현 대중음악계의 불황을 타계할 수 있는 음악적인 대안으로 떠오르고 있는 인디음악은 단지 비주류 음악으로서가 아닌 주류음악의 보완제적인 역할을 할 수 있는 음악적인 특정 장르로서 자리매김하고 있다.
하지만 1990년대 중반 인디음악이 음악신의 이슈로 떠올랐을 때에 몇몇 뮤지션들을 제외하곤 경제적, 사회적인 소외를 견디지 못하고 사라지는 것을 보았다. 2009년 다시 인디음악이 주목받고 있는 이때에 과거의 사례처럼 되지 않게 하기 위해서는 인디음악이 대중들에게 좀 더 알려질 수 있는 방안이 마련되고 논의되어야 한다.
이...
현 대중음악계의 불황을 타계할 수 있는 음악적인 대안으로 떠오르고 있는 인디음악은 단지 비주류 음악으로서가 아닌 주류음악의 보완제적인 역할을 할 수 있는 음악적인 특정 장르로서 자리매김하고 있다.
하지만 1990년대 중반 인디음악이 음악신의 이슈로 떠올랐을 때에 몇몇 뮤지션들을 제외하곤 경제적, 사회적인 소외를 견디지 못하고 사라지는 것을 보았다. 2009년 다시 인디음악이 주목받고 있는 이때에 과거의 사례처럼 되지 않게 하기 위해서는 인디음악이 대중들에게 좀 더 알려질 수 있는 방안이 마련되고 논의되어야 한다.
이에 따라 본 논문은 우리나라에서의 인디음악에 대한 위치와 정의를 내리고 기존 대중음악의 홍보방법과 인디음악의 홍보방법을 비교하였다.
기존대중음악의 홍보방법에서는 온라인과 방송 및 언론매체 등에 대해서 설명하면서 과거의 음악시장에서의 홍보방법보다는 현재의 음악시장에서의 홍보방법을 거론하였다. 논문의 주제가 되는 인디음악의 대중화 전략에 대해서는 온라인 홍보 전략과 오프라인 홍보 전략으로 나누어 인디음악의 가질 수 있는 가능성과 한계, 좀 더 사회적일 수 있는 부분과 참신성과 기존 대중음악과 차별화될 수 있는 부분에 강조를 하였다.
인디음악의 제작 특성 상 기존대중음악의 제작처럼 경제적으로 많은 부분 투자되기 힘들다는 점에서 기존대중음악과의 홍보방법에서 상이한 길로 가는 경우가 많고 오히려 기존대중음악이 소홀히 했던 홍보방법에서 대중화의 계기를 마련하기도 한다.
이런 특징을 살려 ‘인디음악의 대중 활성화 전략 방안에 대한 설문조사’를 하였다. 내용은 인디뮤지션의 홍보방법에서 느끼는 점과 방송, 공연 등의 홍보방법에 대한 의견을 묻고 인디뮤지션에게 국가차원에서 지원되어야 할 프로그램에 대해서 설문조사를 하였다.
이 설문조사에 해당하는 내용들을 본문에 부쳐 참고하였고 또한 인디밴드 ’악퉁’의 홍보방법에서 그들이 가지고 있는 장점과 특성 등을 설명하고 대중화방안에 있어서의 가능성과 한계에 대하여 설명하였다.
상품적인 가치로 따졌을 때의 인디음악이란 기존대중음악과의 비교가 불가능한 것이 사실이다. 하지만 음반 시장의 구조가 아날로그에서 디지털로 옮겨가고 음원저작권의 확립이 조금씩 이루어지는 시점에서 단지 현 시점의 상품성만 놓고 볼 것이 아니라 실험적이고 발전적인 앞으로의 가능성을 놓고 활동하는 인디음악의 특성을 볼 때 이들의 음악과 움직임을 관심 있게 지켜보고 자리 잡아 가는 길이 열린다면 음악시장 뿐만 아니라 우리나라 문화발전에 있어서 좀 더 발전적이고 미래 대응적인 문화현상이 도래하는 것을 예견할 수도 있을 것이다.
현 대중음악계의 불황을 타계할 수 있는 음악적인 대안으로 떠오르고 있는 인디음악은 단지 비주류 음악으로서가 아닌 주류음악의 보완제적인 역할을 할 수 있는 음악적인 특정 장르로서 자리매김하고 있다.
하지만 1990년대 중반 인디음악이 음악신의 이슈로 떠올랐을 때에 몇몇 뮤지션들을 제외하곤 경제적, 사회적인 소외를 견디지 못하고 사라지는 것을 보았다. 2009년 다시 인디음악이 주목받고 있는 이때에 과거의 사례처럼 되지 않게 하기 위해서는 인디음악이 대중들에게 좀 더 알려질 수 있는 방안이 마련되고 논의되어야 한다.
이에 따라 본 논문은 우리나라에서의 인디음악에 대한 위치와 정의를 내리고 기존 대중음악의 홍보방법과 인디음악의 홍보방법을 비교하였다.
기존대중음악의 홍보방법에서는 온라인과 방송 및 언론매체 등에 대해서 설명하면서 과거의 음악시장에서의 홍보방법보다는 현재의 음악시장에서의 홍보방법을 거론하였다. 논문의 주제가 되는 인디음악의 대중화 전략에 대해서는 온라인 홍보 전략과 오프라인 홍보 전략으로 나누어 인디음악의 가질 수 있는 가능성과 한계, 좀 더 사회적일 수 있는 부분과 참신성과 기존 대중음악과 차별화될 수 있는 부분에 강조를 하였다.
인디음악의 제작 특성 상 기존대중음악의 제작처럼 경제적으로 많은 부분 투자되기 힘들다는 점에서 기존대중음악과의 홍보방법에서 상이한 길로 가는 경우가 많고 오히려 기존대중음악이 소홀히 했던 홍보방법에서 대중화의 계기를 마련하기도 한다.
