가베를 활용한 놀이 활동이 아동의 공간‧도형 능력에 미치는 효과 (The)Effects of play-activities using spielgabe on spatial and geometrical abilities of elementary school students원문보기
연구는 초등학생들에게 가베를 활용한 다양한 조작활동의 경험을 통해 수학에 대한 흥미를 가질 수 있는 기회를 제공하는 것이다. 이를 위하여 가베를 활용한 놀이 활동을 구성하여 초등학교 2학년 도형 단원에 적용하고 초등학생의 공간·도형 능력에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 연구목적을 두고 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘공간감각’ 발달에 영향을 미치는가? 둘째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘도형’능력 발달에 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 수원시에 위치한 P 초등학교 2학년 두 개 반을 대상으로 실험집단은 프뢰벨의 가베를 활용한 놀이 활동을 4주 10회 동안 실시하고 통제집단은 교육과정에 근거하여 도형단원 수학 학습을 11차시 실시하여 이질통제집단 전후검사 설계를 적용하여 검증하였다. 그리고 본 연구의 처치 도구인 가베를 활용한 놀이 활동은 가베놀이 뿐만 아니라 색종이로 만든 여러 가지 도형 모형, 바둑돌, 탱그램, 카프라 매직 등 가베의 원리에 따라 활동할 수 있는 여러 자료를 사용하여 무늬놀이, 대칭놀이, 도미노 놀이 등을 하도록 구성된 활동이다. 본 연구의 자료처리는 ...
연구는 초등학생들에게 가베를 활용한 다양한 조작활동의 경험을 통해 수학에 대한 흥미를 가질 수 있는 기회를 제공하는 것이다. 이를 위하여 가베를 활용한 놀이 활동을 구성하여 초등학교 2학년 도형 단원에 적용하고 초등학생의 공간·도형 능력에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 연구목적을 두고 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘공간감각’ 발달에 영향을 미치는가? 둘째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘도형’능력 발달에 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 수원시에 위치한 P 초등학교 2학년 두 개 반을 대상으로 실험집단은 프뢰벨의 가베를 활용한 놀이 활동을 4주 10회 동안 실시하고 통제집단은 교육과정에 근거하여 도형단원 수학 학습을 11차시 실시하여 이질통제집단 전후검사 설계를 적용하여 검증하였다. 그리고 본 연구의 처치 도구인 가베를 활용한 놀이 활동은 가베놀이 뿐만 아니라 색종이로 만든 여러 가지 도형 모형, 바둑돌, 탱그램, 카프라 매직 등 가베의 원리에 따라 활동할 수 있는 여러 자료를 사용하여 무늬놀이, 대칭놀이, 도미노 놀이 등을 하도록 구성된 활동이다. 본 연구의 자료처리는 SPSS Win14.0 통계 패키지를 사용하여 전사적 통계 처리를 실시하였고 처치 전·후 집단 간의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 아동들의 공간·도형 능력을 검사하기 위한 연구도구는 KERIS에서 제작된 도형 단원 문항을 본 연구에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다.(Cronbach‘s α = .767) 연구문제에 따른 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 가베를 활용한 놀이 활동은 초등학교 아동의 ‘공간감각’ 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 ‘공간감각’의 하위 영역 중 위치, 방향, 시각적 표상 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째. 가베를 활용한 놀이 활동은 초등학교 저학년 아동의 ‘도형’ 능력에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 따라서 도형 능력의 하위 영역인 평면도형, 입체도형, 대칭과 변형의 이해에 통계적으로 유의미한 영향을 주지 않았다. 가베를 활용한 놀이 활동을 한 실험집단이 도형능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았으나 전체적으로는 가베를 활용한 놀이 활동이 교과서와 기존의 교구만을 사용한 활동보다 초등학교 2학년의 공간·도형 능력인 위치, 방향, 시각적 표상, 평면도형, 입체도형 영역의 평균점수를 향상시켰으므로 공간·도형 능력을 향시키는 효과적인 활동이라고 할 수 있다. 가베를 활용한 놀이 활동이 아동의 ‘공간감각’ 향상에 기여한 것은 가베를 활용한 놀이 활동이 아동의 직관적인 경험과 관련하여 회전놀이, 무늬놀이, 대칭놀이, 빈자리놀이나 가베를 응용한 규칙 만들기, 모양 만들기, 똑같이 쌓기와 같이 다양한 활동으로 구성된 가베를 활용한 놀이 활동을 하는 통하여 아동들이 추상적인 공간의 개념을 구체물 조작과 놀이를 통하여 즐겁게 참여하는 가운데 자연스럽게 ‘공간감각’ 능력이 향상되었다고 볼 수 있다. 즉, 가베놀이를 하는 동안 다양한 적목을 이용한 탑 쌓기, 집짓기, 정리·정돈과 같은 놀이 활동이 공간감각 개념 발달을 촉진시킨다고 볼 수 있고, 구체적 조작을 통한 다양한 활동이 위치, 방향, 시각적 표상과 같은 ‘공간감각’능력을 발달시키는데 도움을 주었다고 볼 수 있다. 결국, 본 연구는 가베를 활용한 놀이 활동을 통해 초등학교 저학년 통합 교육과정에 적합한 활동 사례를 제시하여 수학영역 중 ‘공간감각’ 능력을 향상시켰으므로 가베의 초등학교 현장 적용의 근거와 가능성을 제공하였다고 볼 수 있다.
