본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 수연산 및 대수적 사고능력에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다.
연구대상은 서울시에 소재한 H어린이집의 만 5세반 22명과 물리적 환경과 인적 환경 조건이 유사한 W어린이집의 만 5세반 21명을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 선정하였다.
본 연구에서는 유아의 수연산 능력을 검사하기 위해 홍혜경, 이정욱과 정정희(2006)가 개발한 유아 수학능력 검사도구를 사용하였고, 유아의 대수적 사고능력을 검사하기 위해서는 차현화(2006)의 유아 대수적 사고능력 검사도구를 사용하였다.
실험집단의 전통놀이 활동은 2008년 9월 1일부터 10월 2일까지 5주 동안 주 2회 또는 3회씩 총 14회에 걸쳐 매 회기당 40~50분씩 활동을 실시하였다. 전통놀이는 유아의 수준에 맞게 재구성하였다. 통제집단은 실험집단이 전통놀이 활동을 하는 실험처치 5주 동안 표준보육과정에 따른 일반적인 수학활동을 실시하였다.
...
본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 수연산 및 대수적 사고능력에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다.
연구대상은 서울시에 소재한 H어린이집의 만 5세반 22명과 물리적 환경과 인적 환경 조건이 유사한 W어린이집의 만 5세반 21명을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 선정하였다.
본 연구에서는 유아의 수연산 능력을 검사하기 위해 홍혜경, 이정욱과 정정희(2006)가 개발한 유아 수학능력 검사도구를 사용하였고, 유아의 대수적 사고능력을 검사하기 위해서는 차현화(2006)의 유아 대수적 사고능력 검사도구를 사용하였다.
실험집단의 전통놀이 활동은 2008년 9월 1일부터 10월 2일까지 5주 동안 주 2회 또는 3회씩 총 14회에 걸쳐 매 회기당 40~50분씩 활동을 실시하였다. 전통놀이는 유아의 수준에 맞게 재구성하였다. 통제집단은 실험집단이 전통놀이 활동을 하는 실험처치 5주 동안 표준보육과정에 따른 일반적인 수학활동을 실시하였다.
자료 분석은 사전검사와 사후 검사를 통해 수집된 실험집단과 통제집단의 평균과 표준편차를 산출하였고, 집단 간의 유의한 차이가 나타나는지 알아보기 위해 사전검사 점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전통놀이를 이용한 수학활동은 유아의 수연산 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 전통놀이를 이용한 수학활동을 적용한 실험집단이 일반적인 수학활동을 적용한 통제집단보다 수 능력과 연산 능력이 더 많이 향상된 것으로 전통놀이를 이용한 수학활동이 일반적인 수학활동보다 유아의 수연산 능력 증진에 더 효과적이라는 것을 의미한다. 둘째, 전통놀이 활동은 유아의 대수적 사고 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 전통놀이를 이용한 수학활동을 적용한 실험집단의 유아들이 일반적인 수학활동을 한 통제집단의 유아들보다 대수적 사고 능력의 하위영역인 규칙 인식하기 능력, 규칙 설명하기 능력, 규칙 전이하기 능력, 규칙 추리하기 능력이 더 많이 향상된 것으로 전통놀이를 이용한 수학활동이 일반적인 수학활동보다 유아의 대수적 사고 능력 증진에 더 효과적이라는 것을 의미한다. 결론적으로 전통놀이 활동은 유아들이 수학적 개념과 사고를 활용하고 의사소통하는 가운데 자연스럽게 발달을 도모할 수 있는 실제적인 접근방법으로 유아의 수연산 및 대수적 사고능력 발달에 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 수연산 및 대수적 사고능력에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다.
연구대상은 서울시에 소재한 H어린이집의 만 5세반 22명과 물리적 환경과 인적 환경 조건이 유사한 W어린이집의 만 5세반 21명을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 선정하였다.
본 연구에서는 유아의 수연산 능력을 검사하기 위해 홍혜경, 이정욱과 정정희(2006)가 개발한 유아 수학능력 검사도구를 사용하였고, 유아의 대수적 사고능력을 검사하기 위해서는 차현화(2006)의 유아 대수적 사고능력 검사도구를 사용하였다.
실험집단의 전통놀이 활동은 2008년 9월 1일부터 10월 2일까지 5주 동안 주 2회 또는 3회씩 총 14회에 걸쳐 매 회기당 40~50분씩 활동을 실시하였다. 전통놀이는 유아의 수준에 맞게 재구성하였다. 통제집단은 실험집단이 전통놀이 활동을 하는 실험처치 5주 동안 표준보육과정에 따른 일반적인 수학활동을 실시하였다.
