본고는 정현종 후기 시에 나타난 빛의 이미지를 그의 시적 변모 과정을 통하여 미학적 방법론에 빗대어 총체적으로 살펴보았다. 정현종이 후기 시편에서 주로 사용하는 이미지들은 자연과 빛 이미지였다. 그것들로 하여금 시를 형상화시켰으며 인상주의 그림을 펼쳐 보이는 듯했다. 시도 예술분야라는 점을 감안하면 정현종의 시는 메시지 전달력보다 미학적 성취감이 돋보인다. 그리고 인상주의 그림들을 살펴보면 그 안에 함축된 철학과 단아한 생명력을 지니고 있으며 인생에 대한 화가의 내적 성찰이 예리하게 드러나 있다.
정현종은 존재하는 모든 것...
본고는 정현종 후기 시에 나타난 빛의 이미지를 그의 시적 변모 과정을 통하여 미학적 방법론에 빗대어 총체적으로 살펴보았다. 정현종이 후기 시편에서 주로 사용하는 이미지들은 자연과 빛 이미지였다. 그것들로 하여금 시를 형상화시켰으며 인상주의 그림을 펼쳐 보이는 듯했다. 시도 예술분야라는 점을 감안하면 정현종의 시는 메시지 전달력보다 미학적 성취감이 돋보인다. 그리고 인상주의 그림들을 살펴보면 그 안에 함축된 철학과 단아한 생명력을 지니고 있으며 인생에 대한 화가의 내적 성찰이 예리하게 드러나 있다.
정현종은 존재하는 모든 것들에게 생명을 불어넣음으로서 사물의 본질을 추구하였다. 그 주요 이미지는 초기 시의 ‘바람’에서, 후기 시에서는 ‘나무, 꽃, 빛’ 이미지를 사용하였다. 자연이라는 대상은 시인의 주관적인 정서를 표현하기 위한 공간이 아니고, 생명의 약동과 충일이 넘쳐흐르는 풍부한 우주를 상징하는 공간이다. 이런 의식은 환경과 생태학으로 봐도 좋으나, 가벼운 존재들과 우주적 교감을 추구하는 미학적 의식에 더 쏠려있다고 본다. 정현종 시편에서 살펴볼 수 있는 자연은, 시인이 말하는 ‘인공자연’이다. 그것은 상승 이미지들로 하여금 구체적인 풍경을 그려내며 자연에 대한 동화에서 오는 기쁨을 표현하고 있다. 인상주의 그림에서 살펴볼 수 있듯이 ‘그 자체로 살아 있는’ 대상으로서의 의의를 갖는 것이다.
정현종의 시편들은 자연 친화의 세계라고 규정할 수 있다. 이는 구체적인 자연현상을 노래하는 경향이 많은 까닭이다. 초기 시에서는 시인이 스스로 대상이 되고자 했던 욕망들이, 후기 시에서는 사물과 사물, 그리고 인간과 자연 사이의 교감과 일치를 이뤄, 생명감으로 충만한 자연의 세계를 구축하게 된다. 즉 자신을 비움으로서 자연과 하나가 되고 싶은 욕망이 빛 이미지를 만나 생명의 에너지를 만드는 것이다. 인상주의 그림들을 살펴보면 ‘별, 달, 바람, 구름, 수면’의 움직임 속에서 생명의 에너지를 볼 수 있다. 이런 움직임의 미학들을 정현종 시편에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 이는 구체적인 생명체 또는 생명의 유기체적 흐름을 묘파하는데, 역동적인 상상력과 미학적인 특징들이 살펴진다. 그것은 정현종의 시편들이, 인상주의 그림들이 보여주는 물의 투명한 느낌, 그늘의 흔들림, 빛의 셈세한 반사 등에서 놀라울 정도로 선명하고 또한 싱그럽게 표현되는 점과 같다. 사물들이 자유스럽게 숨을 쉬고 있는 자연적인 느낌이 깃들어 있기 때문이다.
정현종 시인이 후기 시에 자주 쓰는 이미지로는 눈에 투명하고 선명하게 보이는 빛이다. 이는 산, 들, 강, 흙, 나무, 꽃들에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 시인이 추구하는 빛 상상력의 모태는 자연이다. 그 속에서 시인은 생명들과 마주하게 되고 그것들에게 동화되어 그 감격들을 이미지로 표현하였다. 즉 이미지는 그 속에서 피어나는 아름다움이다. 정현종의 시를 꽃송이로 비유한 것도 이런 까닭이다.
