본 연구는 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 탐구중심 요리활동이 유아의 예측하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 탐구중심 요리활동이 유아의 관찰하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3 탐구중심 요리활동이 유아의 분류하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4 탐구중심 요리활동이 유아의 측정하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5 탐구중심 요리활동이 유아의 토의하기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 충청북도 청주시에 소재한 S초등학교 병설유치원의 두 학급에 재원 중인 만 5세 유아 50명으로 실험 집단 25명(남: 13명, 여:12명), 비교 집단 25명(남: 12명, 여: 13명)이었다. 대상 유아의 연령 분포는 5년 4개월에서 5년 6개월이었으며, 평균 연령은 5년 5개월 이었다. 연구 도구는 과학적 탐구능력 검사를 사용하였다. Martin(1997)의 과학적 탐구능력 평가 척도를 기초로 이경민(2000)이 제작한 ‘과학적 탐구능력 검사’를 서윤희(2003)가 수정·보완한 것을 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 사전·사후 검사 결과에 대한 평균과 ...
본 연구는 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 탐구중심 요리활동이 유아의 예측하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 탐구중심 요리활동이 유아의 관찰하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3 탐구중심 요리활동이 유아의 분류하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4 탐구중심 요리활동이 유아의 측정하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5 탐구중심 요리활동이 유아의 토의하기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 충청북도 청주시에 소재한 S초등학교 병설유치원의 두 학급에 재원 중인 만 5세 유아 50명으로 실험 집단 25명(남: 13명, 여:12명), 비교 집단 25명(남: 12명, 여: 13명)이었다. 대상 유아의 연령 분포는 5년 4개월에서 5년 6개월이었으며, 평균 연령은 5년 5개월 이었다. 연구 도구는 과학적 탐구능력 검사를 사용하였다. Martin(1997)의 과학적 탐구능력 평가 척도를 기초로 이경민(2000)이 제작한 ‘과학적 탐구능력 검사’를 서윤희(2003)가 수정·보완한 것을 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 사전·사후 검사 결과에 대한 평균과 표준 편차를 산출하고, 사후 검사 점수에서 사전 검사 점수를 뺀 증가분에 대하여 t 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 예측하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.97, p<.01). 둘째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 관찰하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.47, p<.01). 셋째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 분류하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.94, p<.01). 넷째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 측정하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.66, p<.001). 다섯째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 토의하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.94, p<.001).
본 연구는 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 탐구중심 요리활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 탐구중심 요리활동이 유아의 예측하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 탐구중심 요리활동이 유아의 관찰하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3 탐구중심 요리활동이 유아의 분류하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4 탐구중심 요리활동이 유아의 측정하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5 탐구중심 요리활동이 유아의 토의하기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 충청북도 청주시에 소재한 S초등학교 병설유치원의 두 학급에 재원 중인 만 5세 유아 50명으로 실험 집단 25명(남: 13명, 여:12명), 비교 집단 25명(남: 12명, 여: 13명)이었다. 대상 유아의 연령 분포는 5년 4개월에서 5년 6개월이었으며, 평균 연령은 5년 5개월 이었다. 연구 도구는 과학적 탐구능력 검사를 사용하였다. Martin(1997)의 과학적 탐구능력 평가 척도를 기초로 이경민(2000)이 제작한 ‘과학적 탐구능력 검사’를 서윤희(2003)가 수정·보완한 것을 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 사전·사후 검사 결과에 대한 평균과 표준 편차를 산출하고, 사후 검사 점수에서 사전 검사 점수를 뺀 증가분에 대하여 t 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 예측하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.97, p<.01). 둘째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 관찰하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.47, p<.01). 셋째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 분류하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.94, p<.01). 넷째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 측정하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.66, p<.001). 다섯째, 탐구중심 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 하위 구성요소인 토의하기에서 실험 집단이 비교 집단보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=3.94, p<.001).
The purpose of the study was to examine effects of inquiry-based cooking abilities upon preschool children's scientific inquiry skills. Research subjects were adopted as follow: 1. What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's scientific inquiry skills? 1-1 What...
The purpose of the study was to examine effects of inquiry-based cooking abilities upon preschool children's scientific inquiry skills. Research subjects were adopted as follow: 1. What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's scientific inquiry skills? 1-1 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's forecast? 1-2 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's observation? 1-3 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's categorizing? 1-4 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's measuring? 1-5 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's discussion? The subjects consisted of not only experimental group of 25 preschool children (13 boys and 12 girls) but also control group of 25 preschool children (12 boys and 13 girls) who attended two classes of Kindergarten attached to "S" Elementary School at Cheongju, Chungcheongbuk-do. The preschool children were 5 years and 5 months in average ranging from 5 years 4 months to 5 years 6 months. A scientific inquiry ability inspection was used, for instance, 'scientific inquiry ability inspection' that was produced by Lee Kyeong-min (2000) based on Martin(1997)'s scientific inquiry ability rating scale being amended and supplemented by Suh Yun-hui (2003). To conduct test of the research subjects, both average and standard deviation of pre-test results as well as post-test results of not only experimental group but also control group, and t-test was done to investigate increase that pre-test score was deducted from post-test score. The results of this study were as follows: First, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at forecasting of preschool children's scientific inquiry abilities to have significant difference (p<.01). Second, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at observation to have significant difference (p<.01). Third, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at classifying to have significant difference (p<.01). Fourth, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at measuring to have significant difference (p<.001). Fifth, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at discussion to have significant difference (p<.001).
The purpose of the study was to examine effects of inquiry-based cooking abilities upon preschool children's scientific inquiry skills. Research subjects were adopted as follow: 1. What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's scientific inquiry skills? 1-1 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's forecast? 1-2 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's observation? 1-3 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's categorizing? 1-4 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's measuring? 1-5 What influence does inquiry-based cooking activities have upon preschool children's discussion? The subjects consisted of not only experimental group of 25 preschool children (13 boys and 12 girls) but also control group of 25 preschool children (12 boys and 13 girls) who attended two classes of Kindergarten attached to "S" Elementary School at Cheongju, Chungcheongbuk-do. The preschool children were 5 years and 5 months in average ranging from 5 years 4 months to 5 years 6 months. A scientific inquiry ability inspection was used, for instance, 'scientific inquiry ability inspection' that was produced by Lee Kyeong-min (2000) based on Martin(1997)'s scientific inquiry ability rating scale being amended and supplemented by Suh Yun-hui (2003). To conduct test of the research subjects, both average and standard deviation of pre-test results as well as post-test results of not only experimental group but also control group, and t-test was done to investigate increase that pre-test score was deducted from post-test score. The results of this study were as follows: First, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at forecasting of preschool children's scientific inquiry abilities to have significant difference (p<.01). Second, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at observation to have significant difference (p<.01). Third, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at classifying to have significant difference (p<.01). Fourth, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at measuring to have significant difference (p<.001). Fifth, inquiry-based cooking activities of experimental group was higher than that of control group at discussion to have significant difference (p<.001).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.