본 연구의 목적은 다문화가정 아동들을 대상으로 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램의 구성내용은 어떠한가? 둘째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 자아개념, 자아탄력성, 대인관계능력을 향상시킬 수 있을 것인가? 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 이중문화의 충돌로 인한 정서표현 양식을 재구성하고 다문화가정 아동들에게 자기성장을 위한 변화의 과정을 경험하게 하여 성숙하고 건강한 사람으로 성장할 수 있게 하는 변화의 방향성을 제시하는 자기리더십의 전략적 측면을 개입· 적용시킨 새로운 프로그램이다. 먼저 프로그램을 개발하기 위한 진행단계는 시작단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계로 구분하였고, 본 프로그램의 구성은 자기이해 및 자기수용, 자기개방 및 자기주장, 자기결단으로 구분하였다. 자기이해 및 자기수용은 자기리더십의 전략적 측면인 자기관찰, 자기통제의 전략적 측면을 도입하였고 자기개방 및 자기주장은 문제해결, 긍정예언을 전략적 측면과 자기결단은 시간관리, 사고전략, 미래설계, 자기보상을 자기리더십의 전략적 측면으로 구성하였다. 이들 요소들을 기초로 총 10회기의 예비프로그램을 구성하고 진행과정에서 확인된 문제들과 전문가의 ...
본 연구의 목적은 다문화가정 아동들을 대상으로 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램의 구성내용은 어떠한가? 둘째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 자아개념, 자아탄력성, 대인관계능력을 향상시킬 수 있을 것인가? 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 이중문화의 충돌로 인한 정서표현 양식을 재구성하고 다문화가정 아동들에게 자기성장을 위한 변화의 과정을 경험하게 하여 성숙하고 건강한 사람으로 성장할 수 있게 하는 변화의 방향성을 제시하는 자기리더십의 전략적 측면을 개입· 적용시킨 새로운 프로그램이다. 먼저 프로그램을 개발하기 위한 진행단계는 시작단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계로 구분하였고, 본 프로그램의 구성은 자기이해 및 자기수용, 자기개방 및 자기주장, 자기결단으로 구분하였다. 자기이해 및 자기수용은 자기리더십의 전략적 측면인 자기관찰, 자기통제의 전략적 측면을 도입하였고 자기개방 및 자기주장은 문제해결, 긍정예언을 전략적 측면과 자기결단은 시간관리, 사고전략, 미래설계, 자기보상을 자기리더십의 전략적 측면으로 구성하였다. 이들 요소들을 기초로 총 10회기의 예비프로그램을 구성하고 진행과정에서 확인된 문제들과 전문가의 타당도 검증에서 드러난 문제들을 수정· 보완하여 최종프로그램을 구성 하였다. 본 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 전라남도 장성군에 위치한 다문화 전문기관의 도움으로 다문화가정 아동 24명을(실험집단 12명, 비교집단 12명)연구대상으로 선정하였다. 실험집단에게는 본 연구에서 개발된 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램을 진행하였고, 비교집단에게는 어떤 처치도 가하지 않았다. 프로그램 실시 기간은 2019년 3월부터 5월까지 3개월이었다. 주 1회 총 10회기를 실시하였고, 각 회기 당 60분 소요되었다. 프로그램의 효과성 측정을 위해 프로그램 사전· 사후에 자아개념, 자아탄력성, 대인관계에 대한 자료를 수집하고 Window용 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 반복측정 다변량 분석을 실시하였다. 본 연구에 나타난 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 자아개념이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 실험집단 다문화가정 아동들이 자신의 외모, 환경, 성격 등의 모든 것을 왜곡하지 않고 자신의 욕구와 강점 등을 인식함으로써 자신과 타인을 이해하는 통합적 자아개념이 형성되었다. 둘째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 자아탄력성이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 자신의 어려운 환경에 위축되지 않고 개방적이고 자신의 한계를 극복할 수 있는 힘이 길러지게 됨으로 좌절하지 않고 유연하게 대처하고 성공적으로 적응하는 능력이 향상되었다. 셋째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 대인관계능력이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 자신의 관점이 아닌 타인의 관점을 취하여 공감하는 기술이 길러짐으로 타인과 갈등을 해결하는 능력이 길러지고 효율적이고 적극적인 관계를 맺는 능력이 향상되었다. 본 연구에서 개발된 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 자기성장과 자기리더십을 통합하여 프로그램을 구성하였다는 점에서 기존 프로그램들과 차별성을 갖는다. 또한 다문화가정 아동을 대상으로 프로그램을 적용하였다는 점에서 본 연구 가치를 확인할 수 있다.
