<국문초록> 본 논문은 1980년대 한국의 민중시가 부정적 현실에 대응하여 어떻게 문학적 실천을 수행하였는가를 살핌으로써 한국 민중시의 의의와 한계를 밝히는 것을 목적으로 하였다. Ⅱ장에서는 민중과 민중시의 개념 그리고 민중시의 형성에 대해 고찰하였다. 민중은 접근하는 시각에 따라 외연과 내포가 달라지고 있었다. 또 민중은 가변성을 갖고 있는 개념으로 동일한 의미와 범주를 갖더라도 시대적 상황에 따라 다르게 이해되고 있음을 확인하였다. 민중시의 개념은 명확하게 규정되고 있지 않았지만, 이것을 당대의 일반적인 이해, 즉 ‘민중적 주체가 민중의식과 민중적 정서를 바탕으로 민중의 삶을 형상화한 시’로 파악하였다. 문학적 환경은 전대(前代)와 다른 모습을 보여주었다. 그것은 5ㆍ18민주화운동 이후 ‘시인들의 세계관 변모’ 그리고 ‘문학 매체’와 ‘문학 제도의 변화’ 때문이었다. 전자(前者)는 시인들의 당대 현실에 대한 새로운 인식 그리고 문학의 기능에 대한 본질적 의문과 문학 행위에 대한 반성에 의한 것이었다. 후자(後者)는 군부독재에 의해 기존의 문학적 환경이 붕괴됨으로써 초래되었다. 이것은 무크와 동인 활동, 등단 제도의 변화로 나타나고 있었다. 이러한 문학적 환경의 변화는 1980년대 문학운동을 발생시키는 요인으로 작용하고 있었다. 문학운동은 이론적 근거를 제공하고 창작적 실천을 수행함으로써 1980년대 민중시의 형성에 기여하고 있었다. Ⅲ장에서는 1980년대 민중시의 현실 대응 양상을 살펴보았다. 우선 논의의 편의를 위해 관련된 시들을 분류하여 유형화하였다. 분류는 민중시에서 유형적 주제로 형상화된 ‘시대정신’을 기준으로 삼았다. 그 결과 ‘반독재와 민주화의 시’, ‘반외세와 자주화의 시’, ‘노동해방과 주체화의 시’로 유형화할 수 있었다. 이러한 유형은 다시 ‘시적 주체’의 발화 태도에 따라 정서적 ‘공감’을 획득하려는 경향과 행동적 ‘실천’을 촉구하는 경향으로 분류하였다. 논의는 각 유형과 경향에 적합하다고 판단되는 시들을 분석함으로써 그것을 논증하는 방식을 취했다. ‘반독재와 민주화의 시’에서 ...
<국문초록> 본 논문은 1980년대 한국의 민중시가 부정적 현실에 대응하여 어떻게 문학적 실천을 수행하였는가를 살핌으로써 한국 민중시의 의의와 한계를 밝히는 것을 목적으로 하였다. Ⅱ장에서는 민중과 민중시의 개념 그리고 민중시의 형성에 대해 고찰하였다. 민중은 접근하는 시각에 따라 외연과 내포가 달라지고 있었다. 또 민중은 가변성을 갖고 있는 개념으로 동일한 의미와 범주를 갖더라도 시대적 상황에 따라 다르게 이해되고 있음을 확인하였다. 민중시의 개념은 명확하게 규정되고 있지 않았지만, 이것을 당대의 일반적인 이해, 즉 ‘민중적 주체가 민중의식과 민중적 정서를 바탕으로 민중의 삶을 형상화한 시’로 파악하였다. 문학적 환경은 전대(前代)와 다른 모습을 보여주었다. 그것은 5ㆍ18민주화운동 이후 ‘시인들의 세계관 변모’ 그리고 ‘문학 매체’와 ‘문학 제도의 변화’ 때문이었다. 전자(前者)는 시인들의 당대 현실에 대한 새로운 인식 그리고 문학의 기능에 대한 본질적 의문과 문학 행위에 대한 반성에 의한 것이었다. 후자(後者)는 군부독재에 의해 기존의 문학적 환경이 붕괴됨으로써 초래되었다. 이것은 무크와 동인 활동, 등단 제도의 변화로 나타나고 있었다. 이러한 문학적 환경의 변화는 1980년대 문학운동을 발생시키는 요인으로 작용하고 있었다. 문학운동은 이론적 근거를 제공하고 창작적 실천을 수행함으로써 1980년대 민중시의 형성에 기여하고 있었다. Ⅲ장에서는 1980년대 민중시의 현실 대응 양상을 살펴보았다. 우선 논의의 편의를 위해 관련된 시들을 분류하여 유형화하였다. 분류는 민중시에서 유형적 주제로 형상화된 ‘시대정신’을 기준으로 삼았다. 그 결과 ‘반독재와 민주화의 시’, ‘반외세와 자주화의 시’, ‘노동해방과 주체화의 시’로 유형화할 수 있었다. 이러한 유형은 다시 ‘시적 주체’의 발화 태도에 따라 정서적 ‘공감’을 획득하려는 경향과 행동적 ‘실천’을 촉구하는 경향으로 분류하였다. 논의는 각 유형과 경향에 적합하다고 판단되는 시들을 분석함으로써 그것을 논증하는 방식을 취했다. ‘반독재와 민주화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 부정적 현실에 대한 실존적 경험을 통해 획득한 세계 인식을 독자에게 인식시키려는 욕망을 강하게 드러내고 있었다. 이러한 시들은 주로 군부독재의 반민중성을 폭로ㆍ증언하거나 부정적 현실을 비판하는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 군부독재를 종식시키고 민주화를 실현하려는 욕망을 드러내고 있었다. 이러한 시들은 주로 저항의 경험을 통해 획득한 저항 의지나 새롭게 인식한 세계 인식을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. ‘반외세와 자주화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 외세, 즉 미국을 적대적으로 인식시키려는 욕망을 강하게 드러내고 있었다. 