연구는 초등학생들에게 가베를 활용한 다양한 조작활동의 경험을 통해 수학에 대한 흥미를 가질 수 있는 기회를 제공하는 것이다. 이를 위하여 가베를 활용한 놀이 활동을 구성하여 초등학교 2학년 도형 단원에 적용하고 초등학생의 공간·도형 능력에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 연구목적을 두고 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘공간감각’ 발달에 영향을 미치는가? 둘째. 가베를 활용한 놀이 활동이 초등학교 아동의 ‘도형’능력 발달에 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 수원시에 위치한 P 초등학교 2학년 두 개 반을 대상으로 실험집단은 프뢰벨의 가베를 활용한 놀이 활동을 4주 10회 동안 실시하고 통제집단은 교육과정에 근거하여 도형단원 수학 학습을 11차시 실시하여 이질통제집단 전후검사 설계를 적용하여 검증하였다. 그리고 본 연구의 처치 도구인 가베를 활용한 놀이 활동은 가베놀이 뿐만 아니라 색종이로 만든 여러 가지 도형 모형, 바둑돌, 탱그램, 카프라 매직 등 가베의 원리에 따라 활동할 수 있는 여러 자료를 사용하여 무늬놀이, 대칭놀이, 도미노 놀이 등을 하도록 구성된 활동이다. 본 연구의 자료처리는 SPSS Win14.0 통계 패키지를 사용하여 전사적 통계 처리를 실시하였고 처치 전·후 집단 간의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 아동들의 공간·도형 능력을 검사하기 위한 연구도구는 KERIS에서 제작된 도형 단원 문항을 본 연구에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다.(Cronbach‘s α = .767) 연구문제에 따른 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 가베를 활용한 놀이 활동은 초등학교 아동의 ‘공간감각’ 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 ‘공간감각’의 하위 영역 중 위치, 방향, 시각적 표상 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째. 가베를 활용한 놀이 활동은 초등학교 저학년 아동의 ‘도형’ 능력에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 따라서 도형 능력의 하위 영역인 평면도형, 입체도형, 대칭과 변형의 이해에 통계적으로 유의미한 영향을 주지 않았다. 가베를 활용한 놀이 활동을 한 실험집단이 도형능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았으나 전체적으로는 가베를 활용한 놀이 활동이 교과서와 기존의 교구만을 사용한 활동보다 초등학교 2학년의 공간·도형 능력인 위치, 방향, 시각적 표상, 평면도형, 입체도형 영역의 평균점수를 향상시켰으므로 공간·도형 능력을 향시키는 효과적인 활동이라고 할 수 있다. 가베를 활용한 놀이 활동이 아동의 ‘공간감각’ 향상에 기여한 것은 가베를 활용한 놀이 활동이 아동의 직관적인 경험과 관련하여 회전놀이, 무늬놀이, 대칭놀이, 빈자리놀이나 가베를 응용한 규칙 만들기, 모양 만들기, 똑같이 쌓기와 같이 다양한 활동으로 구성된 가베를 활용한 놀이 활동을 하는 통하여 아동들이 추상적인 공간의 개념을 구체물 조작과 놀이를 통하여 즐겁게 참여하는 가운데 자연스럽게 ‘공간감각’ 능력이 향상되었다고 볼 수 있다. 즉, 가베놀이를 하는 동안 다양한 적목을 이용한 탑 쌓기, 집짓기, 정리·정돈과 같은 놀이 활동이 공간감각 개념 발달을 촉진시킨다고 볼 수 있고, 구체적 조작을 통한 다양한 활동이 위치, 방향, 시각적 표상과 같은 ‘공간감각’능력을 발달시키는데 도움을 주었다고 볼 수 있다. 결국, 본 연구는 가베를 활용한 놀이 활동을 통해 초등학교 저학년 통합 교육과정에 적합한 활동 사례를 제시하여 수학영역 중 ‘공간감각’ 능력을 향상시켰으므로 가베의 초등학교 현장 적용의 근거와 가능성을 제공하였다고 볼 수 있다.
