국문초록 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 유아교육전공 정 여 옥 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 우리 민족의 정서가 담긴 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제를 가지고 전래동화를 활용하여 문학 활동을 경험한 유아(실험집단)과 표준보육과정에 의한 단원별 문학 활동을 경험한 유아(통제집단) 즉, 실험집단과 통제집단에 미치는 창의적 능력(언어창의성, 도형창의성)과 창의적 성격에 대한 차이를 알아보았다. 본 연구의 대상은 경기도 부천시 소재 어린이집의 만 5세 유아 40명이며, 집단별 유아 수는 실험집단과 통제집단 각각 20명이었다. 연구에 사용된 검사 도구는 ‘유아용 통합 창의성검사(이경화, 이신동 2003)이다. 실험방법은 선정된 전래동화를 중심으로 차시별 문학 활동 프로그램을 계획하여 유아들과 활동을 전개해 나갔다. 실험은 2009년 4월 20일 ∼ 5월 16일까지 4주 동안 매주 3회씩 총 12회에 거쳐 실시하였으며, ...
국문초록 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 유아교육전공 정 여 옥 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 우리 민족의 정서가 담긴 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제를 가지고 전래동화를 활용하여 문학 활동을 경험한 유아(실험집단)과 표준보육과정에 의한 단원별 문학 활동을 경험한 유아(통제집단) 즉, 실험집단과 통제집단에 미치는 창의적 능력(언어창의성, 도형창의성)과 창의적 성격에 대한 차이를 알아보았다. 본 연구의 대상은 경기도 부천시 소재 어린이집의 만 5세 유아 40명이며, 집단별 유아 수는 실험집단과 통제집단 각각 20명이었다. 연구에 사용된 검사 도구는 ‘유아용 통합 창의성검사(이경화, 이신동 2003)이다. 실험방법은 선정된 전래동화를 중심으로 차시별 문학 활동 프로그램을 계획하여 유아들과 활동을 전개해 나갔다. 실험은 2009년 4월 20일 ∼ 5월 16일까지 4주 동안 매주 3회씩 총 12회에 거쳐 실시하였으며, 자료 분석은 SPSS Windows 14.0을 이용하여 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 언어창의성(상상력, 유창성, 독창성)을 향상시키는데 효과적인 것으로 확인되었다. 둘째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 도형창의성(완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성)을 향상시키는데 효과적인 것으로 확인되었다. 셋째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 도형창의성(연속성 및 연결성)을 향상시키는데 영향을 주지 않은 것으로 확인되었다. 넷째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력)을 향상시키는데 영향을 주지 않은 것으로 확인되었다. 이상으로 본 연구를 통해 전래동화를 활용한 문학 활동은 유아의 언어창의성과 도형창의성에 큰 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 따라서 유아교육기관에서는 전래동화를 활용한 문학 활동 프로그램을 보다 체계적으로 계획하고 실행하여 유아의 창의성 증진에 기여해야 할 것이다.
국문초록 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 유아교육전공 정 여 옥 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 우리 민족의 정서가 담긴 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제를 가지고 전래동화를 활용하여 문학 활동을 경험한 유아(실험집단)과 표준보육과정에 의한 단원별 문학 활동을 경험한 유아(통제집단) 즉, 실험집단과 통제집단에 미치는 창의적 능력(언어창의성, 도형창의성)과 창의적 성격에 대한 차이를 알아보았다. 본 연구의 대상은 경기도 부천시 소재 어린이집의 만 5세 유아 40명이며, 집단별 유아 수는 실험집단과 통제집단 각각 20명이었다. 연구에 사용된 검사 도구는 ‘유아용 통합 창의성검사(이경화, 이신동 2003)이다. 실험방법은 선정된 전래동화를 중심으로 차시별 문학 활동 프로그램을 계획하여 유아들과 활동을 전개해 나갔다. 실험은 2009년 4월 20일 ∼ 5월 16일까지 4주 동안 매주 3회씩 총 12회에 거쳐 실시하였으며, 자료 분석은 SPSS Windows 14.0을 이용하여 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 언어창의성(상상력, 유창성, 독창성)을 향상시키는데 효과적인 것으로 확인되었다. 둘째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 도형창의성(완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성)을 향상시키는데 효과적인 것으로 확인되었다. 셋째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 도형창의성(연속성 및 연결성)을 향상시키는데 영향을 주지 않은 것으로 확인되었다. 넷째, 전래동화를 활용한 문학 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력)을 향상시키는데 영향을 주지 않은 것으로 확인되었다. 이상으로 본 연구를 통해 전래동화를 활용한 문학 활동은 유아의 언어창의성과 도형창의성에 큰 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 따라서 유아교육기관에서는 전래동화를 활용한 문학 활동 프로그램을 보다 체계적으로 계획하고 실행하여 유아의 창의성 증진에 기여해야 할 것이다.
