본 연구는 학생들의 학습성격 유형을 알고 발표 학습과 소집단 학습이 학습성격 유형에 따라 수학과 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가에 대하여 다음과 같은 연구문제를 설정, 적용하여 검증해 보려는 것이다. 가. 수학 학업성취도 측면에서 행동형, 규범형 학생들에게 발표 학습이 효과적인가? 나. 수학 학업성취도 측면에서 탐구형, 이상형 학생들에게 소집단 학습이 효과적인가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 연구 대상으로 경기도 광명시에 소재한 J...
본 연구는 학생들의 학습성격 유형을 알고 발표 학습과 소집단 학습이 학습성격 유형에 따라 수학과 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가에 대하여 다음과 같은 연구문제를 설정, 적용하여 검증해 보려는 것이다. 가. 수학 학업성취도 측면에서 행동형, 규범형 학생들에게 발표 학습이 효과적인가? 나. 수학 학업성취도 측면에서 탐구형, 이상형 학생들에게 소집단 학습이 효과적인가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 연구 대상으로 경기도 광명시에 소재한 J고등학교 1학년을 대상으로 실험A반과 실험B반을 선정하여 학생들의 학습성격 유형과 사전 수학 학업성취도의 동질성을 확인하고 실험을 실시하였다. 학습성격 유형을 분류하기 위하여 U&I 학습성격 유형 검사지를 활용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 각 유형별 동질집단인 학생들을 대상으로 실험을 실시해 본 결과, 수학 학업성취도 측면에서 규범형 학생들에게 발표 학습이 효과적임을 알 수 있었다. 이는 책임감이 강하며 체계적으로 계획을 잘 세우는 규범형 학습성격이 소집단 학습보다는 발표 학습을 통하여 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 둘째, 각 유형별 동질집단인 학생들을 대상으로 실험을 실시해 본 결과, 수학 학업성취도 측면에서 이상형 학생들에게 소집단 학습이 효과적임을 알 수 있었다. 이는 의사소통을 즐기며 인간적이고 조화로운 분위기를 좋아하는 이상형 학습성격이 발표 학습보다는 소집단 학습을 통하여 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 학습성격 유형에 관한 이론과 본 연구 결과를 통해 학습성격 유형에 따라 수업을 하게 되면 학생들의 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준다는 점을 알 수 있다. 그러나 학생들의 학습성격 유형에 따라 반을 구성하고 수업방법을 다양화 하는 것이 어려운 현실이다. 교사는 각각의 학생들에게 효과적인 수업이 될 수 있도록 학생 개개인의 학습성격 유형을 파악하여 지도해야 할 것이다. 또한 학습성격 유형에 알맞은 수업방안도 모색해야 할 것이다.
본 연구는 학생들의 학습성격 유형을 알고 발표 학습과 소집단 학습이 학습성격 유형에 따라 수학과 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가에 대하여 다음과 같은 연구문제를 설정, 적용하여 검증해 보려는 것이다. 가. 수학 학업성취도 측면에서 행동형, 규범형 학생들에게 발표 학습이 효과적인가? 나. 수학 학업성취도 측면에서 탐구형, 이상형 학생들에게 소집단 학습이 효과적인가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 연구 대상으로 경기도 광명시에 소재한 J고등학교 1학년을 대상으로 실험A반과 실험B반을 선정하여 학생들의 학습성격 유형과 사전 수학 학업성취도의 동질성을 확인하고 실험을 실시하였다. 학습성격 유형을 분류하기 위하여 U&I 학습성격 유형 검사지를 활용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 각 유형별 동질집단인 학생들을 대상으로 실험을 실시해 본 결과, 수학 학업성취도 측면에서 규범형 학생들에게 발표 학습이 효과적임을 알 수 있었다. 이는 책임감이 강하며 체계적으로 계획을 잘 세우는 규범형 학습성격이 소집단 학습보다는 발표 학습을 통하여 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 둘째, 각 유형별 동질집단인 학생들을 대상으로 실험을 실시해 본 결과, 수학 학업성취도 측면에서 이상형 학생들에게 소집단 학습이 효과적임을 알 수 있었다. 이는 의사소통을 즐기며 인간적이고 조화로운 분위기를 좋아하는 이상형 학습성격이 발표 학습보다는 소집단 학습을 통하여 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 학습성격 유형에 관한 이론과 본 연구 결과를 통해 학습성격 유형에 따라 수업을 하게 되면 학생들의 수학 학업성취도에 긍정적인 영향을 준다는 점을 알 수 있다. 그러나 학생들의 학습성격 유형에 따라 반을 구성하고 수업방법을 다양화 하는 것이 어려운 현실이다. 교사는 각각의 학생들에게 효과적인 수업이 될 수 있도록 학생 개개인의 학습성격 유형을 파악하여 지도해야 할 것이다. 또한 학습성격 유형에 알맞은 수업방안도 모색해야 할 것이다.