이러한 시들은 한국현대사에서 찾아낸 한국에 대한 미국의 과오를 환기시키고, 또한 제국주의적 속성을 폭로하는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 민족적 지향점으로 ‘조국해방’과 ‘남북통일’을 제시하고 있었다. 이러한 시들은 미국의 경제적ㆍ문화적 침략에 대한 저항과 자주적 통일의 지향을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. ‘노동해방과 주체화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 실존적 경험을 통해 노동자ㆍ농민의 존재와 운명, 새롭게 변화되는 모습을 보여주는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 민중적 지향점으로 ‘노동해방’을 제시하고 있었다. 이러한 시들은 자본의 억압과 착취에 대한 투쟁 의지와 투쟁 과정을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. Ⅳ장에서는 1980년대 민중시가 갖고 있는 의의와 한계를 살펴보았다. 민중시의 의의로는 ‘계급적ㆍ민족적 발화 주체의 등장’, ‘시적 형식 실험’, ‘사회 변혁 의지’, ‘민중적 상상력 확대’ 등을 들 수 있다. 민중시의 한계는 ‘상투성과 도식성의 노출’, ‘대중화 실패’, ‘미래 전망의 형상화 실패’, ‘인식론적 편향’ 등에서 찾을 수 있었다. 본 연구의 핵심은 1980년대 ‘민중시의 현실 대응 양상’이었다. 민중시가 민중의 이념적 지향과 민중적 정서를 형상화하여 부정적 현실에 대응하는 양상을 규명하는 것이 그것이다. 이러한 논의는 논제의 성격상 주제적 접근 위주로 전개될 수밖에 없었다. 그에 따라 1980년대 민중시의 전모를 규명하는데 어려움이 있었다. 다만 이 논문은 1980년대 민중시의 전모를 밝히는 연구를 본격화하기 위한 기초 작업의 의미를 갖는다는 데 의의가 있다. 핵심어 : 민중, 민중시, 시대정신, 민중운동, 실존적 경험, 시적 주체
<국문초록> 본 논문은 1980년대 한국의 민중시가 부정적 현실에 대응하여 어떻게 문학적 실천을 수행하였는가를 살핌으로써 한국 민중시의 의의와 한계를 밝히는 것을 목적으로 하였다. Ⅱ장에서는 민중과 민중시의 개념 그리고 민중시의 형성에 대해 고찰하였다. 민중은 접근하는 시각에 따라 외연과 내포가 달라지고 있었다. 또 민중은 가변성을 갖고 있는 개념으로 동일한 의미와 범주를 갖더라도 시대적 상황에 따라 다르게 이해되고 있음을 확인하였다. 민중시의 개념은 명확하게 규정되고 있지 않았지만, 이것을 당대의 일반적인 이해, 즉 ‘민중적 주체가 민중의식과 민중적 정서를 바탕으로 민중의 삶을 형상화한 시’로 파악하였다. 문학적 환경은 전대(前代)와 다른 모습을 보여주었다. 그것은 5ㆍ18민주화운동 이후 ‘시인들의 세계관 변모’ 그리고 ‘문학 매체’와 ‘문학 제도의 변화’ 때문이었다. 전자(前者)는 시인들의 당대 현실에 대한 새로운 인식 그리고 문학의 기능에 대한 본질적 의문과 문학 행위에 대한 반성에 의한 것이었다. 후자(後者)는 군부독재에 의해 기존의 문학적 환경이 붕괴됨으로써 초래되었다. 이것은 무크와 동인 활동, 등단 제도의 변화로 나타나고 있었다. 이러한 문학적 환경의 변화는 1980년대 문학운동을 발생시키는 요인으로 작용하고 있었다. 문학운동은 이론적 근거를 제공하고 창작적 실천을 수행함으로써 1980년대 민중시의 형성에 기여하고 있었다. Ⅲ장에서는 1980년대 민중시의 현실 대응 양상을 살펴보았다. 우선 논의의 편의를 위해 관련된 시들을 분류하여 유형화하였다. 분류는 민중시에서 유형적 주제로 형상화된 ‘시대정신’을 기준으로 삼았다. 그 결과 ‘반독재와 민주화의 시’, ‘반외세와 자주화의 시’, ‘노동해방과 주체화의 시’로 유형화할 수 있었다. 이러한 유형은 다시 ‘시적 주체’의 발화 태도에 따라 정서적 ‘공감’을 획득하려는 경향과 행동적 ‘실천’을 촉구하는 경향으로 분류하였다. 논의는 각 유형과 경향에 적합하다고 판단되는 시들을 분석함으로써 그것을 논증하는 방식을 취했다. ‘반독재와 민주화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 부정적 현실에 대한 실존적 경험을 통해 획득한 세계 인식을 독자에게 인식시키려는 욕망을 강하게 드러내고 있었다. 이러한 시들은 주로 군부독재의 반민중성을 폭로ㆍ증언하거나 부정적 현실을 비판하는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 군부독재를 종식시키고 민주화를 실현하려는 욕망을 드러내고 있었다. 이러한 시들은 주로 저항의 경험을 통해 획득한 저항 의지나 새롭게 인식한 세계 인식을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. ‘반외세와 자주화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 외세, 즉 미국을 적대적으로 인식시키려는 욕망을 강하게 드러내고 있었다. 이러한 시들은 한국현대사에서 찾아낸 한국에 대한 미국의 과오를 환기시키고, 또한 제국주의적 속성을 폭로하는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 민족적 지향점으로 ‘조국해방’과 ‘남북통일’을 제시하고 있었다. 