본 연구의 목적은 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계 방안을 구안하는 데 있다. 동화를 감상할 때 아동은 다양한 문학적인 반응을 하며 나아가 그들의 개인적인 경험이나 삶의 맥락에 비추어보기도 한다. 그것이 더욱 발전되면 기존의 동화텍스트에 자신의 욕구를 반영하여 변형하고자한다. 이런 욕구를 반영하여 자신이 읽은 동화와 관련하여 이야기를 꾸며보는 것은 글쓰기활동 자체에 개인적인 만족을 얻을 수 있을 뿐만 아니라 이야기의 구성이나 등장인물, 주제에 대한 통찰력을 제공해주는 좋은 기회가 될 수 있다. 그러나 학교현장의 동화교육은 동화의 내용파악이나 간단한 소감을 말하는 정도에 그치는 경우가 많다. 감상이 수용의 일종이라고 볼 때 창작은 문학적 상상력을 높이는 창의적인 생산활동이다. 때문에 창작은 그 바탕이 되는 수용활동인 동화 감상과 연계될 때 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있다. 본 연구에서는 동화의 감상과 창작 연계의 구체적인 방법으로써 교육연극을 활용하였다. 동화교육에서 교육연극의 활용은 아동이 직접 동화를 체험할 수 있는 기회를 제공함으로써 감상을 심화하고, 풍부한 글쓰기의 소재를 제공해줌으로써 창작까지 자연스럽게 연계될 수 있도록 한다. 이 때 아동은 교육연극의 경험을 바탕으로 유의미한 맥락 속에서 창작이 가능하다. 이에 본 연구에서는 교육연극 방법을 도구로 활용하여 동화의 감상과 창작 연계방안을 구안하였다. Ⅱ장에서는 교육연극의 본질과 동화교육에서의 교육연극의 필요성, 동화 감상과 창작 연계의 필요성에 대하여 논하여 보았다. Ⅲ장에서는 연구의 본론으로 들어가서 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계의 원리를 제시하고, 구체적인 교수․학습 과정을 구안하였다. 이 교수․학습 과정의 기본적인 절차는 ‘재연하기’, ‘교류하기’, ‘변형하기’, ‘창작하기’ 이다. 재연하기단계에서는 ...
본 연구의 목적은 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계 방안을 구안하는 데 있다. 동화를 감상할 때 아동은 다양한 문학적인 반응을 하며 나아가 그들의 개인적인 경험이나 삶의 맥락에 비추어보기도 한다. 그것이 더욱 발전되면 기존의 동화텍스트에 자신의 욕구를 반영하여 변형하고자한다. 이런 욕구를 반영하여 자신이 읽은 동화와 관련하여 이야기를 꾸며보는 것은 글쓰기활동 자체에 개인적인 만족을 얻을 수 있을 뿐만 아니라 이야기의 구성이나 등장인물, 주제에 대한 통찰력을 제공해주는 좋은 기회가 될 수 있다. 그러나 학교현장의 동화교육은 동화의 내용파악이나 간단한 소감을 말하는 정도에 그치는 경우가 많다. 감상이 수용의 일종이라고 볼 때 창작은 문학적 상상력을 높이는 창의적인 생산활동이다. 때문에 창작은 그 바탕이 되는 수용활동인 동화 감상과 연계될 때 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있다. 본 연구에서는 동화의 감상과 창작 연계의 구체적인 방법으로써 교육연극을 활용하였다. 동화교육에서 교육연극의 활용은 아동이 직접 동화를 체험할 수 있는 기회를 제공함으로써 감상을 심화하고, 풍부한 글쓰기의 소재를 제공해줌으로써 창작까지 자연스럽게 연계될 수 있도록 한다. 이 때 아동은 교육연극의 경험을 바탕으로 유의미한 맥락 속에서 창작이 가능하다. 이에 본 연구에서는 교육연극 방법을 도구로 활용하여 동화의 감상과 창작 연계방안을 구안하였다. Ⅱ장에서는 교육연극의 본질과 동화교육에서의 교육연극의 필요성, 동화 감상과 창작 연계의 필요성에 대하여 논하여 보았다. Ⅲ장에서는 연구의 본론으로 들어가서 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계의 원리를 제시하고, 구체적인 교수․학습 과정을 구안하였다. 이 교수․학습 과정의 기본적인 절차는 ‘재연하기’, ‘교류하기’, ‘변형하기’, ‘창작하기’ 이다. 재연하기단계에서는 타블로, 마임, 즉흥극과 같은 구체적인 활동을 통하여 동화를 경험함으로써 동화와 학습자 자신과의 경험간에 유의미한 관련성을 찾을 수 있다. 교류하기단계에서는 아동이 다양한 문학적인 반응을 하는 단계로 빈의자기법과 핫시팅기법을 활용하여 감정교류와 사고교류를 할 수 있다. 이 과정을 통해서 감상을 심화시킬 수 있으며 개인적, 사회적인 맥락에서 동화 텍스트를 재해석할 수 있다. 변형하기단계에서는 이야기를 변형하고자하는 아동의 욕구를 기반으로 이야기 가지치기와 연출회의의 협동적인 과정을 통해 이야기를 다양하게 변형할 수 있다. 마지막으로 창작하기단계에서는 변형한 이야기를 바탕으로 본격적인 창작활동과 평가활동이 이루어진다. Ⅳ장에서는 초등학교 현장에서 적용이 용이하도록 본 연구에서 구안한 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계 교수․학습 과정을 1학년에서 6학년까지 적용한 교수․학습안을 제시하여 적용의 예시를 보였다. 또 부산 시내 1개 초등학교 4학년 1개 반을 대상으로 실제로 적용하여 보았다. 본 연구는 교육연극의 구체적인 방법을 활용하여 동화교육이 감상에 그치지 않고, 풍부해진 감상의 지평을 확대하여 최종적으로 창작까지 연계할 수 있는 구체적인 방안을 구안하여 제시하였다는 데 그 의의가 있다. 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작의 연계 방안으로 아동들이 동화를 생생하고 즐겁게 감상하고, 이야기의 다양한 변형을 통해 창작까지 연계함으로써 창의적인 국어사용능력을 향상시키는 데 기여할 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계 방안을 구안하는 데 있다. 동화를 감상할 때 아동은 다양한 문학적인 반응을 하며 나아가 그들의 개인적인 경험이나 삶의 맥락에 비추어보기도 한다. 그것이 더욱 발전되면 기존의 동화텍스트에 자신의 욕구를 반영하여 변형하고자한다. 이런 욕구를 반영하여 자신이 읽은 동화와 관련하여 이야기를 꾸며보는 것은 글쓰기활동 자체에 개인적인 만족을 얻을 수 있을 뿐만 아니라 이야기의 구성이나 등장인물, 주제에 대한 통찰력을 제공해주는 좋은 기회가 될 수 있다. 