다문화가정 자녀의 학교생활적응 향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과성 연구 : 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로 A Effectiveness of a Group Art Therapy Program for Improving School Life Adaptation of Children in Multicultural Families: Focusing on Self Esteem and Social Improvement원문보기
국문초록 다문화가정 자녀의 학교생활적응 향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과성 연구 - 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로- 국제결혼이 증가함에 따라 단일민족 의식이 강했던 한국 사회는 다문화 사회로 변화하고 있고, 이에 가족의 형태도 주류를 이루었던 단일문화가족에서 ‘다문화가족’(다문화가정)이라는 새로운 형태의 가족이 생겨나고 있다. 국제결혼의 증가는 새로운 가족 형태를 만들었을 뿐만 아니라, 이들 사이에서 태어난 국제결혼 가정 자녀의 증가도 함께 가져왔다. 다문화가정 자녀가 계속해서 증가하고 있고, 이들의 부적응에 대한 우려의 연구들이 계속해서 진행되고 있는 이 시점에서 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인을 통한 집단미술치료 프로그램을 구성하고 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로 학교생활적응력을 높이는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 연구대상은 서울시 G건강가정지원센터에서 초등학교에 입학하기 전인 6∼7세 아동을 대상으로 초등학교 입학 전 학교생활적응을 돕기 위한 프로그램으로 실시되었다. 총 14명을 대상으로 실시하였고, 7명씩 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단은 G건강가정지원센터에서 마련한 곳에서 주 2회 90분씩 총 9회기를 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검증하기 위하여 ...
국문초록 다문화가정 자녀의 학교생활적응 향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과성 연구 - 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로- 국제결혼이 증가함에 따라 단일민족 의식이 강했던 한국 사회는 다문화 사회로 변화하고 있고, 이에 가족의 형태도 주류를 이루었던 단일문화가족에서 ‘다문화가족’(다문화가정)이라는 새로운 형태의 가족이 생겨나고 있다. 국제결혼의 증가는 새로운 가족 형태를 만들었을 뿐만 아니라, 이들 사이에서 태어난 국제결혼 가정 자녀의 증가도 함께 가져왔다. 다문화가정 자녀가 계속해서 증가하고 있고, 이들의 부적응에 대한 우려의 연구들이 계속해서 진행되고 있는 이 시점에서 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인을 통한 집단미술치료 프로그램을 구성하고 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로 학교생활적응력을 높이는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 연구대상은 서울시 G건강가정지원센터에서 초등학교에 입학하기 전인 6∼7세 아동을 대상으로 초등학교 입학 전 학교생활적응을 돕기 위한 프로그램으로 실시되었다. 총 14명을 대상으로 실시하였고, 7명씩 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단은 G건강가정지원센터에서 마련한 곳에서 주 2회 90분씩 총 9회기를 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검증하기 위하여 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단의 차이 비교는 비모수 통계인 맨 휘트니 U 검증(Man-Whitney U Test)을 실시하였고, 사전․사후검사 간 자아존중감, 사회성, 동적 학교생활화(KSD) 향상이 있었는지를 알아보기 위해 비모수 통계인 Wicoxon의 짝을 이룬 부호 순위 검증(Wilcoxon Signed-rank Test)을 이용하여 통계 처리하였다. 그리고 질적 분석으로 그림투사검사인 동적 학교생활화(KSD)를 사전․사후로 실시하여 비교 분석하였고, 개인별 행동 및 태도변화를 관찰 기록하였다. 본 연구의 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 자아존중감 향상에 효과가 있다. 하위 영역별로는 일반적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감이 모두 유의미하게 향상되며, 자아존중감 전체가 향상되었다. 자아존중감과 관련된 특성을 살펴보면 프로그램 실시 전 위축되어 있고 자신감이 없으며 활동 시작 시 무덤덤한 반응을 보였으나, 회기가 진행됨에 따라 쉽게 접근하고 단순한 작업에는 자신감을 가지고 서로에게 피드백을 주는 행동변화를 보였다. 이를 통해 본 프로그램이 다문화가정 자녀의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다고 판단 할 수 있다. 둘째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 사회성 향상에 효과가 있다. 실험집단의 사전․사후 검사에서 전체 사회성은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위영역 사교성, 대인관계에서 유의미한 차이를 보였으나, 타인의 평가에 대한 자신은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 다문화가정 자녀들이 타인이 자신을 평가하는 것에 대해 신경을 많이 쓰고 있는 것으로 해석할 수 있으며, 이러한 점은 다문화가정 자녀가 아닌 일반 아동들이 다문화가정 자녀들을 이해하고 수용할 수 있는 다문화 프로그램의 필요성을 제시하여 준다. 셋째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 학교생활적응 향상에 효과가 있다. 동적 학교생활화(KSD)의 사전․사후 그림검사에서 통계 적으로 유의미한 결과가 나와 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램이 학교생활 적응 향상에 효과가 있다. 또한 질적 분석에서 자아상의 크기가 커지고, 표현이 늘었으며 또래와의 관계와 교사의 등장으로 대인관계의 역동성에서 큰 변화를 볼 수 있었다. 본 연구는 다문화가정 자녀에게 자아존중감과 사회성을 중심으로 학교생활적응 향상을 위해 집단미술치료를 적용하였다. 이는 급격히 늘어나고 있는 다문화가정 자녀의 부적응에 대한 우려의 인식의 증가하고 있는 시점에서 학령기에 접어들기 전 집단미술치료 프로그램을 적용했다는 점에서 의의가 있다. 또한 증가하고 있는 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램에서 생태학적인 관점을 적용하였다는 점에 의의가 있다. 이 연구는 다문화가정 자녀뿐만 아니라 다양한 시각에서 개인 미술치료부터 가족 미술치료까지 이를 수 있는 프로그램개발 기초적인 정보를 제공할 수 있을 것이다.