이러한 시들은 미국의 경제적ㆍ문화적 침략에 대한 저항과 자주적 통일의 지향을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. ‘노동해방과 주체화의 시’에서 정서적 공감을 획득하려는 시들은 실존적 경험을 통해 노동자ㆍ농민의 존재와 운명, 새롭게 변화되는 모습을 보여주는데 초점을 맞추고 있었다. 행동적 실천을 촉구하는 시들은 민중적 지향점으로 ‘노동해방’을 제시하고 있었다. 이러한 시들은 자본의 억압과 착취에 대한 투쟁 의지와 투쟁 과정을 형상화하는데 초점을 맞추고 있었다. Ⅳ장에서는 1980년대 민중시가 갖고 있는 의의와 한계를 살펴보았다. 민중시의 의의로는 ‘계급적ㆍ민족적 발화 주체의 등장’, ‘시적 형식 실험’, ‘사회 변혁 의지’, ‘민중적 상상력 확대’ 등을 들 수 있다. 민중시의 한계는 ‘상투성과 도식성의 노출’, ‘대중화 실패’, ‘미래 전망의 형상화 실패’, ‘인식론적 편향’ 등에서 찾을 수 있었다. 본 연구의 핵심은 1980년대 ‘민중시의 현실 대응 양상’이었다. 민중시가 민중의 이념적 지향과 민중적 정서를 형상화하여 부정적 현실에 대응하는 양상을 규명하는 것이 그것이다. 이러한 논의는 논제의 성격상 주제적 접근 위주로 전개될 수밖에 없었다. 그에 따라 1980년대 민중시의 전모를 규명하는데 어려움이 있었다. 다만 이 논문은 1980년대 민중시의 전모를 밝히는 연구를 본격화하기 위한 기초 작업의 의미를 갖는다는 데 의의가 있다. 핵심어 : 민중, 민중시, 시대정신, 민중운동, 실존적 경험, 시적 주체
The goal of this paper is focused on the action of Minjung Poetry against nineteen-eighties. At the beginning, the origin of Minjung Poetry was defined. Later, activities on state affairs of Minjung Poetry were explored with categorized frame of classification on the spirit of the times. Representa...
The goal of this paper is focused on the action of Minjung Poetry against nineteen-eighties. At the beginning, the origin of Minjung Poetry was defined. Later, activities on state affairs of Minjung Poetry were explored with categorized frame of classification on the spirit of the times. Representative poems were choosed to analyze and prove Minjung Poetry. Finally, the significance and limits of nineteen-eighties Minjung Poetry were argued and came to an end. ChapterⅡ Required consideration for the concept of Minjung and Minjung Poetry and the formation of Minjung Poetry. Minjung varied in extension and intention in accordance with the way of approach; besides, Minjung had been apprehended with the times though it had the same meaning and category. Consequently, the mention of Minjung Poetry was roughly designated as poetry which people awakening created upon consciousness and emotion of people for and by himself. The literary condition at that time was not the same to the past because of the change of the poets' viewpoint for the world after Kwan-ju Massacre on May in 1980 and the change of literary media and system. The former was rooted on the acquaintance with the era by poets doubtful of function of literature and repugnant to literary profession, the latter resulted from the destruction of literary surroundings by military regime. So mook and little magazine were in prevail and the ways of going into the literary field changed also. These resulted in the literary movement. It contributed