그러나 학교현장의 동화교육은 동화의 내용파악이나 간단한 소감을 말하는 정도에 그치는 경우가 많다. 감상이 수용의 일종이라고 볼 때 창작은 문학적 상상력을 높이는 창의적인 생산활동이다. 때문에 창작은 그 바탕이 되는 수용활동인 동화 감상과 연계될 때 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있다. 본 연구에서는 동화의 감상과 창작 연계의 구체적인 방법으로써 교육연극을 활용하였다. 동화교육에서 교육연극의 활용은 아동이 직접 동화를 체험할 수 있는 기회를 제공함으로써 감상을 심화하고, 풍부한 글쓰기의 소재를 제공해줌으로써 창작까지 자연스럽게 연계될 수 있도록 한다. 이 때 아동은 교육연극의 경험을 바탕으로 유의미한 맥락 속에서 창작이 가능하다. 이에 본 연구에서는 교육연극 방법을 도구로 활용하여 동화의 감상과 창작 연계방안을 구안하였다. Ⅱ장에서는 교육연극의 본질과 동화교육에서의 교육연극의 필요성, 동화 감상과 창작 연계의 필요성에 대하여 논하여 보았다. Ⅲ장에서는 연구의 본론으로 들어가서 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계의 원리를 제시하고, 구체적인 교수․학습 과정을 구안하였다. 이 교수․학습 과정의 기본적인 절차는 ‘재연하기’, ‘교류하기’, ‘변형하기’, ‘창작하기’ 이다. 재연하기단계에서는 타블로, 마임, 즉흥극과 같은 구체적인 활동을 통하여 동화를 경험함으로써 동화와 학습자 자신과의 경험간에 유의미한 관련성을 찾을 수 있다. 교류하기단계에서는 아동이 다양한 문학적인 반응을 하는 단계로 빈의자기법과 핫시팅기법을 활용하여 감정교류와 사고교류를 할 수 있다. 이 과정을 통해서 감상을 심화시킬 수 있으며 개인적, 사회적인 맥락에서 동화 텍스트를 재해석할 수 있다. 변형하기단계에서는 이야기를 변형하고자하는 아동의 욕구를 기반으로 이야기 가지치기와 연출회의의 협동적인 과정을 통해 이야기를 다양하게 변형할 수 있다. 마지막으로 창작하기단계에서는 변형한 이야기를 바탕으로 본격적인 창작활동과 평가활동이 이루어진다. Ⅳ장에서는 초등학교 현장에서 적용이 용이하도록 본 연구에서 구안한 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작 연계 교수․학습 과정을 1학년에서 6학년까지 적용한 교수․학습안을 제시하여 적용의 예시를 보였다. 또 부산 시내 1개 초등학교 4학년 1개 반을 대상으로 실제로 적용하여 보았다. 본 연구는 교육연극의 구체적인 방법을 활용하여 동화교육이 감상에 그치지 않고, 풍부해진 감상의 지평을 확대하여 최종적으로 창작까지 연계할 수 있는 구체적인 방안을 구안하여 제시하였다는 데 그 의의가 있다. 교육연극 방법을 통한 동화의 감상과 창작의 연계 방안으로 아동들이 동화를 생생하고 즐겁게 감상하고, 이야기의 다양한 변형을 통해 창작까지 연계함으로써 창의적인 국어사용능력을 향상시키는 데 기여할 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to develop the connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method. Children reflect their experience or life as well as shows various responses to fairy-tales when they appreciate fairy-tales. When the appreciation is more developed, ...
The purpose of this study is to develop the connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method. Children reflect their experience or life as well as shows various responses to fairy-tales when they appreciate fairy-tales. When the appreciation is more developed, they try to transform the stories based on their desire. Creating stories with their desire could satisfy themselves in writing activities and be a good opportunity to have an insight on story construction, characters, and subjects. Fairy-tale education in schools, however, has only been limited to catch the meaning of the story or express some simple opinions. If appreciation is a part of reception, creation is a creative productive activity for cultivating the literary imagination. Thus, creation could increase educational effectiveness and efficiency when it is connected to fairy-tale appreciation which is a basic reception activity. In this study, the educational drama method is used for the connection between fairy-tale appreciation and creation. The application of educational drama method in fairy-tale education helps to develop children's emotion with a chance to experience the fairy-tale, thus naturally connect to creation with providing abundant writing materials from the application. At this