정보시스템이 대형화 되면서 시스템을 운영, 관리하는 유지보수의 비율과 비용도 지속적으로 증가하고 있고, 프로세스 관점에서 소프트웨어의 단순한 하자보수 개념이 아닌 성능개선과 서비스향상이라는 사용자의 요구를 충족시키기 위하여 지속적으로 확장, 통합, 진화한다는 유지보수에 대한 패러다임의 변화도 나타나고 있다. 이러한 변화에 따라 진화적 관점에서 소프트웨어 유지보수 프로세스를 연구하여 기존 유지보수 프로세스의 문제점을 해결하고, 진화의 핵심인 ...
정보시스템이 대형화 되면서 시스템을 운영, 관리하는 유지보수의 비율과 비용도 지속적으로 증가하고 있고, 프로세스 관점에서 소프트웨어의 단순한 하자보수 개념이 아닌 성능개선과 서비스향상이라는 사용자의 요구를 충족시키기 위하여 지속적으로 확장, 통합, 진화한다는 유지보수에 대한 패러다임의 변화도 나타나고 있다. 이러한 변화에 따라 진화적 관점에서 소프트웨어 유지보수 프로세스를 연구하여 기존 유지보수 프로세스의 문제점을 해결하고, 진화의 핵심인 IT 서비스의 내용을 포함하는 연구가 수행되어야 한다. 본 논문에서는 새로운 패러다임의 IT 서비스 중심의 진화적 소프트웨어 유지보수 프로세스 모델과 이를 사용자의 서비스수준별로 적용하기 위한 방안을 제시하고, 모델을 실증적으로 검증하기 위하여 평가지표분석, 설문조사, 현장연구 등을 수행하였다. 이를 위한 구체적인 내용으로는 첫째, IT 서비스 중심의 진화적 소프트웨어 유지보수 프로세스 모델 제시를 위해 기존의 소프트웨어 유지보수 프로세스의 특징과 문제점에 대한 설문기법의 전문가평가를 통해 해결해야 할 문제점과 개선되어야 하는 내용에 대하여 조사하고, 프로세스와 성숙도모델, IT 서비스의 관련연구를 통하여 프로세스에 새롭게 추가되어야 하는 성능개선과 서비스향상에 대한 유지보수 프로세스 관련 부분을 식별하였다. 식별된 내용들은 기능별로 각각의 프로세스와 활동으로 구분하여 4개의 프로세스와 11개의 활동, 27개의 태스크, 36개의 산출물로 정의하였다. 둘째, 프로세스 모델 적용을 위한 서비스수준 분석방법과 서비스수준별 가이드라인 제시를 위해 사용자가 자신의 서비스수준에 맞게 선택하여 사용할 수 있도록 수준 평가를 도와주는 서비스수준 분석표를 제시하고, 분석결과에 따라 모델의 프로세스와 활동을 선택하여 적용할 수 있는 가이드라인을 제시하였다. 셋째, 모델의 실증적 검증을 위하여 CMMI-SVC와 정보시스템 감리지침 해설서의 평가항목들을 연구하여 모델의 평가지표를 추출하고, SMART기법에 의한 평가지표 팩터로딩을 통하여 평가지표 설정과 관계를 분석하고, 설문기법의 전문가평가를 통해 평가지표와 가이드라인에 대한 평가를 실시하였다. 현장연구로 산업계 유지보수 프로세스에 대한 분석을 수행하고, 그 결과를 가지고 EMP-IS와 산업계 프로세스를 평가하였다.
