현재 읽기 교육의 방향은 읽기 텍스트에 대해 독자의 주체적인 의미 구성과 창의적인 재생산을 요구하고 있다. 이는 수업 현장에서 학생들이 텍스트를 적극적으로 읽고 의미를 구성하며 더 나아가 자신의 생각을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 길러주어야 함을 의미한다. 그러나 기존의 교사 중심의 지시 전달식의 교수-학습 방법은 학생들이 단순히 ‘읽기’를 ‘독해’의 수준으로 받아들이게 하고 있고, 학년이 올라 갈수록 읽기 수업에 대한 흥미를 떨어뜨리고 있다. 이러한 현장에서의 문제의식으로 인해, 오늘날 다양한 협동학습이 국어과에서 주목받고 있는 것이다. 그러나 적극적인 언어 상호작용이 이루어질 수 있는 읽기 수업을 위해서는 기존의 협동학습으로는 여러 가지 한계를 가지고 있다. 이러한 한계점을 어느 정도 극복할 수 있는 방법이 ‘구조 중심 협동학습’이라는 점에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구의 목적은 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형을 만들고 실제 수업 시간에 적용하여 읽기의 ...
현재 읽기 교육의 방향은 읽기 텍스트에 대해 독자의 주체적인 의미 구성과 창의적인 재생산을 요구하고 있다. 이는 수업 현장에서 학생들이 텍스트를 적극적으로 읽고 의미를 구성하며 더 나아가 자신의 생각을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 길러주어야 함을 의미한다. 그러나 기존의 교사 중심의 지시 전달식의 교수-학습 방법은 학생들이 단순히 ‘읽기’를 ‘독해’의 수준으로 받아들이게 하고 있고, 학년이 올라 갈수록 읽기 수업에 대한 흥미를 떨어뜨리고 있다. 이러한 현장에서의 문제의식으로 인해, 오늘날 다양한 협동학습이 국어과에서 주목받고 있는 것이다. 그러나 적극적인 언어 상호작용이 이루어질 수 있는 읽기 수업을 위해서는 기존의 협동학습으로는 여러 가지 한계를 가지고 있다. 이러한 한계점을 어느 정도 극복할 수 있는 방법이 ‘구조 중심 협동학습’이라는 점에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구의 목적은 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형을 만들고 실제 수업 시간에 적용하여 읽기의 인지적 영역과 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보는 데에 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 논문에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형은 읽기 능력 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, 구조중심 협동학습을 통한 읽기 지도는 읽기의 정의적 면에서 긍정적 효과를 가져 올 것인가? 이러한 연구 문제에 맞추어 본 연구의 기초가 되는 이론적 배경을 Ⅱ장에서 살펴 보았다. Ⅱ장에서는 구성주의 읽기 교육의 원리와 읽기 교육과 협동학습, 구조 중심 협동학습의 개념과 원리, 구조 중심 협동학습의 구조와 특징을 정리하였다. 그리고 실제 읽기 교수-학습 모형의 설계에 필요한 다양한 ‘구조’의 종류와 구조 중심 협동학습을 적용한 읽기 과정별 전략 지도를 살펴 보았다. 이론적 배경을 토대로 하여 Ⅲ장에서는 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형을 적용한 과정을 기술하였다. 중학교 2학년 4개 학급을 연구 대상으로 선정한 뒤, 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 프로그램의 효과를 검증하였다. Ⅳ장에서는 실험 처치의 결과를 t 검증하여 제시하고 그 의미를 해석하였다. 이 때 통계는 SPSS for windows 12.0을 이용하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 결론과 제언을 제시하였다. 본고의 연구 결과는 다음과 같다. 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형은 실제 수업 시간에 이루어지는 ‘읽기 단원’의 지도에 효과적으로 적용될 수 있었다. ‘읽기 전- 읽기 중- 읽기 후’ 단계에 적용될 수 있는 다양한 ‘구조’를 통해 모둠 구성원들끼리 활발한 상호작용이 이루어졌다. 따라서 이러한 교수-학습 모형은 읽기 능력 향상에 있어 의미 있는 활동임이 밝혀졌다. 읽기 능력 검사를 실시한 결과 실험집단이 통제 집단에 비해 유의미한 향상을 보였다. 그리고 읽기 태도 면이나 학습 태도, 자아존중감 및 발표력 검사에서 실험 집단이 통제 집단에 비해 유의미한 변화를 보였다. 이런 연구 결과를 볼 때, 읽기 능력을 향상시키고 읽기와 관련된 정의적 영역에 있어서 긍정적인 변화를 형성하는데 있어서 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 지도가 고급 독서기에 있는 중학생에게 효과적이라고 판단된다.
