본 연구는 〈구운몽〉을 교육할 때, 꿈과 의사소통에 중점을 둘 필요가 있음을 밝히고, 그에 따른 교육방법을 과정중심 문학 읽기가 될 수 있도록 읽기 전, 읽기 중, 읽기 후로 나누어 구체적으로 제시한 것이다. Ⅱ장에서는 환몽소설로서 〈구운몽〉의 구조를 ‘조신설화’와 비교·분석해보고, 성진과 양소유로 대변되는 두 세계의 대립과 통합이 환몽구조를 통해 드러남을 파악하였다. 또, 〈구운몽〉에서 삶과 존재에 관한 문제를 다루는데 ‘꿈’이 중요한 기제로 작용함을 밝히고, 〈구운몽〉을 교육할 때 ‘꿈’에 중점을 두고 상호 소통할 수 있도록 ...
본 연구는 〈구운몽〉을 교육할 때, 꿈과 의사소통에 중점을 둘 필요가 있음을 밝히고, 그에 따른 교육방법을 과정중심 문학 읽기가 될 수 있도록 읽기 전, 읽기 중, 읽기 후로 나누어 구체적으로 제시한 것이다. Ⅱ장에서는 환몽소설로서 〈구운몽〉의 구조를 ‘조신설화’와 비교·분석해보고, 성진과 양소유로 대변되는 두 세계의 대립과 통합이 환몽구조를 통해 드러남을 파악하였다. 또, 〈구운몽〉에서 삶과 존재에 관한 문제를 다루는데 ‘꿈’이 중요한 기제로 작용함을 밝히고, 〈구운몽〉을 교육할 때 ‘꿈’에 중점을 두고 상호 소통할 수 있도록 해야 함을 7차 교육과정을 예로 들어 설명하였다. Ⅲ장에서는 〈구운몽〉에서 꿈이 욕망의 실현뿐만 아니라 현실 문제에 대해 성찰하는데 의미가 있음을 밝히고, 이를 바탕으로 꿈의 의미를 통한 교육방법에 대해 논의하였다. 읽기 전 활동에서는 꿈이란 소재를 요즘 성행하는 판타지 문화와 연결하여 생각해보도록 하여 배경지식을 활성화 하고, 글에 대한 흥미를 유발하도록 하였다. 읽기 중 활동에서는 성진의 꿈과 양소유의 꿈을 비교하여 꿈의 다양한 성격에 대해 학습하고, 꿈이 〈구운몽〉에서 어떻게 적용되고 있는 지를 파악하였다. 또, 양소유의 욕망 실현 과정을 그래프로 그려보면서 욕망의 충족에 따라 양소유의 마음의 변화를 통해 작가가 말하고자 하는 바를 알 수 있도록 하였다. 읽기 후 활동에서는 학생들이 작품의 의미와 꿈에 대해서 느낀 바를 말할 수 있도록 하고, 성진과 양소유의 삶 중 가치 있는 삶에 대해 토론한 후, ‘토론흐름 표’를 작성하여 다양한 의견을 공유할 수 있도록 하였다. 또, 〈구운몽〉과 유사한 영화 ‘매트릭스’를 비교하여 심화 학습할 수 있도록 하였다. Ⅳ장에서는 문학작품의 감상이 작가·작품·독자 간의 소통과정임을 알고, 7차 교육과정에서 〈구운몽〉이 의사소통 단원에 실렸음을 염두 한 교육방법에 대해 논의하였다. 먼저 작품 속 소통구조로서 성진과 육관대사, 양소유와 팔선녀, 팔선녀 상호 간, 성진과 양소유의 관계를 파악하고, 작품 밖 소통구조로서 작가와 독자, 독자와 독자의 관계를 파악하였다. 이를 바탕으로 읽기 전 활동에서는 일상적 소통과 문학적 소통을 비교하여 문학적 소통의 특성을 이해하고, 소통행위로서 문학작품을 감상할 때, 작가·작품·독자의 관계를 이해할 수 있도록 하였다. 읽기 중 활동에서는 〈구운몽〉의 작품 속 구조를 파악할 수 있도록 도표, 인물지도, 대립척도표 등을 이용하도록 하였다. 읽기 후 활동에서는 〈구운몽〉의 전체 내용을 한 눈에 파악할 수 있는 광고지나 시놉시스를 만들어 보면서 작품의 의미를 재구성하고 내면화 할 수 있도록 하였다. 〈구운몽〉에서 꿈은 경험 세계이상의 환상적 세계를 보여주는 것으로 요즘 성행하는 판타지 문화에 견줄 만하다. 또, 상반되는 두 세계를 제시하여 무엇이 더 가치가 있는가 하는 문제를 던져주고, 독자들로 하여금 끊임없이 소통하게 만든다. ‘꿈’과 ‘의사소통’을 통한 〈구운몽〉교육은 자아와 세계인식이 중요한 청소년들에게 있어 판타지적 요소를 통한 흥미뿐만 아니라 ‘어떻게 살아야 할 것인가’하는 문제에 대해 생각해 보게 하는데 의의가 있다.
