국 문 초 록 유아에게는 유치원과 초등학교의 교육 과정 연계 측면에서 볼 때, 수 연산과 관련된 개념 학습에 대하여 충분한 경험이 이루어져야하며, 유치원에서 수 연산과 관련된 비형식적인 수학 활동이 이루어져야한다. 유아를 위한 Montessori 수 교육 프로그램은 유아에게 수학에 대한 학습효과를 극대화 할 수 있는 좋은 교수방법을 제공할 뿐만 아니라 다양한 생활 속의 수학교구 사용을 통해 수학에 대한 유아의 흥미를 극대화 할 수 있다. 따라서 본 연구는 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 유치원과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 일반 생활 주제에 따른 유치원 유아들의 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)의 연산 능력을 비교해 봄으로써 Montessori 교육방법의 효과와 유아에게 끼치는 영향을 살펴보는 데에 목적이 있다. 본 연구 목적에 기초하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 덧셈 능력에 어떤 영향 을 미치는가? 2) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 뺄셈 능력에 어떤 영향을 미치는가? 3) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 곱셈 능력 (반복된 덧셈)에 어떤 영향을 미치는가? 4) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 나눗셈 능력 (동등 분배)에 어떤 영향을 미치는가? Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 실험집단과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 비교집단의 유아 수는 각 집단 별로 남아 10명, 여아10명으로 총 40명 이었다. 연령은 실험집단은 평균 68.15개월(SD=3.59), 비교집단은 67.30개월(SD=3.70)이었다. 연구 도구는 김유정(2003)이 연산마다 10문항 씩 제작한 검사도구중 난이도 조절을 위하여 문항에 나오는 수를 20 이하의 수로 제한하여 5문제로 수정한 검사 도구를 사용하였다. 사전 점수와 사후 점수간의 차이 점수를 사용하여 집단 간 차이를 ...
국 문 초 록 유아에게는 유치원과 초등학교의 교육 과정 연계 측면에서 볼 때, 수 연산과 관련된 개념 학습에 대하여 충분한 경험이 이루어져야하며, 유치원에서 수 연산과 관련된 비형식적인 수학 활동이 이루어져야한다. 유아를 위한 Montessori 수 교육 프로그램은 유아에게 수학에 대한 학습효과를 극대화 할 수 있는 좋은 교수방법을 제공할 뿐만 아니라 다양한 생활 속의 수학교구 사용을 통해 수학에 대한 유아의 흥미를 극대화 할 수 있다. 따라서 본 연구는 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 유치원과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 일반 생활 주제에 따른 유치원 유아들의 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)의 연산 능력을 비교해 봄으로써 Montessori 교육방법의 효과와 유아에게 끼치는 영향을 살펴보는 데에 목적이 있다. 본 연구 목적에 기초하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 덧셈 능력에 어떤 영향 을 미치는가? 2) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 뺄셈 능력에 어떤 영향을 미치는가? 3) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 곱셈 능력 (반복된 덧셈)에 어떤 영향을 미치는가? 4) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 나눗셈 능력 (동등 분배)에 어떤 영향을 미치는가? Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 실험집단과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 비교집단의 유아 수는 각 집단 별로 남아 10명, 여아10명으로 총 40명 이었다. 연령은 실험집단은 평균 68.15개월(SD=3.59), 비교집단은 67.30개월(SD=3.70)이었다. 연구 도구는 김유정(2003)이 연산마다 10문항 씩 제작한 검사도구중 난이도 조절을 위하여 문항에 나오는 수를 20 이하의 수로 제한하여 5문제로 수정한 검사 도구를 사용하였다. 사전 점수와 사후 점수간의 차이 점수를 사용하여 집단 간 차이를 t-검증을 통해 분석 하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 사전 검사 결과에서 Montessori 수 교육 프로그램을 실시한 실험 집단과 Montessori 수 교육 프로그램을 하지 않은 비교 집단은 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)에 있어 t-test 한 결과 유의한 차이가 없었다. 그러나 사전 점수와 사후 점수간의 차이 점수를 사용하여 두 집단 간 차이를 t-검증을 실시한 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이는 Montessori 수 교육 프로그램을 접한 유아들은 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)에 있어 모두 높은 향상을 보여 수 연산 능력의 향상에 Montessori 수 교육 프로그램이 긍정적인 영향을 미친 것으로 본다. 그러므로 유아의 수 연산 능력의 모든 하위 영역에 몬테소리 수 교육 프로그램이 효과가 있음을 나타냈다.