time, children can perform creation within the meaningful logical connection based on the experience of educational drama. Based on the theoretical backgrounds, this study develops the connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method. In Chapter II, the essence of educational drama, the needs of educational drama in fairy-tale education, and the needs of connection between fairy-tale appreciation and creation are discussed. In chapter III, as the major chapter of this study, the principle on the connection between fairy-tale appreciation and creation and detailed teaching and learning process are suggested. The basic procedures on the teaching and leaning process are the 'rerun', 'exchange', 'transformation', and 'creation'. In the 'rerun' procedure, a meaningful relevance between fairy-tales and learner's own experiences is found based on the experience of fairy-tale by the practical activities such as a tableau, mime, and improvisation. In the 'exchange' procedure, children can show various literary reactions and they can have the emotional and thinking exchange using an empty chair and hot-seating techniques. Through this procedure, children's emotion could be deepened and the fairy-tale texts could be reinterpreted by personal and social contexts. In the 'transformation' procedure, the stories could be variously changed through a cooperative process of the branching story and direction meeting based on the children's desire to change the stories. Finally, in the 'creation' procedure, creation and evaluation activities are accomplished derived from the transformed stories. In Chapter IV, a case study for application is suggested by the teaching and leaning method which is the connection between fairy-tale appreciation and creation. The case study is designed to be used from 1st to 6th grade students on the ground. In addition, the application is tested for a 4th grade class in the city of Busan. This study is meaningful, since it suggests a practical method by educational drama that fairy-tale education could be continued to creation with enhancement of children's emotion, whereas fairy-tale education just has limited to give impression to children. The connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method is expected to help children to be creative Korean users through joyful fairy-tale appreciation and story transforming.
The purpose of this study is to develop the connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method. Children reflect their experience or life as well as shows various responses to fairy-tales when they appreciate fairy-tales. When the appreciation is more developed, they try to transform the stories based on their desire. Creating stories with their desire could satisfy themselves in writing activities and be a good opportunity to have an insight on story construction, characters, and subjects. Fairy-tale education in schools, however, has only been limited to catch the meaning of the story or express some simple opinions. If appreciation is a part of reception, creation