본 연구는 〈구운몽〉을 교육할 때, 꿈과 의사소통에 중점을 둘 필요가 있음을 밝히고, 그에 따른 교육방법을 과정중심 문학 읽기가 될 수 있도록 읽기 전, 읽기 중, 읽기 후로 나누어 구체적으로 제시한 것이다. Ⅱ장에서는 환몽소설로서 〈구운몽〉의 구조를 ‘조신설화’와 비교·분석해보고, 성진과 양소유로 대변되는 두 세계의 대립과 통합이 환몽구조를 통해 드러남을 파악하였다. 또, 〈구운몽〉에서 삶과 존재에 관한 문제를 다루는데 ‘꿈’이 중요한 기제로 작용함을 밝히고, 〈구운몽〉을 교육할 때 ‘꿈’에 중점을 두고 상호 소통할 수 있도록 해야 함을 7차 교육과정을 예로 들어 설명하였다. Ⅲ장에서는 〈구운몽〉에서 꿈이 욕망의 실현뿐만 아니라 현실 문제에 대해 성찰하는데 의미가 있음을 밝히고, 이를 바탕으로 꿈의 의미를 통한 교육방법에 대해 논의하였다. 읽기 전 활동에서는 꿈이란 소재를 요즘 성행하는 판타지 문화와 연결하여 생각해보도록 하여 배경지식을 활성화 하고, 글에 대한 흥미를 유발하도록 하였다. 읽기 중 활동에서는 성진의 꿈과 양소유의 꿈을 비교하여 꿈의 다양한 성격에 대해 학습하고, 꿈이 〈구운몽〉에서 어떻게 적용되고 있는 지를 파악하였다. 또, 양소유의 욕망 실현 과정을 그래프로 그려보면서 욕망의 충족에 따라 양소유의 마음의 변화를 통해 작가가 말하고자 하는 바를 알 수 있도록 하였다. 읽기 후 활동에서는 학생들이 작품의 의미와 꿈에 대해서 느낀 바를 말할 수 있도록 하고, 성진과 양소유의 삶 중 가치 있는 삶에 대해 토론한 후, ‘토론흐름 표’를 작성하여 다양한 의견을 공유할 수 있도록 하였다. 또, 〈구운몽〉과 유사한 영화 ‘매트릭스’를 비교하여 심화 학습할 수 있도록 하였다. Ⅳ장에서는 문학작품의 감상이 작가·작품·독자 간의 소통과정임을 알고, 7차 교육과정에서 〈구운몽〉이 의사소통 단원에 실렸음을 염두 한 교육방법에 대해 논의하였다. 먼저 작품 속 소통구조로서 성진과 육관대사, 양소유와 팔선녀, 팔선녀 상호 간, 성진과 양소유의 관계를 파악하고, 작품 밖 소통구조로서 작가와 독자, 독자와 독자의 관계를 파악하였다. 이를 바탕으로 읽기 전 활동에서는 일상적 소통과 문학적 소통을 비교하여 문학적 소통의 특성을 이해하고, 소통행위로서 문학작품을 감상할 때, 작가·작품·독자의 관계를 이해할 수 있도록 하였다. 읽기 중 활동에서는 〈구운몽〉의 작품 속 구조를 파악할 수 있도록 도표, 인물지도, 대립척도표 등을 이용하도록 하였다. 읽기 후 활동에서는 〈구운몽〉의 전체 내용을 한 눈에 파악할 수 있는 광고지나 시놉시스를 만들어 보면서 작품의 의미를 재구성하고 내면화 할 수 있도록 하였다. 〈구운몽〉에서 꿈은 경험 세계이상의 환상적 세계를 보여주는 것으로 요즘 성행하는 판타지 문화에 견줄 만하다. 또, 상반되는 두 세계를 제시하여 무엇이 더 가치가 있는가 하는 문제를 던져주고, 독자들로 하여금 끊임없이 소통하게 만든다. ‘꿈’과 ‘의사소통’을 통한 〈구운몽〉교육은 자아와 세계인식이 중요한 청소년들에게 있어 판타지적 요소를 통한 흥미뿐만 아니라 ‘어떻게 살아야 할 것인가’하는 문제에 대해 생각해 보게 하는데 의의가 있다.
This study states that it is important to focus on dream and communication when discussing 〈Guunmong〉 and specifies a lesson plan that is divided into before reading, during reading, and after reading stages. Chapter Ⅱ compares the structure of 〈Guunmong〉, a novel on empty dream, with that of ‘the M...
