현대 사회는 디지털화된 매체들을 이용하여 가장 빠르게 의미 전달 수단으로 작용할 수 있는 시각 이미지들을 사용한 의사소통을 시도하고 있다. 이런 시각적 이미지들은 폭발적으로 증가하고 있으며 의식적·무의식적으로 접하게 되는 현대 사회의 네트워크 속에서 가장 적극적인 의사소통 수단으로 자리매김하였다. 디지털화된 사회 속에의 학생들에게 필요한 능력은 빠르게 변화하는 사회 문화적 환경에 능동적으로 반응하고 대처할 수 있는 능력을 키워줄 수 있는 시각문화 교육에서의 시각적 의사소통 능력이다. 시각문화의 기반을 이루는 뉴미디어 테크놀로지(new-media technology)는 현대 미술에 ...
현대 사회는 디지털화된 매체들을 이용하여 가장 빠르게 의미 전달 수단으로 작용할 수 있는 시각 이미지들을 사용한 의사소통을 시도하고 있다. 이런 시각적 이미지들은 폭발적으로 증가하고 있으며 의식적·무의식적으로 접하게 되는 현대 사회의 네트워크 속에서 가장 적극적인 의사소통 수단으로 자리매김하였다. 디지털화된 사회 속에의 학생들에게 필요한 능력은 빠르게 변화하는 사회 문화적 환경에 능동적으로 반응하고 대처할 수 있는 능력을 키워줄 수 있는 시각문화 교육에서의 시각적 의사소통 능력이다. 시각문화의 기반을 이루는 뉴미디어 테크놀로지(new-media technology)는 현대 미술에 미디어 아트(Media Art)라는 새로운 예술 형태와 개념을 생산하게 하였다. 미디어 아트는 현대 사회의 실제적인 시각적 의사소통 방식의 대부분을 차지하는 디지털화된 시각문화 현상과 표현수단, 방식에서 가장 밀접하게 연관된 미술영역으로 현대 사회에서 요구하는 시각적 의사소통능력 향상을 위한 수단으로서 미술교육과정에서의 미디어 아트에 대한 감상, 표현 교육은 학생들이 생활 속에서 만나게 되는 시각적 의사소통 과정에서 능동적인 주체자로 의사소통할 수 있는 능력을 갖도록 지도할 수 있다. 그러므로 이 연구에서는 미디어 아트(Media art)의 다양한 작품과 표현방식을 활용하여 빠르게 변화하고 있는 현대사회의 영상매체 속에서 학생들의 뚜렷한 주관 속에서 자신을 표현하고 상대방을 이해하는 시각적 의사소통 능력을 키울 수 있는 미디어 아트 교육 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 절차를 거쳤다. 먼저 미디어 아트의 개념과 발생과정을 연구하여 미디어 아트의 유형과 특성을 분석, 정리하여 이를 통해 미디어 아트 교육의 가치를 제시한다. 그리고 시각적 의사소통, 미디어 아트의 소통방식을 비교하여 시각적 의사소통과 미디어 아트의 관계를 모색하고 미술교육에서의 시각 미디어 교육을 알아보아 시각적 의사소통 능력을 위한 미디어 아트 교육 방향을 제시한다. 마직막으로 시각적 의사소통능력을 시키기 위한 교육의 실제를 제시하며 교육 방법을 적용하여 결과를 분석한다. 연구 결과, 미디어 아트가 현대 사회의 실제적인 시각적 의사소통 방식의 대부분을 차지하는 디지털화된 시각문화 현상과 표현수단, 방식에서 가장 밀접하게 연관된 미술영역이라는 점에 주목하여 시각적 의사소통 능력을 위한 미디어 아트 교육 방법을 적용한 결과는 다음과 같다. 첫째, 태도적 측면에서 학생들은 새로운 미술 표현 방식에 관심을 나타내며 프로그램에 적극적으로 참여 하였다. 그리고 미술에 대한 학생들의 의식에도 변화 있었으며 이미지를 읽고 표현하는 시각적 의사소통을 적극 활용하려는 모습을 보였다. 둘째, 작품에 자신의 사회·문화적 측면을 표현하려는 노력이 증가하였다. 연구 이후 자신이 표현하고자 하는 바와 주제를 자신의 삶과 관련된 내용적 측면을 고려하려는 시도가 보였다. 셋째, 동영상 프로그램은 컴퓨터 매체를 활용한 새로운 창조활동으로 학생들에게 프로그래밍의 경험을 제공하여 자신이 프로그램을 계획하여 표현하고자 하는 문제 탐색·해결 능력을 고무시켰다. 넷째, 일상생활에서 접하는 미디어들에 게임을 하거나 재미있는 글과 사진, 동영상을 보기 위한 소비적인 이용뿐만 아니라 원하는 결과물을 만들어 내는 생산적인 이용을 가능하게 하였다. 다섯째, 친구들과 의사소통하고 협동하며 작품을 제작, 표현하는 기회의 제공으로 친구들과의 상호관계가 원만해졌다. 특히, 프로젝션을 이용한 수업은 친구들과 자신의 변화에 관심을 기울이도록 하여 친구들의 숨은 장점에 대한 관심으로 연결되었다. 여섯째, 미디어 아트에 대한 흥미는 예술에 대한 흥미로 연결되었으며 이는 예술을 표현으로 제약하였던 과거 미술 표현 활동에 대한 부담감을 감소하고 예술의 놀이적 측면을 증가시켰다. 위에서 살펴본 바와 같이 시각적 의사소통을 위한 미디어 아트 교육을 통하여 학생들은 시각적 이미지를 활용한 시각적 의사소통의 다양성을 경험하였으며 이는 의사소통에 자신감을 향상시켰다. 이러한 경험은 학생들로 하여금 적극적이고 창의적이며 능동적인 시각문화의 주체자로서 미래사회를 주도해 나가는 역할을 하게 할 것이다.
현대 사회는 디지털화된 매체들을 이용하여 가장 빠르게 의미 전달 수단으로 작용할 수 있는 시각 이미지들을 사용한 의사소통을 시도하고 있다. 이런 시각적 이미지들은 폭발적으로 증가하고 있으며 의식적·무의식적으로 접하게 되는 현대 사회의 네트워크 속에서 가장 적극적인 의사소통 수단으로 자리매김하였다. 디지털화된 사회 속에의 학생들에게 필요한 능력은 빠르게 변화하는 사회 문화적 환경에 능동적으로 반응하고 대처할 수 있는 능력을 키워줄 수 있는 시각문화 교육에서의 시각적 의사소통 능력이다. 시각문화의 기반을 이루는 뉴미디어 테크놀로지(new-media technology)는 현대 미술에 미디어 아트(Media Art)라는 새로운 예술 형태와 개념을 생산하게 하였다. 미디어 아트는 현대 사회의 실제적인 시각적 의사소통 방식의 대부분을 차지하는 디지털화된 시각문화 현상과 표현수단, 방식에서 가장 밀접하게 연관된 미술영역으로 현대 사회에서 요구하는 시각적 의사소통능력 향상을 위한 수단으로서 미술교육과정에서의 미디어 아트에 대한 감상, 표현 교육은 학생들이 생활 속에서 만나게 되는 시각적 의사소통 과정에서 능동적인 주체자로 의사소통할 수 있는 능력을 갖도록 지도할 수 있다. 그러므로 이 연구에서는 미디어 아트(Media art)의 다양한 작품과 표현방식을 활용하여 빠르게 변화하고 있는 현대사회의 영상매체 속에서 학생들의 뚜렷한 주관 속에서 자신을 표현하고 상대방을 이해하는 시각적 의사소통 능력을 키울 수 있는 미디어 아트 교육 방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 절차를 거쳤다. 