정보시스템이 대형화 되면서 시스템을 운영, 관리하는 유지보수의 비율과 비용도 지속적으로 증가하고 있고, 프로세스 관점에서 소프트웨어의 단순한 하자보수 개념이 아닌 성능개선과 서비스향상이라는 사용자의 요구를 충족시키기 위하여 지속적으로 확장, 통합, 진화한다는 유지보수에 대한 패러다임의 변화도 나타나고 있다. 이러한 변화에 따라 진화적 관점에서 소프트웨어 유지보수 프로세스를 연구하여 기존 유지보수 프로세스의 문제점을 해결하고, 진화의 핵심인 IT 서비스의 내용을 포함하는 연구가 수행되어야 한다. 본 논문에서는 새로운 패러다임의 IT 서비스 중심의 진화적 소프트웨어 유지보수 프로세스 모델과 이를 사용자의 서비스수준별로 적용하기 위한 방안을 제시하고, 모델을 실증적으로 검증하기 위하여 평가지표분석, 설문조사, 현장연구 등을 수행하였다. 이를 위한 구체적인 내용으로는 첫째, IT 서비스 중심의 진화적 소프트웨어 유지보수 프로세스 모델 제시를 위해 기존의 소프트웨어 유지보수 프로세스의 특징과 문제점에 대한 설문기법의 전문가평가를 통해 해결해야 할 문제점과 개선되어야 하는 내용에 대하여 조사하고, 프로세스와 성숙도모델, IT 서비스의 관련연구를 통하여 프로세스에 새롭게 추가되어야 하는 성능개선과 서비스향상에 대한 유지보수 프로세스 관련 부분을 식별하였다. 식별된 내용들은 기능별로 각각의 프로세스와 활동으로 구분하여 4개의 프로세스와 11개의 활동, 27개의 태스크, 36개의 산출물로 정의하였다. 둘째, 프로세스 모델 적용을 위한 서비스수준 분석방법과 서비스수준별 가이드라인 제시를 위해 사용자가 자신의 서비스수준에 맞게 선택하여 사용할 수 있도록 수준 평가를 도와주는 서비스수준 분석표를 제시하고, 분석결과에 따라 모델의 프로세스와 활동을 선택하여 적용할 수 있는 가이드라인을 제시하였다. 셋째, 모델의 실증적 검증을 위하여 CMMI-SVC와 정보시스템 감리지침 해설서의 평가항목들을 연구하여 모델의 평가지표를 추출하고, SMART기법에 의한 평가지표 팩터로딩을 통하여 평가지표 설정과 관계를 분석하고, 설문기법의 전문가평가를 통해 평가지표와 가이드라인에 대한 평가를 실시하였다. 현장연구로 산업계 유지보수 프로세스에 대한 분석을 수행하고, 그 결과를 가지고 EMP-IS와 산업계 프로세스를 평가하였다.
In the software industry, information technology has been rapidly developed, and information systems have become larger and larger. Moreover, there has been a noticeable increase in proportion and cost of operation and maintenance for information systems. Therefore, numerous studies of cost estimati...
In the software industry, information technology has been rapidly developed, and information systems have become larger and larger. Moreover, there has been a noticeable increase in proportion and cost of operation and maintenance for information systems. Therefore, numerous studies of cost estimation for maintenance have been mainly focused on corrective maintenance. Furthermore, unfortunately, the studies of improvement such as adaptive maintenance and perfective maintenance is still insufficient. Due to the highly advanced technology and the increase portion of maintenance, the performance and quality of service and its maintenance technologies are swelling together. Particularly, there is a paradigm shift that software maintenance process develops constantly from an expansive, integrative, and evolutionary point of view to meet the improvement in the performance and quality of service. To solve these problems in the development of maintenance business, a study for improving the performance and quality of service in a software maintenance process is expected. And also a concrete policy and standard should be established to stimulate the maintenance business. It is to satisfy the needs of users such as a shifted paradigm of maintenance. In this doctoral dissertation, in order to examine the improvement of performance and quality of service in a software maintenance process from the evolutionary point of view, an evolutionary software maintenance process model with special attention to IT service is proposed. And with an assessment report and guidelines which are written by an empirical examination such as professional assessments. The proposed model can be applied by service levels of users. In the first, this doctoral dissertation suggests an evolutionary software maintenance process model with special attention to IT service. The problems can be solved and improved by the examination of distinctive features of the previous software maintenance process. And the new parts of the improvement of performance and quality of service can be added in the maintenance process. Secondly, this doctoral dissertation offers the guidelines for using the Maintenance Process Model. These guidelines are useful to decide the direction of operation and maintenance.
In the software industry, information technology has been rapidly developed, and information systems have become larger and larger. Moreover, there has been a noticeable increase in proportion and cost of operation and maintenance for information systems. Therefore, numerous studies of cost estimation for maintenance have been mainly focused on corrective maintenance. Furthermore, unfortunately, the studies of improvement such as adaptive maintenance and perfective maintenance is still insufficient. Due to the highly advanced technology and the increase portion of maintenance, the performance and quality of service and its maintenance technologies are swelling together. Particularly, there is a paradigm shift that software maintenance process develops constantly from an expansive, integrative, and evolutionary point of view to meet the improvement in the performance and quality of service. To solve these problems in the development of maintenance business, a study for improving the performance and quality of service in a software maintenance process is expected. And also a concrete policy and standard should be established to stimulate the maintenance business. It is to satisfy the needs of users such as a shifted paradigm of maintenance. In this doctoral dissertation, in order to examine the improvement of performance and quality of service in a software maintenance process from the evolutionary point of view, an evolutionary software maintenance process model with special attention to IT service is proposed. And with an assessment report and guidelines which are written by an empirical examination such as professional assessments. The proposed model can be applied by service levels of users. In the first, this doctoral dissertation suggests an evolutionary software maintenance process model with special attention to IT service. The problems can be solved and improved by the examination of distinctive features of the previous software maintenance process. And the new parts of the improvement of performance and quality of service can be added in the maintenance process. Secondly, this doctoral dissertation offers the guidelines for using the Maintenance Process Model. These guidelines are useful to decide the direction of operation and maintenance.
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