본 연구의 목적은 다문화가정 아동들을 대상으로 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램의 구성내용은 어떠한가? 둘째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 자아개념, 자아탄력성, 대인관계능력을 향상시킬 수 있을 것인가? 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 이중문화의 충돌로 인한 정서표현 양식을 재구성하고 다문화가정 아동들에게 자기성장을 위한 변화의 과정을 경험하게 하여 성숙하고 건강한 사람으로 성장할 수 있게 하는 변화의 방향성을 제시하는 자기리더십의 전략적 측면을 개입· 적용시킨 새로운 프로그램이다. 먼저 프로그램을 개발하기 위한 진행단계는 시작단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계로 구분하였고, 본 프로그램의 구성은 자기이해 및 자기수용, 자기개방 및 자기주장, 자기결단으로 구분하였다. 자기이해 및 자기수용은 자기리더십의 전략적 측면인 자기관찰, 자기통제의 전략적 측면을 도입하였고 자기개방 및 자기주장은 문제해결, 긍정예언을 전략적 측면과 자기결단은 시간관리, 사고전략, 미래설계, 자기보상을 자기리더십의 전략적 측면으로 구성하였다. 이들 요소들을 기초로 총 10회기의 예비프로그램을 구성하고 진행과정에서 확인된 문제들과 전문가의 타당도 검증에서 드러난 문제들을 수정· 보완하여 최종프로그램을 구성 하였다. 본 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 전라남도 장성군에 위치한 다문화 전문기관의 도움으로 다문화가정 아동 24명을(실험집단 12명, 비교집단 12명)연구대상으로 선정하였다. 실험집단에게는 본 연구에서 개발된 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램을 진행하였고, 비교집단에게는 어떤 처치도 가하지 않았다. 프로그램 실시 기간은 2019년 3월부터 5월까지 3개월이었다. 주 1회 총 10회기를 실시하였고, 각 회기 당 60분 소요되었다. 프로그램의 효과성 측정을 위해 프로그램 사전· 사후에 자아개념, 자아탄력성, 대인관계에 대한 자료를 수집하고 Window용 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 반복측정 다변량 분석을 실시하였다. 본 연구에 나타난 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 자아개념이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 실험집단 다문화가정 아동들이 자신의 외모, 환경, 성격 등의 모든 것을 왜곡하지 않고 자신의 욕구와 강점 등을 인식함으로써 자신과 타인을 이해하는 통합적 자아개념이 형성되었다. 둘째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 자아탄력성이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 자신의 어려운 환경에 위축되지 않고 개방적이고 자신의 한계를 극복할 수 있는 힘이 길러지게 됨으로 좌절하지 않고 유연하게 대처하고 성공적으로 적응하는 능력이 향상되었다. 셋째, 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램 실시 후 실험집단 아동의 대인관계능력이 유의하게 상승되는 것으로 나타났다. 즉 자신의 관점이 아닌 타인의 관점을 취하여 공감하는 기술이 길러짐으로 타인과 갈등을 해결하는 능력이 길러지고 효율적이고 적극적인 관계를 맺는 능력이 향상되었다. 본 연구에서 개발된 사회정서역량에 기반한 자기성장 리더십프로그램은 자기성장과 자기리더십을 통합하여 프로그램을 구성하였다는 점에서 기존 프로그램들과 차별성을 갖는다. 또한 다문화가정 아동을 대상으로 프로그램을 적용하였다는 점에서 본 연구 가치를 확인할 수 있다.
The purpose of this study is to develop and validate a self-growth leadership program based on social and emotional competencies for children from multi-cultural families. The research issues set up in this study are as follows. First, what is the composition of self-growth leadership program b...