This study states that it is important to focus on dream and communication when discussing 〈Guunmong〉 and specifies a lesson plan that is divided into before reading, during reading, and after reading stages. Chapter Ⅱ compares the structure of 〈Guunmong〉, a novel on empty dream, with that of ‘the Mythology of Joshin’ and understands the conflict and integration of two worlds represented by Seongjin and Yangsoyu. It states that 'dream' is used as an important tool in 〈Guunmong〉 to discuss the issue of life and existence and uses the 7th Curriculums to explain that it is important to focus on 'dream' when discussing 〈Guunmong〉. Chapter Ⅲ states that dream in 〈Guunmong〉 is significant for the realization of desires and the reflection of real-world issues, and discusses how to use the meaning of dream in the lesson plan. The "before reading" stage relates dream to modern fantasy novels to utilize students' background knowledge and stimulate their interests. The "during reading" stage compares the dreams of Seongjin and Yangsoyu to discuss various characters of dreams and understand how dream is used in 〈Guunmong〉. The process of Yangsoyu's realization of desires is converted into a graph to discuss what the author is trying to say through the changes in Yangsoyu's state of mind. The "after reading" stage allows students to share their opinions on the meaning of 〈Guunmong〉 and its dream and discuss which life is more valuable, Seongjin's or Yangsoyu's. A ‘discussion table’ is filled for students to share various opinions. Also, 〈Guunmong〉 is compared to ‘The Matrix’ to extend the breadth of learning. Chapter Ⅳ discusses a lesson plan based on the idea that reading literature is communication between author and reader and that 〈Guunmong〉 was selected for the textbooks in the 7th Curriculum. First, communication between Seongjin and Minister Yukgwan, between Yangsoyu and Palseonnyeo, among the eight fairies, and between Seongjin and Yangsoyu was examined to understand the relationships between author and reader and among readers. Based on these relationships, mundane communications and literary communications are compared to understand the characteristics of literary communications and the relationship between author and reader while reading literature as a means of communication. In "during reading" stage, tables, character map, and confrontation table were used to understand the structure of 〈Guunmong〉. In "after reading" stage, students make ads or synopsis based on the overall story of 〈Guunmong〉 to reconceptualize and introvert its meaning. The dream in 〈Guunmong〉 shows the world of fantasy beyond the world of experience and compares to modern fantasy culture. Also, two conflicting worlds are presented to ask us which of the two is more valuable and to make readers communicate constantly. This lesson plan of 〈Guunmong〉 through dream and communication is significant as it attracts the adolescence, for whom ego and worldview are important, to the elements of fantasy and motivates them to think about ‘how to live their lives.’
This study states that it is important to focus on dream and communication when discussing 〈Guunmong〉 and specifies a lesson plan that is divided into before reading, during reading, and after reading stages. Chapter Ⅱ compares the structure of 〈Guunmong〉, a novel on empty dream, with that of ‘the Mythology of Joshin’ and understands the conflict and integration of two worlds represented by Seongjin and Yangsoyu. It states that 'dream' is used as an important tool in 〈Guunmong〉 to discuss the issue of life and existence and uses the 7th Curriculums to explain that it is important to focus on 'dream' when discussing 〈Guunmong〉. Chapter Ⅲ states that dream in 〈Guunmong〉 is significant for the realization of desires and the reflection of real-world issues, and discusses how to use the meaning of dream in the lesson plan. The "before reading" stage relates dream to modern fantasy novels to utilize students' background knowledge and stimulate their interests. The "during reading" stage compares the dreams of Seongjin and Yangsoyu to discuss various characters of dreams and understand how dream is used in 〈Guunmong〉. The process of Yangsoyu's realization of desires is converted into a graph to discuss what the author is trying to say through the changes in Yangsoyu's state of mind. The "after reading" stage allows students to share their opinions on the meaning of 〈Guunmong〉 and its dream and discuss which life is more valuable, Seongjin's or Yangsoyu's. A ‘discussion table’ is filled for students to share various opinions. Also, 〈Guunmong〉 is compared to ‘The Matrix’ to extend the breadth of learning. Chapter Ⅳ discusses a lesson plan based on the idea that reading literature is communication between author and reader and that 〈Guunmong〉 was selected for the textbooks in the 7th Curriculum. First, communication between Seongjin and Minister Yukgwan, between Yangsoyu and Palseonnyeo, among the eight fairies, and between Seongjin and Yangsoyu was examined to understand the relationships between author and reader and among readers. Based on these relationships, mundane communications and literary communications are compared to understand the characteristics of literary communications and the relationship between author and reader while reading literature as a means of communication. In "during reading" stage, tables, character map, and confrontation table were used to understand the structure of 〈Guunmong〉. In "after reading" stage, students make ads or synopsis based on the overall story of 〈Guunmong〉 to reconceptualize and introvert its meaning. The dream in 〈Guunmong〉 shows the world of fantasy beyond the world of experience and compares to modern fantasy culture. Also, two conflicting worlds are presented to ask us which of the two is more valuable and to make readers communicate constantly. This lesson plan of 〈Guunmong〉 through dream and communication is significant as it attracts the adolescence, for whom ego and worldview are important, to the elements of fantasy and motivates them to think about ‘how to live their lives.’
주제어
#구운몽 능동적인의사소통 상호소통성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.