정현종의 시는 인상주의 그림처럼 사물과 물과 하늘이 자유스럽게 회화적 양식으로 뻗혀 있다. 이는 인상주의 화가들이 아롱거리는 빛의 끊임없는 진동으로 사물들을 윤이 나고 싱싱하게 보이는 그들의 미학과 닮아 있다. 이는 색채가 강하게 진동하여 힘차게 끌어당기는 붓 터치가 자연의 활력을 발산시키는데, 정현종 후기 시편들의 이미지가 선명하다는 점이 이에 부응한다. 따라서 인상주의 그림과 정현종의 자연에 대한 묘사는 빛이 통과하면 모든 것이 살아나게 된다. 상주의 화법들은 빛을 입힘으로서 생기, 활력, 싱싱함을 환기시키고, 정현종이 대상을 묘파할 때 바람이나 구름, 빛들이 생기발랄하게 그려진다는 점이 중요한 지표를 갖게 한다.
본고는 정현종 후기 시에 나타난 빛의 이미지를 그의 시적 변모 과정을 통하여 미학적 방법론에 빗대어 총체적으로 살펴보았다. 정현종이 후기 시편에서 주로 사용하는 이미지들은 자연과 빛 이미지였다. 그것들로 하여금 시를 형상화시켰으며 인상주의 그림을 펼쳐 보이는 듯했다. 시도 예술분야라는 점을 감안하면 정현종의 시는 메시지 전달력보다 미학적 성취감이 돋보인다. 그리고 인상주의 그림들을 살펴보면 그 안에 함축된 철학과 단아한 생명력을 지니고 있으며 인생에 대한 화가의 내적 성찰이 예리하게 드러나 있다.
정현종은 존재하는 모든 것들에게 생명을 불어넣음으로서 사물의 본질을 추구하였다. 그 주요 이미지는 초기 시의 ‘바람’에서, 후기 시에서는 ‘나무, 꽃, 빛’ 이미지를 사용하였다. 자연이라는 대상은 시인의 주관적인 정서를 표현하기 위한 공간이 아니고, 생명의 약동과 충일이 넘쳐흐르는 풍부한 우주를 상징하는 공간이다. 이런 의식은 환경과 생태학으로 봐도 좋으나, 가벼운 존재들과 우주적 교감을 추구하는 미학적 의식에 더 쏠려있다고 본다. 정현종 시편에서 살펴볼 수 있는 자연은, 시인이 말하는 ‘인공자연’이다. 그것은 상승 이미지들로 하여금 구체적인 풍경을 그려내며 자연에 대한 동화에서 오는 기쁨을 표현하고 있다. 인상주의 그림에서 살펴볼 수 있듯이 ‘그 자체로 살아 있는’ 대상으로서의 의의를 갖는 것이다.
정현종의 시편들은 자연 친화의 세계라고 규정할 수 있다. 이는 구체적인 자연현상을 노래하는 경향이 많은 까닭이다. 초기 시에서는 시인이 스스로 대상이 되고자 했던 욕망들이, 후기 시에서는 사물과 사물, 그리고 인간과 자연 사이의 교감과 일치를 이뤄, 생명감으로 충만한 자연의 세계를 구축하게 된다. 즉 자신을 비움으로서 자연과 하나가 되고 싶은 욕망이 빛 이미지를 만나 생명의 에너지를 만드는 것이다. 인상주의 그림들을 살펴보면 ‘별, 달, 바람, 구름, 수면’의 움직임 속에서 생명의 에너지를 볼 수 있다. 이런 움직임의 미학들을 정현종 시편에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 이는 구체적인 생명체 또는 생명의 유기체적 흐름을 묘파하는데, 역동적인 상상력과 미학적인 특징들이 살펴진다. 그것은 정현종의 시편들이, 인상주의 그림들이 보여주는 물의 투명한 느낌, 그늘의 흔들림, 빛의 셈세한 반사 등에서 놀라울 정도로 선명하고 또한 싱그럽게 표현되는 점과 같다. 사물들이 자유스럽게 숨을 쉬고 있는 자연적인 느낌이 깃들어 있기 때문이다.
