2015 개정 교육과정의 창의·융합 교육을 위한 연극 교과 교육의 방향성 모색 : 고등학교 공통과목 국어를 중심으로 A Study on the Direction of Drama Education for Creative and Convergence Education in the 2015 Revision Curriculum원문보기
2015 개정 교육과정에서는 창조경제 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 창의 융합형 인재가 갖추어야 할 역량을 제시하였다. 자기관리 역량, 지식정보처리 역량, 창의융합 사고 역량, 심미적 ...
2015 개정 교육과정에서는 창조경제 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 창의 융합형 인재가 갖추어야 할 역량을 제시하였다. 자기관리 역량, 지식정보처리 역량, 창의융합 사고 역량, 심미적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량이 그것이다. 이 여섯 가지 역량은 제각각 발휘되기 보다는 창의, 융합, 인성이라는 축으로 통합되는 것을 목표로 하고 있다 교과 내 통합과 교과 창의・융합을 주요 개정 방향으로 하고 있으며, 이러한 방향성에 맞추어 각 교과에서는 연구와 함께 교육현장에 적용하고 있다. 그러나 연극은 아직까지 많은 연구가 이루어지지 않고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구는 2015 개정 교육과정에서 중요하게 제시되고 있는 교과 창의・융합 교육을 실현하기 위한 연극 교과 교육의 방향성을 모색하는 것으로 교육 전문가들의 의견과 본 연구자의 경험을 바탕으로 사례분석과 함께 관련예시를 들어 연극 교육의 시사점과 가능성을 제시하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 제2장에서는 2015 개정 교육과정에 대하여 살펴보았다. 그 첫 번째 과정으로 2015 개정 교육과정의 목표와 내용을 살펴보고 교육의 방향성과 목적, 바라는 인간상을 통해 교육방법 연구의 기준을 세워 연구를 하고자 하였다. 그리고 2015 개정 연극 교육과정의 목표와 내용을 살펴보고 2015 개정 교육과정에서 연극이 갖는 의미를 알아보았다. 제3장에서는 2015 개정 교육과정에서 중요하게 제시되는 원리인 창의・융합에 대하여 알아보았다. 이를 위해 창의・융합에 대한 개념을 알아보고 통합, 융합, 교과 내 통합, 교과 창의・융합 등의 개념을 정리하였다. 그리고 각 교과별로 이루어지는 창의・융합 교육의 구성 양상에 대하여 알아보았다. 제4장에서는 연극 교육과 창의・융합 교육에 대하여 알아보았다. 첫째로 연극 교육이 실제 학교 현장에서 어떻게 이루어지고 있는지 어떤 방법과 형식으로 교육이 이루어지고 있는지 알아보았다. 둘째로 실제 현장에서 가지는 연극 교육의 한계와 과제들을 알아보았다. 그리고 연극 교육이 나아가야할 방향은 이러한 한계와 과제를 풀어나가는 것이며 그 방법으로 2015 개정 교육과정의 교과 창의・융합 구성 방향에 맞추어 고등학교 공통과목 국어를 중심으로 연극 교육의 교수-학습과정 안을 예시로 제시하였다. 본 논문은 2015 개정 교육과정에서 주요하게 제시된 인간상과 역량에 부합하는 교육으로써의 연극의 의미를 알아보고, 교과 창의・융합 교육을 위한 연극 교과의 교육과정을 사례를 분석하고 고등학교 공통과목 국어의 학습목표와 내용을 중심으로 활용하여 교수-학습과정을 개발함으로써 연극 교과 교육의 방향성을 모색하였다는 것에 의의가 있다.
2015 개정 교육과정에서는 창조경제 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 창의 융합형 인재가 갖추어야 할 역량을 제시하였다. 자기관리 역량, 지식정보처리 역량, 창의융합 사고 역량, 심미적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량이 그것이다. 이 여섯 가지 역량은 제각각 발휘되기 보다는 창의, 융합, 인성이라는 축으로 통합되는 것을 목표로 하고 있다 교과 내 통합과 교과 창의・융합을 주요 개정 방향으로 하고 있으며, 이러한 방향성에 맞추어 각 교과에서는 연구와 함께 교육현장에 적용하고 있다. 그러나 연극은 아직까지 많은 연구가 이루어지지 않고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구는 2015 개정 교육과정에서 중요하게 제시되고 있는 교과 창의・융합 교육을 실현하기 위한 연극 교과 교육의 방향성을 모색하는 것으로 교육 전문가들의 의견과 본 연구자의 경험을 바탕으로 사례분석과 함께 관련예시를 들어 연극 교육의 시사점과 가능성을 제시하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 제2장에서는 2015 개정 교육과정에 대하여 살펴보았다. 그 첫 번째 과정으로 2015 개정 교육과정의 목표와 내용을 살펴보고 교육의 방향성과 목적, 바라는 인간상을 통해 교육방법 연구의 기준을 세워 연구를 하고자 하였다. 그리고 2015 개정 연극 교육과정의 목표와 내용을 살펴보고 2015 개정 교육과정에서 연극이 갖는 의미를 알아보았다. 제3장에서는 2015 개정 교육과정에서 중요하게 제시되는 원리인 창의・융합에 대하여 알아보았다. 이를 위해 창의・융합에 대한 개념을 알아보고 통합, 융합, 교과 내 통합, 교과 창의・융합 등의 개념을 정리하였다. 그리고 각 교과별로 이루어지는 창의・융합 교육의 구성 양상에 대하여 알아보았다. 제4장에서는 연극 교육과 창의・융합 교육에 대하여 알아보았다. 첫째로 연극 교육이 실제 학교 현장에서 어떻게 이루어지고 있는지 어떤 방법과 형식으로 교육이 이루어지고 있는지 알아보았다. 둘째로 실제 현장에서 가지는 연극 교육의 한계와 과제들을 알아보았다. 그리고 연극 교육이 나아가야할 방향은 이러한 한계와 과제를 풀어나가는 것이며 그 방법으로 2015 개정 교육과정의 교과 창의・융합 구성 방향에 맞추어 고등학교 공통과목 국어를 중심으로 연극 교육의 교수-학습과정 안을 예시로 제시하였다. 본 논문은 2015 개정 교육과정에서 주요하게 제시된 인간상과 역량에 부합하는 교육으로써의 연극의 의미를 알아보고, 교과 창의・융합 교육을 위한 연극 교과의 교육과정을 사례를 분석하고 고등학교 공통과목 국어의 학습목표와 내용을 중심으로 활용하여 교수-학습과정을 개발함으로써 연극 교과 교육의 방향성을 모색하였다는 것에 의의가 있다.
