본 연구는 2019년 현재까지 국내에서 발간된 다문화가족 대상의 가족관계 증진 프로그램 연구에 대한 체계적 문헌고찰 및 메타분석을 실시하여 향후 프로그램 개발 및 적용을 위한 기초적 자료 및 지침을 제시하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램에 대한 체계적 문헌고찰의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램의 전체 평균효과크기는 어떠한가? 연구문제 3. 다문화가족 프로그램의 ...
본 연구는 2019년 현재까지 국내에서 발간된 다문화가족 대상의 가족관계 증진 프로그램 연구에 대한 체계적 문헌고찰 및 메타분석을 실시하여 향후 프로그램 개발 및 적용을 위한 기초적 자료 및 지침을 제시하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램에 대한 체계적 문헌고찰의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램의 전체 평균효과크기는 어떠한가? 연구문제 3. 다문화가족 프로그램의 효과크기는 조절변인(대상특성, 중재방법, 집단규모, 프로그램 구성)에 따라 차이가 있는가?
본 연구의 분석을 위한 문헌검색은 2019년 7월 29일부터 8월 9일까지 한국학술정보(KISS: kiss.kstudy.com), 한국교육학술정보원(RISS: www. riss.kr), 한국학술지인용색인포털(KCI: www.kci.go.kr)의 원문 검색 서비스를 이용하였으며, ‘다문화가족’, ‘다문화가정’, ‘결혼이민자’를 주제어로 하였다. 포괄적 수집을 위해 연도의 제한을 두지 않고 2019년 6월까지 국내 발간된 학위 논문 및 학술지 논문을 대상으로 진행하였다. 최종 분석문헌은 다문화가정의 가족관계향상을 위한 프로그램 연구를 대상으로 한 학술지 15편, 학위논문 29편으로 총 44편을 선정하였다. 메타분석은 PRISMA 가이드라인에 따라 진행되었으며, 선정문헌에 제시된 사전과 사후의 평균 및 표준편차 결과를 활용하였다. 독립성 가정 위반을 방지하기 위하여 단일 문헌에서 복수의 효과들을 통합하는 역변량가중공식(Hedge & Olkin, 1985)을 적용한 후, 최신업데이트 된 R 버전 3.6.0 프로그램에서 ‘metafor’ 패키지를 이용하여 효과크기 산출, 출간오류검증, 조절효과 분석을 실시하였다. 효과성 검증에서 종속변수에 따라 산출값이 증가하는 것과 감소하는 것의 효과크기가 상쇄되는 것을 방지하기 위해 긍정성 증가와 부정성 감소로 효과를 나누어 분석하였으며, 프로그램 구성에 따른 조절변수를 확인하고 범주화하여 조절효과를 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 다문화가족의 가족관계 증진 프로그램 중 최종 선정문헌 44편은 2008년부터 2019년까지 출간되었으며, 초기에는 부부관계 관련 연구가 주로 이루어졌고 후기에는 부모자녀관계 연구가 활발히 이루어졌다. 둘째, 다문화가족을 위한 가족관계 증진 프로그램의 전체적인 효과크기는 무선모델을 적용하여 긍정성 증가에서 1.40, 부정성 감소에서 -1.32의 크기로 아주 큰(huge effect) 효과수준이 나타났다. 셋째, 다문화가족을 위한 가족관계 증진 프로그램의 조절효과는 먼저, 긍정성이 증가하는 효과를 측정한 연구에서는 진행회기가 11회기 이상 장기적으로 수행된 연구가 단기적으로 수행된 연구보다 유의하게 더 효과적이었다. 비록 유의하지는 않았지만 중재방법으로 교육을 실시한 연구보다 상담 및 치료를 실시한 연구의 효과가 더 높은 경향이 있었으며, 가족 중 한 명만 참여한 연구보다 가족구성원이 함께 참여한 연구의 효과가 더 높은 경향이 있었다. 다음으로, 부정성이 감소하는 효과를 측정한 연구에서는 회당 진행시간이 80분에서 100분 사이인 연구가 80분 이하이거나 100분 초과인 연구들보다 더 유의하게 효과적이었다. 비록 유의하지는 않았지만 진행기간이 10주 이상인 연구의 효과가 10주 미만인 연구보다 더 높은 경향이 있었으며, 집단 활동으로 진행되는 연구가 개별로 활동이 진행되는 연구보다 더 높은 효과를 보이는 경향성이 있었다. 본 연구는 체계적 문헌고찰을 통해 국내 다문화가족의 생활주기가 초기 가족형성기 및 자녀 양육의 시기를 지나 변화하고 있는 현실을 보여주었다. 또한, 메타분석을 통해 다문화가족을 대상으로 한 다양한 구성방식의 프로그램이 가족관계를 향상시키는데 효과적임을 보여주었다. 앞으로 다문화가족 구성원의 생활주기 변화를 반영한 중재 프로그램이 지속적으로 개발되고 다양한 현장에서 적용될 수 있도록 적극적인 지원이 이루어져야 할 것이다. 아울러 보다 효과적인 중재를 위해 프로그램 구성에 있어 중·장기적인 운영과 진행시간을 고려하여 개별문제를 중재하기 위한 상담 및 치료 프로그램을 가족이 함께 참여할 수 있도록 제공하여야 할 것이다.
