고전문학은 많은 교육적 성격을 지니고 있다. 고전문학은 상상력을 기를 수 있게 해주며, 언어 능력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 문학적 체험을 풍부하게 하고, 조화로운 삶의 태도와 방법을 익힐 수 있게 해주며, 진한 감동을 주어 정서를 순화하고, 올바른 가치관을 기를 수 있게 해준다. 또 전통 문화를 계승, 발전시켜나갈 수 있게 해주며, 비판 능력을 기를 수 있게 해 준다.
고전문학이 지닌 이러한 교육적 성격을 교육적 측면에서 활용한다면, 올바른 사고력과 상상력을 지닌 인간, 우리만의 특성과 아름다움을 알고 바르게 사용하는 능력을 지닌 인간, 한국적 정서와 가치관을 지닌 인간, 웃음과 재치를 지니면서도 비판적인 안목을 지닌 인성을 육성하고, 전통문화를 계승 발전시켜 나갈 수 있게 된다.
그러나 지금의 고전문학교육은 이런 성격은 무시된 체 교사의 중심에서 지식적인 요소의 주입으로 학습자에게 익숙하지 않은 언어의 해독, 장르적 특성, 작품의 ...
고전문학은 많은 교육적 성격을 지니고 있다. 고전문학은 상상력을 기를 수 있게 해주며, 언어 능력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 문학적 체험을 풍부하게 하고, 조화로운 삶의 태도와 방법을 익힐 수 있게 해주며, 진한 감동을 주어 정서를 순화하고, 올바른 가치관을 기를 수 있게 해준다. 또 전통 문화를 계승, 발전시켜나갈 수 있게 해주며, 비판 능력을 기를 수 있게 해 준다.
고전문학이 지닌 이러한 교육적 성격을 교육적 측면에서 활용한다면, 올바른 사고력과 상상력을 지닌 인간, 우리만의 특성과 아름다움을 알고 바르게 사용하는 능력을 지닌 인간, 한국적 정서와 가치관을 지닌 인간, 웃음과 재치를 지니면서도 비판적인 안목을 지닌 인성을 육성하고, 전통문화를 계승 발전시켜 나갈 수 있게 된다.
그러나 지금의 고전문학교육은 이런 성격은 무시된 체 교사의 중심에서 지식적인 요소의 주입으로 학습자에게 익숙하지 않은 언어의 해독, 장르적 특성, 작품의 구조 분석, 창작과 향유 당시의 상황 등을 암기만하는 방법으로 교육이 이루어지고 있다.
본 고에서는 <홍길동전>, <토끼전>, <박씨전>의 배경, 구조, 인물, 주제를 분석하여 교육적 가치를 확인하고 효과적인 교수 방법을 모색하였다.
그리고 고전문학의 목표를 토대로 살펴보았다. 이는 국어과 전반에 대한 이해와 더불어 고전소설 교육을 위한 이론적 토대가 되었다.
시대적 거리감과 문화적 차이로 고전소설을 멀리하게 되는 학습자들이 작품을 통해 재미를 느낄 수 있는 길로 이끌며, 나아가 적극적으로 고전 소설을 향유하는 문화 속에 들어가 새로운 창조 행위를 할 수 있도록 하는 것, 이것이 고전 소설 교육의 지향할 점이라고 생각한다.
이 연구가 학생들의 인식과 그들의 고전소설 이해의 방식의 문제점을 확인하고 그에 대한 처방을 모색하려 했다는데 의의를 두고 싶다.
고전문학은 많은 교육적 성격을 지니고 있다. 고전문학은 상상력을 기를 수 있게 해주며, 언어 능력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 문학적 체험을 풍부하게 하고, 조화로운 삶의 태도와 방법을 익힐 수 있게 해주며, 진한 감동을 주어 정서를 순화하고, 올바른 가치관을 기를 수 있게 해준다. 또 전통 문화를 계승, 발전시켜나갈 수 있게 해주며, 비판 능력을 기를 수 있게 해 준다.
고전문학이 지닌 이러한 교육적 성격을 교육적 측면에서 활용한다면, 올바른 사고력과 상상력을 지닌 인간, 우리만의 특성과 아름다움을 알고 바르게 사용하는 능력을 지닌 인간, 한국적 정서와 가치관을 지닌 인간, 웃음과 재치를 지니면서도 비판적인 안목을 지닌 인성을 육성하고, 전통문화를 계승 발전시켜 나갈 수 있게 된다.
