본 연구는 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 일반적인 정도를 측정하고, 성별, 월령에 따른 차이를 알아보며, 발달과 또래 간 인기도는 어떠한 상관관계가 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달은 어떠하며 성별, 월령에 따라 차이가 있는가?
2. 유아의 또래 간 인기도는 어떠하며 성별, 월령에 따른 차이가 있는가?
3. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도에 소재한 3곳의 공립 유치원에 다니는 만 5세 반 4학급의 유아 108명(남아 56명, 여아 52명)이다. 연구기간은 2009년 3월 30일부터 4월 27일까지로 이 기간 동안 연구보조자 훈련을 받은 담임교사가 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하고 또래 간 인기도를 검사하였다. 연구도구는 교육과학기술부(2008)에서 개발한 ‘영유아 언어 인지 사회ㆍ정서 발달 평가 도구’를 사용하였다. 유아의 발달평가는 유치원 일과에서 교사가 관찰하여 평가할 수 있는 항목을 평가한 후, 관찰되지 않은 항목에 대해서는 유아를 1 : 1로 면접하여 단서를 제시하면서 평가하였다. 평가 시 소요시간은 25 ~ 30분 정도였다. 유아의 또래 간 인기도는 Asher, Agard와 Hymel(1979)이 학령 전 아동에게 맞도록 수정ㆍ보완한 것을 이경옥, 여은진(2006)의 연구에서 사용했는데, 이를 연구자가 검사지의 형태로 변형하여 사용하였다. 유아의 또래 간 인기도 검사는 유아와 반 친구들에 대해서 이야기를 나눈 후, 검사지에 같은 반 유아들을 좋아하는 정도를 세 가지 표정그림에 표시하도록 하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 분석하였다. 먼저 첫 번째 연구문제를 위해 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하여 ...
본 연구는 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 일반적인 정도를 측정하고, 성별, 월령에 따른 차이를 알아보며, 발달과 또래 간 인기도는 어떠한 상관관계가 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달은 어떠하며 성별, 월령에 따라 차이가 있는가?
2. 유아의 또래 간 인기도는 어떠하며 성별, 월령에 따른 차이가 있는가?
3. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도에 소재한 3곳의 공립 유치원에 다니는 만 5세 반 4학급의 유아 108명(남아 56명, 여아 52명)이다. 연구기간은 2009년 3월 30일부터 4월 27일까지로 이 기간 동안 연구보조자 훈련을 받은 담임교사가 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하고 또래 간 인기도를 검사하였다. 연구도구는 교육과학기술부(2008)에서 개발한 ‘영유아 언어 인지 사회ㆍ정서 발달 평가 도구’를 사용하였다. 유아의 발달평가는 유치원 일과에서 교사가 관찰하여 평가할 수 있는 항목을 평가한 후, 관찰되지 않은 항목에 대해서는 유아를 1 : 1로 면접하여 단서를 제시하면서 평가하였다. 평가 시 소요시간은 25 ~ 30분 정도였다. 유아의 또래 간 인기도는 Asher, Agard와 Hymel(1979)이 학령 전 아동에게 맞도록 수정ㆍ보완한 것을 이경옥, 여은진(2006)의 연구에서 사용했는데, 이를 연구자가 검사지의 형태로 변형하여 사용하였다. 유아의 또래 간 인기도 검사는 유아와 반 친구들에 대해서 이야기를 나눈 후, 검사지에 같은 반 유아들을 좋아하는 정도를 세 가지 표정그림에 표시하도록 하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 분석하였다. 먼저 첫 번째 연구문제를 위해 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하여 표준점수로 변환한 후 성별과 월령에 따른 차이를 t검증, 일원분산분석, 사후검증으로 분석하였다. 두 번째 연구문제를 위해 또래 간 인기도를 유아의 집단 수로 나누어 표준점수로 환산한 후 월령과 성별에 따른 차이가 있는지 t검증으로 살펴보았다. 세 번째 연구문제를 위하여 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달 점수와 또래 간 인기도 점수의 상관분석을 실시하였다.