국 문 초 록 유아에게는 유치원과 초등학교의 교육 과정 연계 측면에서 볼 때, 수 연산과 관련된 개념 학습에 대하여 충분한 경험이 이루어져야하며, 유치원에서 수 연산과 관련된 비형식적인 수학 활동이 이루어져야한다. 유아를 위한 Montessori 수 교육 프로그램은 유아에게 수학에 대한 학습효과를 극대화 할 수 있는 좋은 교수방법을 제공할 뿐만 아니라 다양한 생활 속의 수학교구 사용을 통해 수학에 대한 유아의 흥미를 극대화 할 수 있다. 따라서 본 연구는 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 유치원과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 일반 생활 주제에 따른 유치원 유아들의 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)의 연산 능력을 비교해 봄으로써 Montessori 교육방법의 효과와 유아에게 끼치는 영향을 살펴보는 데에 목적이 있다. 본 연구 목적에 기초하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 덧셈 능력에 어떤 영향 을 미치는가? 2) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 뺄셈 능력에 어떤 영향을 미치는가? 3) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 곱셈 능력 (반복된 덧셈)에 어떤 영향을 미치는가? 4) Montessori 수 교육 프로그램은 만 5세 유아의 나눗셈 능력 (동등 분배)에 어떤 영향을 미치는가? Montessori 수 교육 프로그램을 실시하는 실험집단과 Montessori 수 교육 프로그램을 실시하지 않는 비교집단의 유아 수는 각 집단 별로 남아 10명, 여아10명으로 총 40명 이었다. 연령은 실험집단은 평균 68.15개월(SD=3.59), 비교집단은 67.30개월(SD=3.70)이었다. 연구 도구는 김유정(2003)이 연산마다 10문항 씩 제작한 검사도구중 난이도 조절을 위하여 문항에 나오는 수를 20 이하의 수로 제한하여 5문제로 수정한 검사 도구를 사용하였다. 사전 점수와 사후 점수간의 차이 점수를 사용하여 집단 간 차이를 t-검증을 통해 분석 하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 사전 검사 결과에서 Montessori 수 교육 프로그램을 실시한 실험 집단과 Montessori 수 교육 프로그램을 하지 않은 비교 집단은 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)에 있어 t-test 한 결과 유의한 차이가 없었다. 그러나 사전 점수와 사후 점수간의 차이 점수를 사용하여 두 집단 간 차이를 t-검증을 실시한 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이는 Montessori 수 교육 프로그램을 접한 유아들은 더하기, 빼기, 곱하기(반복된 덧셈), 나누기(동등분배)에 있어 모두 높은 향상을 보여 수 연산 능력의 향상에 Montessori 수 교육 프로그램이 긍정적인 영향을 미친 것으로 본다. 그러므로 유아의 수 연산 능력의 모든 하위 영역에 몬테소리 수 교육 프로그램이 효과가 있음을 나타냈다.
Kindergarten and elementary school children need a curriculum with enough numerical experience. So informal numerical education should be taken in kindergarten. Educational program numerical Montessori is a good way for maximizing an education effect regarding mathematics, and to maximize interest o...
Kindergarten and elementary school children need a curriculum with enough numerical experience. So informal numerical education should be taken in kindergarten. Educational program numerical Montessori is a good way for maximizing an education effect regarding mathematics, and to maximize interest of children regarding mathematics through teaching tools in various educational activities. The Purpose of this study was to determine the effects of Montessori education and children's achievement in Mathematics. This was done by making a comparison of kindergarten children's mathematical ability ; addition, subtraction, multiplication, and division, where Montessori education was conducted, and in another kindergarten, where Montessori education was not adopted. Aim of this Study reads as follows. 1) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in addition for 5-year-old children. 2) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in subtraction for 5-year-old children. 3) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in multiplication for 5-year-old children. 4) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in division for 5-year-old children. The experimental group was taught using the Montessori Mathematics Program. The control group did not use Montessori Mathematics Program. The comparative group, which doesn't utilize the Montessori educational program and the experimental group, which does use the Montessori educational program encompasses ten boys , ten girls. Thus, the number of people is forty, and the average age is 68.15 months (sd=3.59), 67.30 months (sd=3.70). As T-test result t=74 So Two group was composed as to same quality groups. The testing tool for this study were YuJeong-kim's Testing method(2003) based on Aubrey's study(1997) was used as a model for the degree of testing difficulty for this experiment (It limited question item to numbers less than 20.) The two groups pre-test and post-test result differences were analyzed by t-test. The result of this study are as follows: The control group exhibited insignificant differences in pre and post test results, whereas the Montessori experimental group exhibited significant differences in pre and post test results. As a result of the implementation of the Montessori Mathematics Program, mathematical aptitude test results were higher. This suggests that the Montessori method is in fact effective in enhancing a 5 year old child's mathematical ability and understanding of the fundamental rules of arithmetic (addition, subtraction, multiplication and division).
Kindergarten and elementary school children need a curriculum with enough numerical experience. So informal numerical education should be taken in kindergarten. Educational program numerical Montessori is a good way for maximizing an education effect regarding mathematics, and to maximize interest of children regarding mathematics through teaching tools in various educational activities. The Purpose of this study was to determine the effects of Montessori education and children's achievement in Mathematics. This was done by making a comparison of kindergarten children's mathematical ability ; addition, subtraction, multiplication, and division, where Montessori education was conducted, and in another kindergarten, where Montessori education was not adopted. Aim of this Study reads as follows. 1) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in addition for 5-year-old children. 2) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in subtraction for 5-year-old children. 3) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in multiplication for 5-year-old children. 4) How does the Montessori Mathematics program influence achievement in division for 5-year-old children. The experimental group was taught using the Montessori Mathematics Program. The control group did not use Montessori Mathematics Program. The comparative group, which doesn't utilize the Montessori educational program and the experimental group, which does use the Montessori educational program encompasses ten boys , ten girls. Thus, the number of people is forty, and the average age is 68.15 months (sd=3.59), 67.30 months (sd=3.70). As T-test result t=74 So Two group was composed as to same quality groups. The testing tool for this study were YuJeong-kim's Testing method(2003) based on Aubrey's study(1997) was used as a model for the degree of testing difficulty for this experiment (It limited question item to numbers less than 20.) The two groups pre-test and post-test result differences were analyzed by t-test. The result of this study are as follows: The control group exhibited insignificant differences in pre and post test results, whereas the Montessori experimental group exhibited significant differences in pre and post test results. As a result of the implementation of the Montessori Mathematics Program, mathematical aptitude test results were higher. This suggests that the Montessori method is in fact effective in enhancing a 5 year old child's mathematical ability and understanding of the fundamental rules of arithmetic (addition, subtraction, multiplication and division).
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