정현종 시인이 후기 시에 자주 쓰는 이미지로는 눈에 투명하고 선명하게 보이는 빛이다. 이는 산, 들, 강, 흙, 나무, 꽃들에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 시인이 추구하는 빛 상상력의 모태는 자연이다. 그 속에서 시인은 생명들과 마주하게 되고 그것들에게 동화되어 그 감격들을 이미지로 표현하였다. 즉 이미지는 그 속에서 피어나는 아름다움이다. 정현종의 시를 꽃송이로 비유한 것도 이런 까닭이다.
정현종의 시는 인상주의 그림처럼 사물과 물과 하늘이 자유스럽게 회화적 양식으로 뻗혀 있다. 이는 인상주의 화가들이 아롱거리는 빛의 끊임없는 진동으로 사물들을 윤이 나고 싱싱하게 보이는 그들의 미학과 닮아 있다. 이는 색채가 강하게 진동하여 힘차게 끌어당기는 붓 터치가 자연의 활력을 발산시키는데, 정현종 후기 시편들의 이미지가 선명하다는 점이 이에 부응한다. 따라서 인상주의 그림과 정현종의 자연에 대한 묘사는 빛이 통과하면 모든 것이 살아나게 된다. 상주의 화법들은 빛을 입힘으로서 생기, 활력, 싱싱함을 환기시키고, 정현종이 대상을 묘파할 때 바람이나 구름, 빛들이 생기발랄하게 그려진다는 점이 중요한 지표를 갖게 한다.
The aim of this study was to comprehensively examine the image of light, appeared in the late poems of Jung Hyun-jong, through the course of poetic changes and on the basis of aesthetic methodology. The image used in the late poems of Jung Hyun-jong was the image of nature and light. With these imag...
The aim of this study was to comprehensively examine the image of light, appeared in the late poems of Jung Hyun-jong, through the course of poetic changes and on the basis of aesthetic methodology. The image used in the late poems of Jung Hyun-jong was the image of nature and light. With these images, he sublimated his poems of which characteristic was like opening an impressionist painting. If considering the fact that poetry is a field of art, Jung Hyun-jong' poems are remarkable not with the delivering power of message but with the aesthetic achievement. Impressionistic paintings internally bear an implied philosophy and a refined vitality and sharply present painters' self-examination for human life.
By instilling vitality to all the existences, Jung Hyun-jong has pursued the substance of things. His major poetic images are 'wind' in his early days and 'tree, flower, and light' in his late days. Nature is not the space in which the poet expresses his subjective emotion but the space which symbolizes abundant cosmos that is overflowing with the stir and exuberance of life. This consciousness can be viewed as that of environment or ecology, but it seems to be under a bias toward aesthetic consciousness which pursues a universal sympathy with trifling existences. Jung Hyun-jong's poetic nature is an 'artificial nature' which he speaks for. The nature portraits concrete scenery through rising images and expresses the joy which comes from the assimilation with the nature. As it is shown in the impressionistic paintings, the nature has the subjective meaning of 'alive in itself'.
Jung Hyun-jong's poems can be regarded as the world of nature-friendliness. It is because he frequently sings the song of concrete natural phenomena. The desire, for which the poet wanted to be a subject through his early days' poems, has achieved the sympathy between things and things and between human beings and nature in his late days' poems and then constructed a world of nature which is full of vitality. That is, by emptying out the self, the desire, which wants to be integrated into nature, encounters the image of light and then produces the energy of life. Impressionistic paintings show that there is the energy of life in the movement of 'stars, the moon, winds, clouds, and the surface of the water'. This aesthetics of movement can be easily found in Jung Hyun-jong's poetry. This movement thoroughly reveals concrete living things or the organic flow of life, thus showing dynamic imaginations and aesthetic characteristics. As the impressionistic paintings express it in the transparent feeling of the water, the shaking of shade and the delicate reflection of light in a remarkably clear and fresh manner, it is likely expressed in Jung Hyun-jong's poems as well. It is because his poems bear natural feeling in which things are breathing freely.
