본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동 향상에 효과적인지 알아보는데 목적이 있다. 이에 따라 "전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동(개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력)향상에 어떠한 영향을 미치는가" 라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하고 있는 2개의 유치원의 만 4세 유아 32명으로, 각각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 친사회적 행동에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인하였다. 친사회적 행동 검사 도구는 McGinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations ...
본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동 향상에 효과적인지 알아보는데 목적이 있다. 이에 따라 "전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동(개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력)향상에 어떠한 영향을 미치는가" 라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하고 있는 2개의 유치원의 만 4세 유아 32명으로, 각각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 친사회적 행동에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인하였다. 친사회적 행동 검사 도구는 McGinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations Measure'를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 수정, 번안한 것을 사용하였다. 본 연구에서 유아들과 함께 활동한 전통놀이는 집단놀이의 형태로 유아교육지침서를 통하여 유치원 교육활동으로 제시되어 온 전통놀이이다. 이를 토대로 연구자가 유아의 발달과 흥미수준을 고려하여 전통놀이의 방법을 수정, 보완하여 프로그램을 고안하였다. 총 36차시의 전통놀이 활동 후 실험집단과 통제집단간의 사후 검사 결과에 대한 자료처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였고, 두 집단 간 차이검증을 위하여 t-test를 실시하여 비교⋅분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통놀이 활동이 유아의 개인정서 조절능력 향상에 효과적이었다. 둘째, 전통놀이 활동이 유아의 대인관계 형성능력 향상에 효과적이었다. 셋째, 전통놀이 활동이 유아의 유치원 적응능력 향상에 효과적이었다. 결론적으로 전통놀이를 경험한 유아들이 전통놀이를 경험하지 않은 유아들에 비해 친사회적 행동이 향상되었다. 전통놀이 활동은 유아의 친사회적 행동 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 전통놀이를 교육적 활동으로 적극 활용한다면 유아가 사회적 상황에 적합하게 자신의 정서를 조절하고, 다른 사람과 좋은 관계를 형성하며, 성공적인 유아교육기관 생활을 하게 하는 바람직한 교수방법이 될 것이다.
본 연구는 전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동 향상에 효과적인지 알아보는데 목적이 있다. 이에 따라 "전통놀이 활동이 유아의 친사회적 행동(개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력)향상에 어떠한 영향을 미치는가" 라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하고 있는 2개의 유치원의 만 4세 유아 32명으로, 각각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 친사회적 행동에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 동질집단임을 확인하였다. 친사회적 행동 검사 도구는 McGinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations Measure'를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 수정, 번안한 것을 사용하였다. 본 연구에서 유아들과 함께 활동한 전통놀이는 집단놀이의 형태로 유아교육지침서를 통하여 유치원 교육활동으로 제시되어 온 전통놀이이다. 이를 토대로 연구자가 유아의 발달과 흥미수준을 고려하여 전통놀이의 방법을 수정, 보완하여 프로그램을 고안하였다. 총 36차시의 전통놀이 활동 후 실험집단과 통제집단간의 사후 검사 결과에 대한 자료처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였고, 두 집단 간 차이검증을 위하여 t-test를 실시하여 비교⋅분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통놀이 활동이 유아의 개인정서 조절능력 향상에 효과적이었다. 둘째, 전통놀이 활동이 유아의 대인관계 형성능력 향상에 효과적이었다. 셋째, 전통놀이 활동이 유아의 유치원 적응능력 향상에 효과적이었다. 결론적으로 전통놀이를 경험한 유아들이 전통놀이를 경험하지 않은 유아들에 비해 친사회적 행동이 향상되었다. 전통놀이 활동은 유아의 친사회적 행동 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 전통놀이를 교육적 활동으로 적극 활용한다면 유아가 사회적 상황에 적합하게 자신의 정서를 조절하고, 다른 사람과 좋은 관계를 형성하며, 성공적인 유아교육기관 생활을 하게 하는 바람직한 교수방법이 될 것이다.
The purpose of this study is to investigate the positive effects of Korean traditional play on the improvement of prosocial behavior of young children. To conduct the study, the following questions were devised. What effects will the Korean traditional play have on the prosocial behavior (the abilit...
The purpose of this study is to investigate the positive effects of Korean traditional play on the improvement of prosocial behavior of young children. To conduct the study, the following questions were devised. What effects will the Korean traditional play have on the prosocial behavior (the ability of individual emotion-control, the ability of relation-formed with colleagues, the ability of adaptation in childcare center) of young children? The research subjected 32 children aged 4 in two different classes from kindergartens, B kindergarten and G kindergarten, located in Seoul. these two kindergartens have similar educational programs and the parents' social and economic backgrounds. Randomly, one childcare center was set as the experimental group and the other as the control group. A total of 26 activities were conducted with the children, in the data was registered to a program called SPSS 12.0. and A t-test was conducted to verify the significant effects in data. The results suggested the following. First, Korean traditional play has significant effects to control the ability of individual emotion-control. Second, Korean traditional play has significant effects to improve the ability of relation-formed with colleagues. Third, Korean traditional Play has significant effects to the ability of adaptation in kindergarten. The current study tried to prove that Korean traditional play is implemented for educational purposes, the child would overall benefit from better social interrelationships.
The purpose of this study is to investigate the positive effects of Korean traditional play on the improvement of prosocial behavior of young children. To conduct the study, the following questions were devised. What effects will the Korean traditional play have on the prosocial behavior (the ability of individual emotion-control, the ability of relation-formed with colleagues, the ability of adaptation in childcare center) of young children? The research subjected 32 children aged 4 in two different classes from kindergartens, B kindergarten and G kindergarten, located in Seoul. these two kindergartens have similar educational programs and the parents' social and economic backgrounds. Randomly, one childcare center was set as the experimental group and the other as the control group. A total of 26 activities were conducted with the children, in the data was registered to a program called SPSS 12.0. and A t-test was conducted to verify the significant effects in data. The results suggested the following. First, Korean traditional play has significant effects to control the ability of individual emotion-control. Second, Korean traditional play has significant effects to improve the ability of relation-formed with colleagues. Third, Korean traditional Play has significant effects to the ability of adaptation in kindergarten. The current study tried to prove that Korean traditional play is implemented for educational purposes, the child would overall benefit from better social interrelationships.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.