국문초록 다문화가정 자녀의 학교생활적응 향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과성 연구 - 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로- 국제결혼이 증가함에 따라 단일민족 의식이 강했던 한국 사회는 다문화 사회로 변화하고 있고, 이에 가족의 형태도 주류를 이루었던 단일문화가족에서 ‘다문화가족’(다문화가정)이라는 새로운 형태의 가족이 생겨나고 있다. 국제결혼의 증가는 새로운 가족 형태를 만들었을 뿐만 아니라, 이들 사이에서 태어난 국제결혼 가정 자녀의 증가도 함께 가져왔다. 다문화가정 자녀가 계속해서 증가하고 있고, 이들의 부적응에 대한 우려의 연구들이 계속해서 진행되고 있는 이 시점에서 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인을 통한 집단미술치료 프로그램을 구성하고 자아존중감과 사회성 향상을 중심으로 학교생활적응력을 높이는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 연구대상은 서울시 G건강가정지원센터에서 초등학교에 입학하기 전인 6∼7세 아동을 대상으로 초등학교 입학 전 학교생활적응을 돕기 위한 프로그램으로 실시되었다. 총 14명을 대상으로 실시하였고, 7명씩 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단은 G건강가정지원센터에서 마련한 곳에서 주 2회 90분씩 총 9회기를 진행하였다. 본 연구의 효과성을 검증하기 위하여 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단의 차이 비교는 비모수 통계인 맨 휘트니 U 검증(Man-Whitney U Test)을 실시하였고, 사전․사후검사 간 자아존중감, 사회성, 동적 학교생활화(KSD) 향상이 있었는지를 알아보기 위해 비모수 통계인 Wicoxon의 짝을 이룬 부호 순위 검증(Wilcoxon Signed-rank Test)을 이용하여 통계 처리하였다. 그리고 질적 분석으로 그림투사검사인 동적 학교생활화(KSD)를 사전․사후로 실시하여 비교 분석하였고, 개인별 행동 및 태도변화를 관찰 기록하였다. 본 연구의 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 자아존중감 향상에 효과가 있다. 하위 영역별로는 일반적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감이 모두 유의미하게 향상되며, 자아존중감 전체가 향상되었다. 자아존중감과 관련된 특성을 살펴보면 프로그램 실시 전 위축되어 있고 자신감이 없으며 활동 시작 시 무덤덤한 반응을 보였으나, 회기가 진행됨에 따라 쉽게 접근하고 단순한 작업에는 자신감을 가지고 서로에게 피드백을 주는 행동변화를 보였다. 이를 통해 본 프로그램이 다문화가정 자녀의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다고 판단 할 수 있다. 둘째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 사회성 향상에 효과가 있다. 실험집단의 사전․사후 검사에서 전체 사회성은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위영역 사교성, 대인관계에서 유의미한 차이를 보였으나, 타인의 평가에 대한 자신은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 다문화가정 자녀들이 타인이 자신을 평가하는 것에 대해 신경을 많이 쓰고 있는 것으로 해석할 수 있으며, 이러한 점은 다문화가정 자녀가 아닌 일반 아동들이 다문화가정 자녀들을 이해하고 수용할 수 있는 다문화 프로그램의 필요성을 제시하여 준다. 셋째, 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램은 학교생활적응 향상에 효과가 있다. 동적 학교생활화(KSD)의 사전․사후 그림검사에서 통계 적으로 유의미한 결과가 나와 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램이 학교생활 적응 향상에 효과가 있다. 또한 질적 분석에서 자아상의 크기가 커지고, 표현이 늘었으며 또래와의 관계와 교사의 등장으로 대인관계의 역동성에서 큰 변화를 볼 수 있었다. 본 연구는 다문화가정 자녀에게 자아존중감과 사회성을 중심으로 학교생활적응 향상을 위해 집단미술치료를 적용하였다. 이는 급격히 늘어나고 있는 다문화가정 자녀의 부적응에 대한 우려의 인식의 증가하고 있는 시점에서 학령기에 접어들기 전 집단미술치료 프로그램을 적용했다는 점에서 의의가 있다. 또한 증가하고 있는 다문화가정 자녀의 집단미술치료 프로그램에서 생태학적인 관점을 적용하였다는 점에 의의가 있다. 이 연구는 다문화가정 자녀뿐만 아니라 다양한 시각에서 개인 미술치료부터 가족 미술치료까지 이를 수 있는 프로그램개발 기초적인 정보를 제공할 수 있을 것이다.