is a creative productive activity for cultivating the literary imagination. Thus, creation could increase educational effectiveness and efficiency when it is connected to fairy-tale appreciation which is a basic reception activity. In this study, the educational drama method is used for the connection between fairy-tale appreciation and creation. The application of educational drama method in fairy-tale education helps to develop children's emotion with a chance to experience the fairy-tale, thus naturally connect to creation with providing abundant writing materials from the application. At this time, children can perform creation within the meaningful logical connection based on the experience of educational drama. Based on the theoretical backgrounds, this study develops the connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method. In Chapter II, the essence of educational drama, the needs of educational drama in fairy-tale education, and the needs of connection between fairy-tale appreciation and creation are discussed. In chapter III, as the major chapter of this study, the principle on the connection between fairy-tale appreciation and creation and detailed teaching and learning process are suggested. The basic procedures on the teaching and leaning process are the 'rerun', 'exchange', 'transformation', and 'creation'. In the 'rerun' procedure, a meaningful relevance between fairy-tales and learner's own experiences is found based on the experience of fairy-tale by the practical activities such as a tableau, mime, and improvisation. In the 'exchange' procedure, children can show various literary reactions and they can have the emotional and thinking exchange using an empty chair and hot-seating techniques. Through this procedure, children's emotion could be deepened and the fairy-tale texts could be reinterpreted by personal and social contexts. In the 'transformation' procedure, the stories could be variously changed through a cooperative process of the branching story and direction meeting based on the children's desire to change the stories. Finally, in the 'creation' procedure, creation and evaluation activities are accomplished derived from the transformed stories. In Chapter IV, a case study for application is suggested by the teaching and leaning method which is the connection between fairy-tale appreciation and creation. The case study is designed to be used from 1st to 6th grade students on the ground. In addition, the application is tested for a 4th grade class in the city of Busan. This study is meaningful, since it suggests a practical method by educational drama that fairy-tale education could be continued to creation with enhancement of children's emotion, whereas fairy-tale education just has limited to give impression to children. The connection between fairy-tale appreciation and creation by the educational drama method is expected to help children to be creative Korean users through joyful fairy-tale appreciation and story transforming.
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