본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 성별과 월령에 따라 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달은 차이가 있었다. 성별에 따른 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 살펴본 결과 여아가 남아보다 발달의 총점이 높았으며, 특히 언어발달에서 유의미하게 점수가 높았다. 이는 생리학적, 문화적 배경의 차이로 인한 성차로 보인다. 따라서 교사는 유아의 발달을 평가할 때 성차를 함께 고려하여 파악하는 것이 중요할 것으로 보인다. 유아의 월령에 따른 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 살펴본 결과, 인지발달영역에서 4세 후반과 5세 전반의 월령에서 유의미한 차이가 나타났다. 이는 연구도구의 발달지표가 다른 발달영역과는 달리 인지영역에서 모두 동일한 문항으로 구성되어 있어 차이가 더 뚜렷하게 나타난 것으로 추측된다. 그 중에서도 좀 더 어린 월령에서 발달의 차이가 유의미하게 나타났다. 유아의 연령이 어릴수록 월령에 따른 발달의 차이는 크다. 따라서 월령에 따른 발달의 차이를 교사가 인식하고 이에 적절한 교육이 이루어져야 할 것이다.
둘째, 또래 간 인기도 전체는 성별, 월령에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 성별에 따른 또래 인기도에 차이가 없는 것은 이경옥, 여은진(2005)과 이선경, 성정숙(2004)의 연구와 일치한다. 그러나 류정임(2000)의 연구와는 불일치한다. 따라서 성별과 또래 간 인기도의 관계는 좀 더 연구할 필요가 있다. 월령 과 또래 간 인기도의 관계 역시 좀 더 연구가 필요하다.
셋째, 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달 과 또래 간 인기도는 유의미한 정적 상관 관계가 있는 것으로 나타났다. 특히 인지발달과 사회ㆍ정서 발달에서 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 취학 후 학습의 기초가 되는 언어, 인지 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도가 관련이 있는 것으로 볼 수 있다. 또한 많은 연구결과에서 밝혀졌듯이 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 인기도가 밀접한 관련이 있는 것으로 보인다. 유아의 발달에 관여하며 지원하는 교사의 능력은 유아의 발달 상태에 대한 인식의 정확성과 효과적인 교육 여부에 달려있다(이석란 ,1995).
또한 교사의 평가나 인식에 기초한 교육은 유아의 발달에 큰 영향을 미친다. 따라서 교사는 유아의 원만한 또래 관계를 형성하도록 지원하기 위해, 성별, 월령에 따른 개별차를 고려하여 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 균형적으로 파악하고 발달을 지원하여야 할 것이다. 특히 유아기는 인성이 발달하는 시기이므로 인지, 사회ㆍ정서 발달이 잘 이루어질 수 있는 교육적 환경을 제공하여, 유아가 건전한 인성을 바탕으로 또래관계를 형성할 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 일반적인 정도를 측정하고, 성별, 월령에 따른 차이를 알아보며, 발달과 또래 간 인기도는 어떠한 상관관계가 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달은 어떠하며 성별, 월령에 따라 차이가 있는가?
2. 유아의 또래 간 인기도는 어떠하며 성별, 월령에 따른 차이가 있는가?