현재 읽기 교육의 방향은 읽기 텍스트에 대해 독자의 주체적인 의미 구성과 창의적인 재생산을 요구하고 있다. 이는 수업 현장에서 학생들이 텍스트를 적극적으로 읽고 의미를 구성하며 더 나아가 자신의 생각을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 길러주어야 함을 의미한다. 그러나 기존의 교사 중심의 지시 전달식의 교수-학습 방법은 학생들이 단순히 ‘읽기’를 ‘독해’의 수준으로 받아들이게 하고 있고, 학년이 올라 갈수록 읽기 수업에 대한 흥미를 떨어뜨리고 있다. 이러한 현장에서의 문제의식으로 인해, 오늘날 다양한 협동학습이 국어과에서 주목받고 있는 것이다. 그러나 적극적인 언어 상호작용이 이루어질 수 있는 읽기 수업을 위해서는 기존의 협동학습으로는 여러 가지 한계를 가지고 있다. 이러한 한계점을 어느 정도 극복할 수 있는 방법이 ‘구조 중심 협동학습’이라는 점에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구의 목적은 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형을 만들고 실제 수업 시간에 적용하여 읽기의 인지적 영역과 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보는 데에 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 논문에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형은 읽기 능력 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, 구조중심 협동학습을 통한 읽기 지도는 읽기의 정의적 면에서 긍정적 효과를 가져 올 것인가? 이러한 연구 문제에 맞추어 본 연구의 기초가 되는 이론적 배경을 Ⅱ장에서 살펴 보았다. Ⅱ장에서는 구성주의 읽기 교육의 원리와 읽기 교육과 협동학습, 구조 중심 협동학습의 개념과 원리, 구조 중심 협동학습의 구조와 특징을 정리하였다. 그리고 실제 읽기 교수-학습 모형의 설계에 필요한 다양한 ‘구조’의 종류와 구조 중심 협동학습을 적용한 읽기 과정별 전략 지도를 살펴 보았다. 이론적 배경을 토대로 하여 Ⅲ장에서는 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형을 적용한 과정을 기술하였다. 중학교 2학년 4개 학급을 연구 대상으로 선정한 뒤, 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 프로그램의 효과를 검증하였다. Ⅳ장에서는 실험 처치의 결과를 t 검증하여 제시하고 그 의미를 해석하였다. 이 때 통계는 SPSS for windows 12.0을 이용하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 결론과 제언을 제시하였다. 본고의 연구 결과는 다음과 같다. 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 교수-학습 모형은 실제 수업 시간에 이루어지는 ‘읽기 단원’의 지도에 효과적으로 적용될 수 있었다. ‘읽기 전- 읽기 중- 읽기 후’ 단계에 적용될 수 있는 다양한 ‘구조’를 통해 모둠 구성원들끼리 활발한 상호작용이 이루어졌다. 따라서 이러한 교수-학습 모형은 읽기 능력 향상에 있어 의미 있는 활동임이 밝혀졌다. 읽기 능력 검사를 실시한 결과 실험집단이 통제 집단에 비해 유의미한 향상을 보였다. 그리고 읽기 태도 면이나 학습 태도, 자아존중감 및 발표력 검사에서 실험 집단이 통제 집단에 비해 유의미한 변화를 보였다. 이런 연구 결과를 볼 때, 읽기 능력을 향상시키고 읽기와 관련된 정의적 영역에 있어서 긍정적인 변화를 형성하는데 있어서 구조 중심 협동학습을 통한 읽기 지도가 고급 독서기에 있는 중학생에게 효과적이라고 판단된다.
A current direction of education on reading requires readers’ subjective meaning composition and a creative reproduction of reading text. This means that teachers have to develop students’ abilities on aggressive text reading and moreover, expressing their thoughts creatively in school classes. Howe...