The aim of this study is to know learner's types and to verify whether a presentation learning and a small group learning affect a mathematical academic achievement based on learner's types. To achieve these, the following two questions were examined. a. Does presentation learning have an effect on ...
The aim of this study is to know learner's types and to verify whether a presentation learning and a small group learning affect a mathematical academic achievement based on learner's types. To achieve these, the following two questions were examined. a. Does presentation learning have an effect on Actual-Spontaneous Learners and Actual-Routine Learners in the means of mathematical academic achievements? b. Does a small group learning have an effect on Conceptual-Global Learners in the means of mathematical academic achievements? In order to achieve the goal of this study, groups A and B were chosen from the first grade of "J" high school. The experiment was made on these two groups after establishing learner's types and pre-mathematical academic achievements. The test of U&I learner's types was used in order to classify learner's types into 4 types. The results of this study were presented as follows. First, the result of the experiment done to different groups that had students with the same quality in it was that presentation learning can be found to be more effective to Actual-Routine Learners in the means of mathematical academic achievements. The personality of Actual-Routine Learners, which is having a strong sense of responsibility and making plans systematically, seems to have a more positive effect in the means of mathematical academic achievements when using presentation learning rather than small group learning. Second, the result of the experiment done to different groups that had students with the same quality in it was that small group learning was more effective to Conceptual-Global Learners in the means of mathematical academic achievements. The Conceptual-Global Learners personality, which is enjoying conversation with each other and liking a humane and harmonious atmosphere, seems to have a more positive effect in the means of mathematical academic achievements when using small group learning rather than presentation learning. Using the theory on Learner's types and the results of this study, it can be found that teaching students based on learner's types gives a positive effect on mathematical academic achievements. But the reality is that it is difficult to organize the students into groups by learner's types and vary teaching methods based on that groups learner's types. So Teacher's need to understand each individual students learner's types and guide them based on that understanding in order for the class to be effective to each individual student. Also, teacher's need to keep on searching for teaching methods congenial to learner's types.
The aim of this study is to know learner's types and to verify whether a presentation learning and a small group learning affect a mathematical academic achievement based on learner's types. To achieve these, the following two questions were examined. a. Does presentation learning have an effect on Actual-Spontaneous Learners and Actual-Routine Learners in the means of mathematical academic achievements? b. Does a small group learning have an effect on Conceptual-Global Learners in the means of mathematical academic achievements? In order to achieve the goal of this study, groups A and B were chosen from the first grade of "J" high school. The experiment was made on these two groups after establishing learner's types and pre-mathematical academic achievements. The test of U&I learner's types was used in order to classify learner's types into 4 types. The results of this study were presented as follows. First, the result of the experiment done to different groups that had students with the same quality in it was that presentation learning can be found to be more effective to Actual-Routine Learners in the means of mathematical academic achievements. The personality of Actual-Routine Learners, which is having a strong sense of responsibility and making plans systematically, seems to have a more positive effect in the means of mathematical academic achievements when using presentation learning rather than small group learning. Second, the result of the experiment done to different groups that had students with the same quality in it was that small group learning was more effective to Conceptual-Global Learners in the means of mathematical academic achievements. The Conceptual-Global Learners personality, which is enjoying conversation with each other and liking a humane and harmonious atmosphere, seems to have a more positive effect in the means of mathematical academic achievements when using small group learning rather than presentation learning. Using the theory on Learner's types and the results of this study, it can be found that teaching students based on learner's types gives a positive effect on mathematical academic achievements. But the reality is that it is difficult to organize the students into groups by learner's types and vary teaching methods based on that groups learner's types. So Teacher's need to understand each individual students learner's types and guide them based on that understanding in order for the class to be effective to each individual student. Also, teacher's need to keep on searching for teaching methods congenial to learner's types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.