ABSTRACT A Effectiveness of a Group Art Therapy Program for Improving School Life Adaptation of Children in Multicultural Families - Focusing on Self Esteem and Social Improvement - Park, Soo Jung Dept. of Family Welfare The Graduate School of Sangmyung University The Korean society, which single ra...
ABSTRACT A Effectiveness of a Group Art Therapy Program for Improving School Life Adaptation of Children in Multicultural Families - Focusing on Self Esteem and Social Improvement - Park, Soo Jung Dept. of Family Welfare The Graduate School of Sangmyung University The Korean society, which single race consideration was strong, is being changed to the multi-cultural society as much as the intermarriage is grown, and new from of family, 'multi-cultural family is being created from the single cultural family, which was main stream in the form of the family. The growth of intermarriage has not only made the new family form, but it has resulted with the growth of intermarriage family's children, who have been born from them. The multi-cultural family's children are consistently growing and the group art therapy program is organized through an ecological variable that influences to the school-life adaptation in the position of continuously being proceeded the experiments for a concern about their maladjustment, and it intends to improve the school-life adaptation ability in the center of the self-esteem and the social improvement. A program for helping the school-life adaptation before admission to an elementary school has been executed with 6∼7 aged children, who are not admitted to the elementary school yet, at the G healthy family support center in Seoul for achieving those objectives of the study. Total 14 children have been surveyed and each 7 children among them have been classified to the experimental group and the control group. The experimental group has been proceeded total 9 times based on 2 times per 90 minutes at a supplied place in the G healthy family support center. The SPSS 12.0 program has been executed for approving the efficacy of the study, the Man-Whitney U Test has been proceeded for the comparison of the difference between the experimental and control group, and the Wilcoxon Signed-rank Test has been used for collecting statistics for finding an improvement of the self esteem, sociality, and dynamic KSD in between fore and after inspection. Also, the dynamic KSD, which is the drawing reflection experiment as the qualitative analysis, has been analyzed with the comparison between fore and after inspection, and individual action and a change of attitude have been observed and recorded. The conclusion based on the outcome of this study is as follows. Firstly, The group art therapy program of the multi-cultural family is effective for improvement of self esteem. The lower ranges, such as general self esteem, social self esteem, self esteem in the family, and self esteem in school have been improved considerably, thus the whole self esteem has been improved. They were shriveled and did not have confidence before the program and showed emotionless feedback in the beginning of the action, but as much as the experimental time is proceeded it showed they approached easily and had confidence for a simple work(task), and an action change to give feedback each other as observing the characteristic related to the self esteem. Therefore, the program throughout those fact could be considered to influence positively the improvement of the self esteem of the multi-cultural family's children. Secondly, the group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the improvement of sociality. The whole sociality showed a considerable difference statistically in the fore and after inspection of the experimental group. The lower ranges, such as sociability and personal relationship showed considerable difference, but the self about the valuation of other people showed no difference. It could be analysed that the multi cultural family's children consider a lot about the themselves' valuation by other people, and that point suggests the necessity of the multi cultural program, which could understand and accept the multi cultural family's children by not multi cultural family's child but normal(general) child. Thirdly, the group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the improvement of the school life adaptation. The group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the school life adaptation with the considerable and statistical outcome in the fore and after drawing inspection of the dynamic KSD. Also, a size of the self-image has been big, the expression has been increased, and it showed a huge change in a dynamistic personal relationships due to the relationship with the same-aged and appearing of tutor in the qualitative analysis. This study has applied the group art therapy for the improvement of the school life adaptation in the center of self esteem and sociality to the multi cultural family's children. It is important that the group art therapy program has been applied before they are admitted to the school in the position of growing recognition of concern about the maladjustment of rapidly growing multi cultural family's children. Also, it is important that the ecological point of view has been applied in the group art therapy program of growing multi cultural family's children. This study could supply a fundamental information for the program development, which is possible for treating not only the multi cultural family but from the individual art therapy to the family art(drawing) therapy in the various points of view.