먼저 미디어 아트의 개념과 발생과정을 연구하여 미디어 아트의 유형과 특성을 분석, 정리하여 이를 통해 미디어 아트 교육의 가치를 제시한다. 그리고 시각적 의사소통, 미디어 아트의 소통방식을 비교하여 시각적 의사소통과 미디어 아트의 관계를 모색하고 미술교육에서의 시각 미디어 교육을 알아보아 시각적 의사소통 능력을 위한 미디어 아트 교육 방향을 제시한다. 마직막으로 시각적 의사소통능력을 시키기 위한 교육의 실제를 제시하며 교육 방법을 적용하여 결과를 분석한다. 연구 결과, 미디어 아트가 현대 사회의 실제적인 시각적 의사소통 방식의 대부분을 차지하는 디지털화된 시각문화 현상과 표현수단, 방식에서 가장 밀접하게 연관된 미술영역이라는 점에 주목하여 시각적 의사소통 능력을 위한 미디어 아트 교육 방법을 적용한 결과는 다음과 같다. 첫째, 태도적 측면에서 학생들은 새로운 미술 표현 방식에 관심을 나타내며 프로그램에 적극적으로 참여 하였다. 그리고 미술에 대한 학생들의 의식에도 변화 있었으며 이미지를 읽고 표현하는 시각적 의사소통을 적극 활용하려는 모습을 보였다. 둘째, 작품에 자신의 사회·문화적 측면을 표현하려는 노력이 증가하였다. 연구 이후 자신이 표현하고자 하는 바와 주제를 자신의 삶과 관련된 내용적 측면을 고려하려는 시도가 보였다. 셋째, 동영상 프로그램은 컴퓨터 매체를 활용한 새로운 창조활동으로 학생들에게 프로그래밍의 경험을 제공하여 자신이 프로그램을 계획하여 표현하고자 하는 문제 탐색·해결 능력을 고무시켰다. 넷째, 일상생활에서 접하는 미디어들에 게임을 하거나 재미있는 글과 사진, 동영상을 보기 위한 소비적인 이용뿐만 아니라 원하는 결과물을 만들어 내는 생산적인 이용을 가능하게 하였다. 다섯째, 친구들과 의사소통하고 협동하며 작품을 제작, 표현하는 기회의 제공으로 친구들과의 상호관계가 원만해졌다. 특히, 프로젝션을 이용한 수업은 친구들과 자신의 변화에 관심을 기울이도록 하여 친구들의 숨은 장점에 대한 관심으로 연결되었다. 여섯째, 미디어 아트에 대한 흥미는 예술에 대한 흥미로 연결되었으며 이는 예술을 표현으로 제약하였던 과거 미술 표현 활동에 대한 부담감을 감소하고 예술의 놀이적 측면을 증가시켰다. 위에서 살펴본 바와 같이 시각적 의사소통을 위한 미디어 아트 교육을 통하여 학생들은 시각적 이미지를 활용한 시각적 의사소통의 다양성을 경험하였으며 이는 의사소통에 자신감을 향상시켰다. 이러한 경험은 학생들로 하여금 적극적이고 창의적이며 능동적인 시각문화의 주체자로서 미래사회를 주도해 나가는 역할을 하게 할 것이다.
The modern society attempts to have communications using the visual images to play a role of a means to deliver meanings at the fastest speed with the use of the digitized media. These visual images are explosively increasing and positioned as the most active means of communication in the networks o...
The modern society attempts to have communications using the visual images to play a role of a means to deliver meanings at the fastest speed with the use of the digitized media. These visual images are explosively increasing and positioned as the most active means of communication in the networks of modern society, which can be accessed consciously or unconsciously. The abilities necessary for students in the digitized society include the abilities of visual communication in the visual and cultural education to be able to increase their abilities to actively respond and have measures to the social and cultural environments that are rapidly changing. The new-media technology underlying the base of visual culture created the new pattern and concept of art called the media art in the modern art. The media art refers to means to increase the abilities of visual communication required in the modern society as part of art most closely related to the phenomena of visual culture, expressive means and methods in a digitized manner, which occupies most of the visual communication way actually in the modern society. For such reasons, the education for the appreciation and expression of media art in the art curriculum enables us to provide the teaching to have the abilities to communications as the active entity in the process of visual communication that can be met in the life for students. Accordingly, this study aims at suggesting the educational method of media art to increase the abilities of visual communication to understand the other parties while they are expressing themselves in the clear subjective for students in the middle of rapidly changing image media