본 연구는 일반계 고교 교육과정의 특성화와 다양화 방안의 하나인 연극영화 교육과정 편성 방안에 대한 연구이다. 이를 위해 각국 연극영화 교육과정의 실태 분석, 우리나라에서의 연극영화 교육에 대한 요구 조사, 교육과정기준 시안 개발을 실시하였다. 첫 단계로 국내외의 예술교육과정 실태조사를 통해 교육과정에서 예술 교육의 역할과 위상을 탐색 및 연극영화 교육과정 분석을 통해 연극영화 교과목의 성격, 목표와 내용요소 기준에의 시사점을 도출했다. 다음으로 중학교 2학년 학생들을 대상으로 연극영화 교육에 대한 요구 조사를 실시하여, 연극영화 교육과정 편성에 대한 필요성을 확인하였다. 끝으로 일반계 고등학교에서의 연극영화 교육과정 편성 방안으로 연극영화 교육과정기준의 시안을 개발하였다. 본 연구에서는 문헌연구, 조사연구, 개발연구 방법이 사용되었다. 본 연구 결과는 기존의 문ㆍ이과식 과정에서 벗어나 예술 과정의 다양화 방안의 대안으로 연극영화로 진학하고자 하는 학생들에게 적합한 ...
본 연구는 일반계 고교 교육과정의 특성화와 다양화 방안의 하나인 연극영화 교육과정 편성 방안에 대한 연구이다. 이를 위해 각국 연극영화 교육과정의 실태 분석, 우리나라에서의 연극영화 교육에 대한 요구 조사, 교육과정기준 시안 개발을 실시하였다. 첫 단계로 국내외의 예술교육과정 실태조사를 통해 교육과정에서 예술 교육의 역할과 위상을 탐색 및 연극영화 교육과정 분석을 통해 연극영화 교과목의 성격, 목표와 내용요소 기준에의 시사점을 도출했다. 다음으로 중학교 2학년 학생들을 대상으로 연극영화 교육에 대한 요구 조사를 실시하여, 연극영화 교육과정 편성에 대한 필요성을 확인하였다. 끝으로 일반계 고등학교에서의 연극영화 교육과정 편성 방안으로 연극영화 교육과정기준의 시안을 개발하였다. 본 연구에서는 문헌연구, 조사연구, 개발연구 방법이 사용되었다. 본 연구 결과는 기존의 문ㆍ이과식 과정에서 벗어나 예술 과정의 다양화 방안의 대안으로 연극영화로 진학하고자 하는 학생들에게 적합한 학습기회를 제공하고자 하였으며, 선택중심 교육과정의 정상화에 기여하고자 하였다.
본 연구는 일반계 고교 교육과정의 특성화와 다양화 방안의 하나인 연극영화 교육과정 편성 방안에 대한 연구이다. 이를 위해 각국 연극영화 교육과정의 실태 분석, 우리나라에서의 연극영화 교육에 대한 요구 조사, 교육과정기준 시안 개발을 실시하였다. 첫 단계로 국내외의 예술교육과정 실태조사를 통해 교육과정에서 예술 교육의 역할과 위상을 탐색 및 연극영화 교육과정 분석을 통해 연극영화 교과목의 성격, 목표와 내용요소 기준에의 시사점을 도출했다. 다음으로 중학교 2학년 학생들을 대상으로 연극영화 교육에 대한 요구 조사를 실시하여, 연극영화 교육과정 편성에 대한 필요성을 확인하였다. 끝으로 일반계 고등학교에서의 연극영화 교육과정 편성 방안으로 연극영화 교육과정기준의 시안을 개발하였다. 본 연구에서는 문헌연구, 조사연구, 개발연구 방법이 사용되었다. 본 연구 결과는 기존의 문ㆍ이과식 과정에서 벗어나 예술 과정의 다양화 방안의 대안으로 연극영화로 진학하고자 하는 학생들에게 적합한 학습기회를 제공하고자 하였으며, 선택중심 교육과정의 정상화에 기여하고자 하였다.
The curriculum of theater and film has been organized mostly on arts high schools which are specialized high schools or on vocational and the other specialized high schools. However, since in general high schools that for regular classes has not been developed the right for learning of students who ...
The curriculum of theater and film has been organized mostly on arts high schools which are specialized high schools or on vocational and the other specialized high schools. However, since in general high schools that for regular classes has not been developed the right for learning of students who want to major in theater and film. Thus, to diversify and specialize the curriculum of general high schools, this thesis suggests an organization plan of the curriculum of theater and film in general high schools, which has been neglected in general high schools and even in arts subjects. The contents of this thesis are as follows. First, thesis analyzes arts education in education and the curriculum of theater and film in the inside and outside of Korea. Second, it examines needs of students for education of theater and film. Third, it develops a curriculum standard of theater and film for an organization plan of the curriculum of theater and film. The developed standard is composed of four parts which are for understanding, for creation and representation, for analysis and appreciation, and for unification and course to organize educational contents in the curriculum of theater and film. It will suggest a guideline to set an education goal for breeding students who can actively enjoy culture and arts as cultural citizens. This thesis will suggest objectives and a direction to theater and film education to teachers and lecturers who teach theater and film in general high schools. In addition, it will provide many suggestions for the position and the role to theater and film education in arts education to curriculum researchers.
The curriculum of theater and film has been organized mostly on arts high schools which are specialized high schools or on vocational and the other specialized high schools. However, since in general high schools that for regular classes has not been developed the right for learning of students who want to major in theater and film. Thus, to diversify and specialize the curriculum of general high schools, this thesis suggests an organization plan of the curriculum of theater and film in general high schools, which has been neglected in general high schools and even in arts subjects. The contents of this thesis are as follows. First, thesis analyzes arts education in education and the curriculum of theater and film in the inside and outside of Korea. Second, it examines needs of students for education of theater and film. Third, it develops a curriculum standard of theater and film for an organization plan of the curriculum of theater and film. The developed standard is composed of four parts which are for understanding, for creation and representation, for analysis and appreciation, and for unification and course to organize educational contents in the curriculum of theater and film. It will suggest a guideline to set an education goal for breeding students who can actively enjoy culture and arts as cultural citizens. This thesis will suggest objectives and a direction to theater and film education to teachers and lecturers who teach theater and film in general high schools. In addition, it will provide many suggestions for the position and the role to theater and film education in arts education to curriculum researchers.
주제어
#일반계 고교 교육과정의 특성화 일반계 고교 교육과정의 다양화 예술 교육과정 연극영화 교육과정 연극영화 교육과정의 편성
학위논문 정보
저자
유지선
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
홍후조
발행연도
2009
총페이지
ix, 141 p.
키워드
일반계 고교 교육과정의 특성화 일반계 고교 교육과정의 다양화 예술 교육과정 연극영화 교육과정 연극영화 교육과정의 편성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.