본 연구는 몬테소리 수학교육이 대수, 수와 연산, 측정에 대한 유아의 수학능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 몬테소리 수학교육이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가이며, 이에 따른 하위문항은 첫째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 대수 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 둘째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 수와 연산 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 셋째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 측정 능력에 미치는 영향은 어떠한가이다. 연구대상은 경상남도 창원시에 소재한 G 몬테소리 유치원의 만5세 유아 20명이다. 주 1회씩 16주에 걸쳐 수학활동을 실시하였으며, 조사도구는 황해익과 최혜진(2007)의 ‘유아그림수학능력검사’를 사용하였다. 본 연구의 ...
본 연구는 몬테소리 수학교육이 대수, 수와 연산, 측정에 대한 유아의 수학능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 몬테소리 수학교육이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가이며, 이에 따른 하위문항은 첫째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 대수 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 둘째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 수와 연산 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 셋째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 측정 능력에 미치는 영향은 어떠한가이다. 연구대상은 경상남도 창원시에 소재한 G 몬테소리 유치원의 만5세 유아 20명이다. 주 1회씩 16주에 걸쳐 수학활동을 실시하였으며, 조사도구는 황해익과 최혜진(2007)의 ‘유아그림수학능력검사’를 사용하였다. 본 연구의 자료 분석은 유아들의 대수, 수와 연산, 측정 점수를 채점하여 SPSS 18.0에 코딩하여 분석하였으며, 사전·사후 점수의 차이가 있는지 검증하기 위하여 독립표본 t-검증을 적용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 대수능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 수와 연산 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 측정 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 몬테소리 수학교육이 대수, 수와 연산, 측정에 대한 유아의 수학능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 몬테소리 수학교육이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가이며, 이에 따른 하위문항은 첫째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 대수 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 둘째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 수와 연산 능력에 미치는 영향은 어떠한가, 셋째 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역인 측정 능력에 미치는 영향은 어떠한가이다. 연구대상은 경상남도 창원시에 소재한 G 몬테소리 유치원의 만5세 유아 20명이다. 주 1회씩 16주에 걸쳐 수학활동을 실시하였으며, 조사도구는 황해익과 최혜진(2007)의 ‘유아그림수학능력검사’를 사용하였다. 본 연구의 자료 분석은 유아들의 대수, 수와 연산, 측정 점수를 채점하여 SPSS 18.0에 코딩하여 분석하였으며, 사전·사후 점수의 차이가 있는지 검증하기 위하여 독립표본 t-검증을 적용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 대수능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 수와 연산 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 몬테소리 수학교육이 유아수학능력의 하위영역으로 측정 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine how Montessori math education influences children’s mathematical abilities on algebra, number and operation, and measurement ability. The overarching research question is how Montessori math education influences children’s mathematical abilities with the follo...
The purpose of this study is to examine how Montessori math education influences children’s mathematical abilities on algebra, number and operation, and measurement ability. The overarching research question is how Montessori math education influences children’s mathematical abilities with the following sub-questions: 1) How does Montessori math education influence algebra ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? 2) How does Montessori math education influence number and operation ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? and 3) How does Montessori math education influence measurement ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? Twenty children (N=20) aged 5 at a G Montessori preschool in Changwon, South Gyeongsang Province were recruited for this research. The project activity was conducted once a week for 16 weeks using ‘Pictorial math ability test for young children’ designed by Hwang and Choe (2007). The children’s algebra, number and operation, and measurement ability scores were collected and analyzed using SPSS 18.0. T-test was utilized in order to verify differences between pre and posttest scores. The findings are as follow: 1) Montessori math education had positive effects on algebra as a sub-domain of children’s mathematical abilities, 2) Montessori math education had positive effects on number and operation as a sub-domain of children’s mathematical abilities, and 3) Montessori math education had positive effects on measurement ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities.
The purpose of this study is to examine how Montessori math education influences children’s mathematical abilities on algebra, number and operation, and measurement ability. The overarching research question is how Montessori math education influences children’s mathematical abilities with the following sub-questions: 1) How does Montessori math education influence algebra ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? 2) How does Montessori math education influence number and operation ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? and 3) How does Montessori math education influence measurement ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities? Twenty children (N=20) aged 5 at a G Montessori preschool in Changwon, South Gyeongsang Province were recruited for this research. The project activity was conducted once a week for 16 weeks using ‘Pictorial math ability test for young children’ designed by Hwang and Choe (2007). The children’s algebra, number and operation, and measurement ability scores were collected and analyzed using SPSS 18.0. T-test was utilized in order to verify differences between pre and posttest scores. The findings are as follow: 1) Montessori math education had positive effects on algebra as a sub-domain of children’s mathematical abilities, 2) Montessori math education had positive effects on number and operation as a sub-domain of children’s mathematical abilities, and 3) Montessori math education had positive effects on measurement ability as a sub-domain of children’s mathematical abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.