3. 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도의 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도에 소재한 3곳의 공립 유치원에 다니는 만 5세 반 4학급의 유아 108명(남아 56명, 여아 52명)이다. 연구기간은 2009년 3월 30일부터 4월 27일까지로 이 기간 동안 연구보조자 훈련을 받은 담임교사가 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하고 또래 간 인기도를 검사하였다. 연구도구는 교육과학기술부(2008)에서 개발한 ‘영유아 언어 인지 사회ㆍ정서 발달 평가 도구’를 사용하였다. 유아의 발달평가는 유치원 일과에서 교사가 관찰하여 평가할 수 있는 항목을 평가한 후, 관찰되지 않은 항목에 대해서는 유아를 1 : 1로 면접하여 단서를 제시하면서 평가하였다. 평가 시 소요시간은 25 ~ 30분 정도였다. 유아의 또래 간 인기도는 Asher, Agard와 Hymel(1979)이 학령 전 아동에게 맞도록 수정ㆍ보완한 것을 이경옥, 여은진(2006)의 연구에서 사용했는데, 이를 연구자가 검사지의 형태로 변형하여 사용하였다. 유아의 또래 간 인기도 검사는 유아와 반 친구들에 대해서 이야기를 나눈 후, 검사지에 같은 반 유아들을 좋아하는 정도를 세 가지 표정그림에 표시하도록 하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 분석하였다. 먼저 첫 번째 연구문제를 위해 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 평가하여 표준점수로 변환한 후 성별과 월령에 따른 차이를 t검증, 일원분산분석, 사후검증으로 분석하였다. 두 번째 연구문제를 위해 또래 간 인기도를 유아의 집단 수로 나누어 표준점수로 환산한 후 월령과 성별에 따른 차이가 있는지 t검증으로 살펴보았다. 세 번째 연구문제를 위하여 유아의 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달 점수와 또래 간 인기도 점수의 상관분석을 실시하였다.
본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 성별과 월령에 따라 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달은 차이가 있었다. 성별에 따른 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 살펴본 결과 여아가 남아보다 발달의 총점이 높았으며, 특히 언어발달에서 유의미하게 점수가 높았다. 이는 생리학적, 문화적 배경의 차이로 인한 성차로 보인다. 따라서 교사는 유아의 발달을 평가할 때 성차를 함께 고려하여 파악하는 것이 중요할 것으로 보인다. 유아의 월령에 따른 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 살펴본 결과, 인지발달영역에서 4세 후반과 5세 전반의 월령에서 유의미한 차이가 나타났다. 이는 연구도구의 발달지표가 다른 발달영역과는 달리 인지영역에서 모두 동일한 문항으로 구성되어 있어 차이가 더 뚜렷하게 나타난 것으로 추측된다. 그 중에서도 좀 더 어린 월령에서 발달의 차이가 유의미하게 나타났다. 유아의 연령이 어릴수록 월령에 따른 발달의 차이는 크다. 따라서 월령에 따른 발달의 차이를 교사가 인식하고 이에 적절한 교육이 이루어져야 할 것이다.
둘째, 또래 간 인기도 전체는 성별, 월령에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 성별에 따른 또래 인기도에 차이가 없는 것은 이경옥, 여은진(2005)과 이선경, 성정숙(2004)의 연구와 일치한다. 그러나 류정임(2000)의 연구와는 불일치한다. 따라서 성별과 또래 간 인기도의 관계는 좀 더 연구할 필요가 있다. 월령 과 또래 간 인기도의 관계 역시 좀 더 연구가 필요하다.
셋째, 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달 과 또래 간 인기도는 유의미한 정적 상관 관계가 있는 것으로 나타났다. 특히 인지발달과 사회ㆍ정서 발달에서 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 취학 후 학습의 기초가 되는 언어, 인지 사회ㆍ정서 발달과 또래 간 인기도가 관련이 있는 것으로 볼 수 있다. 또한 많은 연구결과에서 밝혀졌듯이 인지, 사회ㆍ정서 발달과 또래 인기도가 밀접한 관련이 있는 것으로 보인다. 유아의 발달에 관여하며 지원하는 교사의 능력은 유아의 발달 상태에 대한 인식의 정확성과 효과적인 교육 여부에 달려있다(이석란 ,1995).
또한 교사의 평가나 인식에 기초한 교육은 유아의 발달에 큰 영향을 미친다. 따라서 교사는 유아의 원만한 또래 관계를 형성하도록 지원하기 위해, 성별, 월령에 따른 개별차를 고려하여 언어, 인지, 사회ㆍ정서 발달을 균형적으로 파악하고 발달을 지원하여야 할 것이다. 특히 유아기는 인성이 발달하는 시기이므로 인지, 사회ㆍ정서 발달이 잘 이루어질 수 있는 교육적 환경을 제공하여, 유아가 건전한 인성을 바탕으로 또래관계를 형성할 수 있도록 해야 할 것이다.