그러나 지금의 고전문학교육은 이런 성격은 무시된 체 교사의 중심에서 지식적인 요소의 주입으로 학습자에게 익숙하지 않은 언어의 해독, 장르적 특성, 작품의 구조 분석, 창작과 향유 당시의 상황 등을 암기만하는 방법으로 교육이 이루어지고 있다.
본 고에서는 <홍길동전>, <토끼전>, <박씨전>의 배경, 구조, 인물, 주제를 분석하여 교육적 가치를 확인하고 효과적인 교수 방법을 모색하였다.
그리고 고전문학의 목표를 토대로 살펴보았다. 이는 국어과 전반에 대한 이해와 더불어 고전소설 교육을 위한 이론적 토대가 되었다.
시대적 거리감과 문화적 차이로 고전소설을 멀리하게 되는 학습자들이 작품을 통해 재미를 느낄 수 있는 길로 이끌며, 나아가 적극적으로 고전 소설을 향유하는 문화 속에 들어가 새로운 창조 행위를 할 수 있도록 하는 것, 이것이 고전 소설 교육의 지향할 점이라고 생각한다.
이 연구가 학생들의 인식과 그들의 고전소설 이해의 방식의 문제점을 확인하고 그에 대한 처방을 모색하려 했다는데 의의를 두고 싶다.
The Korean classics have a lot of educational effects. First, they can increase our imagination and linguistic ability. Second, they can make our literary experiences richer. Third, they can help us to learn the harmonious attitude in life. Fourth, they move and purify our hearts. Fifth, we can get ...
The Korean classics have a lot of educational effects. First, they can increase our imagination and linguistic ability. Second, they can make our literary experiences richer. Third, they can help us to learn the harmonious attitude in life. Fourth, they move and purify our hearts. Fifth, we can get a good sense of values from them. Sixth, we can succeed and develop our traditional culture by reading them. And finally they can help us to increase our critical ability.
If We utilize these qualities in education, We can forster people who have thinking faculty and imagination, people who know our own beauty and character and use them properly, people who have Korean feelings and values, people who have wit and critical eyes at the same time. And we can also succeed and develop our traditional culture.
However, today's Korean classics education ignores these character and it is being done as a cramming education. Teachers are in the center of education, not students. Teachers just make students memorize the interpretation of unaccustomed language, the character of the genre The analysis of the structure of the work the current situation of the times, etc.
In this study, the background, structure, characters and themes of , , were analysed in order to examine its educational value and to seek for its effective teaching method.
In addition, I looked into the goal of classical novels based on the goal of classical literature. This has become a theoretical basis for classical novels education as well as the general understanding of language major.
Leading the learners, who tend to keep away from classical novels due to generation and cultural differences, to a way of becoming more interested by the works, and making an active reading culture of classical novels to further guide the learners to create new pieces are the aims of classical novels education.
This research has its meaning on identifying the students' recognition and their method of understanding classical novels, as well as seeking for an alternative plan.
The Korean classics have a lot of educational effects. First, they can increase our imagination and linguistic ability. Second, they can make our literary experiences richer. Third, they can help us to learn the harmonious attitude in life. Fourth, they move and purify our hearts. Fifth, we can get a good sense of values from them. Sixth, we can succeed and develop our traditional culture by reading them. And finally they can help us to increase our critical ability.
If We utilize these qualities in education, We can forster people who have thinking faculty and imagination, people who know our own beauty and character and use them properly, people who have Korean feelings and values, people who have wit and critical eyes at the same time. And we can also succeed and develop our traditional culture.
However, today's Korean classics education ignores these character and it is being done as a cramming education. Teachers are in the center of education, not students. Teachers just make students memorize the interpretation of unaccustomed language, the character of the genre The analysis of the structure of the work the current situation of the times, etc.
In this study, the background, structure, characters and themes of , , were analysed in order to examine its educational value and to seek for its effective teaching method.
In addition, I looked into the goal of classical novels based on the goal of classical literature. This has become a theoretical basis for classical novels education as well as the general understanding of language major.
Leading the learners, who tend to keep away from classical novels due to generation and cultural differences, to a way of becoming more interested by the works, and making an active reading culture of classical novels to further guide the learners to create new pieces are the aims of classical novels education.
This research has its meaning on identifying the students' recognition and their method of understanding classical novels, as well as seeking for an alternative plan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.