Bela Bartok Suite Op.14의 연구 분석
이 승 아
영남대학교 대학원
기악과 피아노 전공
(지도교수 이의원 ∙ 안경희)
요 약
벨라 바르톡(1881-1945)은 20세기 헝가리 출신의 음악가 중 한사람이다. 헝가리나 여러 유럽등지의 민속음악을 수집하고 연구하면서 현대적 음악을 적절히 결합하여 대중들에게 널리 알리는 역할을 하였다.
Suite Op.14는 1916년에 작곡되어진 바...
Bela Bartok Suite Op.14의 연구 분석
이 승 아
영남대학교 대학원
기악과 피아노 전공
(지도교수 이의원 ∙ 안경희)
요 약
벨라 바르톡(1881-1945)은 20세기 헝가리 출신의 음악가 중 한사람이다. 헝가리나 여러 유럽등지의 민속음악을 수집하고 연구하면서 현대적 음악을 적절히 결합하여 대중들에게 널리 알리는 역할을 하였다.
Suite Op.14는 1916년에 작곡되어진 바르톡의 대표적인 피아노 곡 중 하나이다.
이 곡은 형식면에서 3부형식과 론도 형식을 고전적 형식의 바탕에서 잘 찾아 볼 수 있다. 조성 및 화성면에서 중심음이 같음으로써 조성적 통일감을 알 수 있고, 이중조성이나 다양한 음정 사용과 군집음, 불협화음 등의 사용을 볼 수 있다. 리듬면에서는 제 2곡에서의 엄격 리듬, 불가리아 리듬, 제 4곡에서의 파를란도 루바토 리듬, 전체적으로 오스티나토 리듬을 많이 볼 수 있다. 또한 당김음, 악센트 등으로 인하여 리듬의 변화가 나타나는 것을 볼 수 있다. 선율면에서는 제 2곡의 리디안 선법 사용이나, 제 3곡의 아랍음계 사용, 온음음계, 반음음계 등 다양한 음계사용을 볼 수 있다.
이와 같이 바르톡은 20세기의 전통적 음악 요소와 민속음악 요소를 바탕으로 현대적 기법을 잘 조화시켜 바르톡의 특징들이 잘 나타난 음악을 작곡한 것을 이 작품을 통하여 알 수 있다.
Bela Bartok Suite Op.14의 연구 분석
이 승 아
영남대학교 대학원
기악과 피아노 전공
(지도교수 이의원 ∙ 안경희)
요 약
벨라 바르톡(1881-1945)은 20세기 헝가리 출신의 음악가 중 한사람이다. 헝가리나 여러 유럽등지의 민속음악을 수집하고 연구하면서 현대적 음악을 적절히 결합하여 대중들에게 널리 알리는 역할을 하였다.
Suite Op.14는 1916년에 작곡되어진 바르톡의 대표적인 피아노 곡 중 하나이다.
이 곡은 형식면에서 3부형식과 론도 형식을 고전적 형식의 바탕에서 잘 찾아 볼 수 있다. 조성 및 화성면에서 중심음이 같음으로써 조성적 통일감을 알 수 있고, 이중조성이나 다양한 음정 사용과 군집음, 불협화음 등의 사용을 볼 수 있다. 리듬면에서는 제 2곡에서의 엄격 리듬, 불가리아 리듬, 제 4곡에서의 파를란도 루바토 리듬, 전체적으로 오스티나토 리듬을 많이 볼 수 있다. 또한 당김음, 악센트 등으로 인하여 리듬의 변화가 나타나는 것을 볼 수 있다. 선율면에서는 제 2곡의 리디안 선법 사용이나, 제 3곡의 아랍음계 사용, 온음음계, 반음음계 등 다양한 음계사용을 볼 수 있다.
이와 같이 바르톡은 20세기의 전통적 음악 요소와 민속음악 요소를 바탕으로 현대적 기법을 잘 조화시켜 바르톡의 특징들이 잘 나타난 음악을 작곡한 것을 이 작품을 통하여 알 수 있다.
M. A. Thesis
A Study on the Analysis of Bela Bartok Suite Op.14
Lee, Seung A
Department of Instrumental Music (Piano)
Graduate School
Yeungnam University
(Supervised by Professor Lee, Eui Won and Ahn, Kyung Hee
Abstract
Bela Bartok (1881-...
M. A. Thesis
A Study on the Analysis of Bela Bartok Suite Op.14
Lee, Seung A
Department of Instrumental Music (Piano)
Graduate School
Yeungnam University
(Supervised by Professor Lee, Eui Won and Ahn, Kyung Hee
Abstract
Bela Bartok (1881-1945) is one of the most important and highly recognised Hungarian musicians of the 20th century. By researching and collecting Hungarian and other European folk music, and combining them with 20th century compositional techniques, Bartok aided the further awareness of mentioned folk music.
「Suite Op.14」one of the representative piano pieces of Bartok, was composed in 1916. The structure uses the traditional ternary and rondo forms. Through the use of a common tonal center, compositional unity is achieved. The use of polytonality, various intervals, tone clusters, and dissonant chords can also be seen. With respect to rhythm, strict and Bulgarian rhythms are used in the second movement, parlando rubato rhythm in the fourth, and ostinato rhythm is used throughout the work. It is important to note the use of syncopation and accents. Melodically speaking, various scales are used, such as the Lydian in the second movement, and the arab, whole tone, and chromatic in the third.
Bartok's musical characteristics are defined in this composition by using traditional and folk elements mixed with 20th century modern techniques.
M. A. Thesis
A Study on the Analysis of Bela Bartok Suite Op.14
Lee, Seung A
Department of Instrumental Music (Piano)
Graduate School
Yeungnam University
(Supervised by Professor Lee, Eui Won and Ahn, Kyung Hee
Abstract
Bela Bartok (1881-1945) is one of the most important and highly recognised Hungarian musicians of the 20th century. By researching and collecting Hungarian and other European folk music, and combining them with 20th century compositional techniques, Bartok aided the further awareness of mentioned folk music.
「Suite Op.14」one of the representative piano pieces of Bartok, was composed in 1916. The structure uses the traditional ternary and rondo forms. Through the use of a common tonal center, compositional unity is achieved. The use of polytonality, various intervals, tone clusters, and dissonant chords can also be seen. With respect to rhythm, strict and Bulgarian rhythms are used in the second movement, parlando rubato rhythm in the fourth, and ostinato rhythm is used throughout the work. It is important to note the use of syncopation and accents. Melodically speaking, various scales are used, such as the Lydian in the second movement, and the arab, whole tone, and chromatic in the third.
Bartok's musical characteristics are defined in this composition by using traditional and folk elements mixed with 20th century modern techniques.
주제어
#Bela Bartok Suite Op.14
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.