온라인 구매후기 작성이 패션제품 재구매의도 및 추천의도에 미치는 영향 The Effect of Online Review Writing Motives of Internet Shopping on Repurchase Intention and Recommendation Intention about Fashion Merchandise원문보기
본 연구의 목적은 온라인 구매후기 작성동기에 영향을 미치는 변인을 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감으로 선정하여 이들의 요인구조를 알아보고, 온라인 구매후기 작성소비자와 비작성소비자간의 재구매의도 및 추천의도의 차이를 분석해본다. 또한 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감이 온라인 구매후기 작성동기요인에 미치는 영향에 대해서도 살펴보고자 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑경험이 있는 소비자들로 총 279부를 설문지로 분석하였고, 통계분석은 ...
본 연구의 목적은 온라인 구매후기 작성동기에 영향을 미치는 변인을 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감으로 선정하여 이들의 요인구조를 알아보고, 온라인 구매후기 작성소비자와 비작성소비자간의 재구매의도 및 추천의도의 차이를 분석해본다. 또한 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감이 온라인 구매후기 작성동기요인에 미치는 영향에 대해서도 살펴보고자 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑경험이 있는 소비자들로 총 279부를 설문지로 분석하였고, 통계분석은 요인분석, 단순·다중 회귀분석, t-test로 하였다. 본 연구결과, 첫째, 온라인 구매후기 작성동기요인은 정보전달성, 혜택추구 및 쾌락성, 평가성으로 나타났고, 인터넷 쇼핑가치는 쾌락적 쇼핑가치와 실용적 쇼핑가치로 나타났다. 둘째, 구매후기를 작성하는 소비자일수록 재구매의도 및 추천의도가 높게 나타났고, 특히 정보전달성과 혜택추구 및 쾌락성을 추구할수록 재구매의도 및 추천의도가 높았다. 셋째, 인터넷 쇼핑가치가 높은 소비자일수록 온라인 구매후기 작성동기요인 중 혜택추구 및 쾌락성이 높았고, 인터넷 자기효능감을 높게 지각할수록 온라인 구매후기 작성동기 요인 중 정보전달성이 높게 나타났다.
본 연구의 목적은 온라인 구매후기 작성동기에 영향을 미치는 변인을 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감으로 선정하여 이들의 요인구조를 알아보고, 온라인 구매후기 작성소비자와 비작성소비자간의 재구매의도 및 추천의도의 차이를 분석해본다. 또한 인터넷 쇼핑가치와 인터넷 자기효능감이 온라인 구매후기 작성동기요인에 미치는 영향에 대해서도 살펴보고자 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑경험이 있는 소비자들로 총 279부를 설문지로 분석하였고, 통계분석은 요인분석, 단순·다중 회귀분석, t-test로 하였다. 본 연구결과, 첫째, 온라인 구매후기 작성동기요인은 정보전달성, 혜택추구 및 쾌락성, 평가성으로 나타났고, 인터넷 쇼핑가치는 쾌락적 쇼핑가치와 실용적 쇼핑가치로 나타났다. 둘째, 구매후기를 작성하는 소비자일수록 재구매의도 및 추천의도가 높게 나타났고, 특히 정보전달성과 혜택추구 및 쾌락성을 추구할수록 재구매의도 및 추천의도가 높았다. 셋째, 인터넷 쇼핑가치가 높은 소비자일수록 온라인 구매후기 작성동기요인 중 혜택추구 및 쾌락성이 높았고, 인터넷 자기효능감을 높게 지각할수록 온라인 구매후기 작성동기 요인 중 정보전달성이 높게 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the online review writing motives of internet shopping on repurchase intention about fashion merchandise. The questionnaire was administered to 279 people who had experience in online shopping. The data were analyzed by utilizing factor analysis, simple r...
The purpose of this study was to investigate the online review writing motives of internet shopping on repurchase intention about fashion merchandise. The questionnaire was administered to 279 people who had experience in online shopping. The data were analyzed by utilizing factor analysis, simple regression, multiple regression analysis and t-test. The results of this study were as follow. First, the online review writing motives were divided into three categories such as benefit pursuit/hedonic shopping value, information transmission and evaluation. The online review writing motive factors were internet shopping value and internet self-efficacy. Second, the review writing motives had an effect on repurchasing intention and recommendation intention. Particularly, the benefit pursuit/hedonic and information transmission had an effect on repurchasing intention and recommendation intention. Third, the value of internet shopping had an effect on benefit pursuit/hedonic shopping value. The internet self-efficacy had an effect on information transmission.
The purpose of this study was to investigate the online review writing motives of internet shopping on repurchase intention about fashion merchandise. The questionnaire was administered to 279 people who had experience in online shopping. The data were analyzed by utilizing factor analysis, simple regression, multiple regression analysis and t-test. The results of this study were as follow. First, the online review writing motives were divided into three categories such as benefit pursuit/hedonic shopping value, information transmission and evaluation. The online review writing motive factors were internet shopping value and internet self-efficacy. Second, the review writing motives had an effect on repurchasing intention and recommendation intention. Particularly, the benefit pursuit/hedonic and information transmission had an effect on repurchasing intention and recommendation intention. Third, the value of internet shopping had an effect on benefit pursuit/hedonic shopping value. The internet self-efficacy had an effect on information transmission.
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