본 연구는 2019년 현재까지 국내에서 발간된 다문화가족 대상의 가족관계 증진 프로그램 연구에 대한 체계적 문헌고찰 및 메타분석을 실시하여 향후 프로그램 개발 및 적용을 위한 기초적 자료 및 지침을 제시하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램에 대한 체계적 문헌고찰의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 다문화가족 가족관계 증진 프로그램의 전체 평균효과크기는 어떠한가? 연구문제 3. 다문화가족 프로그램의 효과크기는 조절변인(대상특성, 중재방법, 집단규모, 프로그램 구성)에 따라 차이가 있는가?
본 연구의 분석을 위한 문헌검색은 2019년 7월 29일부터 8월 9일까지 한국학술정보(KISS: kiss.kstudy.com), 한국교육학술정보원(RISS: www. riss.kr), 한국학술지인용색인포털(KCI: www.kci.go.kr)의 원문 검색 서비스를 이용하였으며, ‘다문화가족’, ‘다문화가정’, ‘결혼이민자’를 주제어로 하였다. 포괄적 수집을 위해 연도의 제한을 두지 않고 2019년 6월까지 국내 발간된 학위 논문 및 학술지 논문을 대상으로 진행하였다. 최종 분석문헌은 다문화가정의 가족관계향상을 위한 프로그램 연구를 대상으로 한 학술지 15편, 학위논문 29편으로 총 44편을 선정하였다. 메타분석은 PRISMA 가이드라인에 따라 진행되었으며, 선정문헌에 제시된 사전과 사후의 평균 및 표준편차 결과를 활용하였다. 독립성 가정 위반을 방지하기 위하여 단일 문헌에서 복수의 효과들을 통합하는 역변량가중공식(Hedge & Olkin, 1985)을 적용한 후, 최신업데이트 된 R 버전 3.6.0 프로그램에서 ‘metafor’ 패키지를 이용하여 효과크기 산출, 출간오류검증, 조절효과 분석을 실시하였다. 효과성 검증에서 종속변수에 따라 산출값이 증가하는 것과 감소하는 것의 효과크기가 상쇄되는 것을 방지하기 위해 긍정성 증가와 부정성 감소로 효과를 나누어 분석하였으며, 프로그램 구성에 따른 조절변수를 확인하고 범주화하여 조절효과를 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 다문화가족의 가족관계 증진 프로그램 중 최종 선정문헌 44편은 2008년부터 2019년까지 출간되었으며, 초기에는 부부관계 관련 연구가 주로 이루어졌고 후기에는 부모자녀관계 연구가 활발히 이루어졌다. 둘째, 다문화가족을 위한 가족관계 증진 프로그램의 전체적인 효과크기는 무선모델을 적용하여 긍정성 증가에서 1.40, 부정성 감소에서 -1.32의 크기로 아주 큰(huge effect) 효과수준이 나타났다. 셋째, 다문화가족을 위한 가족관계 증진 프로그램의 조절효과는 먼저, 긍정성이 증가하는 효과를 측정한 연구에서는 진행회기가 11회기 이상 장기적으로 수행된 연구가 단기적으로 수행된 연구보다 유의하게 더 효과적이었다. 비록 유의하지는 않았지만 중재방법으로 교육을 실시한 연구보다 상담 및 치료를 실시한 연구의 효과가 더 높은 경향이 있었으며, 가족 중 한 명만 참여한 연구보다 가족구성원이 함께 참여한 연구의 효과가 더 높은 경향이 있었다. 다음으로, 부정성이 감소하는 효과를 측정한 연구에서는 회당 진행시간이 80분에서 100분 사이인 연구가 80분 이하이거나 100분 초과인 연구들보다 더 유의하게 효과적이었다. 비록 유의하지는 않았지만 진행기간이 10주 이상인 연구의 효과가 10주 미만인 연구보다 더 높은 경향이 있었으며, 집단 활동으로 진행되는 연구가 개별로 활동이 진행되는 연구보다 더 높은 효과를 보이는 경향성이 있었다. 본 연구는 체계적 문헌고찰을 통해 국내 다문화가족의 생활주기가 초기 가족형성기 및 자녀 양육의 시기를 지나 변화하고 있는 현실을 보여주었다. 또한, 메타분석을 통해 다문화가족을 대상으로 한 다양한 구성방식의 프로그램이 가족관계를 향상시키는데 효과적임을 보여주었다. 앞으로 다문화가족 구성원의 생활주기 변화를 반영한 중재 프로그램이 지속적으로 개발되고 다양한 현장에서 적용될 수 있도록 적극적인 지원이 이루어져야 할 것이다. 아울러 보다 효과적인 중재를 위해 프로그램 구성에 있어 중·장기적인 운영과 진행시간을 고려하여 개별문제를 중재하기 위한 상담 및 치료 프로그램을 가족이 함께 참여할 수 있도록 제공하여야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the research trends through the study of family enrichment programs for multi-cultural families published in South Korea to 2019 and analyze their effectiveness in order to provide a basic data and guidelines for future program development and application.
The purpose of this study was to examine the research trends through the study of family enrichment programs for multi-cultural families published in South Korea to 2019 and analyze their effectiveness in order to provide a basic data and guidelines for future program development and application.
To this end, the specific research questions established in this study are as follows.
Research question 1. What are the research trends of family enrichment programs for multi-cultural families? Research question 2. What is the overall average effect size of the family enrichment programs for multi-cultural families? Research question 3. Does the effectiveness of the family enrichment programs for multi-cultural families differ depending on the modifier(target characteristics, intervention methods, group size, program composition)?