The 2015 revised curriculum presented capabilities that creative convergence talent with core capabilities required by the creative economy society should possess. They are self-managing capacity, knowledge and information processing capacity, creative fusion thinking capacity, aesthetic sensibility...
The 2015 revised curriculum presented capabilities that creative convergence talent with core capabilities required by the creative economy society should possess. They are self-managing capacity, knowledge and information processing capacity, creative fusion thinking capacity, aesthetic sensibility capacity, communication capacity and community capacity. These six capabilities are aimed at integrating into an axis of creativity, convergence and character rather than being used in various ways. Integrations within the school curriculum and creative and convergence of the school curriculum are in the main direction of revision, and in line with this direction, each subject is applied to the educational field along with research. But the reality is that there is not much research on the play yet. Therefore, this study seeks direction of Drama education to realize education of creative and convergence of drama, which is important in the 2015 revised curriculum, and aims to present the implications and possibilities of Drama education by citing case analysis and related examples based on the opinions of education experts and the experience of this researcher. To this end, Chapter 2 looked at the 2015 revised curriculum. As a first step, the government wanted to examine the goals and contents of the 2015 revised curriculum and to establish standards for education method research through the direction, purpose and desired human image of education. We looked at the goals and contents of the 2015 Revision Drama Curriculum and looked at the significance of the Drama in the 2015 Revision Curriculum. In Chapter 3, we learned about creativity and convergence, which are important principles presented in the 2015 revised curriculum. To this end, the concept of creativity and convergence was recognized and the concepts of integration, convergence, integration within the curriculum, and creativity and convergence of the subjects were put together. And we looked at the composition of creative and convergence education in each subject. Chapter 4 explores Drama education and creative and convergence education. First, we looked at how Drama education was actually being done in the field of school and how and in what ways. Second, we looked at the limitations and challenges of Drama education in real life. And the direction in which Drama education should proceed is to solve these limitations and challenges, and by doing so, the Drama education's teaching-learning program, focusing on the common subjects of high school, was proposed as an example in accordance with the direction in which the curriculum was revised in 2015. This paper is intended to explore the direction of Drama education by recognizing the meaning of the Drama as an education that corresponds mainly to the human image and capacity presented in the 2015 revised curriculum, and by analyzing the case of the drama teaching course for curriculum creation and fusion education, and developing the teaching-learning course by using the emphasis on the learning objectives and contents of the common subjects of high school.
The 2015 revised curriculum presented capabilities that creative convergence talent with core capabilities required by the creative economy society should possess. They are self-managing capacity, knowledge and information processing capacity, creative fusion thinking capacity, aesthetic sensibility capacity, communication capacity and community capacity. These six capabilities are aimed at integrating into an axis of creativity, convergence and character rather than being used in various ways. Integrations within the school curriculum and creative and convergence of the school curriculum are in the main direction of revision, and in line with this direction, each subject is applied to the educational field along with research. But the reality is that there is not much research on the play yet. Therefore, this study seeks direction of Drama education to realize education of creative and convergence of drama, which is important in the 2015 revised curriculum, and aims to present the implications and possibilities of Drama education by citing case analysis and related examples based on the opinions of education experts and the experience of this researcher. To this end, Chapter 2 looked at the 2015 revised curriculum. As a first step, the government wanted to examine the goals and contents of the 2015 revised curriculum and to establish standards for education method research through the direction, purpose and desired human image of education. We looked at the goals and contents of the 2015 Revision Drama Curriculum and looked at the significance of the Drama in the 2015 Revision Curriculum. In Chapter 3, we learned about creativity and convergence, which are important principles presented in the 2015 revised curriculum. To this end, the concept of creativity and convergence was recognized and the concepts of integration, convergence, integration within the curriculum, and creativity and convergence of the subjects were put together. And we looked at the composition of creative and convergence education in each subject. Chapter 4 explores Drama education and creative and convergence education. First, we looked at how Drama education was actually being done in the field of school and how and in what ways. Second, we looked at the limitations and challenges of Drama education in real life. And the direction in which Drama education should proceed is to solve these limitations and challenges, and by doing so, the Drama education's teaching-learning program, focusing on the common subjects of high school, was proposed as an example in accordance with the direction in which the curriculum was revised in 2015. This paper is intended to explore the direction of Drama education by recognizing the meaning of the Drama as an education that corresponds mainly to the human image and capacity presented in the 2015 revised curriculum, and by analyzing the case of the drama teaching course for curriculum creation and fusion education, and developing the teaching-learning course by using the emphasis on the learning objectives and contents of the common subjects of high school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.