ABSTRACT A Effectiveness of a Group Art Therapy Program for Improving School Life Adaptation of Children in Multicultural Families - Focusing on Self Esteem and Social Improvement - Park, Soo Jung Dept. of Family Welfare The Graduate School of Sangmyung University The Korean society, which single race consideration was strong, is being changed to the multi-cultural society as much as the intermarriage is grown, and new from of family, 'multi-cultural family is being created from the single cultural family, which was main stream in the form of the family. The growth of intermarriage has not only made the new family form, but it has resulted with the growth of intermarriage family's children, who have been born from them. The multi-cultural family's children are consistently growing and the group art therapy program is organized through an ecological variable that influences to the school-life adaptation in the position of continuously being proceeded the experiments for a concern about their maladjustment, and it intends to improve the school-life adaptation ability in the center of the self-esteem and the social improvement. A program for helping the school-life adaptation before admission to an elementary school has been executed with 6∼7 aged children, who are not admitted to the elementary school yet, at the G healthy family support center in Seoul for achieving those objectives of the study. Total 14 children have been surveyed and each 7 children among them have been classified to the experimental group and the control group. The experimental group has been proceeded total 9 times based on 2 times per 90 minutes at a supplied place in the G healthy family support center. The SPSS 12.0 program has been executed for approving the efficacy of the study, the Man-Whitney U Test has been proceeded for the comparison of the difference between the experimental and control group, and the Wilcoxon Signed-rank Test has been used for collecting statistics for finding an improvement of the self esteem, sociality, and dynamic KSD in between fore and after inspection. Also, the dynamic KSD, which is the drawing reflection experiment as the qualitative analysis, has been analyzed with the comparison between fore and after inspection, and individual action and a change of attitude have been observed and recorded. The conclusion based on the outcome of this study is as follows. Firstly, The group art therapy program of the multi-cultural family is effective for improvement of self esteem. The lower ranges, such as general self esteem, social self esteem, self esteem in the family, and self esteem in school have been improved considerably, thus the whole self esteem has been improved. They were shriveled and did not have confidence before the program and showed emotionless feedback in the beginning of the action, but as much as the experimental time is proceeded it showed they approached easily and had confidence for a simple work(task), and an action change to give feedback each other as observing the characteristic related to the self esteem. Therefore, the program throughout those fact could be considered to influence positively the improvement of the self esteem of the multi-cultural family's children. Secondly, the group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the improvement of sociality. The whole sociality showed a considerable difference statistically in the fore and after inspection of the experimental group. The lower ranges, such as sociability and personal relationship showed considerable difference, but the self about the valuation of other people showed no difference. It could be analysed that the multi cultural family's children consider a lot about the themselves' valuation by other people, and that point suggests the necessity of the multi cultural program, which could understand and accept the multi cultural family's children by not multi cultural family's child but normal(general) child. Thirdly, the group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the improvement of the school life adaptation. The group art therapy program of the multi-cultural family's children is effective for the school life adaptation with the considerable and statistical outcome in the fore and after drawing inspection of the dynamic KSD. Also, a size of the self-image has been big, the expression has been increased, and it showed a huge change in a dynamistic personal relationships due to the relationship with the same-aged and appearing of tutor in the qualitative analysis. This study has applied the group art therapy for the improvement of the school life adaptation in the center of self esteem and sociality to the multi cultural family's children. It is important that the group art therapy program has been applied before they are admitted to the school in the position of growing recognition of concern about the maladjustment of rapidly growing multi cultural family's children. Also, it is important that the ecological point of view has been applied in the group art therapy program of growing multi cultural family's children. This study could supply a fundamental information for the program development, which is possible for treating not only the multi cultural family but from the individual art therapy to the family art(drawing) therapy in the various points of view.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.