이런 특징을 살려 ‘인디음악의 대중 활성화 전략 방안에 대한 설문조사’를 하였다. 내용은 인디뮤지션의 홍보방법에서 느끼는 점과 방송, 공연 등의 홍보방법에 대한 의견을 묻고 인디뮤지션에게 국가차원에서 지원되어야 할 프로그램에 대해서 설문조사를 하였다.
이 설문조사에 해당하는 내용들을 본문에 부쳐 참고하였고 또한 인디밴드 ’악퉁’의 홍보방법에서 그들이 가지고 있는 장점과 특성 등을 설명하고 대중화방안에 있어서의 가능성과 한계에 대하여 설명하였다.
상품적인 가치로 따졌을 때의 인디음악이란 기존대중음악과의 비교가 불가능한 것이 사실이다. 하지만 음반 시장의 구조가 아날로그에서 디지털로 옮겨가고 음원저작권의 확립이 조금씩 이루어지는 시점에서 단지 현 시점의 상품성만 놓고 볼 것이 아니라 실험적이고 발전적인 앞으로의 가능성을 놓고 활동하는 인디음악의 특성을 볼 때 이들의 음악과 움직임을 관심 있게 지켜보고 자리 잡아 가는 길이 열린다면 음악시장 뿐만 아니라 우리나라 문화발전에 있어서 좀 더 발전적이고 미래 대응적인 문화현상이 도래하는 것을 예견할 수도 있을 것이다.
The Independent Music (hereafter “Indie-Music”) which is becoming alternative solution of depression of current Pop-Music market, is not just a non-mainstream music but also being a specific category (genre) as a supplementation of the mainstream music.
However, most of Indie-Musicians have disa...
The Independent Music (hereafter “Indie-Music”) which is becoming alternative solution of depression of current Pop-Music market, is not just a non-mainstream music but also being a specific category (genre) as a supplementation of the mainstream music.
However, most of Indie-Musicians have disappeared with the social estrangement except a few star musicians from 1990’s when Indie-Music was a hot issue. In 2009, Indie-Music is getting attention again, and in order not to repeat the precedent, it should be prepared and discussed to find a better way for promoting Indie-Music to the public.
Therefore, this thesis will define the positioning of Indie-Music, and compare the promotion in between Pop-Music and Indie-Music.
Regarding on the publicity of current Pop-Music, this thesis is covering the promotional methods of on-line broadcasting and media by focusing on current music market rather than the market in the past. The popularization of Indie-Music which is the main subject of this thesis is covering on-line promotion as well as off-line promotion. It is emphasizing the potential and limitation of Indie-Music, and differentiating from current Pop-Music while being more social and novel.
With the distinctiveness of Indie-Music’s producing, it gets less investment comparing to the current Pop-Music. Many times, this fact is differentiating the promotional methods from Pop-Music, and preferably it is setting popularization by reinforcing the existing promotional methods of Pop-Music.
With this distinctiveness, this thesis is covering the survey of “Strategy of Indie-Music’s public revitalization”. The survey is asking about the Indie-Musicians’ promotional methods on TV shows and concert. Also, the question regarding supporting programs on national level has been asked.
The survey is attached in the body of this thesis. Also, this thesis describes the Indie-Band, “Achtung”’s advantage and specialty of their promotional methods with covering potential and limitation of popularization of Indie-Music.
It is a fact that Indie-Music and current Pop-Music is not commercially comparable. However, since the structure of music market is changing from analog to digital and copyright is becoming more protective, the focus should not be only on commercial profit but also on Indie-Band’s innovative potential. With the more attention on distinctiveness of Indie-Music, it would be predictive that there will be a development on music market as well on national culture.
The Independent Music (hereafter “Indie-Music”) which is becoming alternative solution of depression of current Pop-Music market, is not just a non-mainstream music but also being a specific category (genre) as a supplementation of the mainstream music.
However, most of Indie-Musicians have disappeared with the social estrangement except a few star musicians from 1990’s when Indie-Music was a hot issue. In 2009, Indie-Music is getting attention again, and in order not to repeat the precedent, it should be prepared and discussed to find a better way for promoting Indie-Music to the public.
Therefore, this thesis will define the positioning of Indie-Music, and compare the promotion in between Pop-Music and Indie-Music.
Regarding on the publicity of current Pop-Music, this thesis is covering the promotional methods of on-line broadcasting and media by focusing on current music market rather than the market in the past. The popularization of Indie-Music which is the main subject of this thesis is covering on-line promotion as well as off-line promotion. It is emphasizing the potential and limitation of Indie-Music, and differentiating from current Pop-Music while being more social and novel.
With the distinctiveness of Indie-Music’s producing, it gets less investment comparing to the current Pop-Music. Many times, this fact is differentiating the promotional methods from Pop-Music, and preferably it is setting popularization by reinforcing the existing promotional methods of Pop-Music.
With this distinctiveness, this thesis is covering the survey of “Strategy of Indie-Music’s public revitalization”. The survey is asking about the Indie-Musicians’ promotional methods on TV shows and concert. Also, the question regarding supporting programs on national level has been asked.
The survey is attached in the body of this thesis. Also, this thesis describes the Indie-Band, “Achtung”’s advantage and specialty of their promotional methods with covering potential and limitation of popularization of Indie-Music.
It is a fact that Indie-Music and current Pop-Music is not commercially comparable. However, since the structure of music market is changing from analog to digital and copyright is becoming more protective, the focus should not be only on commercial profit but also on Indie-Band’s innovative potential. With the more attention on distinctiveness of Indie-Music, it would be predictive that there will be a development on music market as well on national culture.
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