인디음악과 인디밴드에 대한 대중들의 생각은 음악성과 상관없이 아무도 듣지 않는 비주류 음악이라는 편견을 가지고 있다. 이로 인해 인디씬을 경험해보지 못한 대중들마저도 인디 음악에 대한 거부감을 느끼는 경우가 다수 있다. 인디밴드는 상업적 시스템을 이용한 대중음악과는 달리, 거대자본을 거부하고 독립적인 환경에서 제작되는 음악이다. 독립적인 인디 레이블에서 그들의 독립성, 개성, 음악성을 존중하여 만들어진 음악일 뿐 어느 음악과 다르지 않다. 그러나 현재 음악방송이나 음악순위 차트에서는 인디음악을 거의 찾아볼 수가 없다. 인디 음악의 제작 환경에는 제작자의 의도가 전적으로 투입된다. 이로 인하여 인기도에 의존하는 아이돌 중심의 k-pop음악들 보다 더 다양한 장르의 음악들이 많다. 더 많은 대중들에게 인디 음악을 경험 할 수 있는 기회만 주어진다면 국내 음악 문화는 더 다양하고 폭넓게 발전 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 모던 락을 기반으로 한 일렉트로닉 팝밴드 ‘리메인즈’의 공연을 통하여 인디밴드의 홍보 마케팅 방법에 대해 제시하고자 하였다. 첫 번째로 관객들의 연령대에 맞는 곡을 자신들만의 스타일로 편곡하여 연주함으로써 다양한 연령대가 인디밴드를 알아가고 인디문화를 통해 함께 어우러질 수 있음에 대한 가능성을 실험하였다. 두 번째로 온라인 매체를 활용한 홍보로써 인디 음악의 핵심 소비층인 10대와 20대를 위주로 한 홍보 방안이 될 수 있다. 실제로 본 논문에서 기획한 공연 ‘인디를 알면 興 한다 [인디 興 !!] : 리메인즈’ 의 관객들은 ...
인디음악과 인디밴드에 대한 대중들의 생각은 음악성과 상관없이 아무도 듣지 않는 비주류 음악이라는 편견을 가지고 있다. 이로 인해 인디씬을 경험해보지 못한 대중들마저도 인디 음악에 대한 거부감을 느끼는 경우가 다수 있다. 인디밴드는 상업적 시스템을 이용한 대중음악과는 달리, 거대자본을 거부하고 독립적인 환경에서 제작되는 음악이다. 독립적인 인디 레이블에서 그들의 독립성, 개성, 음악성을 존중하여 만들어진 음악일 뿐 어느 음악과 다르지 않다. 그러나 현재 음악방송이나 음악순위 차트에서는 인디음악을 거의 찾아볼 수가 없다. 인디 음악의 제작 환경에는 제작자의 의도가 전적으로 투입된다. 이로 인하여 인기도에 의존하는 아이돌 중심의 k-pop음악들 보다 더 다양한 장르의 음악들이 많다. 더 많은 대중들에게 인디 음악을 경험 할 수 있는 기회만 주어진다면 국내 음악 문화는 더 다양하고 폭넓게 발전 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 모던 락을 기반으로 한 일렉트로닉 팝밴드 ‘리메인즈’의 공연을 통하여 인디밴드의 홍보 마케팅 방법에 대해 제시하고자 하였다. 첫 번째로 관객들의 연령대에 맞는 곡을 자신들만의 스타일로 편곡하여 연주함으로써 다양한 연령대가 인디밴드를 알아가고 인디문화를 통해 함께 어우러질 수 있음에 대한 가능성을 실험하였다. 두 번째로 온라인 매체를 활용한 홍보로써 인디 음악의 핵심 소비층인 10대와 20대를 위주로 한 홍보 방안이 될 수 있다. 실제로 본 논문에서 기획한 공연 ‘인디를 알면 興 한다 [인디 興 !!] : 리메인즈’ 의 관객들은 SNS 홍보를 보고 온 관객들이 대다수였다. 세 번째로 인디밴드의 가장 큰 장점은 라이브 연주이다. 라이브 연주는 라이브클럽, 각종 페스티벌, 버스킹 등 다양하게 존재한다. 그러나 대체로 상시 공연이 가능한 곳은 라이브 클럽이다. 인디음악과 밴드 매니아들이 많은 곳이라 호응도도 높고, 입소문이 빠르다. 결국 다양한 인디음악의 장르와 인디밴드의 장점이자 강점인 라이브 연주를 이용하여 공연을 기획하여 홍보한다면 국내 인디밴드와 더불어 인디씬의 대중화는 가능 할 것이다.
