본 연구는 세대차이에 대한 청소년의 대처방식과 자기효능감의 관계를 규명하여 급변하는 현대 사회에서 점점 더 벌어지는 세대차이로 인한 부모와 청소년 자녀의 갈등을 긍정적으로 해결 할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 연구를 위한 조사 대상은 전라북도에 소재한 중학교 4개교, 고등학교 4개교에 재학중인 학생 513명으로 하였다. 측정도구는 세대차이 인식정도, 세대차이 대처방식, 자기효능감을 측정하는 질문지를 사용하였다. 수집된 자료에 관한 통계적 분석으로는 ...
본 연구는 세대차이에 대한 청소년의 대처방식과 자기효능감의 관계를 규명하여 급변하는 현대 사회에서 점점 더 벌어지는 세대차이로 인한 부모와 청소년 자녀의 갈등을 긍정적으로 해결 할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 연구를 위한 조사 대상은 전라북도에 소재한 중학교 4개교, 고등학교 4개교에 재학중인 학생 513명으로 하였다. 측정도구는 세대차이 인식정도, 세대차이 대처방식, 자기효능감을 측정하는 질문지를 사용하였다. 수집된 자료에 관한 통계적 분석으로는 SPSS 14.0 통계프로그램을 이용하여 독립표본 t검증과 F검증 방법을 사용하였고 Scheff 사후검증을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 세대차이 인식정도는 세대차이의 여러 유형에서 남녀와는 관련이 없었다. 반면 학교급별로 학업적인 면에서는 세대차이 인식정도에 차이점이 발견되었는데, 중학생이 고등학생에 비하여 더 크게 세대차이를 느끼는 것으로 나타났다. 지역별로도 유의미한 차이를 보여, 도시에 사는 학생들이 그 외 지역에 사는 학생들에 비하여 학업적인 면에서 세대차이를 더 많이 인식하고 있었다. 또한, 가정의 경제수준을 ‘최하’라고 생각하는 학생들은 ‘중’이라고 느끼는 학생들에 비하여 ‘여가활동 및 기호’면에서 세대차이를 더 크게 인식하였다. 둘째, 세대차이 대처방식에 있어서 성별에 따라 유의미한 차이를 보였는데, 남학생이 여학생보다 자기조절, 회피, 적극적 해결 방법을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 지역별로 유의미한 차이를 보인 세대차이 대처방식은 자기조절이었다. 즉, 주요 삼시에 거주하는 학생들이 그 외 지역에 거주하는 학생들보다 세대차이를 자기조절을 통하여 해결한다고 응답한 비율이 더 높았다. 셋째, 자기효능감이 높은 청소년들은 세대차이를 대처하는 방법에 있어서 자기조절을 통하여 해결하거나 적극적인 해결 방법을 많이 사용한다. 이에 비하여 자기효능감이 낮은 청소년들은 부모와의 세대차이를 회피하는 방식을 많이 사용하였다. 이는 청소년의 세대차이 대처방식과 자기효능감 간에 상관관계가 있음을 알 수 있다. 이상의 연구결과에 의하면, 세대차이에 대한 청소년의 대처방식에서 자기조절이나 적극적 해결과 같은 긍정적인 대처방식과 자기효능감은정적 상관관계가 있고, 회피하는 부정적인 대처방식과 자기효능감은 부적 상관관계가 있음을 알 수 있다. 급변하는 현대 사회에서 청소년자녀와 부모의 세대차이를 긍정적으로 극복하는 방안으로 청소년들의 자기효능감을 증진시킬 수 있는 프로그램을 마련하고 활동에 참여할 수 있는 기회를 만들어 준다면, 미래의 주인공인 청소년들에게 더욱 더 건강한 가정을 안겨줄 수 있을 것이다.
본 연구는 세대차이에 대한 청소년의 대처방식과 자기효능감의 관계를 규명하여 급변하는 현대 사회에서 점점 더 벌어지는 세대차이로 인한 부모와 청소년 자녀의 갈등을 긍정적으로 해결 할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 연구를 위한 조사 대상은 전라북도에 소재한 중학교 4개교, 고등학교 4개교에 재학중인 학생 513명으로 하였다. 측정도구는 세대차이 인식정도, 세대차이 대처방식, 자기효능감을 측정하는 질문지를 사용하였다. 수집된 자료에 관한 통계적 분석으로는 SPSS 14.0 통계프로그램을 이용하여 독립표본 t검증과 F검증 방법을 사용하였고 Scheff 사후검증을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 세대차이 인식정도는 세대차이의 여러 유형에서 남녀와는 관련이 없었다. 반면 학교급별로 학업적인 면에서는 세대차이 인식정도에 차이점이 발견되었는데, 중학생이 고등학생에 비하여 더 크게 세대차이를 느끼는 것으로 나타났다. 지역별로도 유의미한 차이를 보여, 도시에 사는 학생들이 그 외 지역에 사는 학생들에 비하여 학업적인 면에서 세대차이를 더 많이 인식하고 있었다. 또한, 가정의 경제수준을 ‘최하’라고 생각하는 학생들은 ‘중’이라고 느끼는 학생들에 비하여 ‘여가활동 및 기호’면에서 세대차이를 더 크게 인식하였다. 둘째, 세대차이 대처방식에 있어서 성별에 따라 유의미한 차이를 보였는데, 남학생이 여학생보다 자기조절, 회피, 적극적 해결 방법을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 지역별로 유의미한 차이를 보인 세대차이 대처방식은 자기조절이었다. 즉, 주요 삼시에 거주하는 학생들이 그 외 지역에 거주하는 학생들보다 세대차이를 자기조절을 통하여 해결한다고 응답한 비율이 더 높았다. 셋째, 자기효능감이 높은 청소년들은 세대차이를 대처하는 방법에 있어서 자기조절을 통하여 해결하거나 적극적인 해결 방법을 많이 사용한다. 이에 비하여 자기효능감이 낮은 청소년들은 부모와의 세대차이를 회피하는 방식을 많이 사용하였다. 이는 청소년의 세대차이 대처방식과 자기효능감 간에 상관관계가 있음을 알 수 있다. 이상의 연구결과에 의하면, 세대차이에 대한 청소년의 대처방식에서 자기조절이나 적극적 해결과 같은 긍정적인 대처방식과 자기효능감은 정적 상관관계가 있고, 회피하는 부정적인 대처방식과 자기효능감은 부적 상관관계가 있음을 알 수 있다. 급변하는 현대 사회에서 청소년자녀와 부모의 세대차이를 긍정적으로 극복하는 방안으로 청소년들의 자기효능감을 증진시킬 수 있는 프로그램을 마련하고 활동에 참여할 수 있는 기회를 만들어 준다면, 미래의 주인공인 청소년들에게 더욱 더 건강한 가정을 안겨줄 수 있을 것이다.