The purpose of this study was to provide the opportunity of mathematics interest with elementary school students through a variety of Gaben fun activities' experience. To determine how Gaben fun activities for second year elementary school students affects their space and shape recognition ability, ...
The purpose of this study was to provide the opportunity of mathematics interest with elementary school students through a variety of Gaben fun activities' experience. To determine how Gaben fun activities for second year elementary school students affects their space and shape recognition ability, the following questions were set. 1. How Play-activities Using Spielgabe effects development of spatial sense abilities on the lower classes in elementary school 2. How Play-activities Using Spielgabe effects development of Geometrical abilities on the lower classes in elementary school This study was conducted with 2 classes of an elementary school in Suwon. One class was an experimental group to which Play-activities Using Spielgabe were applied, and the other was the control group to which simple textbook activities were applied. The experiment was performed in 10 sessions a week, for 4 weeks. At this study, 30 questions were asked for testing how well the elementary school students can understand the mathematics concept. These questions were based on the first and second year student's textbooks and questionnaire, made by KICE (Korean Institute for Curriculum and Evaluation) and they were reorganized by 4 elementary school teachers having over 5 year teaching experience. To verify the effectiveness of the Spielgabe method in space and shape recognition in elementary school students, SPSS WIN14.0 was used for analysis by T-TEST of space and shape recognition test results before and after Spielgabe fun activities applied. The results of this study can be summarized as follows : 1. The spatial sense abilities of the experimental group were improved but not control group. The abilities to recognize the subordinate factors of spatial sense, such as, location, directions, image of plane figure and dimensional figure was improved but spatial reasoning. 2. The Geometrical abilities were no difference between the experimental group and the control group. The proposals for the next necessary study, based on this one are following: 1. The experiment was performed in 10 sessions a week, for 4 weeks at this study but has to be performed for the longer period like one semester. Also, subordinate concept of space and shape needs to be experimented in more detail. 2. At this study, groups of 4 students were playing fun activities but need to study which of individual or group activities are more effective and Spielgabe fun activities affects on problem solving and social sentiment development. 3. Spielgabe fun activities was applied only to space and shape recognition at this study. The organized education method can be provided. Besides of space and shape, numbers, arithmetic, measurement through developing unified educational program and realizing juvenile focused and realistic educational process. 4. Only Frὄbel Spielgabe was used for this study but other teaching aids like "Montessori" need to be applied to elementary school students' space and shape recognition development and compared together.
The purpose of this study was to provide the opportunity of mathematics interest with elementary school students through a variety of Gaben fun activities' experience. To determine how Gaben fun activities for second year elementary school students affects their space and shape recognition ability, the following questions were set. 1. How Play-activities Using Spielgabe effects development of spatial sense abilities on the lower classes in elementary school 2. How Play-activities Using Spielgabe effects development of Geometrical abilities on the lower classes in elementary school This study was conducted with 2 classes of an elementary school in Suwon. One class was an experimental group to which Play-activities Using Spielgabe were applied, and the other was the control group to which simple textbook activities were applied. The experiment was performed in 10 sessions a week, for 4 weeks. At this study, 30 questions were asked for testing how well the elementary school students can understand the mathematics concept. These questions were based on the first and second year student's textbooks and questionnaire, made by KICE (Korean Institute for Curriculum and Evaluation) and they were reorganized by 4 elementary school teachers having over 5 year teaching experience. To verify the effectiveness of the Spielgabe method in space and shape recognition in elementary school students, SPSS WIN14.0 was used for analysis by T-TEST of space and shape recognition test results before and after Spielgabe fun activities applied. The results of this study can be summarized as follows : 1. The spatial sense abilities of the experimental group were improved but not control group. The abilities to recognize the subordinate factors of spatial sense, such as, location, directions, image of plane figure and dimensional figure was improved but spatial reasoning. 2. The Geometrical abilities were no difference between the experimental group and the control group. The proposals for the next necessary study, based on this one are following: 1. The experiment was performed in 10 sessions a week, for 4 weeks at this study but has to be performed for the longer period like one semester. Also, subordinate concept of space and shape needs to be experimented in more detail. 2. At this study, groups of 4 students were playing fun activities but need to study which of individual or group activities are more effective and Spielgabe fun activities affects on problem solving and social sentiment development. 3. Spielgabe fun activities was applied only to space and shape recognition at this study. The organized education method can be provided. Besides of space and shape, numbers, arithmetic, measurement through developing unified educational program and realizing juvenile focused and realistic educational process. 4. Only Frὄbel Spielgabe was used for this study but other teaching aids like "Montessori" need to be applied to elementary school students' space and shape recognition development and compared together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.