The image used by Jung Hyun-jong in his late days' poems is transparent and lucid light. The light can be easily found in mountains, fields, rivers, soils, trees and flowers. The matrix of his light-oriented imaginations is nature. In this matrix of nature, the poet encounters living things, is assimilated in it, and expresses his impression of living things with images. Namely, the image is beauty bloomed in the matrix. In this regard, Jung Hyun-jong's poems are compared to flowers.
Like impressionistic paintings, Jung Hyun-jong's poems make things, waters and skies freely extended in a pictorial modality. It is similar to the fact that impressionistic painters lively express things with endless vibration of glittering light. The vitality of nature is dispersed with the strong vibration of colors and the powerful pulling touch of brush in impressionistic paintings. The lucidity of images of Jung Hyun-jong's late days' poems is corresponding to it. Therefore, passing light makes all the things alive in impressionistic paintings and Jung Hyun-jong's poems alike. Impressionistic paintings recover vitality, energy and freshness by the technique of coating it with light, whereas Jung Hyun-jong describes winds, clouds and lights lively when he thoroughly reveals the subjects.
The aim of this study was to comprehensively examine the image of light, appeared in the late poems of Jung Hyun-jong, through the course of poetic changes and on the basis of aesthetic methodology. The image used in the late poems of Jung Hyun-jong was the image of nature and light. With these images, he sublimated his poems of which characteristic was like opening an impressionist painting. If considering the fact that poetry is a field of art, Jung Hyun-jong' poems are remarkable not with the delivering power of message but with the aesthetic achievement. Impressionistic paintings internally bear an implied philosophy and a refined vitality and sharply present painters' self-examination for human life.
By instilling vitality to all the existences, Jung Hyun-jong has pursued the substance of things. His major poetic images are 'wind' in his early days and 'tree, flower, and light' in his late days. Nature is not the space in which the poet expresses his subjective emotion but the space which symbolizes abundant cosmos that is overflowing with the stir and exuberance of life. This consciousness can be viewed as that of environment or ecology, but it seems to be under a bias toward aesthetic consciousness which pursues a universal sympathy with trifling existences. Jung Hyun-jong's poetic nature is an 'artificial nature' which he speaks for. The nature portraits concrete scenery through rising images and expresses the joy which comes from the assimilation with the nature. As it is shown in the impressionistic paintings, the nature has the subjective meaning of 'alive in itself'.
Jung Hyun-jong's poems can be regarded as the world of nature-friendliness. It is because he frequently sings the song of concrete natural phenomena. The desire, for which the poet wanted to be a subject through his early days' poems, has achieved the sympathy between things and things and between human beings and nature in his late days' poems and then constructed a world of nature which is full of vitality. That is, by emptying out the self, the desire, which wants to be integrated into nature, encounters the image of light and then produces the energy of life. Impressionistic paintings show that there is the energy of life in the movement of 'stars, the moon, winds, clouds, and the surface of the water'. This aesthetics of movement can be easily found in Jung Hyun-jong's poetry. This movement thoroughly reveals concrete living things or the organic flow of life, thus showing dynamic imaginations and aesthetic characteristics. As the impressionistic paintings express it in the transparent feeling of the water, the shaking of shade and the delicate reflection of light in a remarkably clear and fresh manner, it is likely expressed in Jung Hyun-jong's poems as well. It is because his poems bear natural feeling in which things are breathing freely.
The image used by Jung Hyun-jong in his late days' poems is transparent and lucid light. The light can be easily found in mountains, fields, rivers, soils, trees and flowers. The matrix of his light-oriented imaginations is nature. In this matrix of nature, the poet encounters living things, is assimilated in it, and expresses his impression of living things with images. Namely, the image is beauty bloomed in the matrix. In this regard, Jung Hyun-jong's poems are compared to flowers.
Like impressionistic paintings, Jung Hyun-jong's poems make things, waters and skies freely extended in a pictorial modality. It is similar to the fact that impressionistic painters lively express things with endless vibration of glittering light. The vitality of nature is dispersed with the strong vibration of colors and the powerful pulling touch of brush in impressionistic paintings. The lucidity of images of Jung Hyun-jong's late days' poems is corresponding to it. Therefore, passing light makes all the things alive in impressionistic paintings and Jung Hyun-jong's poems alike. Impressionistic paintings recover vitality, energy and freshness by the technique of coating it with light, whereas Jung Hyun-jong describes winds, clouds and lights lively when he thoroughly reveals the subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.