in the modern society with the use of expressive methods along with various works in the media are. In order to achieve the goals of this study, the following procedures have been done. First, this study suggests the value of media art education through analyzing and arranging the types and characteristics of media art from research on the concept and originating process. In addition, it suggests the directions of media art education for the abilities of visual communication from identifying the visual media education in the art education while seeking for relationships between the visual communication and the media art by comparing the visual communication with the communication of media art. Finally, it suggests the reality of education to increase the abilities of visual communication, and analyzes the results by applying the educational methods. Noting that the phenomena of digitized visual culture and the art area most closely related in the expressive means and methods that the media art occupies the most of the visual communication ways actually in the modern society as a result of research, the study has the following findings applicable to the media art education methods to increase the abilities of visual communication. First, students actively participated in the programs with their interests in the new ways to express art in terms of attitudes. In addition, the perception of students to art was changed in their appearance to actively use the visual communication to read and express images. Second, efforts were increased to express their social and cultural aspects for their works. Attempts could be read in consideration of contents related to their life with themes as well as their expressions after the research. Third, programs with movie clips stimulated their abilities to explore and solve problems with programs to have their plans and expressions by providing the programming experience to students with the new creative activities using the computer media. Fourth, the productive use was made possible in creating their desired outcomes, as well as their use of consumption to view the interesting writings, photos and movie clips while they were playing games with media to which they have access in their daily life. Fifth, the mutual relationships became amicable with friends with opportunities to make and express works in communication and cooperation with friends. Especially, the classes with the use of projection were linked with their interests in the hidden advantaged of friends by making them pay attention to changes in friends including oneself. Sixth, interests in the media art were linked to art, which increased the playing aspects of art while decreasing the burden on the activities of artistic expressions in the past as restrictions that art was limited to expressions. As described above, students could experience the diverse nature of visual communication using the visual images through the media art education for the visual communications, which increased the confidence in their communications. Such experiences will ensure students to play a role of leading the future society as an entity of the aggressive, creative and active visual culture.