to making Minjung Poetry in nineteen-eighties in theory and practice. ChapterⅢ was about the manners of coping with the present state by Minjung Poetry. Related Poems were categorized and typed according to the spirit of the times taken as typical theme of Minjung Poetry. As a result,『Anti-Dictatorship and Democratization』,『'Anti-Foreign Power and Nation -first』,『Labour Liberation and Labourer-Respected』were classified. All th ese were categorized as 'emotional sympathy' and 'engagement' according to the description of poetry in respect: First Analyzed Second Proved. 『Anti-Dictatorship and Democratization』; 'Emotional sympathy' had a strong desire to object to unjust present the poet had experienced actual sufferings. They disclosed the brutality of military dictatorship and criticized the appalling condition. 'Engagement' which downed military dictator and restored democracy concentrated on imagination of resistance and newly changed viewpoint of the world. 『Anti-Foreign Power and Nation-first』; 'Emotional sympathy' revealed objection to Foreign Power, especially America. The reminded people that America be a imperialist and destry Korea in history of modern Korea. 'Engagement' put a great emphasis on liberation and reunification of mother land. This group was opposed to all the intervention of U.S.A and chanted reunification song. 『Labour Liberation and Labourer- Respected』; 'Emotional sympathy' emphasized on the improved in contrast with the impoverished of labourer and peasant suffered actually. 'Engagement' directed to labour liberation. They strove for abolishing the oppressed and exploited against labourer under capitalism. ChapterⅣ was about the significance and limits of nineteen-eighties' Minjung Poetry. 'Appearance of the subject speaking interest of their class and country', 'experiment of poetic forms', 'will to social change', 'escalating people's dream' attributed to the former; 'stereotype and dogma in expression', 'failure from the mass', 'failure of future imagination', 'narrow minded recognition' attributed to the latter. The critical point on study was the aspect of Minjung Poetry nineteen-eighties With the real state in other words, a matter of imagination to realize Minjung's dream and pressure. To make matters better, these Were classified, divided and categorized but meaning of Minjung Poetry is not comprehended still. this is a prepare the ground of other excellent studies for Minjung Poetry. Key Words : Minjung, Minjung Poetry, the spirit of the times, Minjung Movement, Actual Suffering, Poetic Subject.