The purpose of this study is to develop and validate a self-growth leadership program based on social and emotional competencies for children from multi-cultural families. The research issues set up in this study are as follows. First, what is the composition of self-growth leadership program based on social and emotional competencies? Second, could a self-growth leadership program based on social and emotional competencies improve self-concept, ego-resiliency and interpersonal skills? The self-growth leadership program, based on social and emotional competencies, is a new program that involves and applies the strategic aspects of self-leadership that reshape the emotional expression patterns caused by the clash of dual cultures and present the direction of change that allows children from multi-cultural families to experience the process of change for self-growth to grow into a mature and healthy person. First of all, the stages of development of the program were divided into the beginning, the preparation, the working, and the closing stages, and the composition of the program was divided into self-interest and self-acceptance, self-disclosure and self-assertion, and self-determination. Self-interest and self-acceptance introduced the strategic aspects of self-monitoring and self-controlling which are the strategic aspects of self leadership; and self-disclosure and self-assertion consisted of the strategic aspect of problem solving and positive prediction; and self-determination consisted of time management, thinking strategy, future design and self-reward, which are the strategic aspect of self leadership. Based on these factors, the final program was constructed by correcting and supplementing problems identified in the course of the 10th preliminary program and the validity verification of experts. In order to verify the effectiveness of this program, 24 children from multi-cultural families (12 experimental groups and 12 comparative groups) were selected as object of study with the help of a multi-cultural institution located in Jangseong-gun, Jeollanam-do. For the experimental group, self-growth leadership program based on the social and emotional competencies which was developed in this study was conducted but no measures were taken against the comparative group. The program was conducted for three months from March to May 2019. A total of 10 sessions were held once a week, and each session took about 60 minutes. To measure the effectiveness of the program, data on self-concept, self-elasticity, and interpersonal relationships were collected before and after the program and analyzed by repeated-measures MANOVA using SPSS 21.0 program for Windows. The results from this study are summarized as follows. First, it has been shown that the self-concept of children in experimental groups has increased significantly since the implementation of self-growth leadership programs based on social and emotional competencies. That is, an integrated self-conception was formed when experimental group of multi-cultural children recognized their needs and strengths without distorting anything about their appearance, environment and personality. Second, after implementing a self-growth leadership program based on social and emotional competencies, the self-elasticity of children in experimental groups has increased significantly. That is, the ability to cope flexibly and adapt one’s own self successfully without frustration has been enhanced by being open and growing the power to overcome one's limitations without being intimidated by one's own difficult environment. Third, after implementing a self-growth leadership program based on social and emotional competencies, the interpersonal skills of children in experimental groups have increased significantly. That is, the ability to resolve conflicts with others and the ability to have an efficient and active relationship with others has been enhanced through the development of skill that empathize with others by taking not their own viewpoints. The self-growth leadership program based on social and emotional competencies developed in this study is distinct from the existing programs in that it is organized by integrating self-growth and self-leadership. In addition, the value of this study can be confirmed in the application of the program to children from multi-cultural families.
The purpose of this study is to develop and validate a self-growth leadership program based on social and emotional competencies for children from multi-cultural families. The research issues set up in this study are as follows. First, what is the composition of self-growth leadership program based on social and emotional competencies? Second, could a self-growth leadership program based on social and emotional competencies improve self-concept, ego-resiliency and interpersonal skills? The self-growth leadership program, based on social and emotional competencies, is a new program that involves and applies the strategic aspects of self-leadership that reshape the emotional expression patterns caused by the clash of dual cultures and present the direction of change that allows children from multi-cultural families to experience the process of change for self-growth to grow into a mature and healthy person. First of all, the stages of development of the program were divided into the beginning, the preparation, the working, and the closing stages, and the composition of the program was divided into self-interest and self-acceptance, self-disclosure and self-assertion, and self-determination. Self-interest and self-acceptance introduced the strategic aspects of self-monitoring and self-controlling which are the strategic aspects of self leadership; and self-disclosure and self-assertion consisted of the strategic aspect of problem solving and positive prediction; and self-determination consisted of time management, thinking strategy, future design and self-reward, which are the strategic aspect of self leadership. Based on these factors, the final program was constructed by correcting and supplementing problems identified in the course of the 10th preliminary program and the validity verification of experts. In order to verify the effectiveness of this program, 24 children from multi-cultural families (12 experimental groups and 12 comparative groups) were selected as object of study with the help of a multi-cultural institution located in Jangseong-gun, Jeollanam-do. For the experimental group, self-growth leadership program based on the social and emotional competencies which was developed in this study was conducted but no measures were taken against the comparative group. The program was conducted for three months from March to May 2019. A total of 10 sessions were held once a week, and each session took about 60 minutes. To measure the effectiveness of the program, data on self-concept, self-elasticity, and interpersonal relationships were collected before and after the program and analyzed by repeated-measures MANOVA using SPSS 21.0 program for Windows. The results from this study are summarized as follows. First, it has been shown that the self-concept of children in experimental groups has increased significantly since the implementation of self-growth leadership programs based on social and emotional competencies. That is, an integrated self-conception was formed when experimental group of multi-cultural children recognized their needs and strengths without distorting anything about their appearance, environment and personality. Second, after implementing a self-growth leadership program based on social and emotional competencies, the self-elasticity of children in experimental groups has increased significantly. That is, the ability to cope flexibly and adapt one’s own self successfully without frustration has been enhanced by being open and growing the power to overcome one's limitations without being intimidated by one's own difficult environment. Third, after implementing a self-growth leadership program based on social and emotional competencies, the interpersonal skills of children in experimental groups have increased significantly. That is, the ability to resolve conflicts with others and the ability to have an efficient and active relationship with others has been enhanced through the development of skill that empathize with others by taking not their own viewpoints. The self-growth leadership program based on social and emotional competencies developed in this study is distinct from the existing programs in that it is organized by integrating self-growth and self-leadership. In addition, the value of this study can be confirmed in the application of the program to children from multi-cultural families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.