This study was conducted to examine the relationship of the coping styles and self-efficacy of teenagers dealing with a generation gap, and to prepare proper solutions to the problems that arise between these parents and children, which poses a great threat to this radical modern society. The respon...
This study was conducted to examine the relationship of the coping styles and self-efficacy of teenagers dealing with a generation gap, and to prepare proper solutions to the problems that arise between these parents and children, which poses a great threat to this radical modern society. The respondents of this study were 513 students in four middle schools and four high schools in Jeollabukdo. As a measurement tool, the questionnaire was used to identify their recognition and coping styles of the generation gap, and also their self-efficacy. To analyze the collected data, t test and F test methods of the statistic program SPSS 14.0 were used, and then Scheff post verification was used. The results of this study were as follows. First, the recognition of the generation gap was not related to gender in several types of the generation gap. However, according to schools the recognition of the generation gap in ways of studying was different. Middle school students had a larger generation gap with their parents than high school students. According to regions, the significance was determined. Students in the cities recognized the generation gap more than those in other regions in ways of studying. Also, students who think that their home economic level was the lowest recognized the generation gap more than students who place average in the item of free-time activities and favorites. Second, significant differences in coping styles of the generation gap were identified according to gender. Male students used self-control, avoidance and active solutions more than female students. Self-control among the coping styles was represented differently according to the regions. In other words, students who live in three main cities responded that they overcome the generation gap by self-control more than those in other regions. Third, students with high self-efficacy used self-control or active solutions among the coping styles of the generation gap. On the contrary, students with low self-efficacy used other methods to avoid the generation gap with their parents. It showed that coping styles and self-efficacy of teenagers have correlation. According to the results above, the positive ones such as self-control or active solutions among teenagers' coping styles of the generation gap and self-efficacy had a positive correlation. Negative styles such as avoidance had a negative correlation. In our radical modern society, it would be beneficial to create a program that could promote teenagers' self-efficacy and to spread it ubiquitously. If such a program was developed, this would give students a chance to overcome the generation gap between teenagers and their parents effectively, resulting in a much happier household.
This study was conducted to examine the relationship of the coping styles and self-efficacy of teenagers dealing with a generation gap, and to prepare proper solutions to the problems that arise between these parents and children, which poses a great threat to this radical modern society. The respondents of this study were 513 students in four middle schools and four high schools in Jeollabukdo. As a measurement tool, the questionnaire was used to identify their recognition and coping styles of the generation gap, and also their self-efficacy. To analyze the collected data, t test and F test methods of the statistic program SPSS 14.0 were used, and then Scheff post verification was used. The results of this study were as follows. First, the recognition of the generation gap was not related to gender in several types of the generation gap. However, according to schools the recognition of the generation gap in ways of studying was different. Middle school students had a larger generation gap with their parents than high school students. According to regions, the significance was determined. Students in the cities recognized the generation gap more than those in other regions in ways of studying. Also, students who think that their home economic level was the lowest recognized the generation gap more than students who place average in the item of free-time activities and favorites. Second, significant differences in coping styles of the generation gap were identified according to gender. Male students used self-control, avoidance and active solutions more than female students. Self-control among the coping styles was represented differently according to the regions. In other words, students who live in three main cities responded that they overcome the generation gap by self-control more than those in other regions. Third, students with high self-efficacy used self-control or active solutions among the coping styles of the generation gap. On the contrary, students with low self-efficacy used other methods to avoid the generation gap with their parents. It showed that coping styles and self-efficacy of teenagers have correlation. According to the results above, the positive ones such as self-control or active solutions among teenagers' coping styles of the generation gap and self-efficacy had a positive correlation. Negative styles such as avoidance had a negative correlation. In our radical modern society, it would be beneficial to create a program that could promote teenagers' self-efficacy and to spread it ubiquitously. If such a program was developed, this would give students a chance to overcome the generation gap between teenagers and their parents effectively, resulting in a much happier household.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.