주제어 : 인디, 인디밴드, 레이블, 인디음악, 리메인즈, 인디씬
인디음악과 인디밴드에 대한 대중들의 생각은 음악성과 상관없이 아무도 듣지 않는 비주류 음악이라는 편견을 가지고 있다. 이로 인해 인디씬을 경험해보지 못한 대중들마저도 인디 음악에 대한 거부감을 느끼는 경우가 다수 있다. 인디밴드는 상업적 시스템을 이용한 대중음악과는 달리, 거대자본을 거부하고 독립적인 환경에서 제작되는 음악이다. 독립적인 인디 레이블에서 그들의 독립성, 개성, 음악성을 존중하여 만들어진 음악일 뿐 어느 음악과 다르지 않다. 그러나 현재 음악방송이나 음악순위 차트에서는 인디음악을 거의 찾아볼 수가 없다. 인디 음악의 제작 환경에는 제작자의 의도가 전적으로 투입된다. 이로 인하여 인기도에 의존하는 아이돌 중심의 k-pop음악들 보다 더 다양한 장르의 음악들이 많다. 더 많은 대중들에게 인디 음악을 경험 할 수 있는 기회만 주어진다면 국내 음악 문화는 더 다양하고 폭넓게 발전 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 모던 락을 기반으로 한 일렉트로닉 팝밴드 ‘리메인즈’의 공연을 통하여 인디밴드의 홍보 마케팅 방법에 대해 제시하고자 하였다. 첫 번째로 관객들의 연령대에 맞는 곡을 자신들만의 스타일로 편곡하여 연주함으로써 다양한 연령대가 인디밴드를 알아가고 인디문화를 통해 함께 어우러질 수 있음에 대한 가능성을 실험하였다. 두 번째로 온라인 매체를 활용한 홍보로써 인디 음악의 핵심 소비층인 10대와 20대를 위주로 한 홍보 방안이 될 수 있다. 실제로 본 논문에서 기획한 공연 ‘인디를 알면 興 한다 [인디 興 !!] : 리메인즈’ 의 관객들은 SNS 홍보를 보고 온 관객들이 대다수였다. 세 번째로 인디밴드의 가장 큰 장점은 라이브 연주이다. 라이브 연주는 라이브클럽, 각종 페스티벌, 버스킹 등 다양하게 존재한다. 그러나 대체로 상시 공연이 가능한 곳은 라이브 클럽이다. 인디음악과 밴드 매니아들이 많은 곳이라 호응도도 높고, 입소문이 빠르다. 결국 다양한 인디음악의 장르와 인디밴드의 장점이자 강점인 라이브 연주를 이용하여 공연을 기획하여 홍보한다면 국내 인디밴드와 더불어 인디씬의 대중화는 가능 할 것이다.
It seems that public thought on Indie music and Indie band is the bias that they are non- mainstream music which anybody is unwilling to listen to regardless of the musical quality of indie music and Indie Band. Hence, the negativity on Indie music is experienced by even the public who have undergon...
It seems that public thought on Indie music and Indie band is the bias that they are non- mainstream music which anybody is unwilling to listen to regardless of the musical quality of indie music and Indie Band. Hence, the negativity on Indie music is experienced by even the public who have undergone Indie scene. Unlike public music using commercial system, Indie band is music that is made in independent environment without huge capital. However, Indie music is not different from any other music except that it is made with individuality , independence, music quality. But Indie music is not almost found in present music broadcasting and music-rating chart. There are more diverse music genres than K-pop music depending on its popularity. If the opportunity for experiencing Indie music is provided to the public, the music culture of Korea can be developed more diversely and widely. The main purpose of this study is to present the marketing methods of Indie P.R through the Remains' performance of electronic pop band based on modern rock. First, the possibility that various aged people can be harmonious together through knowing Indie band and Indie culture can be experienced by people through remaking and playing music suitable to the audience in their own style. Second, the P.R using on-line media can be a P.R strategy based on the teens and twenties, primary consumers of Indie music Third, the greatest merit of Indie band is live performance. Live performance consists of live clubs, various festivals, busking and so on. Eventually, If the performance of Indie band is planned and advertised through live performance as merit and strength of Indie band, the popularization of domestic Indie band and Indie scene will be made in the near future.
Key words : Indie, Indie Band, Indie label, Indie music band Remains, Indie scene
It seems that public thought on Indie music and Indie band is the bias that they are non- mainstream music which anybody is unwilling to listen to regardless of the musical quality of indie music and Indie Band. Hence, the negativity on Indie music is experienced by even the public who have undergone Indie scene. Unlike public music using commercial system, Indie band is music that is made in independent environment without huge capital. However, Indie music is not different from any other music except that it is made with individuality , independence, music quality. But Indie music is not almost found in present music broadcasting and music-rating chart. There are more diverse music genres than K-pop music depending on its popularity. If the opportunity for experiencing Indie music is provided to the public, the music culture of Korea can be developed more diversely and widely. The main purpose of this study is to present the marketing methods of Indie P.R through the Remains' performance of electronic pop band based on modern rock. First, the possibility that various aged people can be harmonious together through knowing Indie band and Indie culture can be experienced by people through remaking and playing music suitable to the audience in their own style. Second, the P.R using on-line media can be a P.R strategy based on the teens and twenties, primary consumers of Indie music Third, the greatest merit of Indie band is live performance. Live performance consists of live clubs, various festivals, busking and so on. Eventually, If the performance of Indie band is planned and advertised through live performance as merit and strength of Indie band, the popularization of domestic Indie band and Indie scene will be made in the near future.
Key words : Indie, Indie Band, Indie label, Indie music band Remains, Indie scene
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