A current direction of education on reading requires readers’ subjective meaning composition and a creative reproduction of reading text. This means that teachers have to develop students’ abilities on aggressive text reading and moreover, expressing their thoughts creatively in school classes. However, the existing instructor-centered teaching-learning method which focuses on command-order makes students accept ‘reading’ as ‘just text reading’ and lose interests in reading classes as their grades go up. Due to awareness of this problem in the field, various cooperation learning methods are getting attention in Korean language education. The existing cooperative learning has many limits to have the reading classes to fulfill active language interaction. This study starts from knowing that ‘structure-centered cooperative learning’ is the way of conquering these limits to some degree. This study aims to make a reading teaching-learning model through structure-centered cooperative learning and to apply it in the class to verify its effects on cognitive and affective areas. To achieve this goal, two research questions were raised in this thesis: First, would the reading teaching-learning model utilizing the structure-centered cooperative learning be effective on improving reading abilities? Second, would reading guidance via the structure-centered cooperative learning bring positive effects on affective sides? Chapter 2 deals with the theoretical background of the study subject. Also, it summarizes principles of reading education of constructivism, reading education and cooperative learning, notion and the principle of structure centered cooperative learning, and the construction and characteristics of structure-centered cooperative learning. The researcher also examined various kinds of ‘structures’ for the actual reading teaching/learning model, and the reading strategy that utilizes the structure-centered cooperative learning. Based on the theoretical background, chapter 3 describes processes in which the reading teaching-learning model through the structure-centered cooperative learning is applied. After selecting 4 classes of second grade middle school students as research subjects and dividing them into two groups, a control group and an experiment group, the researcher verified the effectiveness of the program. Chapter 4 presents the result of the experiment treatment utilizing t verification and analyzed the significance of the result. The SPSS for windows 12.0 was used for the statistical data. Chapter 5 shows the conclusion and suggestion of the thesis. The results of the thesis are as followings. The reading teaching/learning model through the structure-centered cooperative learning is effectively applicable to ‘reading unit’ teaching in the actual classes. Through various ‘structures’ that are applicable to ‘before, during and after reading’ stages, the members of the group could achieve active interactions. Consequently, it was verified that the teaching-learning model like this is a meaningful activity in the improvement of reading abilities. The result of the reading ability test showed that the experiment group showed a significant improvement compared to the control group. Also, the experiment group showed significant changes in reading attitude or learning attitude, self-esteem as well as presentation test compared to the control group. It can be concluded by the study result that reading education utilizing structure-centered cooperative learning is effective for middle-school students who have higher reading skills, in improving reading abilities and in building up positive changes in reading-related affective area.
A current direction of education on reading requires readers’ subjective meaning composition and a creative reproduction of reading text. This means that teachers have to develop students’ abilities on aggressive text reading and moreover, expressing their thoughts creatively in school classes. However, the existing instructor-centered teaching-learning method which focuses on command-order makes students accept ‘reading’ as ‘just text reading’ and lose interests in reading classes as their grades go up. Due to awareness of this problem in the field, various cooperation learning methods are getting attention in Korean language education. The existing cooperative learning has many limits to have the reading classes to fulfill active language interaction. This study starts from knowing that ‘structure-centered cooperative learning’ is the way of conquering these limits to some degree. This study aims to make a reading teaching-learning model through structure-centered cooperative learning and to apply it in the class to verify its effects on cognitive and affective areas. To achieve this goal, two research questions were raised in this thesis: First, would the reading teaching-learning model utilizing the structure-centered cooperative learning be effective on improving reading abilities? Second, would reading guidance via the structure-centered cooperative learning bring positive effects on affective sides? Chapter 2 deals with the theoretical background of the study subject. Also, it summarizes principles of reading education of constructivism, reading education and cooperative learning, notion and the principle of structure centered cooperative learning, and the construction and characteristics of structure-centered cooperative learning. The researcher also examined various kinds of ‘structures’ for the actual reading teaching/learning model, and the reading strategy that utilizes the structure-centered cooperative learning. Based on the theoretical background, chapter 3 describes processes in which the reading teaching-learning model through the structure-centered cooperative learning is applied. After selecting 4 classes of second grade middle school students as research subjects and dividing them into two groups, a control group and an experiment group, the researcher verified the effectiveness of the program. Chapter 4 presents the result of the experiment treatment utilizing t verification and analyzed the significance of the result. The SPSS for windows 12.0 was used for the statistical data. Chapter 5 shows the conclusion and suggestion of the thesis. The results of the thesis are as followings. The reading teaching/learning model through the structure-centered cooperative learning is effectively applicable to ‘reading unit’ teaching in the actual classes. Through various ‘structures’ that are applicable to ‘before, during and after reading’ stages, the members of the group could achieve active interactions. Consequently, it was verified that the teaching-learning model like this is a meaningful activity in the improvement of reading abilities. The result of the reading ability test showed that the experiment group showed a significant improvement compared to the control group. Also, the experiment group showed significant changes in reading attitude or learning attitude, self-esteem as well as presentation test compared to the control group. It can be concluded by the study result that reading education utilizing structure-centered cooperative learning is effective for middle-school students who have higher reading skills, in improving reading abilities and in building up positive changes in reading-related affective area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.