The purpose of this study is to measure children's language, recognition, social ·emotional development and a certain degree of popularity among peers. And it is also to inquire into a difference according to gender and age, and to examine any correlation of development and a popularity among peers....
The purpose of this study is to measure children's language, recognition, social ·emotional development and a certain degree of popularity among peers. And it is also to inquire into a difference according to gender and age, and to examine any correlation of development and a popularity among peers. For these purposes, the following research problems were set up.
1. How are children's language, recognition, and social ·emotional development, and are there any difference depending on gender and age?
2. How is popularity among peers, and are there any difference according to gender and age?
3. How is the relationship between children's language, recognition, social ·emotional development and a popularity among peers
The subjects of this research work are 108 children (56 boys and 52 girls) who go to three different local public kindergartens located in Seoul and Kyunggido. This research was done from March 30th to April 27th, 2009, and during this period, a teacher who underwent a research-assistant training estimated children's language, recognition, social ·emotional development, and examined the popularity among peers. Research tool of "social and emotional development of children" developed by Science and Technology Education(2008) was used. As for children's development evaluation, I estimated some items that can be evaluated through the kindergarten's daily routine, and for the items that was not evaluated, I interviewed children individually, giving them a clue. The time required was about 25 - 30 minutes. As for the children's popularities among peers, Asher, Agard, and Hymel(1979)'s modification that fits the preschool children was used for Lee kyung ok, and Yu heun jin(2006)'s research, and I transformed it into a form of survey sheet. For the inspection of children's popularities among peers, after talking about his classmates with a child, I let him indicate his extent of love to three expression pictures on the survey sheet. The collected data was analyzed according to the research problem.
For the first research problem, I evaluated children's language, recognition, and social ·emotional development, and then converted it to a standard score, and I analyzed the difference according to gender and age into t-verification, one way ANOVA(analysis of variance), and postoptimality examination. For the second research problem, the popularities among peers that were divided by children's number were converted into a standard score, and I looked into it with t-verification if there are any difference according to gender and age. Lastly, for the third research problem, I carried out a correlation analysis between children's language, recognition, social ·emotional development and the popularity score among peers.
To sum up the results of this study, it is as follows. First, according to a child's gender and age, there was a difference of language, recognition, and social ·emotional development. When looking at the language, recognition, and social ·emotional development according to a gender, girl's total score of development was higher, especially in language development. It seems to be due to the physiological and cultural background difference. Therefore, it seems important for a teacher to perceive the difference with the status of child's development. As a result of looking into children's language, recognition, and social ·emotional development according to an age, there was a significant difference in the are of recognition development throughout the age of late 4 to early 5. It is presumed that a difference in recognition area, which is composed of all the same questions, are shown more clearly than other development areas that have different development index of this research tool. Among those, younger age of the moon showed a significant difference. The younger a child is, the more difference according to the age is shown. Therefore, a teacher is to perceive the difference according to the age, and the appropriate training will have to be done.
Secondly, the popularity among peers does not have that significant difference according to gender and age. The fact that there is no difference in popularity among peers according to gender and age corresponds with the research of Lee kyung ok, Yu heun jin(2005), Lee sun kyung, and Sung kyung sook(2004). However, it does not correspond with Lyu jun gim(2000)'s research. Therefore, there is a need to go deeper into the study of the popularity according to gender and age. The research of the relationship between an age and the popularity among peers is needed as well.
Thirdly, children's language, recognition, social ·emotional development and the popularity among peers have a significant correlation, especially in recognition development and social·emotional development. It is believed that the language, recognition, and social ·emotional development, which form the foundation of study when entering a school, are related to the popularity among peers. Also, as it is proved in many studies, popularity among peers is closely connected with recognition and social ·emotional development. Teacher's ability of supporting and involving in child's development depends on the accuracy of recognition and effective education(Lee suk ran, 1995). Also, education based on teacher's evaluation and recognition plays a pivotal role in child's development. Therefore, to support children's smooth relationship, a teacher needs to consider children's individual difference according to gender and age so that he can support children's development. Especially, since babyhood is the stage of personality development, it is essential for a teacher to provide an educational environment that can support a recognition and social ·emotional development so that children can build a good peer relationship, based on a sound human nature.