Literature search for analysis of this study was conducted from July 29 to August 9, 2019, using the original texts search service of the Korean Educational Academic Information Service (RISS: www.riss. kr), Korea Academic Information System (KISS: kiss.kstudy.com) and Korea citation index (KCI: www.kci.go.kr). They conducted academic journals and dissertations published from 1988 to 2019 under the themes of “multi-cultural families”, and “marriage immigrants”. For the Final analysis, a total of 44 journals was selected from 15 academic journals and 29 dissertations targeting research on programs to improve the family relationship in multi-cultural families. The Meta-analysis was performed in accordance with PRISMA guidelines and utilized the results of prior post-hoc means and standard deviations was described in selected publications. After applying a station-variate weighted formula (Hedge & Olkin,1985) that combines multiple effects in a single document to prevent violations of the independence assumption, “metafor” in the latest updated R version 3.6.0 program Using the package, we performed an effect size output, publishing error verification, and analysis of the effects of adjustment. Effectiveness verification has been analyzed by dividing the effects of increasing positivity and decreasing negativity to prevent the effect size of increasing and decreasing outputs from being offset by the dependent variable, and the adjustment effects were analyzed by identifying and categorizing the variables according to the program composition. To summarize and conclude the main results of this study are as follow. First, 44 final selections of a multi-cultural family enrichment programs were published from 2008 to 2019. In the early years, marital relationship-related studies were mainly performed, and in the later years, parent-child relationships were actively conducted. Second, the overall effect size of the family enrichment programs for multi-cultural family is very large, with a value of 1.40 in promoting positiveness and –1.32 in decreasing negativeness, applying the value of the wireless model. The effect level was huge. Third, when a multi-cultural family programs are composed of a long-term programs consisting of 11 or more sessions, the intervention method is not education but counseling and treatment activities are more effective in increasing positiveness. It was found that a greater number of family members were more effective in promoting positiveness when participating in the programs together than targeting single members. The effect of reducing the negativity of family relationships was found to be more effective when the duration was more than 10 weeks, group activities rather than individual ones showed a grater tendency to work, and most effective when the programs was running between 80 and 100 minutes. These results showed that as multi-cultural families become members of society in South Korea, they entered the period of childbirth, rearing and education of their children after the early stages of family formation, and that the research trends of family relationships also changed. Accordingly, active support should be provided so that programs for improving family relationships can be applied to the actual setting as the life cycle of multi-cultural families changes. In addition, more effective intervention will require that multi-cultural family members should be able to participate in counselling and treatment programs for mediation of individual issues, taking into account the medium and long-term operation and progress time in the composition of the programs.