The modern society attempts to have communications using the visual images to play a role of a means to deliver meanings at the fastest speed with the use of the digitized media. These visual images are explosively increasing and positioned as the most active means of communication in the networks of modern society, which can be accessed consciously or unconsciously. The abilities necessary for students in the digitized society include the abilities of visual communication in the visual and cultural education to be able to increase their abilities to actively respond and have measures to the social and cultural environments that are rapidly changing. The new-media technology underlying the base of visual culture created the new pattern and concept of art called the media art in the modern art. The media art refers to means to increase the abilities of visual communication required in the modern society as part of art most closely related to the phenomena of visual culture, expressive means and methods in a digitized manner, which occupies most of the visual communication way actually in the modern society. For such reasons, the education for the appreciation and expression of media art in the art curriculum enables us to provide the teaching to have the abilities to communications as the active entity in the process of visual communication that can be met in the life for students. Accordingly, this study aims at suggesting the educational method of media art to increase the abilities of visual communication to understand the other parties while they are expressing themselves in the clear subjective for students in the middle of rapidly changing image media in the modern society with the use of expressive methods along with various works in the media are. In order to achieve the goals of this study, the following procedures have been done. First, this study suggests the value of media art education through analyzing and arranging the types and characteristics of media art from research on the concept and originating process. In addition, it suggests the directions of media art education for the abilities of visual communication from identifying the visual media education in the art education while seeking for relationships between the visual communication and the media art by comparing the visual communication with the communication of media art. Finally, it suggests the reality of education to increase the abilities of visual communication, and analyzes the results by applying the educational methods. Noting that the phenomena of digitized visual culture and the art area most closely related in the expressive means and methods that the media art occupies the most of the visual communication ways actually in the modern society as a result of research, the study has the following findings applicable to the media art education methods to increase the abilities of visual communication. First, students actively participated in the programs with their interests in the new ways to express art in terms of attitudes. In addition, the perception of students to art was changed in their appearance to actively use the visual communication to read and express images. Second, efforts were increased to express their social and cultural aspects for their works. Attempts could be read in consideration of contents related to their life with themes as well as their expressions after the research. Third, programs with movie clips stimulated their abilities to explore and solve problems with programs to have their plans and expressions by providing the programming experience to students with the new creative activities using the computer media. Fourth, the productive use was made possible in creating their desired outcomes, as well as their use of consumption to view the interesting writings, photos and movie clips while they were playing games with media to which they have access in their daily life. Fifth, the mutual relationships became amicable with friends with opportunities to make and express works in communication and cooperation with friends. Especially, the classes with the use of projection were linked with their interests in the hidden advantaged of friends by making them pay attention to changes in friends including oneself. Sixth, interests in the media art were linked to art, which increased the playing aspects of art while decreasing the burden on the activities of artistic expressions in the past as restrictions that art was limited to expressions. As described above, students could experience the diverse nature of visual communication using the visual images through the media art education for the visual communications, which increased the confidence in their communications. Such experiences will ensure students to play a role of leading the future society as an entity of the aggressive, creative and active visual culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.