The goal of this paper is focused on the action of Minjung Poetry against nineteen-eighties. At the beginning, the origin of Minjung Poetry was defined. Later, activities on state affairs of Minjung Poetry were explored with categorized frame of classification on the spirit of the times. Representative poems were choosed to analyze and prove Minjung Poetry. Finally, the significance and limits of nineteen-eighties Minjung Poetry were argued and came to an end. ChapterⅡ Required consideration for the concept of Minjung and Minjung Poetry and the formation of Minjung Poetry. Minjung varied in extension and intention in accordance with the way of approach; besides, Minjung had been apprehended with the times though it had the same meaning and category. Consequently, the mention of Minjung Poetry was roughly designated as poetry which people awakening created upon consciousness and emotion of people for and by himself. The literary condition at that time was not the same to the past because of the change of the poets' viewpoint for the world after Kwan-ju Massacre on May in 1980 and the change of literary media and system. The former was rooted on the acquaintance with the era by poets doubtful of function of literature and repugnant to literary profession, the latter resulted from the destruction of literary surroundings by military regime. So mook and little magazine were in prevail and the ways of going into the literary field changed also. These resulted in the literary movement. It contributed to making Minjung Poetry in nineteen-eighties in theory and practice. ChapterⅢ was about the manners of coping with the present state by Minjung Poetry. Related Poems were categorized and typed according to the spirit of the times taken as typical theme of Minjung Poetry. As a result,『Anti-Dictatorship and Democratization』,『'Anti-Foreign Power and Nation -first』,『Labour Liberation and Labourer-Respected』were classified. All th ese were categorized as 'emotional sympathy' and 'engagement' according to the description of poetry in respect: First Analyzed Second Proved. 『Anti-Dictatorship and Democratization』; 'Emotional sympathy' had a strong desire to object to unjust present the poet had experienced actual sufferings. They disclosed the brutality of military dictatorship and criticized the appalling condition. 'Engagement' which downed military dictator and restored democracy concentrated on imagination of resistance and newly changed viewpoint of the world. 『Anti-Foreign Power and Nation-first』; 'Emotional sympathy' revealed objection to Foreign Power, especially America. The reminded people that America be a imperialist and destry Korea in history of modern Korea. 'Engagement' put a great emphasis on liberation and reunification of mother land. This group was opposed to all the intervention of U.S.A and chanted reunification song. 『Labour Liberation and Labourer- Respected』; 'Emotional sympathy' emphasized on the improved in contrast with the impoverished of labourer and peasant suffered actually. 'Engagement' directed to labour liberation. They strove for abolishing the oppressed and exploited against labourer under capitalism. ChapterⅣ was about the significance and limits of nineteen-eighties' Minjung Poetry. 'Appearance of the subject speaking interest of their class and country', 'experiment of poetic forms', 'will to social change', 'escalating people's dream' attributed to the former; 'stereotype and dogma in expression', 'failure from the mass', 'failure of future imagination', 'narrow minded recognition' attributed to the latter. The critical point on study was the aspect of Minjung Poetry nineteen-eighties With the real state in other words, a matter of imagination to realize Minjung's dream and pressure. To make matters better, these Were classified, divided and categorized but meaning of Minjung Poetry is not comprehended still. this is a prepare the ground of other excellent studies for Minjung Poetry. Key Words : Minjung, Minjung Poetry, the spirit of the times, Minjung Movement, Actual Suffering, Poetic Subject.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.