The purpose of this study was to examine the research trends through the study of family enrichment programs for multi-cultural families published in South Korea to 2019 and analyze their effectiveness in order to provide a basic data and guidelines for future program development and application.
To this end, the specific research questions established in this study are as follows.
Research question 1. What are the research trends of family enrichment programs for multi-cultural families? Research question 2. What is the overall average effect size of the family enrichment programs for multi-cultural families? Research question 3. Does the effectiveness of the family enrichment programs for multi-cultural families differ depending on the modifier(target characteristics, intervention methods, group size, program composition)?
Literature search for analysis of this study was conducted from July 29 to August 9, 2019, using the original texts search service of the Korean Educational Academic Information Service (RISS: www.riss. kr), Korea Academic Information System (KISS: kiss.kstudy.com) and Korea citation index (KCI: www.kci.go.kr). They conducted academic journals and dissertations published from 1988 to 2019 under the themes of “multi-cultural families”, and “marriage immigrants”. For the Final analysis, a total of 44 journals was selected from 15 academic journals and 29 dissertations targeting research on programs to improve the family relationship in multi-cultural families. The Meta-analysis was performed in accordance with PRISMA guidelines and utilized the results of prior post-hoc means and standard deviations was described in selected publications. After applying a station-variate weighted formula (Hedge & Olkin,1985) that combines multiple effects in a single document to prevent violations of the independence assumption, “metafor” in the latest updated R version 3.6.0 program Using the package, we performed an effect size output, publishing error verification, and analysis of the effects of adjustment. Effectiveness verification has been analyzed by dividing the effects of increasing positivity and decreasing negativity to prevent the effect size of increasing and decreasing outputs from being offset by the dependent variable, and the adjustment effects were analyzed by identifying and categorizing the variables according to the program composition. To summarize and conclude the main results of this study are as follow. First, 44 final selections of a multi-cultural family enrichment programs were published from 2008 to 2019. In the early years, marital relationship-related studies were mainly performed, and in the later years, parent-child relationships were actively conducted. Second, the overall effect size of the family enrichment programs for multi-cultural family is very large, with a value of 1.40 in promoting positiveness and –1.32 in decreasing negativeness, applying the value of the wireless model. The effect level was huge. Third, when a multi-cultural family programs are composed of a long-term programs consisting of 11 or more sessions, the intervention method is not education but counseling and treatment activities are more effective in increasing positiveness. It was found that a greater number of family members were more effective in promoting positiveness when participating in the programs together than targeting single members. The effect of reducing the negativity of family relationships was found to be more effective when the duration was more than 10 weeks, group activities rather than individual ones showed a grater tendency to work, and most effective when the programs was running between 80 and 100 minutes. These results showed that as multi-cultural families become members of society in South Korea, they entered the period of childbirth, rearing and education of their children after the early stages of family formation, and that the research trends of family relationships also changed. Accordingly, active support should be provided so that programs for improving family relationships can be applied to the actual setting as the life cycle of multi-cultural families changes. In addition, more effective intervention will require that multi-cultural family members should be able to participate in counselling and treatment programs for mediation of individual issues, taking into account the medium and long-term operation and progress time in the composition of the programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.