경험과 이론적 지식의 정립을 위해 부단히 노력하는 자세가 요구된다고 볼 수 있다. 때문에 보다 효과적인 지도방법을 고안하기 위해서 참여자 지도와 상호 관련된 요인인 전문적 지식, 기술, 운동에 임하는 태도, 지도철학 등을 지니고 있어야 한다.
따라서 본 연구에서는 체육교사들이 학생들에게 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 연구함으로서 학생에 대한 체육수업의 가치성을 인식하고 일선 교사들의 체육수업에 있어서 창조적인 학문의 초석이 되도록 본 연구에서 접근하고자 하였다.
본 연구는 학생들을 대상으로 성별, 학년, 수업효과 인지유형별로 지도유형에 따른 학생들의 만족도의 차이가 있는지 알아보고 체육교사들의 리더십 유형이 학생들의 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 가설적 모형을 설정하고 이를 실증적으로 규명하였는데 이를 위해 본 연구에서는 학생들이 지도교사의 리더십 유형별 선호도에 따른 만족도를 알아보고, 배경변인에 따른 지도교사의 지도 유형 선호도와 선호도에 따른 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하였으며, 지도교사의 지도유형 선호도인 지시학습, 과제학습, 상호학습, 긍정적 보상 등의 지도유형과 신체적 만족도, 인지적 만족도, 사회적 만족도의 관계를 경험적 측정 자료를 이용하여 정량적으로 분석하였다.
결론적으로 체육지도교사의 지도행동 유형에 따라 체육수업 및 교과만족에 영향을 미칠 수 있다는 것을 인식하고, 학생들의 만족이 극대화될 수 있도록 뒷받침 해줄 수 있는 지도행동을 선택하여 지도해야할 것으로 생각된다.
Abstract
Physical education teachers should not be evaluated based on only their curriculum guidance skills; they are required to play a more complex and professional role. Also physical education teachers are exposed to the unique culture of teachers due to the characteristics of their occ...
Abstract
Physical education teachers should not be evaluated based on only their curriculum guidance skills; they are required to play a more complex and professional role. Also physical education teachers are exposed to the unique culture of teachers due to the characteristics of their occupation. In order to understand the guidance leadership characteristics of physical education teachers, they should be evaluated in a multilateral aspect rather than just a teacher teaching students. Guidance means inducing desirable behaviors from students, maintaining good guidance environment, and motivating students to increase participation. In this sense, the role of the guidance leader is very important. To become a good guidance leader, the teacher must understand the individual characteristics of each student, and strive to establish actual experience as well as theoretical knowledge to enhance the educational effect. So in order to design a more effective guidance methods, physical education teachers need to have high level of professional knowledge, skills, attitude towards sports, and guidance philosophy relating to the guidance of participants. This research will survey the influence of physical education teachers on students so as to acknowledge the value of physical education classes. In addition, the research will approach the issue to enable physical education teachers be become the cornerstone of creative learning.
The level of satisfaction according to the students' sex, grade, and guidance methods corresponding the types of class effect perception was surveyed. Regarding the influence on the level of student satisfaction based on different types of leadership skills in physical education teachers, a model was established closely examined. To inquire into the above issues, the students' level of satisfaction according to their preference of leadership types was investigated, the influence variable factors influencing the preference of leadership types and level of satisfaction was examined, and the relationship between guidance types such as lecture, task/exercise, or interactive learning and physical satisfaction, acknowledgement satisfaction, and social satisfaction was analyzed through experience measurement data.
In conclusion, it seems that certain types of physical education teachers' guidance methods influence the level of satisfaction of physical education class and its curriculum. So, the physical education teachers should chose and utilize the best guidance methods that maximize the level of satisfaction in their students.
Abstract
Physical education teachers should not be evaluated based on only their curriculum guidance skills; they are required to play a more complex and professional role. Also physical education teachers are exposed to the unique culture of teachers due to the characteristics of their occupation. In order to understand the guidance leadership characteristics of physical education teachers, they should be evaluated in a multilateral aspect rather than just a teacher teaching students. Guidance means inducing desirable behaviors from students, maintaining good guidance environment, and motivating students to increase participation. In this sense, the role of the guidance leader is very important. To become a good guidance leader, the teacher must understand the individual characteristics of each student, and strive to establish actual experience as well as theoretical knowledge to enhance the educational effect. So in order to design a more effective guidance methods, physical education teachers need to have high level of professional knowledge, skills, attitude towards sports, and guidance philosophy relating to the guidance of participants. This research will survey the influence of physical education teachers on students so as to acknowledge the value of physical education classes. In addition, the research will approach the issue to enable physical education teachers be become the cornerstone of creative learning.
The level of satisfaction according to the students' sex, grade, and guidance methods corresponding the types of class effect perception was surveyed. Regarding the influence on the level of student satisfaction based on different types of leadership skills in physical education teachers, a model was established closely examined. To inquire into the above issues, the students' level of satisfaction according to their preference of leadership types was investigated, the influence variable factors influencing the preference of leadership types and level of satisfaction was examined, and the relationship between guidance types such as lecture, task/exercise, or interactive learning and physical satisfaction, acknowledgement satisfaction, and social satisfaction was analyzed through experience measurement data.
In conclusion, it seems that certain types of physical education teachers' guidance methods influence the level of satisfaction of physical education class and its curriculum. So, the physical education teachers should chose and utilize the best guidance methods that maximize the level of satisfaction in their students.
주제어
#체육교사 리더십 중등학생 체육수업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.