최근 소프트웨어 유지보수가 하자 유지보수 개념에서 서비스 중심의 유지보수의 패러다임으로 변화함에 따라 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 프로세스 및 정량적인 성과측정을 위한 성숙도 모델 개발이 필요하다. 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 성숙도 모델을 개발하여 유지보수 특성에 맞는 개선지침을 개발하여 적용․평가․개선의 환류체계를 통해 수행 중인 소프트웨어 유지보수의 품질을 향상 할 수 있다. 품질 높은 유지보수 서비스 제공을 위해서는 개선지침을 위한 가이드라인 제시와 프로젝트 특성에 따른 프로세스 선정과정에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 K원에서 수행하고 있는 34개의 소프트웨어 유지보수 사업을 대상으로 설문조사를 수행하여 프로젝트 특성에 따른 프로세스 영역 및 지표를 개발하는 절차를 제시한다. 유지보수 프로세스는 기존 연구 자료를 기초로 108개의 세부지표를 선정한다. 세부지표의 ...
최근 소프트웨어 유지보수가 하자 유지보수 개념에서 서비스 중심의 유지보수의 패러다임으로 변화함에 따라 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 프로세스 및 정량적인 성과측정을 위한 성숙도 모델 개발이 필요하다. 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 성숙도 모델을 개발하여 유지보수 특성에 맞는 개선지침을 개발하여 적용․평가․개선의 환류체계를 통해 수행 중인 소프트웨어 유지보수의 품질을 향상 할 수 있다. 품질 높은 유지보수 서비스 제공을 위해서는 개선지침을 위한 가이드라인 제시와 프로젝트 특성에 따른 프로세스 선정과정에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 K원에서 수행하고 있는 34개의 소프트웨어 유지보수 사업을 대상으로 설문조사를 수행하여 프로젝트 특성에 따른 프로세스 영역 및 지표를 개발하는 절차를 제시한다. 유지보수 프로세스는 기존 연구 자료를 기초로 108개의 세부지표를 선정한다. 세부지표의 요인분석(Factor Analysis)을 통해 상호 연관성을 검증하여 26개의 지표를 개발하고 26개의 지표에 대한 요인분석을 실시하여 13개의 유지보수 프로세스를 개발하는 과정을 보여준다. 개발된 유지보수 프로세스에 대한 정의와 목적을 기술하고 각 프로세스에 대한 설명과 지표를 제시한다. 각 프로세스가 가지고 있는 특성과 난이도를 고려하여 CMMI의 Staged 방식을 활용하여 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델 개발한다. 서비스 기반 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델은 초기 ~ 최적화의 5단계로 구성하며 각 프로세스에 대한 정의, 목표, 지표, 세부지표를 개발한다. 개발된 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델은 세부지표를 통한 지표달성을 평가하여 수행중인 유지보수 성숙도 수준을 판단하여 이를 개선하기 위한 지침으로 활용할 수 있다.
최근 소프트웨어 유지보수가 하자 유지보수 개념에서 서비스 중심의 유지보수의 패러다임으로 변화함에 따라 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 프로세스 및 정량적인 성과측정을 위한 성숙도 모델 개발이 필요하다. 소프트웨어 유지보수 특성에 따른 성숙도 모델을 개발하여 유지보수 특성에 맞는 개선지침을 개발하여 적용․평가․개선의 환류체계를 통해 수행 중인 소프트웨어 유지보수의 품질을 향상 할 수 있다. 품질 높은 유지보수 서비스 제공을 위해서는 개선지침을 위한 가이드라인 제시와 프로젝트 특성에 따른 프로세스 선정과정에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 K원에서 수행하고 있는 34개의 소프트웨어 유지보수 사업을 대상으로 설문조사를 수행하여 프로젝트 특성에 따른 프로세스 영역 및 지표를 개발하는 절차를 제시한다. 유지보수 프로세스는 기존 연구 자료를 기초로 108개의 세부지표를 선정한다. 세부지표의 요인분석(Factor Analysis)을 통해 상호 연관성을 검증하여 26개의 지표를 개발하고 26개의 지표에 대한 요인분석을 실시하여 13개의 유지보수 프로세스를 개발하는 과정을 보여준다. 개발된 유지보수 프로세스에 대한 정의와 목적을 기술하고 각 프로세스에 대한 설명과 지표를 제시한다. 각 프로세스가 가지고 있는 특성과 난이도를 고려하여 CMMI의 Staged 방식을 활용하여 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델 개발한다. 서비스 기반 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델은 초기 ~ 최적화의 5단계로 구성하며 각 프로세스에 대한 정의, 목표, 지표, 세부지표를 개발한다. 개발된 소프트웨어 유지보수 성숙도 모델은 세부지표를 통한 지표달성을 평가하여 수행중인 유지보수 성숙도 수준을 판단하여 이를 개선하기 위한 지침으로 활용할 수 있다.
As software maintenance has recently changed from a defeat maintenance concept to a service centered paradigm of maintenance, a suitable improved process and maturity model for quantitative performance measurement are necessary. These will elevate the quality of software maintenance based on a syste...
As software maintenance has recently changed from a defeat maintenance concept to a service centered paradigm of maintenance, a suitable improved process and maturity model for quantitative performance measurement are necessary. These will elevate the quality of software maintenance based on a system of application, assessment and improvement. For high quality maintenance services, a proper guideline and the study of selecting a suitable process are required. This research presents the process of developing a process area and an index from a survey of 34 software maintenance businesses that has been performed by K Center. This maintenance process selects 108 detailed indexes based on the existing research data and the maintenance measurement index is then developed by verifying the factor analysis against the detailed index. This shows the definition and purpose and indicates an index and explanation of each process. It also develops a software maintenance maturity model using Staged system from CMMI, considering the characteristics and the difficulty of the process. The maintenance maturity model is defined as stages 1~5 and develops the concept, aim, index, and detailed index. The maintenance maturity model presented by this research enables a quantitative evaluation of maintenance services, while the quality improvement of software maintenance business can be predicted by applying the model.
As software maintenance has recently changed from a defeat maintenance concept to a service centered paradigm of maintenance, a suitable improved process and maturity model for quantitative performance measurement are necessary. These will elevate the quality of software maintenance based on a system of application, assessment and improvement. For high quality maintenance services, a proper guideline and the study of selecting a suitable process are required. This research presents the process of developing a process area and an index from a survey of 34 software maintenance businesses that has been performed by K Center. This maintenance process selects 108 detailed indexes based on the existing research data and the maintenance measurement index is then developed by verifying the factor analysis against the detailed index. This shows the definition and purpose and indicates an index and explanation of each process. It also develops a software maintenance maturity model using Staged system from CMMI, considering the characteristics and the difficulty of the process. The maintenance maturity model is defined as stages 1~5 and develops the concept, aim, index, and detailed index. The maintenance maturity model presented by this research enables a quantitative evaluation of maintenance services, while the quality improvement of software maintenance business can be predicted by applying the model.
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