자료 분석은 사전검사와 사후 검사를 통해 수집된 실험집단과 통제집단의 평균과 표준편차를 산출하였고, 집단 간의 유의한 차이가 나타나는지 알아보기 위해 사전검사 점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전통놀이를 이용한 수학활동은 유아의 수연산 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 전통놀이를 이용한 수학활동을 적용한 실험집단이 일반적인 수학활동을 적용한 통제집단보다 수 능력과 연산 능력이 더 많이 향상된 것으로 전통놀이를 이용한 수학활동이 일반적인 수학활동보다 유아의 수연산 능력 증진에 더 효과적이라는 것을 의미한다. 둘째, 전통놀이 활동은 유아의 대수적 사고 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 전통놀이를 이용한 수학활동을 적용한 실험집단의 유아들이 일반적인 수학활동을 한 통제집단의 유아들보다 대수적 사고 능력의 하위영역인 규칙 인식하기 능력, 규칙 설명하기 능력, 규칙 전이하기 능력, 규칙 추리하기 능력이 더 많이 향상된 것으로 전통놀이를 이용한 수학활동이 일반적인 수학활동보다 유아의 대수적 사고 능력 증진에 더 효과적이라는 것을 의미한다. 결론적으로 전통놀이 활동은 유아들이 수학적 개념과 사고를 활용하고 의사소통하는 가운데 자연스럽게 발달을 도모할 수 있는 실제적인 접근방법으로 유아의 수연산 및 대수적 사고능력 발달에 긍정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study was to investigate the effects of traditional Korean play on young children's arithmetic ability and algebraic thinking.
A sample of 43 young children from two kindergartens, which had similar physical and human environment, participated. The children from H. Kinde...
The purpose of this study was to investigate the effects of traditional Korean play on young children's arithmetic ability and algebraic thinking.
A sample of 43 young children from two kindergartens, which had similar physical and human environment, participated. The children from H. Kindergarten (N=22) were selected for the experimental group and those (N=21) of W. Kindergarten were selected for the control group.
The Test of Early Mathematics Ability by Hong, Lee and Chung(2006) and the Test of Algebraic Thinking by Cha(2006) were used to assess arithmetic ability and algebraic thinking.
Fourteen activities in traditional Korean play were administered to the experimental group twice or three times a week for 5 weeks. Each activity lasted for 40 to 50 minutes. In the meantime, the control group went through general mathematics activities on number․operation in the standard childcare curriculum.
Data were analysed by descriptive statistics and ANCOVAs, using pre-test scores as a covariate in order to test the differences in post-test scores of the two groups.
The results of this study were as follows:
First, the group of young children with the traditional Korean play showed higher arithmetic ability compared to the control group. That is to say, the traditional Korean play enabled young children to experience mathematical activities, positively influencing on the arithmetic ability.
Second, the group of young children with the traditional Korean play showed higher algebraic thinking compared to the control group. That is to say, the traditional Korean play enabled young children to experience mathematical activities, positively influencing on the algebraic thinking.
The purpose of this study was to investigate the effects of traditional Korean play on young children's arithmetic ability and algebraic thinking.
A sample of 43 young children from two kindergartens, which had similar physical and human environment, participated. The children from H. Kindergarten (N=22) were selected for the experimental group and those (N=21) of W. Kindergarten were selected for the control group.
The Test of Early Mathematics Ability by Hong, Lee and Chung(2006) and the Test of Algebraic Thinking by Cha(2006) were used to assess arithmetic ability and algebraic thinking.
Fourteen activities in traditional Korean play were administered to the experimental group twice or three times a week for 5 weeks. Each activity lasted for 40 to 50 minutes. In the meantime, the control group went through general mathematics activities on number․operation in the standard childcare curriculum.
Data were analysed by descriptive statistics and ANCOVAs, using pre-test scores as a covariate in order to test the differences in post-test scores of the two groups.
The results of this study were as follows:
First, the group of young children with the traditional Korean play showed higher arithmetic ability compared to the control group. That is to say, the traditional Korean play enabled young children to experience mathematical activities, positively influencing on the arithmetic ability.
Second, the group of young children with the traditional Korean play showed higher algebraic thinking compared to the control group. That is to say, the traditional Korean play enabled young children to experience mathematical activities, positively influencing on the algebraic thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.