The effect of literary activity using traditional fairy-tales on Children's creativity. Jeong yeook Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee kyunghwa This research was aimed at finding the effect of literary activity using trad...
The effect of literary activity using traditional fairy-tales on Children's creativity. Jeong yeook Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee kyunghwa This research was aimed at finding the effect of literary activity using traditional fairly tales which contains national emotions on child creativity. For achieving the goal of this project I used traditional tales for this subject. With two groups which consisted of the child(hereinafter, experimental group) who experienced the literary activity with traditional fairy tales and the child(hereinafter, control group) who just experienced standard child educational literary activity, I tried to find out the differences of creative abilities(linguistic and geometric) and creative characteristics between these two groups. The study subjects of this research comprised 40 child under the age of 5 living in Kyoung-gi province Pu-cheon city. Both of the two groups(Experimental group, control group) consisted of 20 child. The testing tools used for this research were ‘Integrational creativity test for child'(Lee kyunghwa & Lee shindong 2003). As a method of this research I planned to use literary program including selected traditional fairy tales with regular frequency and I had proceeded the research with these child. This research had been performed from April 20th(2009year) to May 16th(2009year) and during this period(4weeks) I tested three times per a week, which was total 12 times. The analysis of data was proceeded with 't-test' program from SPSS Windows 14.0. Followings are what the result of this research is. Firstly, I was able to confirm that the literary activity of using traditional fairy tales was proved to be successful for improving the child linguistic creativity(Imagination, Fluency, Originality). Secondly It was also proved that the literary activity of using traditional fairy tales was very helpful for improving the child descriptive creativities(completion, adding new factor, subject, unconventionality) Thirdly it turned out that the literary activity of using traditional fairy tales didn't have influence on the improvement of child some other descriptive creativities (Continuousness, Connection). Lastly it turned out that the literary activity of using traditional fairy tales didn't have influence on the improvement of child creative characteristic(Curiousity, Independence, Adventure, Concentration on task). As we have seen above, I confirmed that the literary activity of using traditional fairy tales has a great influence on linguistic creativity and descriptive creativity. Therefore child educational institution should contribute to the improvement of creativity through the planning and implementation of more systematical literary activity using traditional fairy tales.
The effect of literary activity using traditional fairy-tales on Children's creativity. Jeong yeook Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee kyunghwa This research was aimed at finding the effect of literary activity using traditional fairly tales which contains national emotions on child creativity. For achieving the goal of this project I used traditional tales for this subject. With two groups which consisted of the child(hereinafter, experimental group) who experienced the literary activity with traditional fairy tales and the child(hereinafter, control group) who just experienced standard child educational literary activity, I tried to find out the differences of creative abilities(linguistic and geometric) and creative characteristics between these two groups. The study subjects of this research comprised 40 child under the age of 5 living in Kyoung-gi province Pu-cheon city. Both of the two groups(Experimental group, control group) consisted of 20 child. The testing tools used for this research were ‘Integrational creativity test for child'(Lee kyunghwa & Lee shindong 2003). As a method of this research I planned to use literary program including selected traditional fairy tales with regular frequency and I had proceeded the research with these child. This research had been performed from April 20th(2009year) to May 16th(2009year) and during this period(4weeks) I tested three times per a week, which was total 12 times. The analysis of data was proceeded with 't-test' program from SPSS Windows 14.0. Followings are what the result of this research is. Firstly, I was able to confirm that the literary activity of using traditional fairy tales was proved to be successful for improving the child linguistic creativity(Imagination, Fluency, Originality). Secondly It was also proved that the literary activity of using traditional fairy tales was very helpful for improving the child descriptive creativities(completion, adding new factor, subject, unconventionality) Thirdly it turned out that the literary activity of using traditional fairy tales didn't have influence on the improvement of child some other descriptive creativities (Continuousness, Connection). Lastly it turned out that the literary activity of using traditional fairy tales didn't have influence on the improvement of child creative characteristic(Curiousity, Independence, Adventure, Concentration on task). As we have seen above, I confirmed that the literary activity of using traditional fairy tales has a great influence on linguistic creativity and descriptive creativity. Therefore child educational institution should contribute to the improvement of creativity through the planning and implementation of more systematical literary activity using traditional fairy tales.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.