The purpose of this study is to measure children's language, recognition, social ·emotional development and a certain degree of popularity among peers. And it is also to inquire into a difference according to gender and age, and to examine any correlation of development and a popularity among peers. For these purposes, the following research problems were set up.
1. How are children's language, recognition, and social ·emotional development, and are there any difference depending on gender and age?
2. How is popularity among peers, and are there any difference according to gender and age?
3. How is the relationship between children's language, recognition, social ·emotional development and a popularity among peers
The subjects of this research work are 108 children (56 boys and 52 girls) who go to three different local public kindergartens located in Seoul and Kyunggido. This research was done from March 30th to April 27th, 2009, and during this period, a teacher who underwent a research-assistant training estimated children's language, recognition, social ·emotional development, and examined the popularity among peers. Research tool of "social and emotional development of children" developed by Science and Technology Education(2008) was used. As for children's development evaluation, I estimated some items that can be evaluated through the kindergarten's daily routine, and for the items that was not evaluated, I interviewed children individually, giving them a clue. The time required was about 25 - 30 minutes. As for the children's popularities among peers, Asher, Agard, and Hymel(1979)'s modification that fits the preschool children was used for Lee kyung ok, and Yu heun jin(2006)'s research, and I transformed it into a form of survey sheet. For the inspection of children's popularities among peers, after talking about his classmates with a child, I let him indicate his extent of love to three expression pictures on the survey sheet. The collected data was analyzed according to the research problem.
For the first research problem, I evaluated children's language, recognition, and social ·emotional development, and then converted it to a standard score, and I analyzed the difference according to gender and age into t-verification, one way ANOVA(analysis of variance), and postoptimality examination. For the second research problem, the popularities among peers that were divided by children's number were converted into a standard score, and I looked into it with t-verification if there are any difference according to gender and age. Lastly, for the third research problem, I carried out a correlation analysis between children's language, recognition, social ·emotional development and the popularity score among peers.
To sum up the results of this study, it is as follows. First, according to a child's gender and age, there was a difference of language, recognition, and social ·emotional development. When looking at the language, recognition, and social ·emotional development according to a gender, girl's total score of development was higher, especially in language development. It seems to be due to the physiological and cultural background difference. Therefore, it seems important for a teacher to perceive the difference with the status of child's development. As a result of looking into children's language, recognition, and social ·emotional development according to an age, there was a significant difference in the are of recognition development throughout the age of late 4 to early 5. It is presumed that a difference in recognition area, which is composed of all the same questions, are shown more clearly than other development areas that have different development index of this research tool. Among those, younger age of the moon showed a significant difference. The younger a child is, the more difference according to the age is shown. Therefore, a teacher is to perceive the difference according to the age, and the appropriate training will have to be done.
Secondly, the popularity among peers does not have that significant difference according to gender and age. The fact that there is no difference in popularity among peers according to gender and age corresponds with the research of Lee kyung ok, Yu heun jin(2005), Lee sun kyung, and Sung kyung sook(2004). However, it does not correspond with Lyu jun gim(2000)'s research. Therefore, there is a need to go deeper into the study of the popularity according to gender and age. The research of the relationship between an age and the popularity among peers is needed as well.
Thirdly, children's language, recognition, social ·emotional development and the popularity among peers have a significant correlation, especially in recognition development and social·emotional development. It is believed that the language, recognition, and social ·emotional development, which form the foundation of study when entering a school, are related to the popularity among peers. Also, as it is proved in many studies, popularity among peers is closely connected with recognition and social ·emotional development. Teacher's ability of supporting and involving in child's development depends on the accuracy of recognition and effective education(Lee suk ran, 1995). Also, education based on teacher's evaluation and recognition plays a pivotal role in child's development. Therefore, to support children's smooth relationship, a teacher needs to consider children's individual difference according to gender and age so that he can support children's development. Especially, since babyhood is the stage of personality development, it is essential for a teacher to provide an educational environment that can support a recognition and social ·emotional development so that children can build a good peer relationship, based on a sound human nature.
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